• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Kan brodera ut lite kring de hojar jag haft (i ordning)

- ER6-n: Lätthanterlig, bra kraft på mellanvarv i twinnen. Kul hoj som man kan utnyttja utan att flyga av vägen direkt. Dålig komfort. Klen över 120 km/h.

- BMW F800S: Använde den mest för pendling. Kul att svänga med. Jag älskade designen på den. Lite extra komfort jämfört med ovanstående såsom handtagsvärme.

- BMW F800ST: Frös om benen (jag pendlade mycket) så jag köpte en med kåpa. I övrigt inga skillnader. Bränslenivåmätaren gick sönder.

BMW C650S: Ville åt mer bekvämlighet. Gick åt skogen. En problemhoj från början till slut och Probike är verkligen ett bedrövligt bottennapp att ha att göra med.

- BMW R1200GS: Rasande bekväm och känns som en schweizisk armekniv på hjul. Finns inget den inte klarar. Kvalitetskänsla deluxe. Överraskande smidig så fort den rullar. Ingen sporthoj så att säga.

- Triumph Tiger 800: Gick ner en storlek från ovan för att kunna smita fram smidigare i bilköer. Kul motor som verkligen är en korsning av de fyrcylindriga motorernas varvvillighet och twinnens drag på låga varv. Jag gillade den. En speed triple måste vara otroligt kul.

Kawasaki Z1000: Slutade pendla och köpte hoj bara för att åka i fint väder. Ingen nybörjarhoj direkt utan något som man bör vänta med lite. Kostar inte så fasligt mycket att försäkra faktiskt. 5000kr helår för mig.
 
Jag skulle vilja slå ett slag för Triumph Speed triple 1050 årgång från 05 och till runt 2011.
De har ganska lågt andrahandsvärde men är otroligt stabila och roliga hojar. Ca 110 hästar original (120 om du mappar). Bra effekt i hela registret och den låter riktigt bra med öppen pipa. Ganska tung hoj jämfört med lättare 600-kubikare men det är inget som stör när man kör.
Sen är de jävligt coola om man jämför med dussinhojarna:

IMG_1104.JPG
IMG_1143.JPG
 
Det blev lag för några år sedan att det måste vara ABS på MC (om jag minns rätt). Det är därför många äldre hojar finns med eller utan.
Kan du så välj med ABS.
Ett tips på första hoj är en Triumph Street triple 675-modellen. Den är extremt rolig och var den mest populära hojen i många år, både hos nybörjare och de som gått ner till mindre hoj pga tex för dyr försäkring. Kolla däremot upp försäkringen före köp på alla hojar, och jämför många bolag.
För 40k kan du hitta en del roliga hojar, för 50 så lär du hitta mycket mer då det verkar vara en magisk gräns på typ 30, 40, och 50, och sen får du nästan nya hojar för runt 60 och uppåt begagnat.
Tack för tipset, någon speciell årsmodell man ska kika på och får man dem för runt 40? Hade gärna lagt mer men då jag ska handla utrustning och betala själva kortet med med allt va de innebär så får budgeten ligga där den ligger i nuläget. Sen kanske de blir annat i framtiden 🙂
 
Jag skulle vilja slå ett slag för Triumph Speed triple 1050 årgång från 05 och till runt 2011.
De har ganska lågt andrahandsvärde men är otroligt stabila och roliga hojar. Ca 110 hästar original (120 om du mappar). Bra effekt i hela registret och den låter riktigt bra med öppen pipa. Ganska tung hoj jämfört med lättare 600-kubikare men det är inget som stör när man kör.
Sen är de jävligt coola om man jämför med dussinhojarna:

IMG_1104.JPG
IMG_1143.JPG
Antar att dem är dyrare i försäkring kontra 600cc? Vad bör man tänka sig för prisbild på en sån? Gillade modellen skarpt! Ska tillägga att jag kommer att försöka pendla så mkt som möjligt med hojjen jag köper dels för att de e kul och för att vi har mc parkering på jobbet 😁 dock har jag bara ca 1.5 mil till jobbet 😏
 
De har ganska lågt andrahandsvärde men är otroligt stabila och roliga hojar. Ca 110 hästar original (120 om du mappar). Bra effekt i hela registret och den låter riktigt bra med öppen pipa. Ganska tung hoj jämfört med lättare 600-kubikare men det är inget som stör när man kör.
Sen är de jävligt coola om man jämför med dussinhojarna:

IMG_1104.JPG
IMG_1143.JPG
Mer effekt än så måste de väl ha? Min 955 har ju 120 original. Bra tips, gillar min som fan och då är ju 1050 säkert bättre på rubbet!
 
