• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Jag har börjat snegla lite på Tuonon (igen...) "eftersom den har möjligheten att vi kan åka tillsammans eftersom du kan sitta bak" :D
Jag har väl hyfsad koll men funderar på en runt 100k och får väl då runt 2016-17. Är det något jag bör ha koll på som du kan tipsa om?
Antar att det är Factoryn man vill ha men den kostar ju mer. När uppdaterades de runt de åren, och med vad?

Intressant läsning:

Jag har nu haft varje version av Tuono v4, ungdomsdrömmen var en Tuono när den forfarande var v2 och lite unik design.
Sen slog jag till på första versionens v4 när den kom, en gul med Thunderslash, ekade i hela grannskapet när jag varvade den ilskna v4'an.
Bytte bort den när nya versionen kom, med ny design och kom som Factory, den skrotade jag på Kinnekulle ring, men sjukt skoj var den på bana, elektroniken var en dröm.. kunde rita svarta sträck med knä't i backen utan att vara proffs.

Sen efter några byten till har jag nu senaste modellen, den har vill förfinats på många plan, men har mkt dna delat med första versionerna.

Lite dåligt inläst på hur de ligger i pris, men skulle nog försöka satsa på den uppdaterade versionen -16/17. -15 kom med lite barnsjukdomar och uppdaterades sedermera.

Men med detta sagt kan det inte gå så fel med en Tuono. (jag har haft tur och aldrig haft några "Italien-relaterade" fel)
 
9A3EDE9A-C7B6-4959-B8F6-E2F382B31293.jpeg

Behöver lite inspiration till vad nästa hoj ska va så tar gärna tips, även på sånt man ska undvika! Tar gärna bytesförslag med i samma eller lägre prisklass (ish 45-50k) 😁
 
Intressant läsning:

Jag har nu haft varje version av Tuono v4, ungdomsdrömmen var en Tuono när den forfarande var v2 och lite unik design.
Sen slog jag till på första versionens v4 när den kom, en gul med Thunderslash, ekade i hela grannskapet när jag varvade den ilskna v4'an.
Bytte bort den när nya versionen kom, med ny design och kom som Factory, den skrotade jag på Kinnekulle ring, men sjukt skoj var den på bana, elektroniken var en dröm.. kunde rita svarta sträck med knä't i backen utan att vara proffs.

Sen efter några byten till har jag nu senaste modellen, den har vill förfinats på många plan, men har mkt dna delat med första versionerna.

Lite dåligt inläst på hur de ligger i pris, men skulle nog försöka satsa på den uppdaterade versionen -16/17. -15 kom med lite barnsjukdomar och uppdaterades sedermera.

Men med detta sagt kan det inte gå så fel med en Tuono. (jag har haft tur och aldrig haft några "Italien-relaterade" fel)

Åkte till Probike idag och tittade lite. Men alltså, vad har de gjort med nya modellerna för 2022?

Standard:
IMG_4228.JPG


Factory:
IMG_4227.JPG


Fruktansvärt fula. De äldre modellerna är ju riktigt snygga men detta var ett magplask...
 
Åkte till Probike idag och tittade lite. Men alltså, vad har de gjort med nya modellerna för 2022?

Standard:
IMG_4228.JPG


Factory:
IMG_4227.JPG


Fruktansvärt fula. De äldre modellerna är ju riktigt snygga men detta var ett magplask...
Ja, standard-tuonon har ju tyvärr tagit ett steg åt touringhållet. Den röda sadeln på factoryn måste Probike ha satt dit. Skall vara svart sadel på den guldsvarta, då ser den bättre ut. Speciellt rsv4:an med guldfärgade marchesinifälgar tycker jag är den snyggaste på flera år.
 
Ja, standard-tuonon har ju tyvärr tagit ett steg åt touringhållet. Den röda sadeln på factoryn måste Probike ha satt dit. Skall vara svart sadel på den guldsvarta, då ser den bättre ut. Speciellt rsv4:an med guldfärgade marchesinifälgar tycker jag är den snyggaste på flera år.
Kanske finns olika färger... Verkar vara original från Aprilia:

Skärmavbild 2022-08-13 kl. 16.43.00.png
 
A1A8B354-DFF2-41C8-97E7-5701D5204FAC.jpeg
11:30 igår fick jag för mig att jag skulle bygga mc-förvaring då det är ett krav från frun i huset innan inköp.

