• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Fundera på att ta MC kort har ingen mc eller kläder ännu. Har kollat lite på olika cycklar på blocket men när man inte kan något är det rena grekiskan:)
Jag vill ha tag i en bra hoj men gärna under 30´ ska man lägga fokus på ABS? När det kommer till kläder vad rekommendera ni gå för något är inne på tvådelat men även där är ju priser från någon tusenlapp upp till hur mycket som.

Jag har ingen att övningsköra med just nu så funderingen är att vänta med att köpa för mycket och först fixa kortet (tänker jag rätt) känns som man kommer ligga ute med mycket pengar åt alla håll .
Ni som tagit och inte övningskört privat ungefär hur många lektioner har ni tagit? Tog C förföra året utan någon som helst erfarenhet (kanske inte går att jämföra)
Körskolorna löser allt vad gäller hoj och utrustning. Ta kortet först, köp hoj sen. Hojar finns i drivor och alla är bra lite förenklat.

Jag tog 6-7 lektioner utan privat övningskörning, tyckte det var relativt "lätt" att ta. Hade kört lite moped osv innan men inte mer.
 
Fundera på att ta MC kort har ingen mc eller kläder ännu. Har kollat lite på olika cycklar på blocket men när man inte kan något är det rena grekiskan:)
Jag vill ha tag i en bra hoj men gärna under 30´ ska man lägga fokus på ABS? När det kommer till kläder vad rekommendera ni gå för något är inne på tvådelat men även där är ju priser från någon tusenlapp upp till hur mycket som.

Jag har ingen att övningsköra med just nu så funderingen är att vänta med att köpa för mycket och först fixa kortet (tänker jag rätt) känns som man kommer ligga ute med mycket pengar åt alla håll .
Ni som tagit och inte övningskört privat ungefär hur många lektioner har ni tagit? Tog C förföra året utan någon som helst erfarenhet (kanske inte går att jämföra)

Tog körkort för ca 4 år sen. Detta är misstagen jag gjorde, kanske hjälper dig.

- Köpte alldeles för mycket och onödigt dyra MC kläder. Hade varit mycket bättre att inte köpa alls tills det jag tagit körkort alternativt köpt billigt men godkända grejer tills jag kommit på vad jag egentligen vill ha. När du kör med trafikskolan lånar du därifrån, så du klarar dig där.

- Köpte billig hoj att träna på som inte had ABS, ingen bra ide alls. Däremot tror jag det kan vara en bra ide att ha en billig hoj att träna låg farts grejer på. Detta beror givetvis på hur duktig du är och hur fort du sätter låg/hög farts banorna när du väl är ute med trafikskolan och kör. Om du köper hoj och inte har någon att övningsköra med, se till att du har tillgång till ett stort tomt privatområde där du även kan ställa hojen när du har tränat klart. Har du inte tillgång till något av dessa, då är det ingen ide du köper en tills du har kortet.

- Jag tog 6-7 lektioner innan uppkörningen. Kuggade första gången, och mitt tips här är, kör inte för försiktigt. Tex om det är det en 70 väg du svänger in på, upp till 70 någorlunda snabbt etc :)
 
Tog mc- kort för drygt 20 år sedan via körskola. Ingen erfarenhet av att köra moped dessförinnan heller. Hade däremot trafikvana från bil ett par år. Största delen av tiden på körskolan ägnades på övningsbanan. Svårast att bemästra var den så kallade garagesvängen som numera är ersatt med andra moment. I princip körde jag en lektion i trafik inför uppkörning där jag fick tips med placering på vägbanan, tydligt visa ens avsikter med att vrida på huvudet etc.

Har du trafikvana är det inte där du kommer att spendera tiden utan på att bemästra kontrollen över motorcykeln på olika lågfartsmoment, bromsteknik etc.

Teorin är heller ingen stor sak. Det är samma prov som när man tar ett körkort för bil med skillnaden att det är en mc-del med specifika frågor runt det.

Skulle ta kontakt med en körskola med god renommé och rådfråga dem lite. Ta ett beslut därifrån tillsammans med dem.

Köpte ingen utrustning innan jag tog mc- kort. Lånade all utrustning på körskolan.

Med körkortet i handen provkörde jag sedan olika typer av motorcyklar för att få en egen uppfattning om skillnaderna innan jag köpt en egen motorcykel.

