• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

börjar klia i fingrarna lite nu, men inte fått spasmer på riktigt än som jag brukar få i mars när vädret börjar släppa lite….tills det att det helt plötsligt börjar snöa igen i april så jag gråter på riktigt
 
Smc kurser är guld värt. Det borde ingå i utbildningen när man tar mc-kort. På bara en dag på bana med den får man ut mer än en hel säsong i trafiken. Väldigt mycket matnyttigt som man kan ta med sig efter en sådan dag som nybörjare.
 
Smc kurser är guld värt. Det borde ingå i utbildningen när man tar mc-kort. På bara en dag på bana med den får man ut mer än en hel säsong i trafiken. Väldigt mycket matnyttigt som man kan ta med sig efter en sådan dag som nybörjare.
Instämmer. Jag har bokat Falkenberg i juni och förhoppningsvis blir det Kinnekulle i augusti. Jag vill påstå att även erfarna förare får ut mycket av deras kurser. Det är snart 15 år sedan jag gick min första kurs och det är fortfarande lika roligt. Repetition är också bra.
 
Under julhelgen har abstinensen varit hård. Det brukar den inte vara. Kanske är det för att jag köpte ny hoj sent förra året och inte hann åka så mycket?

B79B04AE-1B9A-4FCC-BB48-DA02C32577DC.jpeg


Har även fått tankar på att byta bort Harleyn mot en lite nyare av annan modell.
Fat boy har jag alltid gillat. Road king likaså. Road glide kanske gör att frun vågar åka med? Äh vi får se...

1E20C62E-B386-49E0-B59C-0B1AFFE44413.jpeg
 
Instämmer. Jag har bokat Falkenberg i juni och förhoppningsvis blir det Kinnekulle i augusti. Jag vill påstå att även erfarna förare får ut mycket av deras kurser. Det är snart 15 år sedan jag gick min första kurs och det är fortfarande lika roligt. Repetition är också bra.

Instämmer med dig om det du skriver ovan angående mer erfarna förare. Det finns något för alla där oavsett färdigheter.
 
Under julhelgen har abstinensen varit hård. Det brukar den inte vara. Kanske är det för att jag köpte ny hoj sent förra året och inte hann åka så mycket?

B79B04AE-1B9A-4FCC-BB48-DA02C32577DC.jpeg


Har även fått tankar på att byta bort Harleyn mot en lite nyare av annan modell.
Fat boy har jag alltid gillat. Road king likaså. Road glide kanske gör att frun vågar åka med? Äh vi får se...

1E20C62E-B386-49E0-B59C-0B1AFFE44413.jpeg
Vad är nykomlingen för något? Nått Traja-bygge?
 
Under julhelgen har abstinensen varit hård. Det brukar den inte vara. Kanske är det för att jag köpte ny hoj sent förra året och inte hann åka så mycket?

B79B04AE-1B9A-4FCC-BB48-DA02C32577DC.jpeg


Har även fått tankar på att byta bort Harleyn mot en lite nyare av annan modell.
Fat boy har jag alltid gillat. Road king likaså. Road glide kanske gör att frun vågar åka med? Äh vi får se...

1E20C62E-B386-49E0-B59C-0B1AFFE44413.jpeg
Gillar! Klart du ska byta upp dig :)
 
Vad är nykomlingen för något? Nått Traja-bygge?
Royal Enfield Continental GT -2020 som jag köpte i höstas. Hann åka 30 mil kanske och gillar den verkligen!
Var orolig att effekten (47hk) skulle bli ett problem. Men detta är ingen autobahnsmiskare utan mer en kul hoj att åka småvägar med. Kvaliteten känns mycket bra och till våren ska sätta på 2-1 systemet jag köpte till hojen vilket bantar ner den 12 kilo och ökar effekten och ljudet.

89DCDFC3-655D-463B-9BEC-8C5D40CAD038.jpeg
 
Royal Enfield Continental GT -2020 som jag köpte i höstas. Hann åka 30 mil kanske och gillar den verkligen!
Var orolig att effekten (47hk) skulle bli ett problem. Men detta är ingen autobahnsmiskare utan mer en kul hoj att åka småvägar med. Kvaliteten känns mycket bra och till våren ska sätta på 2-1 systemet jag köpte till hojen vilket bantar ner den 12 kilo och ökar effekten och ljudet.

