• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

är det någon riktig fördel med gafflarna på low ridern?
säljarn på probike i malmö pratade om att crossåkare ttcker att där är stor akillnad och får bättre dämpning när man vänder dom men finns där belägg på.att det är bättre eller är det bara en annorlunda grej?

Upp och ned vänd gaffel ger teoretiskt mindre ofjädrad vikt (men ofta högre totalvikt). Teoretiskt är låg ofjädrad alltid att föredra.

Teoretiskt är en USD-gaffel också styvare, vilket är den stora fördelen.


Om man praktiskt känner skillnaden om man inte är extremt avancerad och kör bana. Tveksamt.

Om de är krångligare att underhålla för en amatör-meck. Ja.
 
kanske en 1200

sitter och funderar och funderar

man kan ju få en rätt fin sportster för 100
kanske tillåmed en nära på helt ny

är dessa så jädra dåliga som en del säger?

köra lite i stan å sen ut på lite landsvägar
Fantastiska hojar med karaktär som ger mycket tillbaka till föraren. Ska du köra i stan och mindre vägar kommer du ha skit kul! Ska du ut och köra långt är nog en större hoj att föredra. Jag tycker absolut du ska gå på en 1200. Det är gamla konstruktioner men det är också charmen, på nyare modeller kan du dessutom få abs tex. Jag hade gått på en nyare 48 personligen(igen).
 
Fantastiska hojar med karaktär som ger mycket tillbaka till föraren. Ska du köra i stan och mindre vägar kommer du ha skit kul! Ska du ut och köra långt är nog en större hoj att föredra. Jag tycker absolut du ska gå på en 1200. Det är gamla konstruktioner men det är också charmen, på nyare modeller kan du dessutom få abs tex. Jag hade gått på en nyare 48 personligen(igen).
asså jag är kluven till vad man ska ha för nån

ena stunden likt nu så kånner man sig anål och vill helst ligga runt 100 och andra stunder så skiter man i vilket och hade lätt pungat ut dom dära 200 plus för en lowrider

sen har jag hört att där ska vara en del barnsjukdommar på m8 motorerna som gör mig fundersam

1200 sportstern går ju att få så den ser näatan ut som en low rider s men samtidigt är de ju inte direkt samma hoj ändå
 
Fantastiska hojar med karaktär som ger mycket tillbaka till föraren. Ska du köra i stan och mindre vägar kommer du ha skit kul! Ska du ut och köra långt är nog en större hoj att föredra. Jag tycker absolut du ska gå på en 1200. Det är gamla konstruktioner men det är också charmen, på nyare modeller kan du dessutom få abs tex. Jag hade gått på en nyare 48 personligen(igen).
Tycker 48 är bland de snyggaste motorcyklarna med trevlig karaktär. Var inne på att köp en sådan för ett tag sedan - men chefen på jobbet mobbade mig att det är en ”tjej” Harley och att han alltid skulle de ner på mig från sin Dyna 😀
 
Har fått ett osunt sug efter en äldre BMW. Någon som har ägt som kan komma med lite input? Körglädje? Stablila motorer, eller är det en fördel att man har ett visst mått av talang för att meka? (Vilket jag absolut inte har ).

Skärmavbild 2021-01-17 kl. 10.59.04.png
 
Tycker 48 är bland de snyggaste motorcyklarna med trevlig karaktär. Var inne på att köp en sådan för ett tag sedan - men chefen på jobbet mobbade mig att det är en ”tjej” Harley och att han alltid skulle de ner på mig från sin Dyna 😀
Äh, snack. En 48 är bland den råaste upplevelsen man kan ha på en fabriksny hoj. Dynor har aldrig imponerat på mig:)
 
Har fått ett osunt sug efter en äldre BMW. Någon som har ägt som kan komma med lite input? Körglädje? Stablila motorer, eller är det en fördel att man har ett visst mått av talang för att meka? (Vilket jag absolut inte har ).

Skärmavbild 2021-01-17 kl. 10.59.04.png
amen inte fler såna bilder haha

har precis lagt ner mina tankar på en sån!


bara att leta upp ett schysat exemplar sen ska där finnas mcmek som hwter håkan i enköping , kommer ej ihåg vad hans firma heter men han kan allt om dessa gamla R-modeller.

försök att hitta en så ny som möjligt
alla från typ 84 har enkelswing bak.
du lär nog kunna göra en del själv.
jag har kollar in massor av youtube videos och läst en del och de mesta att skruva av å på saker verkar lätt som satan men sen är det ju allt med elen som kan vara svårt!

själva caferacer sätet och subramen är bara att beställa online och finns många som gör bolt on kits så att säga.


vet en i Gävle som har en super fin blå R80 i nyskick som bara gått 6500 mil
det är en jäkligt bra start på ett sådant projekt. den är så fin så många hade sagta tt det var hädelse att slakta den haha

hojta till om du vill ha numert till han!
 