Vissa köper all utrustning och motorcykel för att sätta lite press på sig själv. Finns väl inget rätt eller fel där.

En vän gjorde just det. Köpte en ny motorcykel förra våren och utrustning. Kom på att han inte skulle hinna ta körkortet… vi får se hur det blir den här våren.

Finns den modellen du är ute efter med ABS inom din budget skulle jag välja det. Frågan kom upp nyligen om du backar några sidor. I en paniksituation kommer din reptilhjärna att ta över och då kommer du inte kunna bromsa optimalt utan ABS oavsett hur erfaren och skicklig mc-förare du är. Med erfarenhet kan man möjligen flytta gränserna där reptilhjärnan tar över, men glöm att man kan stänga av det helt.
Läste det inlägget men när jag kollar så verkar tyvärr jag titta på för "billig" hoj för att det ska finnas många med ABS där av frågan om jag kanske är dumsnål.
 
Fundera på att ta MC kort har ingen mc eller kläder ännu. Har kollat lite på olika cycklar på blocket men när man inte kan något är det rena grekiskan:)
Jag vill ha tag i en bra hoj men gärna under 30´ ska man lägga fokus på ABS? När det kommer till kläder vad rekommendera ni gå för något är inne på tvådelat men även där är ju priser från någon tusenlapp upp till hur mycket som.

Jag har ingen att övningsköra med just nu så funderingen är att vänta med att köpa för mycket och först fixa kortet (tänker jag rätt) känns som man kommer ligga ute med mycket pengar åt alla håll .
Ni som tagit och inte övningskört privat ungefär hur många lektioner har ni tagit? Tog C förföra året utan någon som helst erfarenhet (kanske inte går att jämföra)
Köp hjälm eller hjälmhuva trafikskolornas hjälmar brukar va sjukt marinerade av andras svett😬 ÄCKLIGT!
 
Läste det inlägget men när jag kollar så verkar tyvärr jag titta på för "billig" hoj för att det ska finnas många med ABS där av frågan om jag kanske är dumsnål.
Finns enstaka för 30k men jättemånga fler om du höjer budgeten till 50k. Med tanke på den låga värdeminskning som en hoj har behöver det inte bli så mycket dyrare. Men visst, du ligger ute med mer pengar.
 
Funderar på nästa hoj till sommaren och undrar om det finns någon som har erfarenhet utav Aprilia Touno 1100 Factory? Kikat på en från årsmodell 16 men lite surt att inte få nya instrumenteringen. Finns det någon speciell årsmodell man ska undvika eller kända fel?
 
Senast ändrad:
Sålde hojen idag. En liten tår i ögat blev det allt.

E24C163F-4896-4905-8173-947EFED672F0.jpeg
 
Läste det inlägget men när jag kollar så verkar tyvärr jag titta på för "billig" hoj för att det ska finnas många med ABS där av frågan om jag kanske är dumsnål.

Dumsnål är ett ganska dumt utryck i det sammanhanget kan jag tycka.

Alla värderar saker olika och sätter man en budget så gör man det. Har igen koll på prisbilden var en hoj med ABS börjar begagnade. ABS har ju funnits några är vid det här laget så det borde finnas ett rätt gediget utbud på begagnat marknaden. Sedan håller många motorcyklar ett rätt stabilt andrahandsvärde vid vissa nivåer beroende på fabrikat och modell. Man får bara gilla läget där antar jag. Betydelsen av ABS eller inte väger kanske lätt hos vissa. Motorcykel är ett livsstilsval och någon kanske bara vill åka runt i en hoj från ett favorit årtionde. Något de drömde om som ung.

Kan inte direkt påstå att jag saknar ABS på mina motorcyklar, men jag är väl medveten om att jag sannolikt inte kommer kunna bromsa optimalt om jag skulle utsättas för något oförutsett och hastigt.

Börja med att ta ditt körkort. Tar du det på körskola idag kommer du säkert att få möjlighet att bromsa med och utan ABS på en hoj och då kommer det troligtvis att klarna om det är en prio eller inte för din del.

Hur ofta kopplas ABS bromsar in på bil? Antisladd? Inte särskilt ofta inte sant. 99.9% av tiden kommer inte ABS att triggas när man är ute och kör. Den dagen det kommer till nyttja är det såklart värt att ha. Ingen tvekan om det. Men det är bara du som kan värdera vad det är värt för dig.
 
