• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Tips på bra lithiumladdare?


Verkar ha det mesta... Finns det billigare eller är det en sån här man måste ha?

Oftast behöver man inte underhållsladda litiumbatterierna om det bara är över vintern eller liknande.

Men om du ska ha en laddare som klarar det så gör ctek helt klart bra grejer!
 
Fan, åkte till garaget igår och skulle fixa lite.
Tvärdöd hoj. Har mätare på batteriet som inte ens orkade lysa upp "low".
Googlade lite och skrev lite på Facebook och fick veta att batteriet där på 2 veckor om det inte underhållsladdar pga larmet.

Är det någon som har koll/tips på lösning eller om det verkligen stämmer? Låter lite väl kort tid...

Har inte ens hunnit åka och köpa en laddare så får hoppas att det går att återuppliva batteriet...
 
Fan, åkte till garaget igår och skulle fixa lite.
Tvärdöd hoj. Har mätare på batteriet som inte ens orkade lysa upp "low".
Googlade lite och skrev lite på Facebook och fick veta att batteriet där på 2 veckor om det inte underhållsladdar pga larmet.

Är det någon som har koll/tips på lösning eller om det verkligen stämmer? Låter lite väl kort tid...

Har inte ens hunnit åka och köpa en laddare så får hoppas att det går att återuppliva batteriet...
Har en polare med en Iron 883 som har samma problem iaf. Han hade också två veckor som riktmärke.
På honom lät det som att det var något man fick acceptera och att det var så på alla.
 
Jag har larm på min Street Bob och den har stått utan laddare säkert 4v innan min CTEK batteri-indikator blinkar rött, och då startar ändå hojen..
 
tvätt innan avställning, slut lekt för iår :(

90DFE2D6-3DD8-47AF-9CE5-626D955B7371.jpeg
 
Varför slutar ni köra? Så länge det är torrt och plusgrader så går det ju att köra en kort repa iallafall :)

för min del är det just för att det sällan är speciellt torrt här runt den här perioden, regnat mer eller mindre 3 veckor i sträck nu tex :(. Jag brukar göra service och ställer av den varje år i okt typ.

iår blev det ganska kallt hyffsat tidigt också, halv tråkigt
 
Jag ska köra slut på soppan i båda hojarna för att sedan fylla på med Alkylatbensin över vintern.
Såg för övrigt denna på Domusparkeringen i kväll.

24C9A4BA-B493-49E3-9A60-614F65070511.jpeg

Vad är fördelen med att fylla på med akrylbensin? Det har jag aldrig gjort, men har inte ägt en sådan gammal hoj innan som jag gör just nu. Är kanske något att fundera på?
 
Vad är fördelen med att fylla på med akrylbensin? Det har jag aldrig gjort, men har inte ägt en sådan gammal hoj innan som jag gör just nu. Är kanske något att fundera på?
Den nya E10-bensinen har mer Etanol i sig som gör att packningar kan ta stryk vid långvarig vintervila. Alkylatbensinen har inte samma mängd etanol och är därför skonsammare mot packningar och slangar.
Ungefär så har jag fått berättat för mig.

Åkte ut idag efter jobbet för att köra slut på bensinen. När jag enligt mätaren hade 15 km kvar så kom jag över 5 mil innan den började hosta.
Kan vara bra att veta om man åker M8 Harley.

E10FE66C-9074-4DFE-8562-5F81BB2C0DC0.jpeg
 
Den nya E10-bensinen har mer Etanol i sig som gör att packningar kan ta stryk vid långvarig vintervila. Alkylatbensinen har inte samma mängd etanol och är därför skonsammare mot packningar och slangar.
Ungefär så har jag fått berättat för mig.
Jag har också fått det berättat för mig. Men andra har sagt att slangar har varit etanoltåliga sen tidigt 80-tal och att allt bara är en myt. Fan vet vem man ska tro på.

Kan konstatera att alla mina hojar har startat på första starten efter vintervila utan att ha tankat något annat än macksoppa nån gång. Gäller båtar också.
 
Jag har också fått det berättat för mig. Men andra har sagt att slangar har varit etanoltåliga sen tidigt 80-tal och att allt bara är en myt. Fan vet vem man ska tro på.

