• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.


angående oljepumpen på harleys
Trist fel, kan tänka mig att det blir lite stökig andrahandsmarknad eftersom det säkert är svårt att kontrollera skicket på motorn. (Kan ju vara hårt sliten även om man bytt pump)
Ingen goodwill från HD?
 
Trist fel, kan tänka mig att det blir lite stökig andrahandsmarknad eftersom det säkert är svårt att kontrollera skicket på motorn. (Kan ju vara hårt sliten även om man bytt pump)
Ingen goodwill från HD?
vad jag har förstått så är de inget hd tar om garantin har gått ut...
läste att dom ändrat om oljepumpen totalt 4 gånger sedan M8 motorn kom

man får hoppas att dom lyckats fixa problemen på 2021 hojarna :angel:

ca 2h och 20 min tills deras officiella vianing på 2021 hojarna online!
 
ni som kör harleys med M8 motorn
har nån haft problem med oljepumpen och oljespill?
Inget jag märkt av, men man blev ju lite nojjig nu, min är ju en -19.. Verkar dock inte påverka om man bara kör kortare sträckor vilket jag oftast gör.

Ska vara fixat från 2020:

"Installing a new 2020 Harley oil pump is the only fix, which now comes stock on those 2020 and newer Harley models with the Milwaukee-Eight motor. Clearly Harley is aware of the oil sumping issue, which is why they re-designed the oil pump for the 2020 models and factory install it.

The dealerships will not say much about oil sumping in general and will just recommend you upgrade to the new 2020 oil pump for “better oil control and better oiling performance.” At your expense of course.

By installing the new 2020 Harley oil pump you'll avoid the Milwaukee-Eight oil sumping issue altogether."
 
Inget jag märkt av, men man blev ju lite nojjig nu, min är ju en -19.. Verkar dock inte påverka om man bara kör kortare sträckor vilket jag oftast gör.

Ska vara fixat från 2020:

"Installing a new 2020 Harley oil pump is the only fix, which now comes stock on those 2020 and newer Harley models with the Milwaukee-Eight motor. Clearly Harley is aware of the oil sumping issue, which is why they re-designed the oil pump for the 2020 models and factory install it.

The dealerships will not say much about oil sumping in general and will just recommend you upgrade to the new 2020 oil pump for “better oil control and better oiling performance.” At your expense of course.

By installing the new 2020 Harley oil pump you'll avoid the Milwaukee-Eight oil sumping issue altogether."
allt beror på när din är tillverkad.
läste att alla som var producerade från juni/juli 19 har den fjärde generationens oljepump

man blir lite rädd när man börjar läsa om m8-motorn, finns en del nehativa kommentarer om att en hel del ska läcka olja och att oljepumpen inte pumpar ut rätt mängd.

denna gubben förklarar oljepumpsproblemet rätt bra

 
Har fått ett osunt sug efter en äldre BMW. Någon som har ägt som kan komma med lite input? Körglädje? Stablila motorer, eller är det en fördel att man har ett visst mått av talang för att meka? (Vilket jag absolut inte har ).

Skärmavbild 2021-01-17 kl. 10.59.04.png
Är det en R-modell du är ute efter? Kör bl.a. en i sammanhanget inte jättegammal K75 (1992). Det är en fantastiskt billig och körbar klassiker med hög kvalitet. En del bygger om, men jag föredrar original.
 

Bilagor

  • B764459C-94F7-4F79-B342-5DDBDB3C9520.jpeg
    B764459C-94F7-4F79-B342-5DDBDB3C9520.jpeg
    851.7 KB · Visningar: 10
Är det en R-modell du är ute efter? Kör bl.a. en i sammanhanget inte jättegammal K75 (1992). Det är en fantastiskt billig och körbar klassiker med hög kvalitet. En del bygger om, men jag föredrar original.
det är ju till 99% R-modellerna man bygger om för att få den klassiska looken

K-modellerna är ju lite för moderna till utseendet
 
allt beror på när din är tillverkad.
läste att alla som var producerade från juni/juli 19 har den fjärde generationens oljepump

man blir lite rädd när man börjar läsa om m8-motorn, finns en del nehativa kommentarer om att en hel del ska läcka olja och att oljepumpen inte pumpar ut rätt mängd.

denna gubben förklarar oljepumpsproblemet rätt bra

Snubben i detta klippet säger ju dock att det bara uppstått på touringhojar, inte på softtail eller dyna.
 