Funderar på nästa hoj till sommaren och undrar om det finns någon som har erfarenhet utav Aprilia Touno 1100 Factory? Kikat på en från årsmodell 16 men lite surt att inte få nya instrumenteringen. Finns det någon speciell årsmodell man ska undvika eller kända fel?
Brutalt roliga & omtyckta, lite väl vanliga. Vissa föredrar den analoga instrumenteringen. Jag hade personligen satsat på den digitala, ibland går 2017+ för runt 125k och de -16 jag sett går för runt 100-105k så inte så stor prisskillnad.

@Strindberg kan säkert fylla i vad som mer skiljer årsmodellerna ifråga & vad man ska undvika. Tänk på att bränslemätare kom först med årets modell, 2022.
 
Funderar på nästa hoj till sommaren och undrar om det finns någon som har erfarenhet utav Aprilia Touno 1100 Factory? Kikat på en från årsmodell 16 men lite surt att inte få nya instrumenteringen. Finns det någon speciell årsmodell man ska undvika eller kända fel?

En kompis är inne på sin andra. Tror det är 2020 årsmodell på hans. Den innan dess var 2019 eller 2018. Han hade inga bekymmer med den första. I princip ville han bara ha en annan färgsättning och fick ett bra pris på den nya samt ett bra pris när han sålde den gamla själv. Blev inte så stor mellanskillnad i pris.

Att han köper en likadan säger en del om hur bra han gillar modellen i fråga. Den har ju blivit väldigt hyllad. Jag har inte provkört den men motorn är magisk. Grymt motorljud. En V4 - epic.

Det är väl bara att läsa in dig och bestämma vad som är viktigt. Kan inte modellen tillräckligt väl själv för att veta om uppdateringar och eventuella brister. Det borde finnas på diverse entusiastforum på nätet, youtube och annat.

Det som jag skulle titta på förutom ovan nämnda är var geografiskt du har en välrenommerad auktoriserad verkstad för Aprilia, alternativt en välrenommerad mc-mekaniker som är villig att ta sig på att serva motorcykeln. Hur du kan ta dig dit och hem utan att involvera andra i allt för hög grad. T ex om det finns tåg/buss förbindelser eller t om taxi avstånd.

Lycka till med jakten.
 
En kompis är inne på sin andra. Tror det är 2020 årsmodell på hans. Den innan dess var 2019 eller 2018. Han hade inga bekymmer med den första. I princip ville han bara ha en annan färgsättning och fick ett bra pris på den nya samt ett bra pris när han sålde den gamla själv. Blev inte så stor mellanskillnad i pris.

Att han köper en likadan säger en del om hur bra han gillar modellen i fråga. Den har ju blivit väldigt hyllad. Jag har inte provkört den men motorn är magisk. Grymt motorljud. En V4 - epic.

Det är väl bara att läsa in dig och bestämma vad som är viktigt. Kan inte modellen tillräckligt väl själv för att veta om uppdateringar och eventuella brister. Det borde finnas på diverse entusiastforum på nätet, youtube och annat.

Det som jag skulle titta på förutom ovan nämnda är var geografiskt du har en välrenommerad auktoriserad verkstad för Aprilia, alternativt en välrenommerad mc-mekaniker som är villig att ta sig på att serva motorcykeln. Hur du kan ta dig dit och hem utan att involvera andra i allt för hög grad. T ex om det finns tåg/buss förbindelser eller t om taxi avstånd.

Lycka till med jakten.
Tacksam för svar. Åkt V4 innan och ljudet är något annat, jag har cirka 3 mil till Aprilia Eskilstuna så verkstad finns i närheten. Hittat en på blocket för 105.000:- och låga mil. Tyvärr är texten i annonsen lite luddig och hojen en bra bit bort men priset lockar.

Tittade på en Touno 660 i somras men kom ganska snabbt fram till att suget efter 1100 skulle bli ännu större men just då fanns inte ”rätt” motorcykel till salu.
 
Tacksam för svar. Åkt V4 innan och ljudet är något annat, jag har cirka 3 mil till Aprilia Eskilstuna så verkstad finns i närheten. Hittat en på blocket för 105.000:- och låga mil. Tyvärr är texten i annonsen lite luddig och hojen en bra bit bort men priset lockar.

