• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Ny frågor. Ber om ursäkt att jag frågar så mkt hela tiden men ok vad jag värdesätter era svar. Har som sagt noll kunskap och väldigt lite bollplank om MC utanför KS.
Har ”jagat” MC intensivt sista dagarna och på omväg blivit erbjuden två som är precis inom den för stunden tänkta budgeten även om den förändras hela tiden.

Första frågorna är generella.

  1. Är det lämpliga förstahojar att övningsköra och ta mc-kort med även om som i mitt fall gillar så upprätt körställning som möjligt. (Jag är den stelaste 44-åring ni någonsin kan tänka er)?
  2. Hur viktigt är växelindikator om man är helt ny på hoj?
  3. Är det stor skillnad på svårt man hanterar vindar etc om man skaffar naken mc mot en med vindruta?
  4. Hur säkerställer man att en MC uppfyller samtliga krav för att klassas som tung MC och tillgodose se alla kraven för A-behörighet?


Nu till det specifika motorcyklarna.

Alternativ A:
Suzuki sfv 650 gladius. Från 2012. Två ägare. Rullat under 500 mil. Växelindikator original och ABS finns. Kontinuerlig servad (av ägarna så ingen dokumentation). Inga tekniska/maskinella skavanker. Finns skavanker i lack och plast (inget stort). Nya däck. Besiktigad denna sommar utan anmärkning. Färgen typ mörkgrå/blå (har förresten kulör betydelse för pris på MC i detta segment). Får köpa den för 33.000 kr. Är det billigt, normalt eller dyrt?

Alternativ B:
Honda CBF 600 SA. Från 2008. Drygt 1000 Två ägare. Ingen växelindikator. ABS finns. Precis servad och besiktag (underlag finns på tidigare service också, även om den varit avställd 5 år). Däck och batteri bytt senaste 3 åren. Indikerat pris 32.000 kr. Är det billigt, normalt eller dyrt?
Du har ju den bästa tiden framför dig. Otroligt kul och frustrerande att ta kort och hitta rätt hoj efteråt.
Det jag har lärt mig är att man köper aldrig "rätt" första hoj, för man lär sig att förstå vad man önskar eller vill ha hos en hoj när man har kört den en säsong eller två...

Jag skulle vända på frågorna. Vad är du ute efter? Varför vill du köra hoj? Vilken stil? Någon viss design? Vad går du igång på när du ser den live på vägarna?
Det man kommer väldigt långt med är att välja den hoj som hjärtat bultar extra för när man ser den. Då lär man sig uppskata "felen" som man brukar kalla "själen" på en hoj :)

Nu för tiden är alla hojar bra, men funkar olika bra till olika ändamål.
Växelindikator kan du skita i, det kommer du lära dig snabbt. Man får räkna lite i huvudet i början men man märker snabbt när man hör hur motorn varvar om det är rätt eller fel växel.

Hojarna du skriver om är vanliga hojar, neutrala och ganska tråkiga, sticker inte ut så mycket åt något håll. MEN oavsett vilken hoj du köper så kommer känslan bli underbar. Och om du väl väljer fel så kan du sälja när du vet vad du vill ha. Det är bra med ABS och japanerna har bra kvalitet i motor och brukar hålla hur länge som helst.

Personligen så brukar jag kolla på max runt 1000 mil (stora service är oftast gjord då), servicebok är bra, men oftast så servar man själv varje år.
Sen kan man räkna med att en hoj har gått ganska hårt för det första man gör är att gasa och varva hojen, men de är gjorda för att hålla för sådant :)

Kolla också försäkringarna, de brukar diffa riktigt mycket. Jag har märkt att Svedea har varit bäst prisade på de hojar jag tittat på sista tiden.
 
Jag hade valt Suzukin, nyare med mindre mil.
Båda helt ok som första hoj.
Växelindikator är ett plus i början men absolut inget man måste ha.
Kåpa hjälper i vissa fall mot ren motvind/fartvind förutsatt att den är utformad rätt. Men sidovind tar tag i alla hojar mer eller mindre. Inget du be behöver oroa dig om.
Som @MrJL säger köp en hoj du gillar och vill ha.
Jag har fått bäst pris hos trygg Hansa på mina så kolla runt hos alla tänkbara försäkringsbolag.
 
