• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Tack!
Har nog inte kört mer än max 15 km så min åsikt om den väger än så länge ganska lätt.
Men det är en snygg rackare som redan har väckt en del uppmärksamhet.
Den är också ett utmärkt råmaterial till att göra något skoj av. Man köpa allt från Tail tidy till Big bore kit. Öhlinare finns också såklart och det lockar rätt hårt måste jag säga.
Prismässigt är det svårt då det inte finns så mycket begagnat. Jag gav 72k för en demohoj från -20 med 60 mil på mätaren.
Köpte också till ett 4-1 S&S qualifier-system och ett bättre luftfilter.
Har ännu inte satt på systemet utan ska njuta av en tyst hoj ett tag till. Behöver ju inte ens ha öronproppar!
E8BD992B-7899-4D28-8DB9-B2B637BD3573.png


Hojen är det motsatta till min Harley och det är lite det som är grejen. En tredjedel av kubiken, hälften av vikten men lika roligt 🙂
Ska bli fint väder i helgen. Då hoppas jag kunna lägga lite mil.
Är du sugen är du välkommen att komma upp för en provkörning. 🙂
Jag lägger erbjudandet på minnet! Men det blir inte denna helg pga barn :)
 
Sålde mt09 för några veckor sedan, skulle sitta lugnt i båten och leta efter en gammal hoj med kick. Gick sådär. Gammal hoj med blinkers stora som stekpannor som två äldre herrar har ägt. Överlag fin men behöver lite kärlek och service såklart. Perfekt för vintern. 😀

DSC07460.jpg
 
Som nybliven Harley-ägare så blev det precis som man hade tänkt sig:

Första lediga helgen sedan senaste körningen för 2 veckor sedan. Strålande sol, värme och torrt. Bestämmer tid med några vänner att ses vid caféet klockan 12:30.
Åker till garaget i god tid för att mysa lite och slippa stressa. Sätter i nyckeln och startar och gör mig redo för det härliga twin-ljudet: BAPBAPBAPBAPBAPBAPBAP

Men istället så kommer det "klick klick klick klick klick"....

Fullt påklädd för att klara köra hela dagen och det var redan runt 15° och jag kände svetten började rinna längs ryggen, ni vet känslan, när man känner droppen börjar röra sig neråt cracken...

Helvete! Självklart så är det batteritorsk... Eftersom jag är ensam så tänkte jag springa igång den, som tur är har jag en liten nedförsbacke utanför garaget så jag fick putta upp de ganska tunga +260kg uppför backen och sedan springa ner och försöka få igång den, Tvärnit!
Helvete igen! Ringer mina 2 vänner som bor i närheten som kör hoj. Ingen hemma, ena var redan ute och körde och den andra var långt bort på ärenden...

Så det var bara att börja googla var det fanns batteri. Hittade som tur var på Biltema så jag fick åka en timma t/r men kom iallafall hem med ett batteri, lithium, så det vägde väl 12kg mindre än HD-batteriet som satt i.

Så det var bara att sätta sig på marken (eftersom jag inte hade någon mekpall) med mitt trasiga knä och försöka meka loss batteriet. Det gick ganska bra.
Men när jag ska sätta i det nya så märker jag att + och - var omvänt och då blev det självklart för korta kablar för att smidigt kunna skruva fast dom...
Så efter nästan 30 min pina och smärta i benen så fick jag äntligen skiten att fastna...

Hojen startade direkt så jag fick bestämma tid med polarna 2 timmar efter att vi skulle ses i Trosa.... Så 1 timma motorväg så var jag till slut framme...
Försökte njuta av solen och värmen på E4 men det var fan inte kul... Men det blev lite roligare körning på vägen hem iallafall.

Gillar hojen riktigt mycket, visst att det inte händer så mycket när man puttrar +70 och man får arbeta upp farten, men jag gillar den ändå, den är charmig och mysig. Snygg är den också och låter bra!