Tack för tipset, någon speciell årsmodell man ska kika på och får man dem för runt 40? Hade gärna lagt mer men då jag ska handla utrustning och betala själva kortet med med allt va de innebär så får budgeten ligga där den ligger i nuläget. Sen kanske de blir annat i framtiden 🙂
Den jag har på bilden är en -07. Det är ungefär samma som -05 vilket var året modellen kom ut som var ny då. Sen är de ganska lika fram till -11 tror jag då det kom nytt chassi m.m. De är riktigt bra och håller länge och är ganska billiga att ta hand om och serva.

Gjorde en snabb sökning:
Triumph Speed Triple 1050 - 48000

Triumph Speed Triple 1050 / Storm Slip-on - 55000

Oprutat.

Antar att dem är dyrare i försäkring kontra 600cc? Vad bör man tänka sig för prisbild på en sån? Gillade modellen skarpt! Ska tillägga att jag kommer att försöka pendla så mkt som möjligt med hojjen jag köper dels för att de e kul och för att vi har mc parkering på jobbet 😁 dock har jag bara ca 1.5 mil till jobbet 😏

På mig i Stockholm så har faktiskt försäkringen varit dyrare på Street triple (lilla modellen med 675 motor och även den nyare). Sen är ju dessa ganska gamla nu så värdet är inte så högt = lägre pris på försäkringen.

Mer effekt än så måste de väl ha? Min 955 har ju 120 original. Bra tips, gillar min som fan och då är ju 1050 säkert bättre på rubbet!
På bakhjulet! Man mäter ALLTID på bakhjulet ;)
 
Hjälp! Jag behöver designtips.
Jag ska sätta dekaler från en däcktillverkare på gaffelbenen. Gaffeln har klassisk funktion, inte usd. Gaffelbenen är svarta och dekalerna vita. Jag gör detta för att hojen ska se lite sportigare ut. Jag håller på att bygga om det mesta på hojen i samma syfte så det följer en röd tråd.
Nu till frågan: Ska jag sätt dekalerna så de syns framifrån (bild 1) eller så de syns från sidan (bild 2)? Ni får föreställa er att vita strecket är texten Metzler.
Jag är tacksam om ni delar med er av era tankar.

2FBFB67E-E3BA-4CF8-9EE2-0A4A4A1ACDC2.jpeg

23FB1DC3-485E-4F0D-BC45-C1AEC1EE7D98.jpeg
 
Hjälp! Jag behöver designtips.
Jag ska sätta dekaler från en däcktillverkare på gaffelbenen. Gaffeln har klassisk funktion, inte usd. Gaffelbenen är svarta och dekalerna vita. Jag gör detta för att hojen ska se lite sportigare ut. Jag håller på att bygga om det mesta på hojen i samma syfte så det följer en röd tråd.
Nu till frågan: Ska jag sätt dekalerna så de syns framifrån (bild 1) eller så de syns från sidan (bild 2)? Ni får föreställa er att vita strecket är texten Metzler.
Jag är tacksam om ni delar med er av era tankar.

2FBFB67E-E3BA-4CF8-9EE2-0A4A4A1ACDC2.jpeg

23FB1DC3-485E-4F0D-BC45-C1AEC1EE7D98.jpeg
Ska du inte ha en skärm?
Rätt vanligt att man sätter allt där:

147917.big.jpg


Personligen så tycker jag att frontkåpan gör att den ser klassiskt old school ut.
Annars uppifrån och ner som på bilden ovanför, men på sidan så sponsorerna syns :)
 
Hjälp! Jag behöver designtips.
Jag ska sätta dekaler från en däcktillverkare på gaffelbenen. Gaffeln har klassisk funktion, inte usd. Gaffelbenen är svarta och dekalerna vita. Jag gör detta för att hojen ska se lite sportigare ut. Jag håller på att bygga om det mesta på hojen i samma syfte så det följer en röd tråd.
Nu till frågan: Ska jag sätt dekalerna så de syns framifrån (bild 1) eller så de syns från sidan (bild 2)? Ni får föreställa er att vita strecket är texten Metzler.
Jag är tacksam om ni delar med er av era tankar.

