• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Lite detta jag menar..
Låt säga din går igenom, och polisen sen stannar dig för dem anser den låter för mycket?
Då ska du ändå behöva betala för en ombes. Trots den är godkänd som den är? (Du kan ju givetvis inte bevisa där och då att den är besiktigad med just det avgaset)
Kan man begära in kostnaden för ombes. Utav polismyndigheten då?
Skulle gissa att man är rätt rökt på dom pengarna:
"Överklaga polisens beslut
Man kan inte överklaga ett föreläggande av en polis. Däremot kan du, om du besiktar med samma ljuddämpare vid registreringsbesiktning och ligger inom godkänd gräns, överklaga registeringsbesiktningen till Transportstyrelsen. Har du bytt till originalsystem vid registreringsbesiktning finns inget att överklaga, då har du ju i princip erkänt att du kört med olagligt system."

Lite detta jag menar..
Låt säga din går igenom, och polisen sen stannar dig för dem anser den låter för mycket?
Då ska du ändå behöva betala för en ombes. Trots den är godkänd som den är? (Du kan ju givetvis inte bevisa där och då att den är besiktigad med just det avgaset)
Kan man begära in kostnaden för ombes. Utav polismyndigheten då?
Det är en låtsassituation. Kommer inte hända givet att du inte kört som ett r*vhål innan.

Har ju en Yamaha årsmodell 16 men som togs i bruk 170215 som har 5 års garanti ifall den servas på auktoriserad verkstad. Förstår jag det rätt att garantin gäller från den togs i bruk, dvs till 220215? Eller är det from när fordonet är tillverkat, 201602?

(gammal) bild för uppmärksamhet. :D

20170815_181643_IMG_1133.JPG

Har ju en Yamaha årsmodell 16 men som togs i bruk 170215 som har 5 års garanti ifall den servas på auktoriserad verkstad. Förstår jag det rätt att garantin gäller från den togs i bruk, dvs till 220215? Eller är det from när fordonet är tillverkat, 201602?

Normalt sett lär den gälla från när hojen tas i bruk. Detta om serviceplan följts både gällande miltal och tid (är ju normal sett service varje år som gäller trots att den inte rullat milen som föreskrivs). Men om hojen varit reggad innan den togs i bruk av första ägaren så gäller nog garantin från registreringsdatum.

Hade en yamaha från 2015 som var uttagen -17 nån gång, den hade garanti till 2022.
Har för mig det stog i något papper ja fick med. Men det är service varje år eller var 1000:de mil om ja inte minns fel

Garantier är alltid från första påstållning. Kommer inte ha någon betydelse för din Yamaha ändå - de går inte sönder.:)

Garantier är alltid från första påstållning. Kommer inte ha någon betydelse för din Yamaha ändå - de går inte sönder.:)

Tack, det jag trodde också. Nej jag vet, Yamaha håller ju jämt. Det jag funderar på att är serva själv och spara 3500/år men då får jag inget stämpel i boken och garantin går ut. Är inte svårt att byta olja och filter direkt. Tycker priset på servisen är i överkant. Men kanske förlorar påt när jag ska sälja den..

Hur länge ska du behålla hojen? Hur många servicear tror du att du kommer spara på? Kommer hojen vara i bra skick för övrigt när du ska sälja?
Servicehistorik för min del vid köp är ju bara en bråkdel av vad fordonet är värt.
Är den i bra skick (bromsar,lager,däck,kedja), riktigt ren och relativt fri från skador( vissa repor och stenskott får man räkna med)?
Hur visas den upp när köpare kommer, drar man av ett täcke ute l iagårn eller har man ett rent o snyggt hus o garage?osv osv.
En fullstämplad bok säger inte hur den är använd och skött mellan servicetillfällena.
Tillgång och efterfrågan är en annan grej som styr vid ev försäljning.

Tack, det jag trodde också. Nej jag vet, Yamaha håller ju jämt. Det jag funderar på att är serva själv och spara 3500/år men då får jag inget stämpel i boken och garantin går ut. Är inte svårt att byta olja och filter direkt. Tycker priset på servisen är i överkant. Men kanske förlorar påt när jag ska sälja den..