Snubben i detta klippet säger ju dock att det bara uppstått på touringhojar, inte på softtail eller dyna.
han berättar ju hur själva pumpen jobbar och problemet med att den inte pumpar ut tillräckligt med olja från ena delen till andra.

det är ju samma motor i både touring modellerna som i softail från.
m8 kom väl 2016 eller 2017

att ha gått igenom 4 olika oljepumpar känns ju rätt galet eller ör de bara jag?

kolla när din är tillverkad så ser du om du kanske borde kolla upp pumpen eller ej.
Man kan ju hoppas att hd tar det på garantin!!!

hur som så ska jag nog beställa en Low Rider S nu frammåt

med tanke på att det är samma pris på 2020 modellerna som 2021 så ska jag nog ta en 21a
 
det är ju till 99% R-modellerna man bygger om för att få den klassiska looken

K-modellerna är ju lite för moderna till utseendet
Fast man kan få riktigt snygga resultat från K-serien också. Den här killen har fått mig riktigt sugen att köpa en lite rutten K75 och bygga om
Gamla R-serie är ju coola att se på men motorerna är ju bara deppiga att åka med.
 
han berättar ju hur själva pumpen jobbar och problemet med att den inte pumpar ut tillräckligt med olja från ena delen till andra.

det är ju samma motor i både touring modellerna som i softail från.
m8 kom väl 2016 eller 2017
Jag har ingen aning, men kolla klippet vid 6.50 typ så säger han "This transfer is not happening on dynas and softails,but on certain touringmodels it is"

Edit: eller jag kanske missförstår det, är det tvärtom? är för trött i skallen 😂

Ang. min hoj är den tillverkad april 2019, så troligtvis gamla pumpen då
 
han berättar ju hur själva pumpen jobbar och problemet med att den inte pumpar ut tillräckligt med olja från ena delen till andra.

det är ju samma motor i både touring modellerna som i softail från.
m8 kom väl 2016 eller 2017

att ha gått igenom 4 olika oljepumpar känns ju rätt galet eller ör de bara jag?

kolla när din är tillverkad så ser du om du kanske borde kolla upp pumpen eller ej.
Man kan ju hoppas att hd tar det på garantin!!!

hur som så ska jag nog beställa en Low Rider S nu frammåt

med tanke på att det är samma pris på 2020 modellerna som 2021 så ska jag nog ta en 21a
Tror ofta att den här typen av problem överdrivs. Men visst, ska du göra något med motorn så är det oftast kambyte och då är det bara att byta i samma veva enkelt om man har den äldre.
 
Fast man kan få riktigt snygga resultat från K-serien också. Den här killen har fått mig riktigt sugen att köpa en lite rutten K75 och bygga om
Gamla R-serie är ju coola att se på men motorerna är ju bara deppiga att åka med.
jag tycker du ska köpa en!

k-modellerna är ju rätt billiga att köpa tillakillnad ifrån R som skjutit i pris sista åren om jag fattat det rätt!

ligger en ombyggd k modell på blocket där man målat tanken MFF-blå..
den borde du köpa! haha
 
@Rulle
Nya Street Bob'en verkar ha sidmonterad regskylt och 3in1 bakljus/blinkers ifrån fabrik!
Även reggad för 2pers direkt vid köp.
Lägg till 114'motorn ist för 107' så känns det väl ändå som en bra uppgradering kontra prishöjningen på ca 10k va?

Gillade inte allt det orange'a på den svarta dock..undrar om det är lackat eller bara en dekal?
Annars var ju vit/grå rätt trevlig :)

Skärmavbild 2021-01-20 kl. 17.40.42.png
 
Senast ändrad:
@Rulle
Nya Street Bob'en verkar ha sidmonterad regskylt och 3in1 bakljus/blinkers ifrån fabrik!
Även reggad för 2pers direkt vid köp.
Lägg till 114'motorn ist för 107' så känns det väl ändå som en bra uppgradering kontra prishöjningen på ca 10k va?