2FBFB67E-E3BA-4CF8-9EE2-0A4A4A1ACDC2.jpeg

23FB1DC3-485E-4F0D-BC45-C1AEC1EE7D98.jpeg
Personligen på sidan, men framåt skyddar de ju lacken mot grus o skit.
 
Hjälp! Jag behöver designtips.
Jag ska sätta dekaler från en däcktillverkare på gaffelbenen. Gaffeln har klassisk funktion, inte usd. Gaffelbenen är svarta och dekalerna vita. Jag gör detta för att hojen ska se lite sportigare ut. Jag håller på att bygga om det mesta på hojen i samma syfte så det följer en röd tråd.
Nu till frågan: Ska jag sätt dekalerna så de syns framifrån (bild 1) eller så de syns från sidan (bild 2)? Ni får föreställa er att vita strecket är texten Metzler.
Jag är tacksam om ni delar med er av era tankar.

2FBFB67E-E3BA-4CF8-9EE2-0A4A4A1ACDC2.jpeg

23FB1DC3-485E-4F0D-BC45-C1AEC1EE7D98.jpeg
Den ser ut att bli riktigt fräck 😃
Ang dekalerna så på sidan av gaffelbenet😉
 
Ska du inte ha en skärm?
Rätt vanligt att man sätter allt där:

147917.big.jpg


Personligen så tycker jag att frontkåpan gör att den ser klassiskt old school ut.
Annars uppifrån och ner som på bilden ovanför, men på sidan så sponsorerna syns :)
Personligen på sidan, men framåt skyddar de ju lacken mot grus o skit.
Den ser ut att bli riktigt fräck 😃
Ang dekalerna så på sidan av gaffelbenet😉
Tack för era åsikter. Det blir på sidan. Dunlops dekaler är snygga men jag kör på Metzler så jag skulle vilja montera det.
Framskärmen lackas och ska snart på.
Hojen är ursprungligen en ganska slätstruken zrx1100. Jag försöker få utseendet att matcha den lustfyllda motorn.
 
Tack för era åsikter. Det blir på sidan. Dunlops dekaler är snygga men jag kör på Metzler så jag skulle vilja montera det.
Framskärmen lackas och ska snart på.
Hojen är ursprungligen en ganska slätstruken zrx1100. Jag försöker få utseendet att matcha den lustfyllda motorn.
Menade såklart Metzler men på samma stil som på bilden :)
 
Bra jobbat! Du är ett föredöme. Var det ett spontanköp?
Njae egentligen inte, har sneglat på Lowridern ett tag och tänkt jag skulle göra mig av med Street Bob’en först men har inte velat sälja med ”rädslan” av att stå utan om jag nu inte hittade någon ny hoj jag ville ha så det blev lite moment 22…😅

@Rulle var på mig i höstas om att köpa hans men velade för mycket då men igår möttes vi upp och gjorde slag i saken!
 
Fundera på att ta MC kort har ingen mc eller kläder ännu. Har kollat lite på olika cycklar på blocket men när man inte kan något är det rena grekiskan:)
Jag vill ha tag i en bra hoj men gärna under 30´ ska man lägga fokus på ABS? När det kommer till kläder vad rekommendera ni gå för något är inne på tvådelat men även där är ju priser från någon tusenlapp upp till hur mycket som.

Jag har ingen att övningsköra med just nu så funderingen är att vänta med att köpa för mycket och först fixa kortet (tänker jag rätt) känns som man kommer ligga ute med mycket pengar åt alla håll .
Ni som tagit och inte övningskört privat ungefär hur många lektioner har ni tagit? Tog C förföra året utan någon som helst erfarenhet (kanske inte går att jämföra)
 
Fundera på att ta MC kort har ingen mc eller kläder ännu. Har kollat lite på olika cycklar på blocket men när man inte kan något är det rena grekiskan:)
Jag vill ha tag i en bra hoj men gärna under 30´ ska man lägga fokus på ABS? När det kommer till kläder vad rekommendera ni gå för något är inne på tvådelat men även där är ju priser från någon tusenlapp upp till hur mycket som.

