• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Du har ju hela sommaren på dig att både köra o plugga teori;) Börja på och sikta på att bli klar till sensommaren. Kolla med nån polare om du kan övningsköra vetja. Då måste du ju handla den där hojen oxå :)
Polaren tog ut sitt julgranssubstitut från vardagsrummet idag... :)
IMG_20200426_181051.jpg
Sant! Kanske :)
Har inte råd att köpa en hoj förrens nästa år dock, vill betala cash för sådana här saker.

Antingen fixar jag kortet under sommaren men börjar inte köra min egna cykel förens nästa sommar eller så tar jag allt nästa år.
 
Sant! Kanske :)
Har inte råd att köpa en hoj förrens nästa år dock, vill betala cash för sådana här saker.

Antingen fixar jag kortet under sommaren men börjar inte köra min egna cykel förens nästa sommar eller så tar jag allt nästa år.
Tog precis körkort för BE och då pratade min inspektör att det i princip var kaos på MC-fronten med inställda förarprov, brist på inspektörer osv och flera månaders väntetid. Dvs vill du satsa på i år, boka din uppkörning så snart det är fysiskt möjligt.
 
Tog precis körkort för BE och då pratade min inspektör att det i princip var kaos på MC-fronten med inställda förarprov, brist på inspektörer osv och flera månaders väntetid. Dvs vill du satsa på i år, boka din uppkörning så snart det är fysiskt möjligt.
Tack för infon
Jag har inte ens börjat riktigt mer än lite läsning.
Ska kolla om de har någon tid i början av september så hade det kanske fungerat, annars får det bli nästa år.
 
Nån som har tips på bra mobiltelefonhållare? Har en Iphone 11 pro max. Hade till Iphone x förut som var helt ok, men det märket finns inte kvar längre...
 
Nån som har tips på bra mobiltelefonhållare? Har en Iphone 11 pro max. Hade till Iphone x förut som var helt ok, men det märket finns inte kvar längre...
Jag Har köpt in mig i RAM mounts system. Tycker det fungerar riktigt bra, körde o navigerade med mobilen till Spanien o tillbaka med deras x-grip.
 
X-gripen är definitivt, men jag hade kikat på annan fästanordning mot styret.
Jag körde en egenprintad variant av den på min 1290 SAR, klarade vält och fart. https://cdon.se/accessoarer/ram-mount-ram-b-408-75-1u-p52980564

Eller den här som jag körde på min Ducati Scrambler. https://m.ebay.co.uk/itm/Ram-mount-...e&pageci=e0e08279-e459-46e8-afbc-93902436a992
 
Ser att man kan få en Yamaha XSR700 för i princip lika mycket som en Vulcan S
https://www.blocket.se/annons/blekinge/yamaha_xsr_700_kampanj/75792811

Den går också enkelt att strypa till A2 och sedan två år senare ta bort strypningen.

Vad säger ni, skulle ni valt Vulcan S eller XSR700? Jag gillar både crusinglooken som Vulcan S har och XSR700:s stil, vad kallar man den, scrambler? Så om ni bortser från hur de ser ut, vilken är bäst?
 
Ser att man kan få en Yamaha XSR700 för i princip lika mycket som en Vulcan S
https://www.blocket.se/annons/blekinge/yamaha_xsr_700_kampanj/75792811

Den går också enkelt att strypa till A2 och sedan två år senare ta bort strypningen.

Vad säger ni, skulle ni valt Vulcan S eller XSR700? Jag gillar både crusinglooken som Vulcan S har och XSR700:s stil, vad kallar man den, scrambler? Så om ni bortser från hur de ser ut, vilken är bäst?
Personligen hade jag utan att blinka tagit XSRen, den lär vara jäkligt mycket roligare att köra. Tycker själv att körställningen som Vulcan har är riktigt obekväm dessutom. Men så tycker jag också att hojar i stil med Vulcan är både fula och tråkiga så jag är väl färgad av det. Men man kan nog konstatera att det finns mer allround körglädje att hämta ur Yaman.
 
Personligen hade jag utan att blinka tagit XSRen, den lär vara jäkligt mycket roligare att köra. Tycker själv att körställningen som Vulcan har är riktigt obekväm dessutom. Men så tycker jag också att hojar i stil med Vulcan är både fula och tråkiga så jag är väl färgad av det. Men man kan nog konstatera att det finns mer allround körglädje att hämta ur Yaman.
Får också det intrycket av XSR:en, att den är lite roligare. Sen att det är en Yamaha är väl bara positivt? De ska väl vara nästintill skottsäkra har jag hört.

Tror du den är okej för längre resor också? Inte superlånga men minst några timmar. Det borde den väl vara? Alltså att man kan känna sig komfortabel och att den klarar sig okej på motorvägen utan att den känns skakig eller obalanserad.
 
Får också det intrycket av XSR:en, att den är lite roligare. Sen att det är en Yamaha är väl bara positivt? De ska väl vara nästintill skottsäkra har jag hört.

Tror du den är okej för längre resor också? Inte superlånga men minst några timmar. Det borde den väl vara? Alltså att man kan känna sig komfortabel och att den klarar sig okej på motorvägen utan att den känns skakig eller obalanserad.
Utan att egentligen veta något om någon av hojarna så tror jag att det inte är någon större skillnad vad gäller pålitlighet mellan de två, de är ju så nya, så det är nog ingen faktor.

