Som nybliven Harley-ägare så blev det precis som man hade tänkt sig:
Första lediga helgen sedan senaste körningen för 2 veckor sedan. Strålande sol, värme och torrt. Bestämmer tid med några vänner att ses vid caféet klockan 12:30.
Åker till garaget i god tid för att mysa lite och slippa stressa. Sätter i nyckeln och startar och gör mig redo för det härliga twin-ljudet: BAPBAPBAPBAPBAPBAPBAP
Men istället så kommer det "klick klick klick klick klick"....
Fullt påklädd för att klara köra hela dagen och det var redan runt 15° och jag kände svetten började rinna längs ryggen, ni vet känslan, när man känner droppen börjar röra sig neråt cracken...
Helvete! Självklart så är det batteritorsk... Eftersom jag är ensam så tänkte jag springa igång den, som tur är har jag en liten nedförsbacke utanför garaget så jag fick putta upp de ganska tunga +260kg uppför backen och sedan springa ner och försöka få igång den, Tvärnit!
Helvete igen! Ringer mina 2 vänner som bor i närheten som kör hoj. Ingen hemma, ena var redan ute och körde och den andra var långt bort på ärenden...
Så det var bara att börja googla var det fanns batteri. Hittade som tur var på Biltema så jag fick åka en timma t/r men kom iallafall hem med ett batteri, lithium, så det vägde väl 12kg mindre än HD-batteriet som satt i.
Så det var bara att sätta sig på marken (eftersom jag inte hade någon mekpall) med mitt trasiga knä och försöka meka loss batteriet. Det gick ganska bra.
Men när jag ska sätta i det nya så märker jag att + och - var omvänt och då blev det självklart för korta kablar för att smidigt kunna skruva fast dom...
Så efter nästan 30 min pina och smärta i benen så fick jag äntligen skiten att fastna...
Hojen startade direkt så jag fick bestämma tid med polarna 2 timmar efter att vi skulle ses i Trosa.... Så 1 timma motorväg så var jag till slut framme...
Försökte njuta av solen och värmen på E4 men det var fan inte kul... Men det blev lite roligare körning på vägen hem iallafall.
Gillar hojen riktigt mycket, visst att det inte händer så mycket när man puttrar +70 och man får arbeta upp farten, men jag gillar den ändå, den är charmig och mysig. Snygg är den också och låter bra!
Men det där mekaniska skramlet som sker när jag drar på och hojen vibrerar, det måste jag bara lösa.... Eller lära mig acceptera