Tycker 48 är bland de snyggaste motorcyklarna med trevlig karaktär. Var inne på att köp en sådan för ett tag sedan - men chefen på jobbet mobbade mig att det är en ”tjej” Harley och att han alltid skulle de ner på mig från sin Dyna 😀
bara sen igår så har man blivit mobbad av 3 oers för att man ens nämnt en sportster. :hilarious:

nån som funderat på softail standard?
med tanke på.att den kostar typ 140 och är en kromad version av street bob så kanske den kan vara rätt nice...

jag känner mig snål ...
vill egentligen ha en Low rider S men 200 plus känns som jävligt mycket pengar för en hoj når man nu är nära på att köpa nåt
 
amen inte fler såna bilder haha

har precis lagt ner mina tankar på en sån!


bara att leta upp ett schysat exemplar sen ska där finnas mcmek som hwter håkan i enköping , kommer ej ihåg vad hans firma heter men han kan allt om dessa gamla R-modeller.

försök att hitta en så ny som möjligt
alla från typ 84 har enkelswing bak.
du lär nog kunna göra en del själv.
jag har kollar in massor av youtube videos och läst en del och de mesta att skruva av å på saker verkar lätt som satan men sen är det ju allt med elen som kan vara svårt!

själva caferacer sätet och subramen är bara att beställa online och finns många som gör bolt on kits så att säga.


vet en i Gävle som har en super fin blå R80 i nyskick som bara gått 6500 mil
det är en jäkligt bra start på ett sådant projekt. den är så fin så många hade sagta tt det var hädelse att slakta den haha

hojta till om du vill ha numert till han!

Tack för tips! Men jag vill inte ens byta blinkers själv utan letar ett så färdigt projekt som möjligt :)

Får ta mig en funderare. Har små impulser att överge sporthojsträsket, men det kanske inte är dags riktigt än.
 
a
Tack för tips! Men jag vill inte ens byta blinkers själv utan letar ett så färdigt projekt som möjligt :)

Får ta mig en funderare. Har små impulser att överge sporthojsträsket, men det kanske inte är dags riktigt än.
kolla upp
Tack för tips! Men jag vill inte ens byta blinkers själv utan letar ett så färdigt projekt som möjligt :)

Får ta mig en funderare. Har små impulser att överge sporthojsträsket, men det kanske inte är dags riktigt än.
kolla upp edelweissboxer på fb
en dansk herre nere i skåne som bygger twinboxer bmw's

han ska vara skit duktig!
vet att han har en jätte fräck R100 som han vill sälja som jag varit sugen på

å han kan nog köra upp den till dig utan problem med!
Screenshot_20210117-134306_Facebook.jpg
 
R nineT som ett modernt alternativ om du inte är så sugen på att skruva?

Ja det ser sjyssta ut och det finns ju modeller bland moderna bobbers/caféracers, vad nu den rätta terminologin nu är. Det blir till att ge sig ut och provköra i vår helt enkelt. Har extremt liten erfarenhet av hojåkning från annat än sporthoj så vet inte riktigt vad jag kommer att tycka.
 
Har fått ett osunt sug efter en äldre BMW. Någon som har ägt som kan komma med lite input? Körglädje? Stablila motorer, eller är det en fördel att man har ett visst mått av talang för att meka? (Vilket jag absolut inte har ).

Skärmavbild 2021-01-17 kl. 10.59.04.png
Jag killgissar lite eftersom jag aldrig haft modellen ovan (som förresten är ganska modifierad), men jag har haft ganska många äldre mc.
Har en känsla av att BMW är ganska välbyggda och strular relativt lite, som en japan ungefär (till skillnad mot en gammal engelsk eller amerikansk).
Men som med alla gamla fordon så kommer den att bråka. Det är jag alldeles säker på :)
På plussidan är att den är luftkyld, lite mindre att mecka med. På minussidan, två förgasare, bromstrummor fram och bak (sämre bromsverkan och definitivt mera pyssel meckmässigt)
Skulle jag köpa en och minska sannolikheten för meck så skulle jag gå direkt på ett toppex.
 
amen inte fler såna bilder haha

har precis lagt ner mina tankar på en sån!


bara att leta upp ett schysat exemplar sen ska där finnas mcmek som hwter håkan i enköping , kommer ej ihåg vad hans firma heter men han kan allt om dessa gamla R-modeller.

försök att hitta en så ny som möjligt
alla från typ 84 har enkelswing bak.
du lär nog kunna göra en del själv.
jag har kollar in massor av youtube videos och läst en del och de mesta att skruva av å på saker verkar lätt som satan men sen är det ju allt med elen som kan vara svårt!

själva caferacer sätet och subramen är bara att beställa online och finns många som gör bolt on kits så att säga.


vet en i Gävle som har en super fin blå R80 i nyskick som bara gått 6500 mil
det är en jäkligt bra start på ett sådant projekt. den är så fin så många hade sagta tt det var hädelse att slakta den haha

hojta till om du vill ha numert till han!
Om det är Håkan Olsson, och om han inte kör själv nu för tiden (inte träffat honom på tio år) så heter firman Starol.
 
Jag killgissar lite eftersom jag aldrig haft modellen ovan (som förresten är ganska modifierad), men jag har haft ganska många äldre mc.
Har en känsla av att BMW är ganska välbyggda och strular relativt lite, som en japan ungefär (till skillnad mot en gammal engelsk eller amerikansk).
Men som med alla gamla fordon så kommer den att bråka. Det är jag alldeles säker på :)
På plussidan är att den är luftkyld, lite mindre att mecka med. På minussidan, två förgasare, bromstrummor fram och bak (sämre bromsverkan och definitivt mera pyssel meckmässigt)
Skulle jag köpa en och minska sannolikheten för meck så skulle jag gå direkt på ett toppex.
dom fimpa trumbromsar runt typ 76 nåt sen hade man dubbla diskar fram tills 1982-83 något då man bara hade singeldisk fram.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp