• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

På senaste videon så har jag kapat botten men har kvar dämpmaterial runt. Nu har jag tagit ut dämpmaterialet vilket inte gjorde så stor skillnad så nu tänkte jag kapa insatserna på hälften. Typ såhär:
Skärmbild 2022-06-13 162030.png
Ok, tyckte den lät rätt högt. Funderar på köpa dessa insatser, har v&h straightshots slip-on men vill ha ner ljudnivån. Borde ju sänka ljudet en del, vill ha något mellan org. och straightshots:en

Håller med! Till att jag varit en som har gjort en usväng när landsvägen övergår till grus som nu läser på och letar efter en vettig maskin som både är rolig på asfalt och grus.
Lånar min fars Tenere. Den är kul på grusvägar men ruskigt trött på asfalt. Vore kul men något som fixar bägge.

Edit, bild från i fredags.
20220610_182251.jpg
20220610_181835.jpg
Vad är budgeten?

Hehe. Så liten som möjligt. Nej, men ärligt så sålde jag hojen i höstas för att tiden med småbarn tar upp all min tid. Men nu kliar det så i kroppen på att åka någonting roligt och sova i tält.
Ett problem jag har är att jag vill ha så ny hoj som möjligt, men vill serva själv 😅.

Hade du några förslag? 😊

Hehe. Så liten som möjligt. Nej, men ärligt så sålde jag hojen i höstas för att tiden med småbarn tar upp all min tid. Men nu kliar det så i kroppen på att åka någonting roligt och sova i tält.
Ett problem jag har är att jag vill ha så ny hoj som möjligt, men vill serva själv 😅.

Hade du några förslag? 😊
Svårt utan något spann på budget :p Men KTM övermotoriserar ju gärna sina äventyrshojar i kombination med låg vikt. Dock är ju det säkert 80k+.
En gammal Suzuki DR650 är väldigt rolig offroad, väger inget men blir jobbig över 130 typ.
Jag är väldigt nöjd med min Desert Sled, tror det finns att få från 80k-ish.

Svårt utan något spann på budget :p Men KTM övermotoriserar ju gärna sina äventyrshojar i kombination med låg vikt. Dock är ju det säkert 80k+.
En gammal Suzuki DR650 är väldigt rolig offroad, väger inget men blir jobbig över 130 typ.
Jag är väldigt nöjd med min Desert Sled, tror det finns att få från 80k-ish.

Haha så är det ju! Ja ktmarna ska ju vara klös i.
Har sett en del YouTube-klipp på Ducatis scrambler serie. Tycker dom är ofantligt coola. Är dom roliga att både asfalt och grus med? 😊

Haha så är det ju! Ja ktmarna ska ju vara klös i.
Har sett en del YouTube-klipp på Ducatis scrambler serie. Tycker dom är ofantligt coola. Är dom roliga att både asfalt och grus med? 😊
Jag är en dålig grusförare, men för det jag kör tycker jag att den är väldigt bra. Visst, Desert X har bättre stöd för knän osv, men Sleden funkar bra.
På asfalt är den väldigt underhållande, körde bana med min gamla och hade hur skoj som helst :)

Jag är en dålig grusförare, men för det jag kör tycker jag att den är väldigt bra. Visst, Desert X har bättre stöd för knän osv, men Sleden funkar bra.
På asfalt är den väldigt underhållande, körde bana med min gamla och hade hur skoj som helst :)

Jag är också dålig på grus, men vill ha en hoj där jag inte vänder om och kan utvecklas på grus. Bana är ruggigt skoj, det kör jag för lite. Tack för info!

Jag har en scrambler full throttle med öhlins bak o uppgraderad framgaffel. Grymt kul på gata, sitter clipons och det är rätt framåtlutad ställning så jag tror inte det är idealiskt för grus. Också sugen på nåt att utveckla grusåkandet med, kollat på allt från gamla transalp till nyare tenere och är nu svårt sugen på desert x. Men det vettigaste är säkert nåt billigare i början. Har ju min r1200gs också, men jag tycker personligen den är alldeles för tung för att ta ut på såna vägar - kanske jag som är feg bara iofs. Vill dessutom också kunna bara köra iväg nånstans och ha med tält o softa en helg. Nåt enkelt typ.

Jag har en scrambler full throttle med öhlins bak o uppgraderad framgaffel. Grymt kul på gata, sitter clipons och det är rätt framåtlutad ställning så jag tror inte det är idealiskt för grus. Också sugen på nåt att utveckla grusåkandet med, kollat på allt från gamla transalp till nyare tenere och är nu svårt sugen på desert x. Men det vettigaste är säkert nåt billigare i början. Har ju min r1200gs också, men jag tycker personligen den är alldeles för tung för att ta ut på såna vägar - kanske jag som är feg bara iofs. Vill dessutom också kunna bara köra iväg nånstans och ha med tält o softa en helg. Nåt enkelt typ.
Suzuki DR650. En av de roligaste hojarna jag haft pga billig, lätt och bra på grus. Nackdel är ju vid högre hastigheter då, men håller man sig ifrån motorväg är den grym.

Suzuki DR650. En av de roligaste hojarna jag haft pga billig, lätt och bra på grus. Nackdel är ju vid högre hastigheter då, men håller man sig ifrån motorväg är den grym.
Vet inte vilken DR du hade, men skillnaden mellan R/RE och den senare SE är väldigt märkbar.
SE blev en mycket mer "modern" och hanterbar maskin :)
Hade det inte vart för att en polare klotade med min hade den nog vart kvar betydligt längre än vad den blev.. ;)

Ja, är den bra @roosterman? 😎 Finns ju hela en styck till salu på blocket.
Just nu googlar jag mest Triumph tiger 800...
Har ju både 1000 och 1200 i garaget.
1000 har jag numera grusdäck på och 1200 går uteslutande landsväg/touring, men för den skull utan att göra bort sig på grusväg vid behov. Mer däcken som sätter gränsen efter mig själv.
Finns bara en sak jag stör mig på med 1200 och det är alla elektroniska "hjälpmedel". Jag är analog när det gäller gaskontroll och hatar när hojen tycker att den ska bestämma över mig 😁 Gäller just mest för grusbus och nån enstaka wheelie.
MEN, det går att stänga av om man vill iofs, har bara inte gjort det, ;)
@Roosterwife trivs jäkligt bra bakpå på bägge och dom har bra packmöjligheter, Rally-versionerna har original sidoväskor och massa annat kul som inte icke-rally har.

Sammanfattningsvis, VÄLDIGT mycket hoj för pengarna :D
@Strindberg Har tyvärr inga nerläggsbilder på nån av dom , men bra sväng i bägge, än en gång hänger det mycket på däcken.

Finns ju inte skitmånga dr650 till salu heller vad jag sett. Om man kikar på bmw 650gs, kan det vara ett bra alternativ? Motorn är ju skottsäker, men är den lite för tung kanske? Finns i alla fall en hel del till salu.

SE alltså :) Grymt trevlig stånka, i mina ögon sett trevligare än en XT från samma årgång.
Hade hemmafixade motardhjul till min -96 som gjorde den ännu mer kul😁
Stämmer nog ja :) Kan tänka mig det, riktigt skön karaktär på den motorn.
Finns ju inte skitmånga dr650 till salu heller vad jag sett. Om man kikar på bmw 650gs, kan det vara ett bra alternativ? Motorn är ju skottsäker, men är den lite för tung kanske? Finns i alla fall en hel del till salu.
Kikade på Dakar-versionen av den men tror jag la ner det pga vikten. Men det ska vara en kompetent maskin.
Honda XR650R eller en Yamaha XT annars. XR har väl kick dock och Yamahan är lite tung. Tror GS är ett bra val om man vill kunna köra asfalt också.

Vet om en Transalp - 01 på ca 3000mil.
Pris ca 25k. Nån liten spricka i toppkåpan annars såg den jäkligt bra ut.

Någon som vet en "sadelmakare" i Stockholm som jag kan lämna in min befintliga sadel hos och få den med lite dämpning i samt en liten vinkel baktill?
Vad kan sådant kosta? Kanske är smidigast att bara köpa en ny...

Bra att du tar ditt ansvar. Min ena elev tog kortet förra veckan. Min andra blir nog en "långkörare" :)
Fasen va kul. Vi får ju se till att hjälpa in dom i hojgemenskapen😀🏍️
Bägge jag är handledare för ska köra upp om en vecka så det börjar dra ihop sig😁
Misstänker att det blir en del körande i nästa vecka inför😉

Tillbaka
Topp