Jadå, absolut. Visst, det är ingen BMW-tourer men med en bekväm, stabil körställning som man har på XSRen så sitter man bra. Det obekväma med att ha benen framåt som på Vulcan är att det är svårt att sitta med rak rygg samt att man inte kan avlasta baken när man börjar få lite träsmak. Jag körde Lund - Sthlm med min CB400N -83 och även om det inte var någon höjdare så gick det helt ok - och då är en XSR långt mycket bättre på allt. Tror att den är riktigt trevlig för några timmar landsväg och helt ok för några timmar motorväg, enda som saknas för det är väl en kåpa, men kan inte se att den skulle vara det minsta skakig eller obalanserad.
 
Utan att egentligen veta något om någon av hojarna så tror jag att det inte är någon större skillnad vad gäller pålitlighet mellan de två, de är ju så nya, så det är nog ingen faktor.

Jadå, absolut. Visst, det är ingen BMW-tourer men med en bekväm, stabil körställning som man har på XSRen så sitter man bra. Det obekväma med att ha benen framåt som på Vulcan är att det är svårt att sitta med rak rygg samt att man inte kan avlasta baken när man börjar få lite träsmak. Jag körde Lund - Sthlm med min CB400N -83 och även om det inte var någon höjdare så gick det helt ok - och då är en XSR långt mycket bättre på allt. Tror att den är riktigt trevlig för några timmar landsväg och helt ok för några timmar motorväg, enda som saknas för det är väl en kåpa, men kan inte se att den skulle vara det minsta skakig eller obalanserad.
Tack!
XSR:n kan det mycket väl bli då. Har kollat på Vulcan S, XSR700 och Honda Rebel 500 och jag tror att XSR700 är bäst då. Bör väl gå att köpa till en kåpa till den också om man skulle vilja göra det.
Det avgörande blir provkörningen sen när jag tagit kortet. Men det är bra att göra lite research så här innan så man har lite kunskap iallafall när man går in i butikerna.
 
Tack!
XSR:n kan det mycket väl bli då. Har kollat på Vulcan S, XSR700 och Honda Rebel 500 och jag tror att XSR700 är bäst då. Bör väl gå att köpa till en kåpa till den också om man skulle vilja göra det.
Det avgörande blir provkörningen sen när jag tagit kortet. Men det är bra att göra lite research så här innan så man har lite kunskap iallafall när man går in i butikerna.
Ingen fara! Bara mitt personliga tyckande så ta det inte som några sanningar. Av de hojarna du nämner så tror jag som sagt att XSR är roligast och bäst. Ja en flyscreen gör nog lite skillnad.
Låter som en bra plan! Bokade precis in uppkörning för A i september, taggad!
 
Ingen fara! Bara mitt personliga tyckande så ta det inte som några sanningar. Av de hojarna du nämner så tror jag som sagt att XSR är roligast och bäst. Ja en flyscreen gör nog lite skillnad.
Låter som en bra plan! Bokade precis in uppkörning för A i september, taggad!
Grymt! Lycka till! Du har A2 idag alltså? :)
 
Får också det intrycket av XSR:en, att den är lite roligare. Sen att det är en Yamaha är väl bara positivt? De ska väl vara nästintill skottsäkra har jag hört.

Tror du den är okej för längre resor också? Inte superlånga men minst några timmar. Det borde den väl vara? Alltså att man kan känna sig komfortabel och att den klarar sig okej på motorvägen utan att den känns skakig eller obalanserad.
Du är ung så du klarar allt. När jag tog kortet vid 22 körde jag in i november. Nu 12 år senare åker jag helst inte om det är under 10 grader och definitivt inte om det regnar. :D Apropå körställning och fötter långt fram körde jag Hamburg-Stockholm efter lunch med min Street Bob med framflytt. Det var åtta år sen och även om det var lite tungt så gick det. Jag tycker att du ska köpa en hoj du känner verkar vara kul även om den är strypt, du kommer ändå byta till något värre/annorlunda efter ett par år och det kommer fortsätta så länge du tycker det är kul att köra hoj. När du ledsnar på att köra ligger du lågt ett par år men sen blir du sugen igen och då köper du nåt kul igen. Så har det funkat för mig iaf. Lycka till!
 
Du är ung så du klarar allt. När jag tog kortet vid 22 körde jag in i november. Nu 12 år senare åker jag helst inte om det är under 10 grader och definitivt inte om det regnar. :D Apropå körställning och fötter långt fram körde jag Hamburg-Stockholm efter lunch med min Street Bob med framflytt. Det var åtta år sen och även om det var lite tungt så gick det. Jag tycker att du ska köpa en hoj du känner verkar vara kul även om den är strypt, du kommer ändå byta till något värre/annorlunda efter ett par år och det kommer fortsätta så länge du tycker det är kul att köra hoj. När du ledsnar på att köra ligger du lågt ett par år men sen blir du sugen igen och då köper du nåt kul igen. Så har det funkat för mig iaf. Lycka till!
Tack för tipsen :)
Låter bra och logiskt!
 
Tillbaka
Topp