Du har ju den bästa tiden framför dig. Otroligt kul och frustrerande att ta kort och hitta rätt hoj efteråt.Ny frågor. Ber om ursäkt att jag frågar så mkt hela tiden men ok vad jag värdesätter era svar. Har som sagt noll kunskap och väldigt lite bollplank om MC utanför KS.
Har ”jagat” MC intensivt sista dagarna och på omväg blivit erbjuden två som är precis inom den för stunden tänkta budgeten även om den förändras hela tiden.
Första frågorna är generella.
- Är det lämpliga förstahojar att övningsköra och ta mc-kort med även om som i mitt fall gillar så upprätt körställning som möjligt. (Jag är den stelaste 44-åring ni någonsin kan tänka er)?
- Hur viktigt är växelindikator om man är helt ny på hoj?
- Är det stor skillnad på svårt man hanterar vindar etc om man skaffar naken mc mot en med vindruta?
- Hur säkerställer man att en MC uppfyller samtliga krav för att klassas som tung MC och tillgodose se alla kraven för A-behörighet?
Nu till det specifika motorcyklarna.
Alternativ A:
Suzuki sfv 650 gladius. Från 2012. Två ägare. Rullat under 500 mil. Växelindikator original och ABS finns. Kontinuerlig servad (av ägarna så ingen dokumentation). Inga tekniska/maskinella skavanker. Finns skavanker i lack och plast (inget stort). Nya däck. Besiktigad denna sommar utan anmärkning. Färgen typ mörkgrå/blå (har förresten kulör betydelse för pris på MC i detta segment). Får köpa den för 33.000 kr. Är det billigt, normalt eller dyrt?
Alternativ B:
Honda CBF 600 SA. Från 2008. Drygt 1000 Två ägare. Ingen växelindikator. ABS finns. Precis servad och besiktag (underlag finns på tidigare service också, även om den varit avställd 5 år). Däck och batteri bytt senaste 3 åren. Indikerat pris 32.000 kr. Är det billigt, normalt eller dyrt?
Det jag har lärt mig är att man köper aldrig "rätt" första hoj, för man lär sig att förstå vad man önskar eller vill ha hos en hoj när man har kört den en säsong eller två...
Jag skulle vända på frågorna. Vad är du ute efter? Varför vill du köra hoj? Vilken stil? Någon viss design? Vad går du igång på när du ser den live på vägarna?
Det man kommer väldigt långt med är att välja den hoj som hjärtat bultar extra för när man ser den. Då lär man sig uppskata "felen" som man brukar kalla "själen" på en hoj
Nu för tiden är alla hojar bra, men funkar olika bra till olika ändamål.
Växelindikator kan du skita i, det kommer du lära dig snabbt. Man får räkna lite i huvudet i början men man märker snabbt när man hör hur motorn varvar om det är rätt eller fel växel.
Hojarna du skriver om är vanliga hojar, neutrala och ganska tråkiga, sticker inte ut så mycket åt något håll. MEN oavsett vilken hoj du köper så kommer känslan bli underbar. Och om du väl väljer fel så kan du sälja när du vet vad du vill ha. Det är bra med ABS och japanerna har bra kvalitet i motor och brukar hålla hur länge som helst.
Personligen så brukar jag kolla på max runt 1000 mil (stora service är oftast gjord då), servicebok är bra, men oftast så servar man själv varje år.
Sen kan man räkna med att en hoj har gått ganska hårt för det första man gör är att gasa och varva hojen, men de är gjorda för att hålla för sådant
Kolla också försäkringarna, de brukar diffa riktigt mycket. Jag har märkt att Svedea har varit bäst prisade på de hojar jag tittat på sista tiden.