Jag har ingen att övningsköra med just nu så funderingen är att vänta med att köpa för mycket och först fixa kortet (tänker jag rätt) känns som man kommer ligga ute med mycket pengar åt alla håll .
Ni som tagit och inte övningskört privat ungefär hur många lektioner har ni tagit? Tog C förföra året utan någon som helst erfarenhet (kanske inte går att jämföra)
Det där löser du enkelt. Om du inte har någon att övningsköra med avvakta med att köpa hoj? Jag köpte ett tvådelat Goretexställ till att börja med (hade noll erfarenhet) och det gillade min körskolelärare också. Kom inte ihåg exakt hur många körlektioner men typ 4-5st. Efter kortet tagits ladda jag på med skinnställ, ny hjälm, handskar, skydd, ny hoj osv. Visst kan man köpa det direkt men viste inte innan om jag skulle finna intresse i hojåkande. Teorin körde jag allt via telefon, fanns en riktig bra app för det så länge man inte gillar att läsa teoriboken. Lycka till!
 
Fundera på att ta MC kort har ingen mc eller kläder ännu. Har kollat lite på olika cycklar på blocket men när man inte kan något är det rena grekiskan:)
Jag vill ha tag i en bra hoj men gärna under 30´ ska man lägga fokus på ABS? När det kommer till kläder vad rekommendera ni gå för något är inne på tvådelat men även där är ju priser från någon tusenlapp upp till hur mycket som.

Jag har ingen att övningsköra med just nu så funderingen är att vänta med att köpa för mycket och först fixa kortet (tänker jag rätt) känns som man kommer ligga ute med mycket pengar åt alla håll .
Ni som tagit och inte övningskört privat ungefär hur många lektioner har ni tagit? Tog C förföra året utan någon som helst erfarenhet (kanske inte går att jämföra)

Tog mc- kort för drygt 20 år sedan via körskola. Ingen erfarenhet av att köra moped dessförinnan heller. Hade däremot trafikvana från bil ett par år. Största delen av tiden på körskolan ägnades på övningsbanan. Svårast att bemästra var den så kallade garagesvängen som numera är ersatt med andra moment. I princip körde jag en lektion i trafik inför uppkörning där jag fick tips med placering på vägbanan, tydligt visa ens avsikter med att vrida på huvudet etc.

Har du trafikvana är det inte där du kommer att spendera tiden utan på att bemästra kontrollen över motorcykeln på olika lågfartsmoment, bromsteknik etc.

Teorin är heller ingen stor sak. Det är samma prov som när man tar ett körkort för bil med skillnaden att det är en mc-del med specifika frågor runt det.

Skulle ta kontakt med en körskola med god renommé och rådfråga dem lite. Ta ett beslut därifrån tillsammans med dem.

Köpte ingen utrustning innan jag tog mc- kort. Lånade all utrustning på körskolan.

Med körkortet i handen provkörde jag sedan olika typer av motorcyklar för att få en egen uppfattning om skillnaderna innan jag köpt en egen motorcykel.

Vissa köper all utrustning och motorcykel för att sätta lite press på sig själv. Finns väl inget rätt eller fel där.

En vän gjorde just det. Köpte en ny motorcykel förra våren och utrustning. Kom på att han inte skulle hinna ta körkortet… vi får se hur det blir den här våren.

Finns den modellen du är ute efter med ABS inom din budget skulle jag välja det. Frågan kom upp nyligen om du backar några sidor. I en paniksituation kommer din reptilhjärna att ta över och då kommer du inte kunna bromsa optimalt utan ABS oavsett hur erfaren och skicklig mc-förare du är. Med erfarenhet kan man möjligen flytta gränserna där reptilhjärnan tar över, men glöm att man kan stänga av det helt.
 
Tillbaka
Topp