• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Kort fråga, har alla duke r inga bakfotpinnar eller möjlighet att skjutsa?
Tänker att damen kan känna sig lite dumpad isf eftersom hon inte kör själv.
Jag inser att det är att binda ihop benen på en galopphäst men för glassåkning får det funka...

Såg att CEC har en med akrapovic redan från start. Är den ok att besiktiga som den står?

Tackar
Kollar du på helt ny hoj? Första besiktning är senast 48 månader efter första registrering.

Om man lusläser paragrafer får man väl inte ändra på något som har ett typgodkännande. Så förmodligen ska det slås ner på byte av skorsten, gör man det i praktiken, kanske? Jag har aldrig fått nerslag på ljud på MC.(än)
Men det klart att om du kör på bakslangen, burnar o stylar utanför den lokala korvkiosken så kan ju polisen göra en flygande besiktning och då är ju ljudet enkelt att ge sig på. :)
 
Kort fråga, har alla duke r inga bakfotpinnar eller möjlighet att skjutsa?
Tänker att damen kan känna sig lite dumpad isf eftersom hon inte kör själv.
Jag inser att det är att binda ihop benen på en galopphäst men för glassåkning får det funka...

Såg att CEC har en med akrapovic redan från start. Är den ok att besiktiga som den står?

Tackar
Alla CEC-system som säljs av KTM / Husqvarna specifikt till KTM / Husqvarna är godkända och klarar besiktning både enligt CEC och enligt akras hemsida. Jag har precis beställt en hoj med Akra slippa så jag har precis dubbelkollat detta.
 
Kollar du på helt ny hoj? Första besiktning är senast 48 månader efter första registrering.

Om man lusläser paragrafer får man väl inte ändra på något som har ett typgodkännande. Så förmodligen ska det slås ner på byte av skorsten, gör man det i praktiken, kanske? Jag har aldrig fått nerslag på ljud på MC.(än)
Men det klart att om du kör på bakslangen, burnar o stylar utanför den lokala korvkiosken så kan ju polisen göra en flygande besiktning och då är ju ljudet enkelt att ge sig på. :)
Mc-poliser har oftast DB-mätare med sig. Har blivit stoppad en gång när jag hade öppna rör och där var det inte direkt lätt att snacka bort ljudet. Fick typ 300kr böter + ombesiktning.
 
Mc-poliser har oftast DB-mätare med sig. Har blivit stoppad en gång när jag hade öppna rör och där var det inte direkt lätt att snacka bort ljudet. Fick typ 300kr böter + ombesiktning.
Beror nog på dagsformen hos polisen också. Man kommer ganska långt om man uppför sig och är trevlig. Jag slapp lindrigt undan i somras efter ca en timmas mcprat med mcpolis.

Men helt öppna rör är svårt att trolla bort oavsett.
Sen är ju bilprovningsbesiktning inte värd pappret den är skriven på om man åker på en flygande bes av polisen.
 
Jag ska se om jag kan komma över det faktum att jag är präglad hos de som åkte BSA, Norton, Motoguzzi, Triumph etc. Det var inga snälla ord som nämndes om BMW-åkare. Det är inte helt enkelt att kasta av sig det förflutna. Därför skulle en Triumph Bonneville 1200 passa bra, men jag vet inte hur man ska jämföra den mot dagens mer moderna mc. Det har skett en förskjutning mot Adventure och sporthojar. Naked har alltid funnits känns det som även om utseendet förändrats. Det är väl bara Street twin från Triumph som håller nostalgi-fanan högt. Den här klena 900" kanske ändå är den ultimata nybörjarhojen för mig?

street-twin-003.jpg
B5707215-C5FC-4396-A25C-CA0759D358DA.jpeg
44503532-38D0-415E-9006-331A5F9B1D3C.jpeg

Jag hade en Triumph Thruxton 900 i många år. Var väldigt nöjd med den. Det är ingen raket men den duger. Som förstahoj är den klockren (samma ram och motor som Bonnie och Scrambler)
 
Senast ändrad:
Alla CEC-system som säljs av KTM / Husqvarna specifikt till KTM / Husqvarna är godkända och klarar besiktning både enligt CEC och enligt akras hemsida. Jag har precis beställt en hoj med Akra slippa så jag har precis dubbelkollat detta.

