• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Liten "mellanuppdatering" angående de formanpassade öronpropparna jag skaffade.
Jag hittade tjänsten hos min lokala Synsam där jag träffade en audionom och gjorde både hörseltest och avgjutningar av mina öron.
Propparna som ska vara anpassade för MC kom efter ca 3v. Firman som gör dom heter Bellman & Symfon, dom är tydligen ledande i europa på denna typ av produkter.
Förutom att kalaset är hyfsat dyrt håller dom inte tätt när man väl sätter på hjälmen. Dom är ganska hårda och är lite småbökiga att sätta in. Man får vrida och trycka ett tag innan dom sitter på plats. Väl på plats dämpar dom fint, men det lilla tryck som blir bakom öronen av hjälmen gör att dom glappar eller släpper in glipor som gör att dom är verkningslösa under färd. Jag var tillbaka idag och gjorde nya avgjutningar. Jag försökte insistera på att göra avgjutningarna med hjälm på, men det accepterades inte, utan jag fick istället försöka trycka på samma ställe som hjälmen trycker medans avgjutningarna stelnade. "MC-anpassade" känns som en term man svänger sig med för att man anpassat ljudbilden men absolut inte passformen. Nu får jag vänta ett par veckor till innan nya kommer, och förhoppningsvis fungerar som det är tänkt.
Men oavsett om dom kommer bli super-duper-kanon-bra denna gång skulle jag avråda dessa för just MC, apotekets gör ett bättre jobb (även om man får köpa nya men jämna mellanrum).
 
Fyfan, vad hände? Känns relativt ovanligt på bana ändå väll
Han hade sån otur alltså. Det var i utgången av en kurva och började med en lowsider med bakhjulet. Hojen var omkull och föraren höll sig kvar. På något vänster får däcken grepp igen och hojen reser sig upp, men pekar då inte längre i banans riktning utan snett in mot räcket - så där hamnade han. Och ja så här allvarliga olyckor är nog rätt ovanligt, men just Sturup är rätt oförlåtande då avåkningszonerna är små eller obefintliga
 
Han hade sån otur alltså. Det var i utgången av en kurva och började med en lowsider med bakhjulet. Hojen var omkull och föraren höll sig kvar. På något vänster får däcken grepp igen och hojen reser sig upp, men pekar då inte längre i banans riktning utan snett in mot räcket - så där hamnade han. Och ja så här allvarliga olyckor är nog rätt ovanligt, men just Sturup är rätt oförlåtande då avåkningszonerna är små eller obefintliga
Jäklar vad tragiskt, man tänker generellt att bankörning är säkrare utan alla bilar som beter sig som idioter(givetvis vanligt för många mc med men inte lika sannolika att bli påkörda av…)
 
Det är vanligare än man tror med framförallt väldigt allvarliga skador på svenska banor.
De är anpassade för bil och avåkningszoner finns knappt och däckväggar m.m. är alldeles för nära banan.

Nästan alla jag har kört med har skadat sig ganska allvarligt på bana pga de höga hastigheterna på hoj.
 
Det är vanligare än man tror med framförallt väldigt allvarliga skador på svenska banor.
De är anpassade för bil och avåkningszoner finns knappt och däckväggar m.m. är alldeles för nära banan.

Nästan alla jag har kört med har skadat sig ganska allvarligt på bana pga de höga hastigheterna på hoj.
Så är det, ofta väldigt allvarliga olyckor ändå. Arrangörerna tystar ofta ner det. Ändå är det säkrare än att köra på gata. Kör nästan bara bana i Spanien nuförtiden, helt andra krav på banorna där. I Sverige uteslutande gata för tillfället.
 
Det är vanligare än man tror med framförallt väldigt allvarliga skador på svenska banor.
De är anpassade för bil och avåkningszoner finns knappt och däckväggar m.m. är alldeles för nära banan.

