Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag känner samma. Jag bokade kurs på bana med SMC igår. Ser mycket fram emot det, brukar vara kanon.börjar klia i fingrarna lite nu, men inte fått spasmer på riktigt än som jag brukar få i mars när vädret börjar släppa lite….tills det att det helt plötsligt börjar snöa igen i april så jag gråter på riktigt
Instämmer. Jag har bokat Falkenberg i juni och förhoppningsvis blir det Kinnekulle i augusti. Jag vill påstå att även erfarna förare får ut mycket av deras kurser. Det är snart 15 år sedan jag gick min första kurs och det är fortfarande lika roligt. Repetition är också bra.Smc kurser är guld värt. Det borde ingå i utbildningen när man tar mc-kort. På bara en dag på bana med den får man ut mer än en hel säsong i trafiken. Väldigt mycket matnyttigt som man kan ta med sig efter en sådan dag som nybörjare.
Instämmer. Jag har bokat Falkenberg i juni och förhoppningsvis blir det Kinnekulle i augusti. Jag vill påstå att även erfarna förare får ut mycket av deras kurser. Det är snart 15 år sedan jag gick min första kurs och det är fortfarande lika roligt. Repetition är också bra.
Vad är nykomlingen för något? Nått Traja-bygge?Under julhelgen har abstinensen varit hård. Det brukar den inte vara. Kanske är det för att jag köpte ny hoj sent förra året och inte hann åka så mycket?
Har även fått tankar på att byta bort Harleyn mot en lite nyare av annan modell.
Fat boy har jag alltid gillat. Road king likaså. Road glide kanske gör att frun vågar åka med? Äh vi får se...
Gillar! Klart du ska byta upp digUnder julhelgen har abstinensen varit hård. Det brukar den inte vara. Kanske är det för att jag köpte ny hoj sent förra året och inte hann åka så mycket?
Har även fått tankar på att byta bort Harleyn mot en lite nyare av annan modell.
Fat boy har jag alltid gillat. Road king likaså. Road glide kanske gör att frun vågar åka med? Äh vi får se...
Royal Enfield Continental GT -2020 som jag köpte i höstas. Hann åka 30 mil kanske och gillar den verkligen!Vad är nykomlingen för något? Nått Traja-bygge?
Jaha! Då förstår jag likheterna med Triumph. 2-1 system brukar bli kanon. Det är tacksamma hojar att skruva med, enkel konstruktion och inte så mycket som kan gå fel.Royal Enfield Continental GT -2020 som jag köpte i höstas. Hann åka 30 mil kanske och gillar den verkligen!
Var orolig att effekten (47hk) skulle bli ett problem. Men detta är ingen autobahnsmiskare utan mer en kul hoj att åka småvägar med. Kvaliteten känns mycket bra och till våren ska sätta på 2-1 systemet jag köpte till hojen vilket bantar ner den 12 kilo och ökar effekten och ljudet.
Royal Enfield Continental GT -2020 som jag köpte i höstas. Hann åka 30 mil kanske och gillar den verkligen!
Var orolig att effekten (47hk) skulle bli ett problem. Men detta är ingen autobahnsmiskare utan mer en kul hoj att åka småvägar med. Kvaliteten känns mycket bra och till våren ska sätta på 2-1 systemet jag köpte till hojen vilket bantar ner den 12 kilo och ökar effekten och ljudet.
Suzuki sv650Tjena!
precis fixat körkortstillstånd och en handledare så nu ska A kortet ordnas och så även allt därtill! De gäller all utrustning och även min första hoj! Om ni har några tips på vad man ska ha/inte ha både när det kommer till utrustning och hoj så vore jag tacksam har tänkt att köpa en 650 som första hoj och då en touring/landsvägs hoj /Zache
Er6-nTjena!
precis fixat körkortstillstånd och en handledare så nu ska A kortet ordnas och så även allt därtill! De gäller all utrustning och även min första hoj! Om ni har några tips på vad man ska ha/inte ha både när det kommer till utrustning och hoj så vore jag tacksam har tänkt att köpa en 650 som första hoj och då en touring/landsvägs hoj /Zache
Suzuki sv650
Hur tänker du att det skulle vara så fel när det står "landsvägshoj"?Vilka genomtänkta svar när det gäller modeller och utrustning.
Hur tänker du att det skulle vara så fel när det står "landsvägshoj"?
Jag har kikat lite på dem och även lite på MT 07 och dem är skjysta! Uppfattat, har du något tips på modeller att kika på? Försäkringen är såklart ett stort minus om de drar iväg för mycket men man kan kika i alla fallNej, inget fel på tipsen men är bara ett modellnamn utkastat (de 2 vanligaste). Om jag ställde frågan skulle jag nog vilja ha ett mer utförligt svar.
Är ju lätt att googla sig till iofs.
Men mitt tips är, köp ingen av de där. Kolla modeller du gillar, försök provköra allt du kan. Man växer ifrån de modellerna fort, köp en lättkörd 900 istället. Inte direkt större i storlek men kan behålla den längre. Inte så mycket dyrare i inköp heller (försäkringen kan dock vara en tuff kostnad).
Hjälmen ska passa. Det är det viktigaste. Testa några hjälmar per gång, går inte testa 15 stycken i rad. Testa, testa.
