• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Många som är korta kör Kawasaki er-5/er-6 som även går o sänka ev. tunna ur sittdynan.

Annars nån veteranare 80talare, billiga lättmeckade och lättkörd som en moped.

Sen om man bara tittar sitthöjd på papperet är det lätt att bli lurad då mycket hänger på dynans bredd.

Jag är 167 (o korta ben) o når ner på Yamaha's mt-7 men inte på liknande hojar med samma sitthöjd, så det är bara att prova sig fram.

Sen finns det även mcskor/stövlar med tjockare sula/inbyggd inre höjd häl som ger ett par cm till som kan vara avgörande.

Mycket om hojen är lättbalanserad är ju tyngdpunkten även om vikten är avgörande också.
finns där läga sadlar till er6?
hade en sån som min första hoj!

en er6-n
gick som ett skott, maxade 235 på motorvägen och lät som en symaskin

sjukt trevlig hoj men dom jag sett nyligen ute känns sjukt överprisade!

@Fjällgrisen , köp en ny kawa till frugan å använd den båda två medans ni tar korten sen kan du köpa vilken du vill åt dig själv medans frugan har sin kawa!

efterträdarn till ER6 heter väl nåt med 650 nu? tex 650 ninja??

Kom ju på Yamaha's motsvarighet till er6:an dvs xj6:an.

Båda finns ju med ABS vilket helt klart ökar bromsförmågan då man slipper låsta hjul med att köra omkull som följd.

Behöver hjälp!

Jag och gumman funderar på att ta mc kort, men vi behöver en första hoj som vi båda kan köra (främst hon) och öva balans osv på.
Hon är endast 156cm lång.
Så kraven är en lättkörd mc som inte väger för mycket, och som hon ska kunna ner till backen på.
Inte heller för dyr då tanken är att bara ha den för att lära sig köra och ta kortet, då vi sen tänker köpa var sin.
Suzuki sv650 eller Yamaha Fz6 - viktigt du väljer en med ABS.

Behöver hjälp!

Jag och gumman funderar på att ta mc kort, men vi behöver en första hoj som vi båda kan köra (främst hon) och öva balans osv på.
Så kraven är en lättkörd mc som inte väger för mycket, och som hon ska kunna ner till backen på.
Inte heller för dyr då tanken är att bara ha den för att lära sig köra och ta kortet, då vi sen tänker köpa var sin.
Er-6 som nämns innan, men kolla även på Honda CB600/650 och Suzuki Svf650 Gladius eller Bandit 600.
Riktigt fina och lättkörd hojar👍
Gladius i högfartsövningen på bilden😉
IMG_20200912_111613.jpg

Den är till salu😉

Senast ändrad:
Glömde skriva riktpris, vi tänkte mellan 25-30 då den endast ska användas i början.
Finns ju ex MT-03 och dylikt också, har dock dålig koll på priser. Men de är väl ännu något mindre om gumman din är kort.
Vilken typ av körkort är det? För det styr ju ev val av hoj om den också skall användas vid uppkörningen. Det var så länge sedan jag tog MC kort att jag inte är uppdaterad vad som gäller idag..

Behöver hjälp!

En Harley Sportster

Behöver hjälp!

Glömde skriva riktpris, vi tänkte mellan 25-30 då den endast ska användas i början.

En FZ6 är verkligen en hoj jag kan rekommendera. Mycket hoj för pengarna. Den är lätt lättkörd och rätt så pigg. Dock vet jag inte från vilken årsmodell ABS kom med. Två varianter att välja mellan, naken och med kåpor sen vilken som passar en är subjektivt.

Ni som kan era saker gällande hojar..

sitter och letar efter ett avgassystem till min kommande Low Rider S

vill ha ett 2-1 system...

är det nån skillnad i ljud om man går på ett syatem i rostfritt vs ett i krom/svart?

alla dessa svarta systemen blir så grådassiga efter rätt kort tid och undviker gärna det.

Måste säga att jag gillar looken på ett rostfritt system när det börjat oxidera lite.
passar bra in till LRS bronsfälgar!

Low-Rider-S-Vance-n-Hines-exhaust-.jpg
17906_13073_b1683ead_a1b1_46bd_8e44_740ef657269e.jpg

känns ju mer clubstyle jämfört med den klassiska putsbög looken

har en kollega som säger att ljuden indessa inte är lika mullrande jämfört med ett kromat system...
och att ljudet kan blinrätt "klonkigt" efter ett tag

stämmer detta?

Ni som kan era saker gällande hojar..

sitter och letar efter ett avgassystem till min kommande Low Rider S

vill ha ett 2-1 system...

är det nån skillnad i ljud om man går på ett syatem i rostfritt vs ett i krom/svart?

alla dessa svarta systemen blir så grådassiga efter rätt kort tid och undviker gärna det.

Måste säga att jag gillar looken på ett rostfritt system när det börjat oxidera lite.
passar bra in till LRS bronsfälgar!

Low-Rider-S-Vance-n-Hines-exhaust-.jpg
17906_13073_b1683ead_a1b1_46bd_8e44_740ef657269e.jpg

känns ju mer clubstyle jämfört med den klassiska putsbög looken

har en kollega som säger att ljuden indessa inte är lika mullrande jämfört med ett kromat system...
och att ljudet kan blinrätt "klonkigt" efter ett tag

stämmer detta?
Ska du verkligen ha ett så 'sportigt' system till en glidare?

Ska du verkligen ha ett så 'sportigt' system till en glidare?
nu är ju ändå en Low Rider S en rätt sportig glidare...

många bygger dessa med dom sportiga 2-1 system!
clubstyle scenen är ju rätt stor nu

low ridern var ju den h-d'n som sålde bäst i usa förra året

är de bara jag som gillar den stilen?
bassani gjorde ett system som en LE åt nån skatboardare där han med ändrat fjädringen bak för att kunna bättra pä kurvtagningen.

ser rätt coolt ut kan jag tycka
71xVU4MMSjL._AC_SX679_.jpg

man fick tillåmed en tisha,poster å stickers till systemet :hilarious:

@gruby skyller min dåliga smak på instagram och youtube:angel:

nu är ju ändå en Low Rider S en rätt sportig glidare...

många bygger dessa med dom sportiga 2-1 system!
clubstyle scenen är ju rätt stor nu

low ridern var ju den h-d'n som sålde bäst i usa förra året

är de bara jag som gillar den stilen?
bassani gjorde ett system som en LE åt nån skatboardare där han med ändrat fjädringen bak för att kunna bättra pä kurvtagningen.

ser rätt coolt ut kan jag tycka
71xVU4MMSjL._AC_SX679_.jpg

man fick tillåmed en tisha,poster å stickers till systemet :hilarious:

@gruby skyller min dåliga smak på instagram och youtube:angel:
Du har inte dålig smak bara annorlunda från min. Du ska köra på det du tycker är schysst ut :)

Har fortfarande problem med att lamphuset till framlyset sticker ut aaaalldeles för mycket. Men annars en snygg hoj!
Hondas lösning är betydligt mycket snyggare i mitt tycke.
Ser även ut som att lamphusen sitter längre ned än tidigare. För tankarna till Ducce Streetfighter - inte snyggt enligt mig. Men säkert en helgrym hoj!

Tillbaka
Topp