Nästan alla jag har kört med har skadat sig ganska allvarligt på bana pga de höga hastigheterna på hoj.
Ah fan, låter värre än jag trodde. Och Knutstorp som jag kör en del på är mycket säkrare än Sturup men även där finns räcken obehagligt nära ibland. Är nästan förvånad att det inte är fler allvarliga olyckor på Sturup. Har två bandagar inbokade på Knutan nästa vecka - tror jag ska beställa en airbagvest tills dess.

Nytt M9RR är också beställt - lägger tydligen 40 meter långa svarta streck ut ur kurvorna :nailbiting:
 
En granne är intresserad av Triumph Street Twin. Någon som kan säga något? Hon är helt grön på hoj så det ska åkas väldigt lugnt. Hon gillar hur den ser ut helt enkelt och frågar mig om det är en "bra" hoj? Jag har ingen aning, jag tänker bara på hur mycket ballare hojar man kan köpa för 70k :angel:
Partisk då jag själv har en Triumph, skit bra hoj!!! Har väl aldrig hört ngt riktigt dåligt om dem heller. Anses väl ofta som bra motor och bra kvalite.
 
En granne är intresserad av Triumph Street Twin. Någon som kan säga något? Hon är helt grön på hoj så det ska åkas väldigt lugnt. Hon gillar hur den ser ut helt enkelt och frågar mig om det är en "bra" hoj? Jag har ingen aning, jag tänker bara på hur mycket ballare hojar man kan köpa för 70k :angel:
Jag stog inför samma fråga ifjol.

Hon köpte en Kawa W800 till slut. Ett riktigt bojsänke till hoj i mina ögon men hon är jättenöjd. Vilket i sin tur gör att hon vill åka mer.
Finns nog inga "dåliga" hojar längre så låt henne köpa en hoj som hon vill ha, men kanske styra köpet åt den hojen som är bäst i prisklassen hon har.
 
Jag stog inför samma fråga ifjol.

Hon köpte en Kawa W800 till slut. Ett riktigt bojsänke till hoj i mina ögon men hon är jättenöjd. Vilket i sin tur gör att hon vill åka mer.
Finns nog inga "dåliga" hojar längre så låt henne köpa en hoj som hon vill ha, men kanske styra köpet åt den hojen som är bäst i prisklassen hon har.
Vad är det du inte gillar med W800? Ser ut som att det ska vara en kvalitetshoj - inte direkt maxad med funktioner eller något men simpel, bör vara välbyggd och tillförlitlig? Funderar över en sådan som första hoj efter jag tagit körkortet.
 
Vad är det du inte gillar med W800? Ser ut som att det ska vara en kvalitetshoj - inte direkt maxad med funktioner eller något men simpel, bör vara välbyggd och tillförlitlig? Funderar över en sådan som första hoj efter jag tagit körkortet.
Eftersom det är en japanare är den bombsäker såklart, men hade mått bra av en växel till och några extra hk. När man närmar sig hundra känns det som att en vxl till hade varit önskvärt.
Tankmätare hade varit trevligt också.
Jag kom inte alls överens med sittpositionen heller. Sadeln svänger upp i bakkant på ett oskönt sätt. Så att jag sitter i lite nerförslut hela tiden.

Men som sagt hon som köpte den ( och många andra) är helnöjd och det är huvudsaken.
Åk o provkör om du är sugen på en.

Som tur är finns det andra hojar som passar mig bättre.
 
Eftersom det är en japanare är den bombsäker såklart, men hade mått bra av en växel till och några extra hk. När man närmar sig hundra känns det som att en vxl till hade varit önskvärt.
Tankmätare hade varit trevligt också.
Jag kom inte alls överens med sittpositionen heller. Sadeln svänger upp i bakkant på ett oskönt sätt. Så att jag sitter i lite nerförslut hela tiden.

Men som sagt hon som köpte den ( och många andra) är helnöjd och det är huvudsaken.
Åk o provkör om du är sugen på en.

Som tur är finns det andra hojar som passar mig bättre.
Förstår!
Vi har alla olika preferenser :)
 
Då var hojen såld. Alltid lite vemodigt men samtidigt skönt att klara sig igenom alla muppar på blocket. Nu ska jag försöka jaga något gammalt med kick. 😊

Bidrar med lite semesterbilder från i somras..

