• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Nu kanske detta är liiite fel tråd men när jag kollade försäkring inför bilbyte så skulle en BMW 525 (192hk) av samma årsmodell som min dåvarande Vectra med 180hk bli ett par tusen billigare om året på samma bolag (Aktsam). Ringde faktiskt upp dom och frågade hur detta var möjligt. Killen svarade att jag måste slagit in fel uppgifter, hade testat 2ggr med samma resultat, så han fick alla uppgifter och fick samma svar. Mycket hmm, märkligt, meh blev det men ingen förklaring hade han. Ibland känns priserna fullkomligt random.....

Någon som kör avställningsförsäkring? Blir dyrare, men min försäkring är rätt dyr oavsett så jag funderade på om det vore vettigare... Betalar väl strax under 13 nu helår. Kör inte jätteofta, men känns meckigt att ställa på och ställa av, hur fungerar det med betalningen av försäkring, återbetalning osv? Någon som har erfarenhet?
Försäkringen kostar inte lika mycket per månad så om du har hojen påställd sommarmånaderna blir det i princip lika dyrt som en helårsförsäkring. Försäkringsbolag är inte dumma, de vet att hojarna inte körs på vintern, så de ser till att hämta in hela premien i princip de få månader hojarna är påställda.

Ta fram miniräknare o räkna ut vad det blir. allt beror på hur många dagar du har den försäkrad o påställd.
Du kan inte ställa på och av samma dag, så varje gång du vill använda hojen får du räkna med 2dagar försäkring. Vad har du för avställningsförsäkring?
Ex: min tidigare försäkring med möjlighet att ställa av och på 19000 hel/helår, 6000 avställningsförsäkring.
19000/365=52kr/dag
I appen tar av och påställning ca 1min.

@Veratio
Försäkringen kostar inte lika mycket per månad så om du har hojen påställd sommarmånaderna blir det i princip lika dyrt som en helårsförsäkring. Försäkringsbolag är inte dumma, de vet att hojarna inte körs på vintern, så de ser till att hämta in hela premien i princip de få månader hojarna är påställda.

Ta fram miniräknare o räkna ut vad det blir. allt beror på hur många dagar du har den försäkrad o påställd.
Du kan inte ställa på och av samma dag, så varje gång du vill använda hojen får du räkna med 2dagar försäkring. Vad har du för avställningsförsäkring?
Ex: min tidigare försäkring med möjlighet att ställa av och på 19000 hel/helår, 6000 avställningsförsäkring.
19000/365=52kr/dag
I appen tar av och påställning ca 1min.

@Veratio
Exakt den kalkylen måste man göra. I mitt fall kostade avställninsbar försäkring ungefär lika mycket som en helårsförsäkring om jag hade den påställd 4 månader* om året. Kommer aldrig orka ställa på och av hela tiden (plus att jag tror att man då avstår att använda hojen) så i mitt fall landade det ungefär så samma pengar = orkar inte.

* knappast en slump. Det lär vara exakt så många månader en genomsnittlig hoj av min typ används per år

Tack för alla svar!

Jag tror jag skulle orka ställa på/ställa av. Se hur vädret är, om man är ledig, ställa på några dagar, sen ställa av.

Jag har för mig att den var dubbelt så dyr, avställningsförsäkringen, när jag kollade. Men om jag kör 20 ggr per år, har den påställd 3 dagar per gång, blir två månaders försäkring, lär fungera rätt ok.

Tror jag köpte hojen i september, ska kolla när det närmar sig. Kan nog vara vettigt, ska köpa stuga och behöver dra ner på kostnaderna.... ;-)

Tack för alla svar!

Jag tror jag skulle orka ställa på/ställa av. Se hur vädret är, om man är ledig, ställa på några dagar, sen ställa av.

Jag har för mig att den var dubbelt så dyr, avställningsförsäkringen, när jag kollade. Men om jag kör 20 ggr per år, har den påställd 3 dagar per gång, blir två månaders försäkring, lär fungera rätt ok.