Utrustning är dyrt. Kostar fort 20'. Kanske kan köpa vissa saker begagnade?
Tack för tipset! Har pratat med några polare som kör och några tipsade om att man ”måste” ha ABS medans en annan sa att de är bättre att lära sig utan. Hur resonerar ni kring de? Sett att flera av dem nämda modellerna finns både med och utan ABS, oftast dock äldre modeller som saknar så vitt jag sett.Mitt tips är precis tvärt om. Köp Inte den hojen du absolut vill ha först. Innan du kollar på en 900cc se vad försäkringen kostar. Det är en anledning att folk köper er6 eller sv650 för att övningsköra på. Lättkörd och mer HP en vad du klarar av. samtidigt är de billiga att försäkra och reparera. Glömde jag skriva att det är de ultimata nybörjare hojarna och du får oftast pengarna tillbaka när du ska sälja den?, oftast till någon ny som ska ta kortet. Kolla om du får samma ekvation med annan 900cc hoj.
Lycka till!
Du lär dig inte utan ABS. Du dör.Tack för tipset! Har pratat med några polare som kör och några tipsade om att man ”måste” ha ABS medans en annan sa att de är bättre att lära sig utan. Hur resonerar ni kring de? Sett att flera av dem nämda modellerna finns både med och utan ABS, oftast dock äldre modeller som saknar så vitt jag sett.
Jag hör dig och kan inte argumentera mot det hellerDu lär dig inte utan ABS. Du dör.
Man får inte två chanser på hoj.
Prova gärna kläderna på hojen du funderar på att köpa. Något som känns bra när man står upp kan vara obekvämt när man sitter.Tack för tipset! Har pratat med några polare som kör och några tipsade om att man ”måste” ha ABS medans en annan sa att de är bättre att lära sig utan. Hur resonerar ni kring de? Sett att flera av dem nämda modellerna finns både med och utan ABS, oftast dock äldre modeller som saknar så vitt jag sett.
Jag har lärt mig bromsa utan ABS, fortfarande i livet efter mer än 20 år på sporthoj.Du lär dig inte utan ABS. Du dör.
Man får inte två chanser på hoj.
Jag är lite trött så det kanske redan frågats om längre ner, men tänkt budget är nog bra för att kunna tipsa enklare.Tjena!
precis fixat körkortstillstånd och en handledare så nu ska A kortet ordnas och så även allt därtill! De gäller all utrustning och även min första hoj! Om ni har några tips på vad man ska ha/inte ha både när det kommer till utrustning och hoj så vore jag tacksam har tänkt att köpa en 650 som första hoj och då en touring/landsvägs hoj /Zache
Bra tips! Tack ska till lelles här i veckan och kika lite och prova bla hjälm tänkte jagProva gärna kläderna på hojen du funderar på att köpa. Något som känns bra när man står upp kan vara obekvämt när man sitter.
Ska du ha delat ställ köp helst från samma tillverkare så att du kan koppla ihop över och underdel. Jag kör Dainese och dom har samma koppling på mitt första ställ från 98 som det sista jag köpte ifjol.
Brukar finnas en del på blocket men prova ut modell o storlek innan du köper hem nåt begagnat. Nytt från typ Lelles, Bike, Handelsboden eller närmsta handlare.
Hjälm som sitter ordentligt fast på huvudet är underbart, trodde jag hade en som passade mig men när jag bytte modell så upptäckte jag att den gamla har vibrerat lite när jag åker så efter några timmar blev jag trött i skallen, med ny hjälm så är huvudet 100%.
ABS är bra, men jag som är van att köra utan kommer inte riktigt överens med det, den griper in lite för tidigt för min smak.
Ang hoj så har jag två relativt olika, en Ducati V4S och en vitpil 401. På vanlig väg så är vitpilen enklare och säkrare att ha roligt med, också den som fått flest mil i sommar. Stirra dig inte blind på Hk. Provkör om möjligt flera olika av det utseende du är ute efter.
Kolla upp försäkring också, det kan skilja en del mellan olika företag och hoj modeller.
Ah ursäkta glömde den biten, hmm inte hugget i sten men runt 40 tänkte jag för hojjen lutar nog åt beggat just nu, lätt att bli för dyrt annars som nybörjareJag är lite trött så det kanske redan frågats om längre ner, men tänkt budget är nog bra för att kunna tipsa enklare.
Ang utrustning så finms det ju mycket pengar att spara på beggat, en hjälm skulle jag dock satsa på nytt av välkänt fabrikat.
Givetvis ska du köpa begagnat. Hojar är perfekta att köpa begagnat. Körs bara sommartid, alla använder de som entusiastfordon = extremt sällan något är i dåligt skick.Ah ursäkta glömde den biten, hmm inte hugget i sten men runt 40 tänkte jag för hojjen lutar nog åt beggat just nu, lätt att bli för dyrt annars som nybörjare
Det blev lag för några år sedan att det måste vara ABS på MC (om jag minns rätt). Det är därför många äldre hojar finns med eller utan.Tack för tipset! Har pratat med några polare som kör och några tipsade om att man ”måste” ha ABS medans en annan sa att de är bättre att lära sig utan. Hur resonerar ni kring de? Sett att flera av dem nämda modellerna finns både med och utan ABS, oftast dock äldre modeller som saknar så vitt jag sett.