4113E326-61D6-48EB-A242-D10829E55087.jpeg

15:30 inser jag att jag är helt jävla inkompetent och plockar ner allt igen.

Idag har jag fått nytt mod och tror jag skulle kunna lösa detta om jag är smart nog att först göra en grund och sedan bygger väggarna i sektioner. Kanske kan det gå… kanske. 🤪
9458487E-8798-42D7-9500-3FCF6FB844EC.jpeg
F18143EB-A49E-4DFE-ACD7-48F9D0B2C271.jpeg
7ACBF632-7B0E-436E-BFA5-A21F2E170955.jpeg

Här händer grejer! Fick starthjälp av ett proffs så nu går det framåt igen.
 
Hoppas på lite vägledning då jag är fullständig rookie i detta avseende (så ber om ursäkt på förhand för en rad dumma frågor).

Bakgrund: Mkt sugen på att ta MC-kort (A). Kommer dock sannolikt nöja mig med att köra 400-500 cc. Vidare hoppas jag köpa en besiktnings befriad MC (dvs klar för alltid - äldre än 40 år) både för att ha efter att kortet är avklarat men också för att övningsköra med.

Jag kan noll om Motorcyklar (och fordon generellt), men har som förhoppning att lägga extremt lite pengar på detta intresse.

Erfarenhet (eller brist där på):
Har haft B-körkort sedan -96. Kör vespa (50cc) dagligen sedan 15 år. Har tillstånd i Frankrike att köra 125cc (men den ”uppkörning” kändes för enkel då den skedde på vespa med automatväxlar). Inte åkt eller kört MC i övrigt.

Funderingar:
  1. Är det stor skillnad att övningsköra på typ 400 kubik för att sen köra upp på tung MC?
  2. Är det någon typ av MC som anses mer lätthanterlig (tänker för att klara proven och allmän säkerhetsaspekt utifrån min begränsade erfarenhet av två hjul).
  3. Finns det några saker man ska tänka på särskilt? Utöver att den är servad och funkar som den ska om man som sagt har väldigt begränsad budget (bredd fråga jag vet och ber om ursäkt för det).

Alla inlägg roligare med bilder! Ser mig själv på en typ sån här blåa Suzuki om jag ska ha en tung MC, men vill egentligen ha en sån som den svarta Yamahan (500cc).
FEF0AE9D-6167-47CC-A599-A72204259A78.jpeg
293F7FD8-CBED-4EB7-8B28-5FD6874E6DC4.png
 
Hoppas på lite vägledning då jag är fullständig rookie i detta avseende (så ber om ursäkt på förhand för en rad dumma frågor).

Bakgrund: Mkt sugen på att ta MC-kort (A). Kommer dock sannolikt nöja mig med att köra 400-500 cc. Vidare hoppas jag köpa en besiktnings befriad MC (dvs klar för alltid - äldre än 40 år) både för att ha efter att kortet är avklarat men också för att övningsköra med.

Jag kan noll om Motorcyklar (och fordon generellt), men har som förhoppning att lägga extremt lite pengar på detta intresse.

Erfarenhet (eller brist där på):
Har haft B-körkort sedan -96. Kör vespa (50cc) dagligen sedan 15 år. Har tillstånd i Frankrike att köra 125cc (men den ”uppkörning” kändes för enkel då den skedde på vespa med automatväxlar). Inte åkt eller kört MC i övrigt.

Funderingar:
  1. Är det stor skillnad att övningsköra på typ 400 kubik för att sen köra upp på tung MC?
  2. Är det någon typ av MC som anses mer lätthanterlig (tänker för att klara proven och allmän säkerhetsaspekt utifrån min begränsade erfarenhet av två hjul).
  3. Finns det några saker man ska tänka på särskilt? Utöver att den är servad och funkar som den ska om man som sagt har väldigt begränsad budget (bredd fråga jag vet och ber om ursäkt för det).