Men det där mekaniska skramlet som sker när jag drar på och hojen vibrerar, det måste jag bara lösa.... Eller lära mig acceptera :D


IMG_2578.jpeg
 
Som nybliven Harley-ägare så blev det precis som man hade tänkt sig:

Första lediga helgen sedan senaste körningen för 2 veckor sedan. Strålande sol, värme och torrt. Bestämmer tid med några vänner att ses vid caféet klockan 12:30.
Åker till garaget i god tid för att mysa lite och slippa stressa. Sätter i nyckeln och startar och gör mig redo för det härliga twin-ljudet: BAPBAPBAPBAPBAPBAPBAP

Men istället så kommer det "klick klick klick klick klick"....

Fullt påklädd för att klara köra hela dagen och det var redan runt 15° och jag kände svetten började rinna längs ryggen, ni vet känslan, när man känner droppen börjar röra sig neråt cracken...

Helvete! Självklart så är det batteritorsk... Eftersom jag är ensam så tänkte jag springa igång den, som tur är har jag en liten nedförsbacke utanför garaget så jag fick putta upp de ganska tunga +260kg uppför backen och sedan springa ner och försöka få igång den, Tvärnit!
Helvete igen! Ringer mina 2 vänner som bor i närheten som kör hoj. Ingen hemma, ena var redan ute och körde och den andra var långt bort på ärenden...

Så det var bara att börja googla var det fanns batteri. Hittade som tur var på Biltema så jag fick åka en timma t/r men kom iallafall hem med ett batteri, lithium, så det vägde väl 12kg mindre än HD-batteriet som satt i.

Så det var bara att sätta sig på marken (eftersom jag inte hade någon mekpall) med mitt trasiga knä och försöka meka loss batteriet. Det gick ganska bra.
Men när jag ska sätta i det nya så märker jag att + och - var omvänt och då blev det självklart för korta kablar för att smidigt kunna skruva fast dom...
Så efter nästan 30 min pina och smärta i benen så fick jag äntligen skiten att fastna...

Hojen startade direkt så jag fick bestämma tid med polarna 2 timmar efter att vi skulle ses i Trosa.... Så 1 timma motorväg så var jag till slut framme...
Försökte njuta av solen och värmen på E4 men det var fan inte kul... Men det blev lite roligare körning på vägen hem iallafall.

Gillar hojen riktigt mycket, visst att det inte händer så mycket när man puttrar +70 och man får arbeta upp farten, men jag gillar den ändå, den är charmig och mysig. Snygg är den också och låter bra!

Men det där mekaniska skramlet som sker när jag drar på och hojen vibrerar, det måste jag bara lösa.... Eller lära mig acceptera :D


IMG_2578.jpeg
Verkligen inte kul när man har fullt ställ och skall iväg och saker krånglar.
Jag har lärt mig att vid minsta lilla strul så tar jag av mig innan jag börjar fixa, annars blir man plaskblöt på 5 minuter, det är en naturlag.
Du hade inte glömt ljus på? Eller haft den i p-läge eller så?
 
Verkligen inte kul när man har fullt ställ och skall iväg och saker krånglar.
Jag har lärt mig att vid minsta lilla strul så tar jag av mig innan jag börjar fixa, annars blir man plaskblöt på 5 minuter, det är en naturlag.
Du hade inte glömt ljus på? Eller haft den i p-läge eller så?
Nej, den var ju begagnad så jag brukar alltid köpa nytt batteri. Har ägt några Triumph och de äter ju batterier vid starten.
Den hade ju stått en del hos handlare så jag antar att det var dött. Körde ju runt 3 timmar gången tidigare och det var två veckor sedan, så batteriet kanske var helt färdigt... Hoppas att det inte är generator eller liknande bara. Men det märker vi...
 
Ser fram emot att prova farsans nya åk. Han är Hondakille in i benmärgen så fattade ingenting när han köpte denna. :D
E76AA2F8-4F40-42CA-AD86-E2170D7EC3BB.jpeg

MV Agusta F4 är ju en vacker motorcykel. Samma designern som 916 så jag kan förstå det köper bara på emotionella grunder. Har en två vänner som varit Kawasaki (80- 90 tal) och Suzuki freak som båda köpte var sin MV här om året. Den enda köpte även en Aprilia detta året. Det hade man aldrig sett framför sig för 15- 20 år sedan när man körde italienskt. Både bil och mc. Då fick man utstå glidningar om diverse dråpord om italiensk kvalitet. Det var kraftigt överdrivna problem redan på den tiden. Rykten skapade av folk som inte hade egen erfarenhet.