@daniel svensson @MrJL

Stort tack!!

Min nuvarande plan är hitta en lättkörd och pålitlig nybörjarhoj därav det lite ”tråkiga” förslagen.

Det som jag går igång på har jag publicerat tidigare i tråden, men kommer i repris här:)

Tack för tips om försäkring, just det kollar jag ganska noggrant jämt numera oavsett om det gäller bil, vespa och som nu MC.
695B54CA-8717-4DAB-8EA2-591ECB411973.jpeg
 
Lite inne på hoj igen. Sonen övningskör för lätt så jag skyller på honom.

Kikat på Ducati monster 950+ och Yamaha MT09. Båda 2021.

Tankar om de 2? Bättre alternativ?
Gillar egentligen Ducatin bättre (image, jag inser det) men det finns ju ingen service närmare än Alingsås eller Trollhättan om man bor i Göteborg?!

Tackar
 
Lite inne på hoj igen. Sonen övningskör för lätt så jag skyller på honom.

Kikat på Ducati monster 950+ och Yamaha MT09. Båda 2021.

Tankar om de 2? Bättre alternativ?
Gillar egentligen Ducatin bättre (image, jag inser det) men det finns ju ingen service närmare än Alingsås eller Trollhättan om man bor i Göteborg?!

Tackar
Har inte kört Yamahan, men fick en monster som lånehoj. Fantastisk maskin, bra elektronik, underhållande motor, fint chassi och bromsar. Det enda tråkiga, tycker jag, är att de dödat identiteten med trellisramen. Utseendet är mer som vilken kaos som helst numer. Körkänslan är dock 100% Ducati.
 
Lite inne på hoj igen. Sonen övningskör för lätt så jag skyller på honom.

Kikat på Ducati monster 950+ och Yamaha MT09. Båda 2021.

Tankar om de 2? Bättre alternativ?
Gillar egentligen Ducatin bättre (image, jag inser det) men det finns ju ingen service närmare än Alingsås eller Trollhättan om man bor i Göteborg?!

Tackar
Kolla KTM 890 duke R innan du tar en Monster eller MT09 så jäkla mycket roligare hoj! service på CEC i Kållered (den är dessutom 2k billigare än på bike)
882A87E2-8EE6-4C42-9837-C64FCD0EAB1C.jpeg
 
Lite inne på hoj igen. Sonen övningskör för lätt så jag skyller på honom.

Kikat på Ducati monster 950+ och Yamaha MT09. Båda 2021.

Tankar om de 2? Bättre alternativ?
Gillar egentligen Ducatin bättre (image, jag inser det) men det finns ju ingen service närmare än Alingsås eller Trollhättan om man bor i Göteborg?!

Tackar
BTW provkör Monstern rejält innan du väljer den! själv domnade händerna efter 15-20 min på grund av vibrationer så jag knappt kunde hålla i styret.
 
BTW provkör Monstern rejält innan du väljer den! själv domnade händerna efter 15-20 min på grund av vibrationer så jag knappt kunde hålla i styret.
Skumt, har samma motor i min SS 950 men upplever verkligen inte det. Otroligt nöjd med motorn, bra vrid och lagom med effekt. Tycker själv vibrationerna är rätt
Små, men var iofs ett tag sen jag körde rad4. Ska jag säga något negativt så är det att den låter trist i mellanregistret. Men sånt går ju lösa
 
Skumt, har samma motor i min SS 950 men upplever verkligen inte det. Otroligt nöjd med motorn, bra vrid och lagom med effekt. Tycker själv vibrationerna är rätt
Små, men var iofs ett tag sen jag körde rad4. Ska jag säga något negativt så är det att den låter trist i mellanregistret. Men sånt går ju lösa
Det är säkert en vanesak och folk är olika känsliga för det, ducatis v2 får ju en del skit för vibrationerna och googlar man på det finns det många recensioner och forumstrådar i ämnet. med det sagt så är det snygga hojar!
 