89DCDFC3-655D-463B-9BEC-8C5D40CAD038.jpeg
Jaha! Då förstår jag likheterna med Triumph. 2-1 system brukar bli kanon. Det är tacksamma hojar att skruva med, enkel konstruktion och inte så mycket som kan gå fel.
 
Royal Enfield Continental GT -2020 som jag köpte i höstas. Hann åka 30 mil kanske och gillar den verkligen!
Var orolig att effekten (47hk) skulle bli ett problem. Men detta är ingen autobahnsmiskare utan mer en kul hoj att åka småvägar med. Kvaliteten känns mycket bra och till våren ska sätta på 2-1 systemet jag köpte till hojen vilket bantar ner den 12 kilo och ökar effekten och ljudet.

89DCDFC3-655D-463B-9BEC-8C5D40CAD038.jpeg

Så otroligt snygg!! 😍
 
Tjena!
precis fixat körkortstillstånd och en handledare så nu ska A kortet ordnas och så även allt därtill! De gäller all utrustning och även min första hoj! Om ni har några tips på vad man ska ha/inte ha både när det kommer till utrustning och hoj så vore jag tacksam 😃 har tänkt att köpa en 650 som första hoj och då en touring/landsvägs hoj /Zache
 
Tjena!
precis fixat körkortstillstånd och en handledare så nu ska A kortet ordnas och så även allt därtill! De gäller all utrustning och även min första hoj! Om ni har några tips på vad man ska ha/inte ha både när det kommer till utrustning och hoj så vore jag tacksam 😃 har tänkt att köpa en 650 som första hoj och då en touring/landsvägs hoj /Zache
Suzuki sv650
 
Tjena!
precis fixat körkortstillstånd och en handledare så nu ska A kortet ordnas och så även allt därtill! De gäller all utrustning och även min första hoj! Om ni har några tips på vad man ska ha/inte ha både när det kommer till utrustning och hoj så vore jag tacksam 😃 har tänkt att köpa en 650 som första hoj och då en touring/landsvägs hoj /Zache
Er6-n
 
Hur tänker du att det skulle vara så fel när det står "landsvägshoj"?

Nej, inget fel på tipsen men är bara ett modellnamn utkastat (de 2 vanligaste). Om jag ställde frågan skulle jag nog vilja ha ett mer utförligt svar. :cool:

Är ju lätt att googla sig till iofs.

Men mitt tips är, köp ingen av de där. Kolla modeller du gillar, försök provköra allt du kan. Man växer ifrån de modellerna fort, köp en lättkörd 900 istället. Inte direkt större i storlek men kan behålla den längre. Inte så mycket dyrare i inköp heller (försäkringen kan dock vara en tuff kostnad).

Hjälmen ska passa. Det är det viktigaste. Testa några hjälmar per gång, går inte testa 15 stycken i rad. Testa, testa.

Utrustning är dyrt. Kostar fort 20'. Kanske kan köpa vissa saker begagnade?
 
Mitt tips är precis tvärt om. Köp Inte den hojen du absolut vill ha först. Innan du kollar på en 900cc se vad försäkringen kostar. Det är en anledning att folk köper er6 eller sv650 för att övningsköra på. Lättkörd och mer HP en vad du klarar av. samtidigt är de billiga att försäkra och reparera. Glömde jag skriva att det är de ultimata nybörjare hojarna och du får oftast pengarna tillbaka när du ska sälja den?, oftast till någon ny som ska ta kortet. Kolla om du får samma ekvation med annan 900cc hoj.
Lycka till!
 
Nej, inget fel på tipsen men är bara ett modellnamn utkastat (de 2 vanligaste). Om jag ställde frågan skulle jag nog vilja ha ett mer utförligt svar. :cool:

Är ju lätt att googla sig till iofs.

Men mitt tips är, köp ingen av de där. Kolla modeller du gillar, försök provköra allt du kan. Man växer ifrån de modellerna fort, köp en lättkörd 900 istället. Inte direkt större i storlek men kan behålla den längre. Inte så mycket dyrare i inköp heller (försäkringen kan dock vara en tuff kostnad).

Hjälmen ska passa. Det är det viktigaste. Testa några hjälmar per gång, går inte testa 15 stycken i rad. Testa, testa.

