• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Dags igen, andra ombesiktningen på lika många månader. :woot:

IMG_20200814_123227.jpg
Hur fan lyckas du? Min HD dundrar ju på rätt bra, likaså @JoberMan å vi klarar oss år efter år....sa ju till dig att tjacka HD :p

Cross planen låter iofs grymt gott. Rakfyra med V4-sound. Men om Farbror blå plockat dig två ggr på så kort tid hade jag nog satsat på dubbla DB-killers. Både en längst bak och en nere i skarven. Kan bli lite mickel, men å andra sida så kostar ju ombesiktning en del varje gång;) Tror du kommer få ett skönare ljud utan hysterivrål då med som borde lugna ner dom blå
Instämmer ang ljudet!
Första gången pga plåten. Skall kika på db-killers men kommer ändå inte gå igenom besiktning som sagt. Det löser sig. :)
Hur fan lyckas du? Min HD dundrar ju på rätt bra, likaså @JoberMan å vi klarar oss år efter år....sa ju till dig att tjacka HD :p
Haha, du kör ju runt 10 mil/år till skillnad från en annan som snittar 1000 mil/år. :)

Instämmer ang ljudet!
Första gången pga plåten. Skall kika på db-killers men kommer ändå inte gå igenom besiktning som sagt. Det löser sig. :)
Trots att jag alltid kört med "rätt" regplåtar så har jag oxå fått både böter och tillsägelse ang däckssvärtad plåt.
Va fasen, lite (läs mycket) gummi på plåten är ju bara rosthämmande:D

Instämmer ang ljudet!

Haha, du kör ju runt 10 mil/år till skillnad från en annan som snittar 1000 mil/år. :)
Hahaha vi kan jämföra mätare sen lilla gubben.
Om du kör dubbelt så mycket som jag gör de närmaste fem åren så kommer du ändå inte ha kört hälften så mycket som jag kört :cool:

Stoppade de dig pga ljudet eller något annat? Jag har åkt på ombesiktning en gång på drygt 20 år, och då var det skylten de stannade mig för initialt. Sedan hittade de annat att anmärka på efterhand. Har aldrig blivit stoppad bara för ljudet, och då har jag ändå bara kört hojar som låter för mycket med råge

Detta har jag alltid undrat, måste vara för att Polisen tänker ” så här låter Harley, det har man ju sett på filmer - det är sedan gammalt” medans i boken som de läser under utbildningen så är det en bild på GXR eller likande med tillägg ” högt ljud”

Appropå högt ljud och så... Grannen har byggt om och lackat iordning en Kawa VN15 som inte vill gå riktigt numera..
När vi kollade så visade det sig att den gick på typ 2-3 tre stift av 4. Tändhattarna var i rätt obra skick med fina överslag till gods som resultat.
Därav blev gången enligt nedan:D

Stoppade de dig pga ljudet eller något annat? Jag har åkt på ombesiktning en gång på drygt 20 år, och då var det skylten de stannade mig för initialt. Sedan hittade de annat att anmärka på efterhand. Har aldrig blivit stoppad bara för ljudet, och då har jag ändå bara kört hojar som låter för mycket med råge
Låg i laglig hastighet, 70kmh på hyfsat låga varvtal. Någon typ av insats, 6 mc-poliser som plockade tveksamma fordon & MC och tog dessa till trafikpolisens besiktningsmän som satt i bussen. Aldrig varit med om något liknande heller. Rastlösa kanske.

Det är så att polisen har rätt att avgöra om ljudnivån är för hög genom enbart lyssna..
Sen kan vi tycka att det är rätt eller fel... :)
Loud pipes saves lifes:D

https://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcykeln/Ljud_eller_buller_/
Så pass alltså....Antar att de får genomgå ett supertest av hörseln på Polishögskolan då :D

Har själv blivit stoppad av polis där dem ”tyckte” jag körde för fort (i bil dock) men då sa dem själva att dem inte kunde ge mig böter eftersom dem inte hade någon lasermätning på det, bör ju rimligtvis vara samma med ljudnivån?

Jag är ju lite på samma spår som dig: Hörs man så syns man :) och på motorcykel syns man ju inte jättemycket annars..