Kan konstatera att alla mina hojar har startat på första starten efter vintervila utan att ha tankat något annat än macksoppa nån gång. Gäller båtar också.
Har heller aldrig haft problem förut. Men som jag förstår det så är det nyligen man blandat i mer Etanol i bensinen?
Citat: ”Ett problem med etanol är att det binder fukt. Detta innebär att mängden vatten i E10-bensinen ökar ju längre maskinen vilar.”
Nåja, nu är Harleyn tankad med Alkylbensin. Tror jag skiter i RE:n.

2E6E6AAE-BC09-4B60-9AC4-50A956901C08.jpeg
 
Citat: ”Ett problem med etanol är att det binder fukt. Detta innebär att mängden vatten i E10-bensinen ökar ju längre maskinen vilar.”
I teorin ja. Men tanken är en ganska tillsluten historia och förvarar man inomhus är det ett ickeproblem. Intressant är ju också att man förr hällde k-sprit i tanken för att motverka vatten i bensinen. K-sprit har precis samma egenskaper som etanol...
 
Jag tankar 98 oktan i hojarna för att slippa E10. Med tiden lämnar etanolen avlagringar som ser ut som ett vitt pulver eller en kristallisering.
Finns många bil och mc entusiaster i USA som haft problem med etanol länge då förgasare mer eller mindre blir fulla av den skiten efter några år...

Men där har de haft E10, E15 och E30 under en längre tid nu. Tankar man 98 eller V-power i Sverige får man fortfarande E5.
 
Nyckelordet är också förgasare. Du har inte stillastående bränsle på samma sätt i en insprutningsmotor.

På moderna hojar har vi istället spridare och bränslepumpar som kan få problem med korrosion och läckage. Antagligen ingen större risk med E10 men kostnaden för E5 blir inte märkbar för de flesta ändå så varför chansa?
 
På moderna hojar har vi istället spridare och bränslepumpar som kan få problem med korrosion och läckage. Antagligen ingen större risk med E10 men kostnaden för E5 blir inte märkbar för de flesta ändå så varför chansa?
Så istället för att köra med Alkylatbensin så ”räcker” det enligt dig att vinterförvara hojen med 98 i tanken?
 
Så istället för att köra med Alkylatbensin så ”räcker” det enligt dig att vinterförvara hojen med 98 i tanken?

Ja, alltså en vinterförvaring är inte speciellt lång (om du inte ska lämna hojen flera år) och en mc står oftast inomhus där det inte är så stora temperaturskillnader och därför mindre risk att det binder fukt. Alkylatbensin är ju stabilt och säkert bra att använda i utombordare, motorsågar och liknande som kanske har samma bränsle i tanken i flera år.

Jag kör i en fulltank innan vintern i hojen, ställer upp den på centralstödet och väntar på våren!
 
Finns det någon här i tråden som provkört eller har någon större erfarenheter utav Indians FTR modeller? Jag går i tankarna att köpa nytt och vill åka nakenhoj igen efter att gjort min resa med diverse sporthojar

Sista nakenhojen var en KTM 990 superduke vilket i sig också är den roligaste och hade gärna köpt en likadan igen men en motorcykel ska även vara snygg.

Är det bara slå till?
63D4CA4D-DD35-4B10-975B-18A6A5BFFD02.jpeg
 
Finns det någon här i tråden som provkört eller har någon större erfarenheter utav Indians FTR modeller? Jag går i tankarna att köpa nytt och vill åka nakenhoj igen efter att gjort min resa med diverse sporthojar

Sista nakenhojen var en KTM 990 superduke vilket i sig också är den roligaste och hade gärna köpt en likadan igen men en motorcykel ska även vara snygg.

Är det bara slå till?
63D4CA4D-DD35-4B10-975B-18A6A5BFFD02.jpeg
Kompisen har en FTR -19. Rolig hoj med fin fjädring och bra tryck i spisen. Några smolk i bägaren finns dock. Den måste bli varm ordentligt för att gå bra och sedan är delarna rätt dyra vilket kompisen fått erfara. När han skulle åka med en bilfärja i Norge så blev hojen översköljd av saltvatten. Efter detta gick inte hojen igång och han fick bärga den hem till Sverige.
Ytterligare problem blev det när Sulas hävdade att Polaris sagt att hojen var tävligskörd och därför inte kunde få reparationerna på garanti. Det visade sig att det stämde så ingen skugga över Sulas, även om de var lite struliga med prissättningen.

BFBFE15F-97B0-446E-9CC6-CEA7CEB5E986.jpeg


5BEC4F76-4AD2-4CD1-B21E-4B1A1D3F0416.jpeg
 
Tillbaka
Topp