Utrustning är dyrt. Kostar fort 20'. Kanske kan köpa vissa saker begagnade?
Jag har kikat lite på dem och även lite på MT 07 och dem är skjysta! Uppfattat, har du något tips på modeller att kika på? Försäkringen är såklart ett stort minus om de drar iväg för mycket men man kan kika i alla fall 🙂
Ska åka och prova några i veckan tänkte jag (är en dela rea nu på förra säsongens modeller) 😇 jag har inget problem med beggat men måste veta vilka storlekar jag har på olika delar av utrustningen så lär prova dem i butik med!

Om ni handlar på nätet, vilka sidor är att rekommendera?
 
Mitt tips är precis tvärt om. Köp Inte den hojen du absolut vill ha först. Innan du kollar på en 900cc se vad försäkringen kostar. Det är en anledning att folk köper er6 eller sv650 för att övningsköra på. Lättkörd och mer HP en vad du klarar av. samtidigt är de billiga att försäkra och reparera. Glömde jag skriva att det är de ultimata nybörjare hojarna och du får oftast pengarna tillbaka när du ska sälja den?, oftast till någon ny som ska ta kortet. Kolla om du får samma ekvation med annan 900cc hoj.
Lycka till!
Tack för tipset! Har pratat med några polare som kör och några tipsade om att man ”måste” ha ABS medans en annan sa att de är bättre att lära sig utan. Hur resonerar ni kring de? Sett att flera av dem nämda modellerna finns både med och utan ABS, oftast dock äldre modeller som saknar så vitt jag sett.
 
Tack för tipset! Har pratat med några polare som kör och några tipsade om att man ”måste” ha ABS medans en annan sa att de är bättre att lära sig utan. Hur resonerar ni kring de? Sett att flera av dem nämda modellerna finns både med och utan ABS, oftast dock äldre modeller som saknar så vitt jag sett.
Du lär dig inte utan ABS. Du dör.
Man får inte två chanser på hoj.
 
Tack för tipset! Har pratat med några polare som kör och några tipsade om att man ”måste” ha ABS medans en annan sa att de är bättre att lära sig utan. Hur resonerar ni kring de? Sett att flera av dem nämda modellerna finns både med och utan ABS, oftast dock äldre modeller som saknar så vitt jag sett.
Prova gärna kläderna på hojen du funderar på att köpa. Något som känns bra när man står upp kan vara obekvämt när man sitter.
Ska du ha delat ställ köp helst från samma tillverkare så att du kan koppla ihop över och underdel. Jag kör Dainese och dom har samma koppling på mitt första ställ från 98 som det sista jag köpte ifjol.
Brukar finnas en del på blocket men prova ut modell o storlek innan du köper hem nåt begagnat. Nytt från typ Lelles, Bike, Handelsboden eller närmsta handlare.

Hjälm som sitter ordentligt fast på huvudet är underbart, trodde jag hade en som passade mig men när jag bytte modell så upptäckte jag att den gamla har vibrerat lite när jag åker så efter några timmar blev jag trött i skallen, med ny hjälm så är huvudet 100%.

ABS är bra, men jag som är van att köra utan kommer inte riktigt överens med det, den griper in lite för tidigt för min smak.

Ang hoj så har jag två relativt olika, en Ducati V4S och en vitpil 401. På vanlig väg så är vitpilen enklare och säkrare att ha roligt med, också den som fått flest mil i sommar. Stirra dig inte blind på Hk. Provkör om möjligt flera olika av det utseende du är ute efter.

Kolla upp försäkring också, det kan skilja en del mellan olika företag och hoj modeller.
 
Du lär dig inte utan ABS. Du dör.
Man får inte två chanser på hoj.
Jag har lärt mig bromsa utan ABS, fortfarande i livet efter mer än 20 år på sporthoj.
I en paniksituation är givetvis ABS att föredra men oavsett med eller utan ABS behöver man träna på att bromsa och väja. Få in i ryggmärgen vad man ska göra och hur det känns när man slår på full broms.
 
Tjena!
precis fixat körkortstillstånd och en handledare så nu ska A kortet ordnas och så även allt därtill! De gäller all utrustning och även min första hoj! Om ni har några tips på vad man ska ha/inte ha både när det kommer till utrustning och hoj så vore jag tacksam 😃 har tänkt att köpa en 650 som första hoj och då en touring/landsvägs hoj /Zache
Jag är lite trött så det kanske redan frågats om längre ner, men tänkt budget är nog bra för att kunna tipsa enklare.
Ang utrustning så finms det ju mycket pengar att spara på beggat, en hjälm skulle jag dock satsa på nytt av välkänt fabrikat.
 