20210723_133753.jpg
20210725_080400.jpg

20210724_200433.jpg

DSC06990.jpg
20210725_224049.jpg
 
Gött! Hur känns det att köra HD?


Det känns som att sitta på en sån där stämgaffel man använde i Fysiken i skolan. Fast om den hade varit 1,5 meter stor och låtit väldigt mycket :)
Skojar bara. Den känns jävligt rolig, långsam, låter mysigt, otroligt lättsvängd och skönt att kunna dra på fullt vid rödljus utan att vara orolig för att slå runt...
Jag är väldigt positivt överraskad.
Sen är den ju moddad och väldigt strippad så jag önskar att dämparna hade varit lite mjukare så man slipper använda susp när man kör på en dålig väg... :)
Det är riktigt kul att kunna gasa och växla mycket utan att det blir stora "konsekvenser" av för hög effekt.
Man kan uppskatta körningen på ett helt annat sätt, det känns väldigt mycket snabbare än vad det faktiskt går så ibland får jag tom gasa på lite för jag ligger och puttrar i 70 och det är 80-väg :)
 
Såg ett klipp på youtube där de tog isär en gaffel från en Fat Bob (upp och nedvänd) och det var verkligen inget speciellt. Jag satsade på Öhlins Cartridge-kit till min gaffel. Har bara kört några svinkalla kilometer än så länge men skillnaden är milsvidd. Man slipper det där nigandet så fort man bromsar. Det kostar en del med Öhlins men det känns ändå värt det. Ska kanske uttala mig mer efter sommaren när jag fått ihop lite fler mil :)
Lowrider S är ju helrätt! Men det är å andra sidan Street Bob också ;)
Jag gillar inte de digitala mätarna på min och skulle gärna byta mot analogt.
Citerar mig själv från januari.
Nu har jag lagt ganska många mil med Öhlins fjädring bak och fram på min Street Bob. Hojen är helt överlägsen alla andra Harleys jag kört vad gäller fjädring. Man kan misshandla hojen lite hur som helst och den beter sig fortfarande helt neutralt den niger nästan ingenting när man bromsar. Testa gärna att rulla en ny Harley och dra in handbromsen. Den bottnar nästan. (Ok riktigt så illa är det väl inte)
Totalt kostade det ca 20k för bak och fram men det är såååå värt det!
Kommer eventuellt köpa en lite billigare hoj att ha som andrahoj att åka till Domus på. Frågan är väl om jag kommer fixa att inte köpa Öhlinare?

AB805D37-F059-4C3A-9D5A-DAD441FFA7B9.jpeg
 
Senast ändrad:
En granne är intresserad av Triumph Street Twin. Någon som kan säga något? Hon är helt grön på hoj så det ska åkas väldigt lugnt. Hon gillar hur den ser ut helt enkelt och frågar mig om det är en "bra" hoj? Jag har ingen aning, jag tänker bara på hur mycket ballare hojar man kan köpa för 70k :angel:
En polare köpte en ny Triumph street twin i juni som nu har gått 108mil då det visar sig att det är gjutfel på cylindern och det sipprar ut kylvätska ur cylinder. Johans mc här i Göteborg har även fullbokad verkstad och hinner inte reparera hojen innan det lugnat ner sig på verkstaden och inte fick han någon lånehoj...
 
Har en hoj ute på annons, en norrman vill köpa den och exportera till Norge. Inga konstigheter så länge jag har mottagit betalning va?
Sålde en hoj till Danmark. Inga konstigheter med att regga av i Sverige för utförsel. Det enda som var då var att jag behövde bevis på utförsel. Det dög med ett papper där köparen skrev att han fört ut hojen ur Sverige underskrivet med namn, datum och nya bostadsorten för hojen.
Det var svårare att få växla 64k danska till svenska pengar utan märklig avgifter och skit sen…
Ska han köpa kontant så kan du behöva kontrakt på köpet för att bevisa att pengarna inte är olagligt anskaffade när du sätter in dem.
 
Tillbaka
Topp