Alla inlägg roligare med bilder! Ser mig själv på en typ sån här blåa Suzuki om jag ska ha en tung MC, men vill egentligen ha en sån som den svarta Yamahan (500cc).
FEF0AE9D-6167-47CC-A599-A72204259A78.jpeg
293F7FD8-CBED-4EB7-8B28-5FD6874E6DC4.png
Det är samma uppkörning osv så du vinner väldigt lite på att köra upp på en mindre hoj. Det är inte nämnvärt lättare att köra runt med en lättare hoj, antingen har du balans eller så har du det inte. Det är först när hojen välter som vikten har betydelse ;)

Sen har jag väl vissa åsikter om kombinationen att inte kunna något alls om motorcyklar och köpa en 40 år gammal ;)

Mitt stalltips för alla som är nya på hoj är Kawasaki Er6 eller Yamaha XJ6
 
@alfgren - tusen tack.

Japp inte det mest logiska att vilja ha gammal hoj med den bristande kompetens som här är fallet, men hjärtat vill det hjärtat vill😉

Skämt åsido kommer säkert på ”bättre” tankar. Lite som med klockor man har en smak från början som sen ändras.. Vill mest komma ”billigt” undan innan jag vet hur mkt jag fastnar för detta.
 
Skämt åsido kommer säkert på ”bättre” tankar. Lite som med klockor man har en smak från början som sen ändras.. Vill mest komma ”billigt” undan innan jag vet hur mkt jag fastnar för detta.
Ta körkortet oavsett. Du kommer aldrig ångra dig, lovar. Spelar ingen roll om du köper egen hoj eller bara hyr ibland. Det är alltid värt att ha tagit körkortet :)
 
Hoppas på lite vägledning då jag är fullständig rookie i detta avseende (så ber om ursäkt på förhand för en rad dumma frågor).

Bakgrund: Mkt sugen på att ta MC-kort (A). Kommer dock sannolikt nöja mig med att köra 400-500 cc. Vidare hoppas jag köpa en besiktnings befriad MC (dvs klar för alltid - äldre än 40 år) både för att ha efter att kortet är avklarat men också för att övningsköra med.

Jag kan noll om Motorcyklar (och fordon generellt), men har som förhoppning att lägga extremt lite pengar på detta intresse.

Erfarenhet (eller brist där på):
Har haft B-körkort sedan -96. Kör vespa (50cc) dagligen sedan 15 år. Har tillstånd i Frankrike att köra 125cc (men den ”uppkörning” kändes för enkel då den skedde på vespa med automatväxlar). Inte åkt eller kört MC i övrigt.

Funderingar:
  1. Är det stor skillnad att övningsköra på typ 400 kubik för att sen köra upp på tung MC?
  2. Är det någon typ av MC som anses mer lätthanterlig (tänker för att klara proven och allmän säkerhetsaspekt utifrån min begränsade erfarenhet av två hjul).
  3. Finns det några saker man ska tänka på särskilt? Utöver att den är servad och funkar som den ska om man som sagt har väldigt begränsad budget (bredd fråga jag vet och ber om ursäkt för det).

Alla inlägg roligare med bilder! Ser mig själv på en typ sån här blåa Suzuki om jag ska ha en tung MC, men vill egentligen ha en sån som den svarta Yamahan (500cc).
FEF0AE9D-6167-47CC-A599-A72204259A78.jpeg
293F7FD8-CBED-4EB7-8B28-5FD6874E6DC4.png
Du vet det säkert redan men det finns 3 nivåer nu, A, A1 och A2 där A1 motsvarar det tidigare begreppet lätt motorcykel, A motsvarar tung motorcykel. Kolla upp ordentligt så den mc du köper motsvarar kraven för tung mc, om det nu är det som är målet, annars får du inte använda den när du kör upp. Go for it, säger en som tog A-kortet strax före midsommar.
 
Du vet det säkert redan men det finns 3 nivåer nu, A, A1 och A2 där A1 motsvarar det tidigare begreppet lätt motorcykel, A motsvarar tung motorcykel. Kolla upp ordentligt så den mc du köper motsvarar kraven för tung mc, om det nu är det som är målet, annars får du inte använda den när du kör upp. Go for it, säger en som tog A-kortet strax före midsommar.
Grattis till körkortet!! Bra input ska ha det i åtanke. Just nu vill jag helst äga typ 500 cc men ha körkort som är gäller för allés.