Då kanske vi skall ta en sväng vid tillfälle. Just nu lutar jag åt en ”vanlig” duke 890 med ett roligare system.
Damen kommer bli sur om steinbrenner finns plats för henne
 
Kort fråga, har alla duke r inga bakfotpinnar eller möjlighet att skjutsa?
Tänker att damen kan känna sig lite dumpad isf eftersom hon inte kör själv.
Jag inser att det är att binda ihop benen på en galopphäst men för glassåkning får det funka...

Såg att CEC har en med akrapovic redan från start. Är den ok att besiktiga som den står?

Tackar
Nejdå man får med sig fotpinnar och en extra sadel på köpet, frugan har åkt med någon gång. Den går att besiktiga med akra skulle dock tro att man måste ha db-killern i vid besiktning. Jag ska eventuellt sälja min då pengarna behöver gå till huset. Finns i Mölndal ifall du är intresserad av att prova/titta på min. vi kan ju ta det i PM.
 
1661453746148.jpeg

Nu blev jag påmind om hur sjukt snygg nya Suzuki Katana är.

Min fru har för övrigt gnällt hela dagen på att jag köpt ”en jävla moppe som ser ut som en MT5 istället för en Ducati.
 
Jag håller nog med din fru och herr raev.

Men vad har du köpt?
Svartpilen 401 är beställd. Svårslagen prismässigt för vad man får.

Känns inte askul att lägga 50 papp till för att gå upp till en Ducati Scrambler, hade de gått att serva i GBG så hade det varit en annan grej. Inte jättekul om det händer något och man behöver nära till service. Skiljer även mycket i försäkringskostnad. Triumph vill jag inte köra igen, förra hojen var ju en Triumph.

Ska ju dessutom bara köra till och från jobbet så tror jag gjort ett kanonval.
 
Svartpilen 401 är beställd. Svårslagen prismässigt för vad man får.

Känns inte askul att lägga 50 papp till för att gå upp till en Ducati Scrambler, hade de gått att serva i GBG så hade det varit en annan grej. Inte jättekul om det händer något och man behöver nära till service. Skiljer även mycket i försäkringskostnad. Triumph vill jag inte köra igen, förra hojen var ju en Triumph.

Ska ju dessutom bara köra till och från jobbet så tror jag gjort ett kanonval.
Det tror jag med! Hade kunnat tänka mig en själv :)
 
Svartpilen 401 är beställd. Svårslagen prismässigt för vad man får.

Känns inte askul att lägga 50 papp till för att gå upp till en Ducati Scrambler, hade de gått att serva i GBG så hade det varit en annan grej. Inte jättekul om det händer något och man behöver nära till service. Skiljer även mycket i försäkringskostnad. Triumph vill jag inte köra igen, förra hojen var ju en Triumph.

Ska ju dessutom bara köra till och från jobbet så tror jag gjort ett kanonval.
Cool!
Delar många bra delar med ktm.

Ducce har jag nästan valt bort för att få en hoj som kan servas i närområdet…

Men varför skall du inte köra mer än till jobbet och tillbaka?
 
Varför inte?
Grattis till ny hoj. Der är alltid skoj.
För att jag hade lagt väldigt mycket jobb på Triumphen för att få den som jag ville ha den. Vill inte börja om igen med en näst intill likadan hoj.
Cool!
Delar många bra delar med ktm.

Ducce har jag nästan valt bort för att få en hoj som kan servas i närområdet…

Men varför skall du inte köra mer än till jobbet och tillbaka?
Kommer inte ha tid till massa nöjesåka. Överflödig tid kommer läggas på Mtb i skogen.
 
Tillbaka
Topp