Gillade inte allt det orange'a på den svarta dock..undrar om det är lackat eller bara en dekal?
Annars var ju vit/grå rätt trevlig :)

Skärmavbild 2021-01-20 kl. 17.40.42.png
Den vita eller orange var rätt okej, den svarta var katastrofalt ful ju.
Kan garantera att det är lackat
 
Nya Street Bob'en verkar ha sidmonterad regskylt och 3in1 bakljus/blinkers ifrån fabrik!
Även reggad för 2pers direkt vid köp.
Lägg till 114'motorn ist för 107' så känns det väl ändå som en bra uppgradering kontra prishöjningen på ca 10k va?

Gillade inte allt det orange'a på den svarta dock..undrar om det är lackat eller bara en dekal?
Annars var ju vit/grå rätt
@Rulle
Nya Street Bob'en verkar ha sidmonterad regskylt och 3in1 bakljus/blinkers ifrån fabrik!
Även reggad för 2pers direkt vid köp.
Lägg till 114'motorn ist för 107' så känns det väl ändå som en bra uppgradering kontra prishöjningen på ca 10k va?

Gillade inte allt det orange'a på den svarta dock..undrar om det är lackat eller bara en dekal?
Annars var ju vit/grå rätt trevlig :)

Skärmavbild 2021-01-20 kl. 17.40.42.png
3 i 1- bakljus har jag på min -18 också. Bra uppdateringar för lite pengar ändå. 114-motorn är ju värd över 10k bara den.
 
  • Like
Reactions: par
3 i 1- bakljus har jag på min -18 också. Bra uppdateringar för lite pengar ändå. 114-motorn är ju värd över 10k bara den.
Edit:Fel av mig, var helt säker på att bakljuset satt på den fula läppen där regskylten satt, men det är nog bara belysningen till skylten va?
Men nu verkar skylten vara placerad där den ska ifrån fabrik åtminstone :)
 
Var nog det enda som blev mer prisvärt i år och inte bara skandalöst prishöjt:)
Road glide Special höjde de sisådär 30k. 😤
Edit:Fel av mig, var helt säker på att bakljuset satt på den fula läppen där regskylten satt, men det är nog bara belysningen till skylten va?
Men nu verkar skylten vara placerad där den ska ifrån fabrik åtminstone :)
Ja det är bara skyltbelysningen. Jag köpte sidoflyttat från Motea för en inte så stor peng.


119F18D4-CD42-4FBE-A2D2-F6041DDBECB5.jpeg


DE2D6050-0EF9-4AB8-B93F-9CF4542F5279.jpeg
 
@Rulle
Nya Street Bob'en verkar ha sidmonterad regskylt och 3in1 bakljus/blinkers ifrån fabrik!
Även reggad för 2pers direkt vid köp.
Lägg till 114'motorn ist för 107' så känns det väl ändå som en bra uppgradering kontra prishöjningen på ca 10k va?

Gillade inte allt det orange'a på den svarta dock..undrar om det är lackat eller bara en dekal?
Annars var ju vit/grå rätt trevlig :)

Skärmavbild 2021-01-20 kl. 17.40.42.png
snackat med några hd-säljare idag och försökt jaga en kommande svart Low Rider S 2021

snackade tex med hd sundsvall som bara var "tilldemade" två röda
samma sak med hd i malmö som också bara fått massa röda

malmö skulle se om dom kunde göra lite byten inderas tilldelning och fixa en åt mig medans hd i helsingborg sa direkt att dom skulle kunna ha en åt en i april.

men hur som så ska alla nya ha LED blinkers direkt vilket verka vara nytt ifrån iår och dom ska ha tagot bort hydralikwn på kopplingen nu med.
enligt ena säljarn så kunde detta bero på all problem med oljan dom haft innan.


angående oljepump-gate
fick rådet av en säljare att undvika höja max varvtalet på gasen som man visst kan göra når man bänkar dom.

dom hade en demo LRS som dom bytt kammar å höjt varvtalsgränsen på där oljan "sumpat" förra året
pumpen hade varit så stark att den hade pumpat bort all olja för fort från oljesumpen om jag fattade allt rätt.


men hur som så back to street boben

den är rätt fräck MEN tanken förstör allt för mig!
höjningen är ju bara på 5k vilket känns prisvärt men den dära tanken, fyfaan vad ful.
 
Tillbaka
Topp