Kolla KTM 890 duke R innan du tar en Monster eller MT09 så jäkla mycket roligare hoj! service på CEC i Kållered (den är dessutom 2k billigare än på bike)
882A87E2-8EE6-4C42-9837-C64FCD0EAB1C.jpeg

Jag körde en 640 Dakar från Umeå till Finsk/Rysk/Norska treriksröset tur och retur på inget större än grusvägar. Fantastiskt skojj hoj men tveksam tillförlitlighet.
 
Ny frågor. Ber om ursäkt att jag frågar så mkt hela tiden men ok vad jag värdesätter era svar. Har som sagt noll kunskap och väldigt lite bollplank om MC utanför KS.
Har ”jagat” MC intensivt sista dagarna och på omväg blivit erbjuden två som är precis inom den för stunden tänkta budgeten även om den förändras hela tiden.

Första frågorna är generella.

  1. Är det lämpliga förstahojar att övningsköra och ta mc-kort med även om som i mitt fall gillar så upprätt körställning som möjligt. (Jag är den stelaste 44-åring ni någonsin kan tänka er)?
  2. Hur viktigt är växelindikator om man är helt ny på hoj?
  3. Är det stor skillnad på svårt man hanterar vindar etc om man skaffar naken mc mot en med vindruta?
  4. Hur säkerställer man att en MC uppfyller samtliga krav för att klassas som tung MC och tillgodose se alla kraven för A-behörighet?


Nu till det specifika motorcyklarna.

Alternativ A:
Suzuki sfv 650 gladius. Från 2012. Två ägare. Rullat under 500 mil. Växelindikator original och ABS finns. Kontinuerlig servad (av ägarna så ingen dokumentation). Inga tekniska/maskinella skavanker. Finns skavanker i lack och plast (inget stort). Nya däck. Besiktigad denna sommar utan anmärkning. Färgen typ mörkgrå/blå (har förresten kulör betydelse för pris på MC i detta segment). Får köpa den för 33.000 kr. Är det billigt, normalt eller dyrt?

Alternativ B:
Honda CBF 600 SA. Från 2008. Drygt 1000 Två ägare. Ingen växelindikator. ABS finns. Precis servad och besiktag (underlag finns på tidigare service också, även om den varit avställd 5 år). Däck och batteri bytt senaste 3 åren. Indikerat pris 32.000 kr. Är det billigt, normalt eller dyrt?
Du tänker för mycket😉 Köp nåt du sitter skönt på, ABS är gott att ha vxlindikator är skitsamma. Du kommer ändå byta hoj titt som tätt.
 
Just pga ovanstående hade jag tagit MT09, dock årsmodell 19/20 pga den nya faceliften som är rätt ful.
Japsare som alltid går och med CP3 motor, italienare är dessutom dyrare i service om jag inte missminner mig.
 
Just pga ovanstående hade jag tagit MT09, dock årsmodell 19/20 pga den nya faceliften som är rätt ful.
Japsare som alltid går och med CP3 motor, italienare är dessutom dyrare i service om jag inte missminner mig.
”Nya” Ducce motorn är inte så blodig ändå. Ventiljustering vid 3000mil på dom nya. Gjorde min första service för strax över 3000 vilket får anses helt okej
 
Jag funderar själv på att hoppa över nybörjarhoj. Tänker att det mesta ändå handlar om omdöme och sunt förnuft. Lite som att segla. Faran med att segla handlar sällan om båten utan oftare om kaptenens beslut. Man brukar bli bra på det man tränar på.
Så länge du kör mer med huvudet , än med högerhanden så har du rätt bra förutsättningar. :)
 
”Nya” Ducce motorn är inte så blodig ändå. Ventiljustering vid 3000mil på dom nya. Gjorde min första service för strax över 3000 vilket får anses helt okej
Inte intervallet eller kostnaden i sig som stör mig utan snarare om man skall behöva köra den på trailer till Alingsås eller Trollhättan för att få bytt oljan om garantin mm skall gälla. Ventiljusteringen tycker jag är värt att få gjort på en "riktig" verkstad. Oljebyte, not so much...
 