Vad är det för version av F4:an? En 1000cc eller 750:n.

Ser fram emot ett omdöme efter provturen.
 
Såg denna utanför Hemköp idag. Väl inne och handlad så råkar jag ställa mig bakom en kille med mc-ställ i kasakön.
Kan inte låta bli att fråga och mycket riktigt så är det hans.
Han är helt lyrisik när han berättar om den, och hur nöjd som helst.
Han har bytt ljuddämpare och luftburk, så ca 55 hästar nu mot original 47.
Allting väldigt basic, ventilerna ställde han själv på 30 minuter.
Tydligen Brembo-bromsar, men utan namnet.
Tänkte direkt på @Moorflax :cool:


20210927_175917.jpg
 
MV Agusta F4 är ju en vacker motorcykel. Samma designern som 916 så jag kan förstå det köper bara på emotionella grunder. Har en två vänner som varit Kawasaki (80- 90 tal) och Suzuki freak som båda köpte var sin MV här om året. Den enda köpte även en Aprilia detta året. Det hade man aldrig sett framför sig för 15- 20 år sedan när man körde italienskt. Både bil och mc. Då fick man utstå glidningar om diverse dråpord om italiensk kvalitet. Det var kraftigt överdrivna problem redan på den tiden. Rykten skapade av folk som inte hade egen erfarenhet.

Vad är det för version av F4:an? En 1000cc eller 750:n.

Ser fram emot ett omdöme efter provturen.
Håller med..! Och roligt, är själv extra svag för Aprilia. Kommer själv köpa en i framtiden.

1000cc från 2010 :)

Absolut, blir i vår. Har inte kört många hojar så har inte mycket att jämföra med men kan ge det ett försök..!
 
Som nybliven Harley-ägare så blev det precis som man hade tänkt sig:

Första lediga helgen sedan senaste körningen för 2 veckor sedan. Strålande sol, värme och torrt. Bestämmer tid med några vänner att ses vid caféet klockan 12:30.
Åker till garaget i god tid för att mysa lite och slippa stressa. Sätter i nyckeln och startar och gör mig redo för det härliga twin-ljudet: BAPBAPBAPBAPBAPBAPBAP

Men istället så kommer det "klick klick klick klick klick"....

Fullt påklädd för att klara köra hela dagen och det var redan runt 15° och jag kände svetten började rinna längs ryggen, ni vet känslan, när man känner droppen börjar röra sig neråt cracken...

Helvete! Självklart så är det batteritorsk... Eftersom jag är ensam så tänkte jag springa igång den, som tur är har jag en liten nedförsbacke utanför garaget så jag fick putta upp de ganska tunga +260kg uppför backen och sedan springa ner och försöka få igång den, Tvärnit!
Helvete igen! Ringer mina 2 vänner som bor i närheten som kör hoj. Ingen hemma, ena var redan ute och körde och den andra var långt bort på ärenden...

Så det var bara att börja googla var det fanns batteri. Hittade som tur var på Biltema så jag fick åka en timma t/r men kom iallafall hem med ett batteri, lithium, så det vägde väl 12kg mindre än HD-batteriet som satt i.

Så det var bara att sätta sig på marken (eftersom jag inte hade någon mekpall) med mitt trasiga knä och försöka meka loss batteriet. Det gick ganska bra.
Men när jag ska sätta i det nya så märker jag att + och - var omvänt och då blev det självklart för korta kablar för att smidigt kunna skruva fast dom...
Så efter nästan 30 min pina och smärta i benen så fick jag äntligen skiten att fastna...

Hojen startade direkt så jag fick bestämma tid med polarna 2 timmar efter att vi skulle ses i Trosa.... Så 1 timma motorväg så var jag till slut framme...
Försökte njuta av solen och värmen på E4 men det var fan inte kul... Men det blev lite roligare körning på vägen hem iallafall.

