• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Behöver lite professionell hjälp. Jag är nybörjare när det kommer till mc och hoppas ni kan hjälpa mig. Köpte en hoj från en handlare i höstas, fz6n. Bakdäcket var 12 år gammalt men såg jättebra ut. Bytte däcket idag till Michelin pilot PRO 4. När jag köpte hojen hade handlaren monterat ett nytt framdäck från Dunlop.
Är det dåligt att ha två olika märken på en hoj? Bägge däcken är tydligen jättebra enligt många kunniga.

Vad tycker ni? Bör jag köpa ett nytt fram däck av Michelin?
Inga som helst problem! Finns inget som skulle vara dåligt med det. Huvudsaken är att däcken är fräscha.

Att ha olika nivå på grepp fram och bak riskerar att skapa instabilitet
Så länge däcken är fräscha och har ungefär samma ålder och användningsområde (para alltså inte ett cross däck med ett slicks bandäck) så finns det inte en chans att en vanlig hojåkare märker ngt sådant.

Möjligen att ett Moto GP proffs skulle kunna känna en skillnad.

Så länge däcken är fräscha och har ungefär samma ålder och användningsområde (para alltså inte ett cross däck med ett slicks bandäck) så finns det inte en chans att en vanlig hojåkare märker ngt sådant.

Möjligen att ett Moto GP proffs skulle kunna känna en skillnad.
Ok känns tryggt! Tusen tack för hjälpen!

Fasen va gott väder ikväll :)
IMG_20200423_193354.jpg
Kul att se en Rally Raid!

Såg att Vulcan S ska kunna effektbegränsas till 35kW från 45kW så man kan köra den med A2-kort.
Tror ni Vulcan S är en bra första-hoj? :)

Det är just den stilen jag gillar, BMW NineT är också riktigt fin men går inte att köra med A2-kort så jag funderar på en lätt begagnad Vulcan S.

Planen är att försöka fixa körkortet över sommaren alternativt att ta det efter lumpen till sommaren 2021 istället. Men jag börjar titta lite på vilka alternativ som finns.

Hur är det med service? Intervall? Kostnad?
18EN650D_44SBK1DRS2CG_A.png

Såg att Vulcan S ska kunna effektbegränsas till 35kW från 45kW så man kan köra den med A2-kort.

Det är just den stilen jag gillar, BMW NineT är också riktigt fin men går inte att köra med A2-kort så jag funderar på en lätt begagnad Vulcan S.

Planen är att försöka fixa körkortet över sommaren alternativt att ta det efter lumpen till sommaren 2021 istället. Men jag börjar titta lite på vilka alternativ som finns.

Den där nog både bra och billig som förstahoj.

Den är förvånansvärt "vuxen" för att vara en 650. Bra instegshoj absolut. Många som tänker som dig i det fallet. "Jag börjar med en sån i ett år eller två. " Samma motor i stort sätt som i ER6 och Versys 650n :)
Kan tänka mig ha en sådan ett tag faktiskt, längre än två år. :) Men det vet jag sen... ;)

Den ser riktigt trevlig ut. Får provköra en när det börjar bli dags. Många säger att det ska vara en riktigt skön hoj med bra komfort. Kanske en bra cykel att köra road trips med :)

Kan tänka mig ha en sådan ett tag faktiskt, längre än två år. :) Men det vet jag sen... ;)
Den ser riktigt trevlig ut. Får provköra en när det börjar bli dags. Många säger att det ska vara en riktigt skön hoj med bra komfort. Kanske en bra cykel att köra road trips med :)
Mycket hoj för pengarna :) Vettig i försäkring, ägandekostnad och soppaförbrukning.
När polaren körde med sin Versys 650 var det knappt kul att köra med honom... Han behövde ju aldrig tanka kändes det som;)
Det blir ju bra räckvidd på roadtripsen då:)

Har du tänkt att ta kortet i sommar är det nog bra att boka in körprov och teori så snart som möjligt. Covid-19 har gjort att de skurit ner på antal tider vilket gör att det nästan är inne på slutet av sommaren nu för provtider.
https://fp.trafikverket.se/boka/#/

Ah, tänkte inte ens på det. Då kanske det är bättre att ta det tills nästa sommar.
Du har ju hela sommaren på dig att både köra o plugga teori;) Börja på och sikta på att bli klar till sensommaren. Kolla med nån polare om du kan övningsköra vetja. Då måste du ju handla den där hojen oxå :)
Polaren tog ut sitt julgranssubstitut från vardagsrummet idag... :)
IMG_20200426_181051.jpg

Du har ju hela sommaren på dig att både köra o plugga teori;) Börja på och sikta på att bli klar till sensommaren. Kolla med nån polare om du kan övningsköra vetja. Då måste du ju handla den där hojen oxå :)
Polaren tog ut sitt julgranssubstitut från vardagsrummet idag... :)
IMG_20200426_181051.jpg
Oj Oj. Kick :). Det ger hår på bröstet att starta den hojen. Antar att den låter mer än din... Ball hoj.

Håller med, bättre ta det i slutet på denna säsong så det är klart till nästa!

Det finns MC för alla, både "bad-boys-wannabees", "hipsters", "old-guys-wanting-to-feel-young" (min kategori) och säkert många flera.

Men när jag var ute i torsdags med en kompis och körde, samt körde hem ett par mil ensam sedan, var det INGEN som inte hälsade. Det är en rätt speciell grupp, MC-åkare. Sporthoj eller HD, de flesta verkar ändå hälsa och njuta av gemenskapen. Det älskar jag!!!

Tillbaka
Topp