Tror jag köpte hojen i september, ska kolla när det närmar sig. Kan nog vara vettigt, ska köpa stuga och behöver dra ner på kostnaderna.... ;-)
När jag har kollat har jag alltid (om det inte är en riktigt billig helårspremie, ex BilsportMC Classica) kommit fram till att det blir avsevärt mycket billigare med avställningsförsäkring. Går ju skitfort att göra i appen, inte ansträngande över huvud taget.
Är du säker att man inte kan ställa på för enskilda dagar @daniel svensson ? Minns att jag kunde göra det för ett par år sedan.
Man får väl göra en ärlig uppskattning av hur mycket man faktiskt kör och räkna på det därefter.

Svänger rätt bra på Bulten på onsdagar ;)
Bra smetad också med Acra, öppen koppling, Bonamici m.m. :hungry::hungry::hungry:
Jag håller till i en annan del av landet så känner bara till bulten via hörsägen... Inget slitage jag kommer i närheten av när det finns dolda kurvor men det kanske säger mer om min förmåga än något annat :D

Jag håller till i en annan del av landet så känner bara till bulten via hörsägen... Inget slitage jag kommer i närheten av när det finns dolda kurvor men det kanske säger mer om min förmåga än något annat :D
Kör bana istället för landsväg, 1000 gånger roligare och säkrare för både dig och hojen. Du bor ju i Göteborg så åk till Anderstorp och låt den andas lite. :)
Sveriges bästa bana + att man kan luta sig lite:

Joakim Lindberg-3.jpg

Sen vill jag minnas att det finns en fin väg ut till Marstrand, eller 2 om jag minns rätt. Den "vanliga" och den som är en bit vid sidan om.

Senast ändrad:
Kör bana istället för landsväg, 1000 gånger roligare och säkrare för både dig och hojen. Du bor ju i Göteborg så åk till Anderstorp och låt den andas lite. :)
Sveriges bästa bana + att man kan luta sig lite:

Joakim Lindberg-3.jpg

Sen vill jag minnas att det finns en fin väg ut till Marstrand, eller 2 om jag minns rätt. Den "vanliga" och den som är en bit vid sidan om.

Jag hade lite kurser med SMC inbokat under våren men det blev ju som det blev med dem... Blir nya tag med det till hösten!

Den har gått på bana och förmodligen med fel däcktryck..
Det slitaget på väg och man borde inte få köra hoj

Jag tyckte också det såg väl bra ut för väg men ville inte peka finger. Inspirerad körning är helt okej bara man inte utsätter andra för obehag eller fara. Lite sunt förnuft och behärskning helt enkelt :)

Ni som kör "slingerbulten", (en känd mc-sträcka som ligger lite söder om Stockholm) och har tröttnat på Rosenhill,
testa Västerby Bygdegårds Cafe som ligger ungeffär lika långt bort.
Superfina vägar till och från, mindre trafik och mindre dolda kurvor (och mindre dårar på vägen).
Stor utomhusplats så man slipper trängas dessutom.
Var där igår, men då hade dom måndagsstängt.

sav1.jpg

Asfalterat herla vägen, men det finns lite grusvägar i närheten för den som gillar sånt.
sav2.jpg

Ni som kör "slingerbulten", (en känd mc-sträcka som ligger lite söder om Stockholm) och har tröttnat på Rosenhill,
testa Västerby Bygdegårds Cafe som ligger ungeffär lika långt bort.
Superfina vägar till och från, mindre trafik och mindre dolda kurvor (och mindre dårar på vägen).
Stor utomhusplats så man slipper trängas dessutom.
Var där igår, men då hade dom måndagsstängt.

sav1.jpg

Asfalterat herla vägen, men det finns lite grusvägar i närheten för den som gillar sånt.
sav2.jpg
Instämmer! Var där för någon månad sedan och då fick min farsans kompis en rejäl kickback på sin gamla Ducce, och vrålade ”K******KEN!” medan två finklädda damer satt och drack te där på bänken. Ett kärt minne!
(Hojen hade strulat hela dagen - han är vanligtvis inte så ljudligt frispråkig:nailbiting:)

Hemkommen efter 100 mil i Dalsland, Värmland och Västra Götaland på två dagar. Onsdag blött men trevligt, idag magiskt! Bjuder på en bild på packåsnan. Jag var i sällskap med en 1200 GSA och en K1300S så mina tre cylindrar fick jobba hårt :D

20200805_121510.jpg

Härligt!! Vilken utmaning att bara komma upp på trajjan med den väskan, iaf för mig som är stel :p

1200gsa skulle man ha, någon dag. Tror dom är sjukt najs att toura med!

Tillbaka
Topp