Gillar hojen riktigt mycket, visst att det inte händer så mycket när man puttrar +70 och man får arbeta upp farten, men jag gillar den ändå, den är charmig och mysig. Snygg är den också och låter bra!

Men det där mekaniska skramlet som sker när jag drar på och hojen vibrerar, det måste jag bara lösa.... Eller lära mig acceptera :D


IMG_2578.jpeg
Ang skramlet....bara att acceptera...välkommen till HDs mystiska värld 😎
 
En bild på min gamla räv. Tyvärr såld nu för en alldeles för liten peng då den bara stod i garaget men efter lite sneglande på blocket så kommer suget igen.
Finns det någon här inne som sitter på något Café liknande för en billig peng eller har ngt tips?
DA28F4A7-A12B-40CB-A3E4-2127E9D43938.jpeg
 
Såg denna utanför Hemköp idag. Väl inne och handlad så råkar jag ställa mig bakom en kille med mc-ställ i kasakön.
Kan inte låta bli att fråga och mycket riktigt så är det hans.
Han är helt lyrisik när han berättar om den, och hur nöjd som helst.
Han har bytt ljuddämpare och luftburk, så ca 55 hästar nu mot original 47.
Allting väldigt basic, ventilerna ställde han själv på 30 minuter.
Tydligen Brembo-bromsar, men utan namnet.
Tänkte direkt på @Moorflax :cool:


20210927_175917.jpg
Ja men det där är en Interceptor likt @hs01jowe har fast i en annan färgsättning.
Men jag ger mig sjutton på att den där killen har samma S&S 2-1 system som jag har köpt.

22647439-1EF2-4CC7-A12C-6A527B1E3A10.jpeg


Jag lade många mil i helgen på min och lärde verkligen känna hojen lite bättre nu.
Fjädringen är inte fullt så kass när man kör men visst är de där YSS-dämparna på hojen du visar, av bättre kvalitet.
Ogillar skarpt att orginalet kör med fejk gasbehållare.

3D313E9B-9363-455A-9B2B-2DF65A46B69C.jpeg


C55C3AC7-F523-4F64-B198-36180B0DC0F9.jpeg
 
Såg denna utanför Hemköp idag. Väl inne och handlad så råkar jag ställa mig bakom en kille med mc-ställ i kasakön.
Kan inte låta bli att fråga och mycket riktigt så är det hans.
Han är helt lyrisik när han berättar om den, och hur nöjd som helst.
Han har bytt ljuddämpare och luftburk, så ca 55 hästar nu mot original 47.
Allting väldigt basic, ventilerna ställde han själv på 30 minuter.
Tydligen Brembo-bromsar, men utan namnet.
Tänkte direkt på @Moorflax :cool:


20210927_175917.jpg
Bromsarna på dessa är ”Bybre” som står för ”By Brembo”. De tillverkas alltså av Brembo men räknas som deras budgetalternativ. Inget jättehugg i bromsverkan men funkar.

En rolig sak hände:


Parkerade hojen utanför favoritbutiken nedan i söndags. När jag kommer ut efter uträttat ärenden är det en snubbe som ropar:
- Häftig hoj!
Jag tackar lite förvånat och fortsätter stoppa i öronproppar i huvudet.
Då dyker en kille i 20-årsåldern upp och börjar prata:
- Snygg hoj, ser klassisk ut, vad är det för årsmodell
Jag säger som det är, att det är en tjuga. Jag ställer motfråga och undrar om han vet vad det är för märke.
Han har inte den blekaste och blir inte så mycket klokare när jag förklarar.
2548E35C-E405-4120-A11B-42BCCDEC4953.jpeg


Jag har åkt hoj till och från sedan -93. Ingen har någonsin så här spontant uttryckt sitt gillande över någon av mina hojar. Då har jag ändå haft ett par Harleys, någon Traja och ett gäng plastraketer.
Nu sker det två gånger inom loppet av 5 minuter 😀

Nu verkar det dock som att det är slutåkt för i år.

E10637EB-A7FC-4C7A-95A5-74442FB1C1BB.jpeg
 
Tillbaka
Topp