Tittade på en Touno 660 i somras men kom ganska snabbt fram till att suget efter 1100 skulle bli ännu större men just då fanns inte ”rätt” motorcykel till salu.
Låg ute två tuono - 16 för 105k, den i Borlänge har betydligt mer utrustning/tillbehör. Den andra verkar nu borttagen. Vad är luddigt med annonsen?
 
Låg ute två tuono - 16 för 105k, den i Borlänge har betydligt mer utrustning/tillbehör. Den andra verkar nu borttagen. Vad är luddigt med annonsen?
Att man skriver i stilen ”entusiasm ägd” utav en 50+ innan precis som den gått lugnt men så har hojen 4 tidigare ägare utav betydligt yngre generation…
 
Att man skriver i stilen ”entusiasm ägd” utav en 50+ innan precis som den gått lugnt men så har hojen 4 tidigare ägare utav betydligt yngre generation…
Säger inte så mycket, alla generationer kan köra både lugnt & vilt. En touno ska väl brukas ändå, den är inte så rolig att köra i lågfart &/ låga varv.
 
  • Like
Reactions: M3a
Många köper en motorcykel och har aldrig avsikten att bli en långsiktig ägare. Det är som med sportbilar. De kan ha dem några månader till en eller två säsonger. Sedan säljer de för de inte kör tillräckligt eller inser att de inte har intresset eller föredrar en annan typ av motorcykel.

Det är mer regel än undantag med flera ägare på kort tid på prestanda motorcyklar. Så länge man kan påvisa att den är välskött spelar det ingen roll.
 
Fundera på att ta MC kort har ingen mc eller kläder ännu. Har kollat lite på olika cycklar på blocket men när man inte kan något är det rena grekiskan:)
Jag vill ha tag i en bra hoj men gärna under 30´ ska man lägga fokus på ABS? När det kommer till kläder vad rekommendera ni gå för något är inne på tvådelat men även där är ju priser från någon tusenlapp upp till hur mycket som.

Jag har ingen att övningsköra med just nu så funderingen är att vänta med att köpa för mycket och först fixa kortet (tänker jag rätt) känns som man kommer ligga ute med mycket pengar åt alla håll .
Ni som tagit och inte övningskört privat ungefär hur många lektioner har ni tagit? Tog C förföra året utan någon som helst erfarenhet (kanske inte går att jämföra)

Jag tog ca 10 lektioner och läste in teorin själv med en app. Köpte egen utrustning ganska snabbt då körskolans var sisådär🤮

Jag har förresten ett Rev It Gore tex ställ som du kan få ta över för en billig peng. Mitt midjemått ökade av någon konstig anledning och nu passar det inte längre 🤔

Jag köpte en TDM850 som pendlarhoj när körkortet var bärgat och den än kvar ännu
 
Samma här, våldsamt snygg! Tänkte dock inte nytt vilket ställer till det. Mer inne på en lätt begagnad Ducati Scrambler Desert Sled eller en Triumph Scrambler 1200 XE.
En polare hade tänkt köpa Triumphen tills jag övertygade honom att prova Ducatin. Han köpte Ducati och blev kalasnöjd. Jag har kört min frus scrambler dark 800 en del nu och det är faktiskt en riktigt kul hoj. Överväger att byta min hypermotard mot en sån till våren, fast då en desert sled eller nåt sånt.
 
En polare hade tänkt köpa Triumphen tills jag övertygade honom att prova Ducatin. Han köpte Ducati och blev kalasnöjd. Jag har kört min frus scrambler dark 800 en del nu och det är faktiskt en riktigt kul hoj. Överväger att byta min hypermotard mot en sån till våren, fast då en desert sled eller nåt sånt.
Köpte en ny Scrambler Urban Enduro när de kom 2015, grymt underhållande, bland det roligaste jag haft. Desert Sled har ju allt jag saknade från den vanliga, så det är inget dåligt alternativ. Har provkört båda och gillar dem, så det är svårt :D
 
Det var dåligt, lackad 4ggr, blåsor i lacken, spacklad, lämnade bort allt och resultatet blev helt fantastiskt.
inget mer kosmetiskt, nu skall den skruvas ihop inför våren 😊

Då förstår jag. Har en 748R själv sedan drygt 20 år vid det här laget. Bara nyfiken på vad du fann under lacken.

Kul att du är nöjd med resultatet. Hoppas du får ihop den till våren som planerat.
 
Tillbaka
Topp