Jag har slutat serva hojar på firma eftersom jag nu har ett bra garage - och helt ärligt märker jag ingen skillnad på vad jag får ut för dem. Kan man visa kvitton och ger ett vettigt intryck som säljare så accepterar de flesta köpare det. Hojarna jag kör har dock sällan kostat över 100k, kanske är annorlunda på de allra värsta och nyaste varianterna.

Nynäsvägen vid Skogskyrkogården.

Nä, baserat på hörsel. Inga böter. Fick känslan av att de bara ville hitta något att anmärka på. :)
Får man verkligen böter för ljudet? Jag trodde att man fick föreläggande om registreringsbesiktning.
Om dom utmäter penningböter för ljudet är det ju bara att inte acceptera föreläggandet och ta det till domstol. Där kan dom ju spela upp ljudet, om dom nu har någon inspelning, och man kan fråga hur och var dom har mätt det. För att testa polisernas pålitlighet som ljudvittnen kan man låta dom lyssna på ett antal avgasljud och be att dom avgöra vad som är lagligt.

Får man verkligen böter för ljudet? Jag trodde att man fick föreläggande om registreringsbesiktning.
Om dom utmäter penningböter för ljudet är det ju bara att inte acceptera föreläggandet och ta det till domstol. Där kan dom ju spela upp ljudet, om dom nu har någon inspelning, och man kan fråga hur och var dom har mätt det. För att testa polisernas pålitlighet som ljudvittnen kan man låta dom lyssna på ett antal avgasljud och be att dom avgöra vad som är lagligt.
Tämligen säker på att du skriver stämmer, dvs inga böter för ljud utan 'bara' ombesiktning.

Tämligen säker på att du skriver stämmer, dvs inga böter för ljud utan 'bara' ombesiktning.
Vi citerar lite till från följande sida: https://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcykeln/Ljud_eller_buller_/

"SMC och våra samarbetsjurister rekommenderar att du aldrig skriver på en böteslapp enbart genom en ljudmätning genom "polismans öra". En polis kan i vissa fall lämna rapporteftergift.
Om din motorcykel efter en regelrätt mätning enligt föreskrifterna ovan visar otillåten ljudnivå kan du få betala böter, se nedan. Du kan också få föreläggande om kontrollbesiktning om ljuddämparen är bristfällig eller registreringsbesiktning om ljuddämparen är utbytt mot ett icke godkänt system. Polisen kontrollerar bristfällighet (Fordonsförordningen kap 6, § 28). Bilprovningen eller annat besiktningsorgan godkänner fordon i kontrollbesiktning och registreringsbesiktning. "

Fast det handlar ju inte bara om böter, det handlar om att inte bete sig som ett rövhål i samhället.
Raka rör behövs inte, ni är inte coola. Framförallt inte HD åkare som alltid är en 55-årig tjockis. Inga pipor i världen gör dig cool, jag lovar ;)

Jag har åkt sporthoj med friflödande dämpare hela livet och aldrig råkat ut för några problem med polisen. Det handlar i min mening vääääääldigt mycket om hur man kört innan. Kör som folk så bryr de sig inte. De har viktigare saker för sig.

Fast det handlar ju inte bara om böter, det handlar om att inte bete sig som ett rövhål i samhället.
Raka rör behövs inte, ni är inte coola. Framförallt inte HD åkare som alltid är en 55-årig tjockis. Inga pipor i världen gör dig cool, jag lovar ;)

Jag har åkt sporthoj med friflödande dämpare hela livet och aldrig råkat ut för några problem med polisen. Det handlar i min mening vääääääldigt mycket om hur man kört innan. Kör som folk så bryr de sig inte. De har viktigare saker för sig.
Vad snackar du om? Vad vet du om hur användare här inne kör eller inte kör? Tyvärr så har inte alltid trafikpolisen eller andra mc-poliser viktigare saker för sig.

"Jag minsann kört si och så och aldrig råkat ut för något". Det kvittar helt i det här sammanhanget, du vet inte hur jag kört tidigare.

Som sagt. Jag låg i 70 på 70-väg, sexans växel med farthållare på ca 3-4k rpm. Polisen hade redan bestämt sig så fort de fick syn på mig.

Sant ang raka rör, lika sant som att en sporthoj inte ska lämna racingbanan.....:banghead:

Vad snackar du om? Vad vet du om hur användare här inne kör eller inte kör? Tyvärr så har inte alltid trafikpolisen eller andra mc-poliser viktigare saker för sig.