Har det blivit ngn MC för din del?

Skickar ett PM till dig med vad som gäller vid när man tar körkort (då du gjort det så nyligen). Men känn absolut inte att du måste svara.
 
Kuggade ner en tand fram på Ökensläden. Blev en mycket trevligare körupplevelse, man låg mycket bättre i varv på alla växlar än innan plus lite mer acceleration såklart. Men sen tändes motorlampan, tydligen kan man inte byta drev på -21 och -22 utan att den tänds. Motorns varvtal matchar inte hastigheten, abs, bla bla eller något sånt. Får lämna tillbaka drevet men vadfan, ska man inte kunna göra en sån enkel grej utan att få fel på nyare maskiner?
 
Grattis till körkortet!! Bra input ska ha det i åtanke. Just nu vill jag helst äga typ 500 cc men ha körkort som är gäller för allés.

Har det blivit ngn MC för din del?

Skickar ett PM till dig med vad som gäller vid när man tar körkort (då du gjort det så nyligen). Men känn absolut inte att du måste svara.
Om du har möjlighet så skaffa en nyare hoj med ABS för att lära dig köra på/med.
Sikta på 600-650,dom är oftast klassade som A-hojar. Du förlorar inga pengar på en sån idag då det är sug efter "nybörjarhojar". Köp - kör upp - sälj alltså🙂
Det är en väldig fördel om du har någon att övningsköra med och har nånstans där du kan nöta på låg och högfartsbanorna. Då kan du komma billigt undan👍
Har hjälpt ett par kompisar förra och denna sommaren och bägge la under 10k för att ta sina kort🙂
 
Om du har möjlighet så skaffa en nyare hoj med ABS för att lära dig köra på/med.
Sikta på 600-650,dom är oftast klassade som A-hojar. Du förlorar inga pengar på en sån idag då det är sug efter "nybörjarhojar". Köp - kör upp - sälj alltså🙂
Det är en väldig fördel om du har någon att övningsköra med och har nånstans där du kan nöta på låg och högfartsbanorna. Då kan du komma billigt undan👍
Har hjälpt ett par kompisar förra och denna sommaren och bägge la under 10k för att ta sina kort🙂
Tusen tack för bra tips!!

Har du ngn uppfattning om vad man får betala för en vettig hoj (hustrun tycker idén om mc tillhör mina sämre så även om man inte förlora för mkt när man säljer den ska jag ändå övertala henne om att vi ska ligga ute med pengarna)? @alfgren tipsade om Kawasaki Er6 och Yamaha XJ6. Fler förslag? Är gubbe så ju mindre sporthoj desto bättre🙂

Tyvärr ingen att övningsköra med vad jag vet på rak arm. Inser att bekantskapskrets behöver vidgas😁
 
Har du ngn uppfattning om vad man får betala för en vettig hoj (hustrun tycker idén om mc tillhör mina sämre så även om man inte förlora för mkt när man säljer den ska jag ändå övertala henne om att vi ska ligga ute med pengarna)? @alfgren tipsade om Kawasaki Er6 och Yamaha XJ6. Fler förslag? Är gubbe så ju mindre sporthoj desto bättre🙂
35k räcker långt. Köp inte nåt gammalt härke för 20k, det kommer bli dyrare i längden.
 
Tusen tack för bra tips!!

Har du ngn uppfattning om vad man får betala för en vettig hoj (hustrun tycker idén om mc tillhör mina sämre så även om man inte förlora för mkt när man säljer den ska jag ändå övertala henne om att vi ska ligga ute med pengarna)? @alfgren tipsade om Kawasaki Er6 och Yamaha XJ6. Fler förslag? Är gubbe så ju mindre sporthoj desto bättre🙂

Tyvärr ingen att övningsköra med vad jag vet på rak arm. Inser att bekantskapskrets behöver vidgas😁
Hojen @Zachelitomega har längst upp på den här sidan är oxå en riktigt fin hoj att börja med.👍
Och visst , det är pengar att ligga ute med, men i dagsläget så är det inte många hojar som tappar värde i den prisklassen.
Du får se till att frugan hänger på och tar kort samtidigt vetja😁
 
Hoppas på lite vägledning då jag är fullständig rookie i detta avseende (så ber om ursäkt på förhand för en rad dumma frågor).