Så länge du kör mer med huvudet , än med högerhanden så har du rätt bra förutsättningar. :)
Ja, jag insåg nu att ett sånt uttalande kan gå fel om fel person tar det till sig. Jag behöver nog lägga till att jag är en äldre pojke/man/gubbe som inte går igång på att ta risker. Jag är mer ute efter en mc som går stabilt med eller utan passagerare eller tungt bagage. Sen gillar jag starkare motorer som orkar utan att det måste varvas speciellt mycket.
 
Inte intervallet eller kostnaden i sig som stör mig utan snarare om man skall behöva köra den på trailer till Alingsås eller Trollhättan för att få bytt oljan om garantin mm skall gälla. Ventiljusteringen tycker jag är värt att få gjort på en "riktig" verkstad. Oljebyte, not so much...
Eller kör till Biscaya på hojen, käka en glass ta ett par koppar kaffe. Kanske provkör något och sen ta din nyservade hoj hem efter ett par timmar.
 
Ja, jag insåg nu att ett sånt uttalande kan gå fel om fel person tar det till sig. Jag behöver nog lägga till att jag är en äldre pojke/man/gubbe som inte går igång på att ta risker. Jag är mer ute efter en mc som går stabilt med eller utan passagerare eller tungt bagage. Sen gillar jag starkare motorer som orkar utan att det måste varvas speciellt mycket.
Kolla på V-motorer då :) V2 eller V4 👍
 
Tänker du HD och en del andra custom-hojar eller vilka har V-motorer mer?
Sorry , missade din fråga:sorry:
Tänkte inte customhojar i detta fallet, utan som @alfgren sa, hojar typ SV650/Gladius eller ex Hondas VFRmodeller.
Dom har lite lugnare gång, och oftast mer botten än radfyror.
Och för att ställa till det än mer så är en rad-3a som tex Triumph och Yamaha kör med väldigt fina i registret.👍

Men som oxå nämts ett antal inlägg uppåt. Provsitt, kläm, känn... Första känslan är väldigt viktig. Ungefär som kläder eller klockor.. Köper du någonting du inte tror på från början så är det svårt att fram den senare.;)
 
Sorry , missade din fråga:sorry:
Tänkte inte customhojar i detta fallet, utan som @alfgren sa, hojar typ SV650/Gladius eller ex Hondas VFRmodeller.
Dom har lite lugnare gång, och oftast mer botten än radfyror.
Och för att ställa till det än mer så är en rad-3a som tex Triumph och Yamaha kör med väldigt fina i registret.👍

Men som oxå nämts ett antal inlägg uppåt. Provsitt, kläm, känn... Första känslan är väldigt viktig. Ungefär som kläder eller klockor.. Köper du någonting du inte tror på från början så är det svårt att fram den senare.;)
Kloka ord. Jag tar till mig dem till fullo. De jag själv haft i åtanke är en konflikt mellan hjärta och hjärna :D, Triumph Bonneville 100/120, Triumph Trident 660, Triumph Street twin, BMW 750 GS eller slutligen den som skulle göra att jag verkligen hoppar över nybörjarhojen, en BMW 1250 GS. En sporthoj blir det nog aldrig för farten är ingen stor trigger för mig. Hjärtat bankar för nostalgi, hjärnan för att alltid kunna ta motorcykeln vad jag än ska ta vägen.
 
Sorry , missade din fråga:sorry:
Tänkte inte customhojar i detta fallet, utan som @alfgren sa, hojar typ SV650/Gladius eller ex Hondas VFRmodeller.
Dom har lite lugnare gång, och oftast mer botten än radfyror.
Och för att ställa till det än mer så är en rad-3a som tex Triumph och Yamaha kör med väldigt fina i registret.👍

Men som oxå nämts ett antal inlägg uppåt. Provsitt, kläm, känn... Första känslan är väldigt viktig. Ungefär som kläder eller klockor.. Köper du någonting du inte tror på från början så är det svårt att fram den senare.;)
Just det, en Yamaha MT07 har jag också funderat över men blir klart skeptisk när man får läsa om att den är instabil på motorvägen. Jag vill ha en mc som blir alltmer stabil ju fortare det går.
 
Tillbaka
Topp