Även om man är van att köra utan ABS kan ingen inbilla mig att man kan bromsa bättre i en paniksituation där reptilhjärnan tar över oavsett hur erfaren och skicklig mc förare man är.

Om man nu inte specifikt är ute efter en äldre klassiker från en era där det inte fanns som tillval bör man givetvis välja en hoj med ABS om det finns som tillval.

Väldigt få skulle köpa en nyare bil utan ABS avsedd för trafik idag. De flesta väljer dessutom en bil med både antispinn, antisladd, fullt med krockkuddar och annan säkerhet.
 
Prova gärna kläderna på hojen du funderar på att köpa. Något som känns bra när man står upp kan vara obekvämt när man sitter.
Ska du ha delat ställ köp helst från samma tillverkare så att du kan koppla ihop över och underdel. Jag kör Dainese och dom har samma koppling på mitt första ställ från 98 som det sista jag köpte ifjol.
Brukar finnas en del på blocket men prova ut modell o storlek innan du köper hem nåt begagnat. Nytt från typ Lelles, Bike, Handelsboden eller närmsta handlare.

Hjälm som sitter ordentligt fast på huvudet är underbart, trodde jag hade en som passade mig men när jag bytte modell så upptäckte jag att den gamla har vibrerat lite när jag åker så efter några timmar blev jag trött i skallen, med ny hjälm så är huvudet 100%.

ABS är bra, men jag som är van att köra utan kommer inte riktigt överens med det, den griper in lite för tidigt för min smak.

Ang hoj så har jag två relativt olika, en Ducati V4S och en vitpil 401. På vanlig väg så är vitpilen enklare och säkrare att ha roligt med, också den som fått flest mil i sommar. Stirra dig inte blind på Hk. Provkör om möjligt flera olika av det utseende du är ute efter.

Kolla upp försäkring också, det kan skilja en del mellan olika företag och hoj modeller.
Bra tips! Tack 🙏 ska till lelles här i veckan och kika lite och prova bla hjälm tänkte jag 🙂
Jag är lite trött så det kanske redan frågats om längre ner, men tänkt budget är nog bra för att kunna tipsa enklare.
Ang utrustning så finms det ju mycket pengar att spara på beggat, en hjälm skulle jag dock satsa på nytt av välkänt fabrikat.
Ah ursäkta glömde den biten, hmm inte hugget i sten men runt 40 tänkte jag för hojjen 🙂 lutar nog åt beggat just nu, lätt att bli för dyrt annars som nybörjare 🙈
 
Ah ursäkta glömde den biten, hmm inte hugget i sten men runt 40 tänkte jag för hojjen 🙂 lutar nog åt beggat just nu, lätt att bli för dyrt annars som nybörjare 🙈
Givetvis ska du köpa begagnat. Hojar är perfekta att köpa begagnat. Körs bara sommartid, alla använder de som entusiastfordon = extremt sällan något är i dåligt skick.

Den enda hoj jag behövt lämna in på verkstad var den jag köpte ny (BMW) 🤷‍♂️
 
Senast ändrad:
Tack för tipset! Har pratat med några polare som kör och några tipsade om att man ”måste” ha ABS medans en annan sa att de är bättre att lära sig utan. Hur resonerar ni kring de? Sett att flera av dem nämda modellerna finns både med och utan ABS, oftast dock äldre modeller som saknar så vitt jag sett.
Det blev lag för några år sedan att det måste vara ABS på MC (om jag minns rätt). Det är därför många äldre hojar finns med eller utan.
Kan du så välj med ABS.
Ett tips på första hoj är en Triumph Street triple 675-modellen. Den är extremt rolig och var den mest populära hojen i många år, både hos nybörjare och de som gått ner till mindre hoj pga tex för dyr försäkring. Kolla däremot upp försäkringen före köp på alla hojar, och jämför många bolag.
För 40k kan du hitta en del roliga hojar, för 50 så lär du hitta mycket mer då det verkar vara en magisk gräns på typ 30, 40, och 50, och sen får du nästan nya hojar för runt 60 och uppåt begagnat.
 
Tillbaka
Topp