"Jag minsann kört si och så och aldrig råkat ut för något". Det kvittar helt i det här sammanhanget, du vet inte hur jag kört tidigare.

Som sagt. Jag låg i 70 på 70-väg, sexans växel med farthållare på ca 3-4k rpm. Polisen hade redan bestämt sig så fort de fick syn på mig.
Jag är rätt övertygad att du drog polisens uppmärksamhet till dig innan. Sannolikt långt innan du ens sett dem. Antingen via körsätt eller din pyttedämpare. Det är helt upp dig till hur du kör och låter men att sitta här och tjuta är inte direkt snyggt.

Senast ändrad:
Jag är rätt övertygad att du drog polisens uppmärksamhet till dig innan. Sannolikt långt innan du ens sett dem. Antingen via körsätt eller din pyttedämpare. Det är helt upp dig till hur du kör och låter men att sitta här och tjuta är inte direkt snyggt.
Haha, du har så fel så sluta trolla nu. Precis lämnat hemmet intill Nynäsvägen och kört lagligt hela vägen utan onödiga pådrag, i jeans.

Din z1k har dubbla yoshimura, enda skillnaden mellan din och min mc är att min saknar katten. Vem är det som tjuter om alla HD's som låter senaste sidorna? Lägg ned din besserwisser attityd.

Jag accepterar polisens resonemang och besiktigar om den bara. Blev bra diskussion av det hela i tråden också.

Sant ang raka rör, lika sant som att en sporthoj inte ska lämna racingbanan.....:banghead:

När det gäller körning med oavsett fordon så är det ju en viss skillnad på vad man får/ska/bör göra och vad man gör.
Sunt förnuft som nämnts innan är inte såå dumt att använda;)
Att dom flesta av oss som kör hoj också kör med örat är ju heller ingen nyhet.
Gör vi det så får vi ju vara beredda att ta den där polis-smällen om vi nu råkar ut för en polis som ju faktiskt kan ha en dålig dag även han/hon.
Sen är jag av den uppfattningen att alla hojar oavsett märke/sort som är reggad och körklar är skitkul att se ute. Det är ju faktiskt det intresset vi har :D
Håller vi oss till reglerna hyffsat så får vi fortsätta med det vi gillar utan att myndigheter ska blanda sig i hitta på en massa lagar som gör det värre än nödvändigt för oss.
Tro mig, det bråkas rejält på höga instanser för våra rättigheter som motorcyklister:)

När det gäller körning med oavsett fordon så är det ju en viss skillnad på vad man får/ska/bör göra och vad man gör.
Sunt förnuft som nämnts innan är inte såå dumt att använda;)
Att dom flesta av oss som kör hoj också kör med örat är ju heller ingen nyhet.
Gör vi det så får vi ju vara beredda att ta den där polis-smällen om vi nu råkar ut för en polis som ju faktiskt kan ha en dålig dag även han/hon.
Sen är jag av den uppfattningen att alla hojar oavsett märke/sort som är reggad och körklar är skitkul att se ute. Det är ju faktiskt det intresset vi har :D
Håller vi oss till reglerna hyffsat så får vi fortsätta med det vi gillar utan att myndigheter ska blanda sig i hitta på en massa lagar som gör det värre än nödvändigt för oss.
Tro mig, det bråkas rejält på höga instanser för våra rättigheter som motorcyklister:)
Jag är med dig, sunt förnuft varje dag i veckan. I detta fall konstaterar jag bara fakta gällande det som hänt, inget emot polisen och jag är fine med beslutet. Men att vissa leker viktigpetter och minsann vet hur andra motorcyklister/KSare kör eller låter är för mig en gåta.

Uppskattar att polisen plockar folk som stör friden för oss andra. Att vara så egoistisk som många på två hjul är känns främmande och skrämmande. Det är ett rejält störande ljud också. Låter moppen för lite? Skaffa mindre ljudisolering i hjälmen. Är den för långsam? Köp bättre.

Uppskattar att polisen plockar folk som stör friden för oss andra. Att vara så egoistisk som många på två hjul är känns främmande och skrämmande. Det är ett rejält störande ljud också. Låter moppen för lite? Skaffa mindre ljudisolering i hjälmen. Är den för långsam? Köp bättre.

Speciellt de i lycra som envisas med att stoppa upp trafiken.

Tillbaka
Topp