Så pass alltså....Antar att de får genomgå ett supertest av hörseln på Polishögskolan då :D

Har själv blivit stoppad av polis där dem ”tyckte” jag körde för fort (i bil dock) men då sa dem själva att dem inte kunde ge mig böter eftersom dem inte hade någon lasermätning på det, bör ju rimligtvis vara samma med ljudnivån?

Jag är ju lite på samma spår som dig: Hörs man så syns man :) och på motorcykel syns man ju inte jättemycket annars..
När det gäller hastighet så måste det finnas laser/radar eller efterföljande mätning om jag inte har helt fel. Ljud är mer godtyckligt.
I grund och botten handlar det väl egentligen om att vi som motorcyklister ska köra så snyggt att vi slipper bli jagade av vara sig poliser eller andra:D
Nu lät jag gammal och tråkig va?? :pompus::D

När det gäller hastighet så måste det finnas laser/radar eller efterföljande mätning om jag inte har helt fel. Ljud är mer godtyckligt.
I grund och botten handlar det väl egentligen om att vi som motorcyklister ska köra så snyggt att vi slipper bli jagade av vara sig poliser eller andra:D
Nu lät jag gammal och tråkig va?? :pompus::D
Haha nejdå :)
Jag fattar ju också att det måste finnas krav på hojarna!

Tycker bara det är märkligt och flummigt att polisman får ge ut böter för något denna ”tycker/anser” vara utanför godkänd gräns.

Låt säga gränsen är 100db (har ingen aning var det ligger) men jag menar hur högt är 100?
Jag kanske tycker 50 låter skithögt medans du tycker 75 inte är så farligt, uppfattning av ljudnivåer kan ju vara väldigt individuella...Förstår du hur jag tänker?

Tycker bara det är märkligt och flummigt att polisman får ge ut böter för något denna ”tycker/anser” vara utanför godkänd gräns.

Låt säga gränsen är 100db (har ingen aning var det ligger) men jag menar hur högt är 100?
Jag kanske tycker 50 låter skithögt medans du tycker 75 inte är så farligt, uppfattning av ljudnivåer kan ju vara väldigt individuella...Förstår du hur jag tänker?
Exakt så, jag tycker inte min hoj låter för högt å jag vill många gånger byta till ett ännu mer välljudande avgassystem....min fru tycker annorlunda å även grannarna men som det skrevs här uppe: LOUD PIPES SAVE LIFES

103dB om inte hojen faller under helfordonsgodkännande eller vad ljudnivåskylt på sitter på hojen anger har jag för mig att the Law säger..
Sen brukar besiktningsnissarna vara schyssta och godkänna kanske +3dB till vid mätning:)
Varje 10dB är en dubblering av ljudnivån så det är rätt stor skillnad på ex 90 och 100dB;)
Kan tillägga att ingen av mina hojar har originalsystem monterat, mest för att jag älskar hur hojarna låter :D

De ger inga böter - de förelägger en besiktning.
Problemet är skitlätt att lösa - sluta åk runt med olagliga dämpare.

tillägg: När det gäller bil (även mc förstås) kan du dömas för vårdslöshet i trafik om hastigheten uppenbart är för hög men det inte finns något mätvärde. Återigen - inte ett problem man får omedvetet.

Inte säkert att en Hd har mycket decibel trots högt upplevt ljud.
Jag ska iaf prova att besikta med mitt Bassani Road rage.
Lite detta jag menar..
Låt säga din går igenom, och polisen sen stannar dig för dem anser den låter för mycket?
Då ska du ändå behöva betala för en ombes. Trots den är godkänd som den är? (Du kan ju givetvis inte bevisa där och då att den är besiktigad med just det avgaset)
Kan man begära in kostnaden för ombes. Utav polismyndigheten då?

Haha :pirate::pirate::pirate:
Är kombibromsarna urkopplade på viffern eller går det att börna sådär ändå?
Farsan hade en sådan tidigare. Röd -00a. Riktigt fina hojar med trevlig gång och gött ljud :)
Jepps. Fantastiskt trevlig hoj. Har haft min 01a sen 04:)
CBSen är spärrad fram så inte bakbromsen aktiveras.
Annars dödar man bakskivan typ direkt;)
Har sett en del som gjort misstaget med tex Blackbird som har samma bromssytem. Jävlar vad snabbt baksivan bidde glödröd:D Effektfullt men obra..

Tillbaka
Topp