Bakgrund: Mkt sugen på att ta MC-kort (A). Kommer dock sannolikt nöja mig med att köra 400-500 cc. Vidare hoppas jag köpa en besiktnings befriad MC (dvs klar för alltid - äldre än 40 år) både för att ha efter att kortet är avklarat men också för att övningsköra med.

Jag kan noll om Motorcyklar (och fordon generellt), men har som förhoppning att lägga extremt lite pengar på detta intresse.

Erfarenhet (eller brist där på):
Har haft B-körkort sedan -96. Kör vespa (50cc) dagligen sedan 15 år. Har tillstånd i Frankrike att köra 125cc (men den ”uppkörning” kändes för enkel då den skedde på vespa med automatväxlar). Inte åkt eller kört MC i övrigt.

Funderingar:
  1. Är det stor skillnad att övningsköra på typ 400 kubik för att sen köra upp på tung MC?
  2. Är det någon typ av MC som anses mer lätthanterlig (tänker för att klara proven och allmän säkerhetsaspekt utifrån min begränsade erfarenhet av två hjul).
  3. Finns det några saker man ska tänka på särskilt? Utöver att den är servad och funkar som den ska om man som sagt har väldigt begränsad budget (bredd fråga jag vet och ber om ursäkt för det).

Alla inlägg roligare med bilder! Ser mig själv på en typ sån här blåa Suzuki om jag ska ha en tung MC, men vill egentligen ha en sån som den svarta Yamahan (500cc).
FEF0AE9D-6167-47CC-A599-A72204259A78.jpeg
293F7FD8-CBED-4EB7-8B28-5FD6874E6DC4.png

Tusen tack för bra tips!!

Har du ngn uppfattning om vad man får betala för en vettig hoj (hustrun tycker idén om mc tillhör mina sämre så även om man inte förlora för mkt när man säljer den ska jag ändå övertala henne om att vi ska ligga ute med pengarna)? @alfgren tipsade om Kawasaki Er6 och Yamaha XJ6. Fler förslag? Är gubbe så ju mindre sporthoj desto bättre🙂

Tyvärr ingen att övningsköra med vad jag vet på rak arm. Inser att bekantskapskrets behöver vidgas😁

35k räcker långt. Köp inte nåt gammalt härke för 20k, det kommer bli dyrare i längden.

Hojen @Zachelitomega har längst upp på den här sidan är oxå en riktigt fin hoj att börja med.👍
Och visst , det är pengar att ligga ute med, men i dagsläget så är det inte många hojar som tappar värde i den prisklassen.
Du får se till att frugan hänger på och tar kort samtidigt vetja😁
Jag spenderade timtal på youtube och olika forum och försökte hitta den optimala cykeln att börja med men allt är efter tycke smak och ekonomi. Utan att promota min för mycket så skulle jag tipsa om (som tidigare nämts) en runt 600-700cc med abs bromsar, lättmanövrerad, gärna under 2000 mil för att i bästa fall slippa en större service (dyrt). Gärna få ägare men inte ett krav.

Typiska nybörjarcyklar i den kategorin är:
  • MT07 (pris beroende på mil och skick men från 50k och uppåt).
  • Suzuki SV/SFV 650 modellår från 2010 och nyare för då har dem abs, kan ev finnas nån modell som har abs innan men mig veterligen är de från de åren dem får de.
  • XJ6, görs inte längre vilket brukar rendera i många mil. Brukar va lite billigare men då brukar de ha gått långt så var noga med att kolla serviceintervall och lager på dem.
-Honda CB650, lite dyrare, och lite starkare vilket gör att dem är något dyrare i försäkringen med. Men trevliga cyklar, används bla av Gillinge körskola.
Jag har kört samtliga cyklar 😊

De är väl dem vanligaste förslagen och jag valde sv650 för jag tyckte den va skönast att köra, billig i försäkring och snygg modell som klarar kraven för uppkörningen 😊 kort fakta om min
-2010 med abs, gått under 200mil (förra ägaren tog aldrig kortet), nyservad, självklart KS pris ifall du är intresserad 😊

Lycka till!
 
Tillbaka
Topp