• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Någon som har koll på kawasaki w800, luftkyld stenåldershoj?
En tjejkompis ska köpa hoj och vi har tittat på den, xsr700 och vulcan. Personligen tycker jag xsr700 hade varit perfekt.

Känns bra mycket säkrare då att gå för japanskt. De är ju inte direkt tråkiga heller :)
Hojar är tämligen lätt att köpa. Allt är skitkul och går med marginal tillräckligt fort för att köra ihjäl sig på. :) Nakna hojar är bra för överlevnaden eftersom det inte är så kul över 100 km/h. Platsraket är fullständigt livsfarligt i bebyggda trakter eftersom man är uppe i 200 km/h efter bara några sekunder. Sen ska Ove byta fil i sin Toyota Auris framför dig och han har "minsann rätt att göra det eftersom du kör så fort". Då är skillnaden mellan att åka 120 och 200 väldigt betydelsefull för om man hinner bromsa.

Hojar är tämligen lätt att köpa. Allt är skitkul och går med marginal tillräckligt fort för att köra ihjäl sig på. :) Nakna hojar är bra för överlevnaden eftersom det inte är så kul över 100 km/h. Platsraket är fullständigt livsfarligt i bebyggda trakter eftersom man är uppe i 200 km/h efter bara några sekunder. Sen ska Ove byta fil i sin Toyota Auris framför dig och han har "minsann rätt att göra det eftersom du kör så fort". Då är skillnaden mellan att åka 120 och 200 väldigt betydelsefull för om man hinner bromsa.
Hojar, oavsett modell eller märke är ju som Björn Skifs sjöng för länge sen, "farligt, farligt men härligt, härligt" :)
Jag brukar säga när vi har våra avrostningar och körövningar att du kan köra hoj på två sätt..
Antingen med högerhanden eller huvudet.. Sen gäller det att välja rätt ;)

Tandkrämstub ftw! :D
Screenshot_20200429-161504_Gallery.jpg

Har haft mc kort 23år nu, nr1 att tänka på är att ingen ser dig, absolut ingen. Oavsett hastighet så är medtrafikanter blinda.
Förra året hade jag vid 3 tillfällen på 70väg mötande som bestämde sig för att köra om samtidigt som dom mötte mig, ett 10tal som svängde ut framför mig i korsning eller från mindre väg. Ingen av gångerna vrålkörde jag. (vilket jag definitivt hade gjort för 20år sen). Fortfarande många som sitter med telefoner eller paddor framför näsan när dom kör också.

Jag åkte också en massa plastraket som ung. Ett jävla under att man överlevde. Det är först så här 10 år senare som man inser hur nära det egentligen var flera gånger.

För mig är det viktigt att hojen passar föraren storleksmässigt. Jag är inte jättestor, 185cm och kanske något kilo för mycket, men jag ser ut som en jätte på en XSR700, speciellt med utrustning. Kan vara värt att tänka på!

För mig är det viktigt att hojen passar föraren storleksmässigt. Jag är inte jättestor, 185cm och kanske något kilo för mycket, men jag ser ut som en jätte på en XSR700, speciellt med utrustning. Kan vara värt att tänka på!
Ja det är ju en faktor, jag är 182cm och väger runt 76kg.
Får se hur jag ser ut på den när jag provar den. Viktigaste för mig är att cykeln liksom känns gjord för en när man sitter på den. Att man känner sig hemma så att säga.

Ja det är ju en faktor, jag är 182cm och väger runt 76kg.
Får se hur jag ser ut på den när jag provar den. Viktigaste för mig är att cykeln liksom känns gjord för en när man sitter på den. Att man känner sig hemma så att säga.
Bör vara lugnt, är runt samma mått men några cm kortare och har en mt07 som delar mycket med XSR700.

67624170_2414489985455327_1916207987051986944_o.jpg

Cool! Är inte jätteinne/kunnig på offroadhojar egentligen, men är själv lite sugen på en XR600R. Ballt med stora enstånkor:cool:
Detta är/var Kawas motsvarighet till XR'en. Tyngre och större än dom nya 450leksakerna som tog över efter 600orna. Men jäklar så gott gry i dom:D
Just R-modellen var avsedd för skog/grus och utan batteri/startmotor, bara kickstart precis som XR600an:happyhappy:

Det där med offroadhojar är ju något extra. Jag har en XR650 i skräpskick för grusvägssladdning. Har dock börjar pendla med den nu, så jag borde ha mer asfaltsbetonade däck på den. Men, tanken var från början att byta till typ TKC80 (det är dags att byta däck pga ålder/slitage).

Någon som har feedback på bra ”kombidäck”?
Metzeler Karoo 3 kanske?

Det där med offroadhojar är ju något extra. Jag har en XR650 i skräpskick för grusvägssladdning. Har dock börjar pendla med den nu, så jag borde ha mer asfaltsbetonade däck på den. Men, tanken var från början att byta till typ TKC80 (det är dags att byta däck pga ålder/slitage).

Någon som har feedback på bra ”kombidäck”?
Metzeler Karoo 3 kanske?
Körde med Bridgestone TW301/302, gammalt men vettigt mönster och bra hållbarhet, innan det blev beggade crossdäck på storhjulen och sen motardhjul för gatan:D

Tillbaka
Topp