• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Kloka ord. Jag tar till mig dem till fullo. De jag själv haft i åtanke är en konflikt mellan hjärta och hjärna :D, Triumph Bonneville 100/120, Triumph Trident 660, Triumph Street twin, BMW 750 GS eller slutligen den som skulle göra att jag verkligen hoppar över nybörjarhojen, en BMW 1250 GS. En sporthoj blir det nog aldrig för farten är ingen stor trigger för mig. Hjärtat bankar för nostalgi, hjärnan för att alltid kunna ta motorcykeln vad jag än ska ta vägen.
Även om inte jag själv är en BMW-älskare så kan jag inte blunda för att 1200/1250GS är riktigt bra och stabila maskiner.
Heffaklumpar som ändå är grymt välbalanserade och fina att köra. På alla underlag. :)
Boxermotorn har ett jäkla fint register som gör att den funkar i alla lägen.
Det enda den har emot sig är nog prisbilden isåfall. Efterfrågan/tillgång/andrahandspris du vet;)
 
Även om inte jag själv är en BMW-älskare så kan jag inte blunda för att 1200/1250GS är riktigt bra och stabila maskiner.
Heffaklumpar som ändå är grymt välbalanserade och fina att köra. På alla underlag. :)
Boxermotorn har ett jäkla fint register som gör att den funkar i alla lägen.
Det enda den har emot sig är nog prisbilden isåfall. Efterfrågan/tillgång/andrahandspris du vet;)
Jag ska se om jag kan komma över det faktum att jag är präglad hos de som åkte BSA, Norton, Motoguzzi, Triumph etc. Det var inga snälla ord som nämndes om BMW-åkare. Det är inte helt enkelt att kasta av sig det förflutna. Därför skulle en Triumph Bonneville 1200 passa bra, men jag vet inte hur man ska jämföra den mot dagens mer moderna mc. Det har skett en förskjutning mot Adventure och sporthojar. Naked har alltid funnits känns det som även om utseendet förändrats. Det är väl bara Street twin från Triumph som håller nostalgi-fanan högt. Den här klena 900" kanske ändå är den ultimata nybörjarhojen för mig?

street-twin-003.jpg
 
Även om inte jag själv är en BMW-älskare så kan jag inte blunda för att 1200/1250GS är riktigt bra och stabila maskiner.
Heffaklumpar som ändå är grymt välbalanserade och fina att köra. På alla underlag. :)
Boxermotorn har ett jäkla fint register som gör att den funkar i alla lägen.
Det enda den har emot sig är nog prisbilden isåfall. Efterfrågan/tillgång/andrahandspris du vet;)
Heffa-klumpar :D passande uttryck!!
 
Även om inte jag själv är en BMW-älskare så kan jag inte blunda för att 1200/1250GS är riktigt bra och stabila maskiner.
Heffaklumpar som ändå är grymt välbalanserade och fina att köra. På alla underlag. :)
Boxermotorn har ett jäkla fint register som gör att den funkar i alla lägen.
Det enda den har emot sig är nog prisbilden isåfall. Efterfrågan/tillgång/andrahandspris du vet;)

Jag lånade en 1200RT från en kompis för att kunna övningsköra med sonen.
Skrämmande tung när den står still eller skall baxas in i garaget. Men fantastiskt vad vikten försvinner när man börjar köra. Då känns den nästan rimlig.
Motorn känns lugn och fin men när jag drog på så blev jag positivt överraskad. Och lite speciell när hela cykeln vrider på sig när den startar.

Prisbilden på stora BMW är lite speciell... Men de håller väl andrahandsvärdet bra också.
 
Jag lånade en 1200RT från en kompis för att kunna övningsköra med sonen.
Skrämmande tung när den står still eller skall baxas in i garaget. Men fantastiskt vad vikten försvinner när man börjar köra. Då känns den nästan rimlig.
Motorn känns lugn och fin men när jag drog på så blev jag positivt överraskad. Och lite speciell när hela cykeln vrider på sig när den startar.

Prisbilden på stora BMW är lite speciell... Men de håller väl andrahandsvärdet bra också.
Jag har fått uppfattningen av att de begagnade kostar en del. Kanske beror det på att motorerna verkar gå väldigt många mil mer än andra motorer. Det är inte ovanligt att det säljs gamla BMW med boxermotorer som gått nästa 10000 mil.

En fråga, hur upplevde du krypkörning? Jag läste en diskussion där en person menade att kardandriften tappar effekt gentemot en med kedja och därför är svag när det går riktigt sakta. Upplevde du eller @alfgren något om detta fenomen, för det får man ändå kalla det. Kardan brukar ju framhållas som positivt för att det är underhållsfritt men det är sällan man hör om effekt-tapp.
 
Så fort de rullar så försvinner vikten, härligt lättkörda och balanserade. Har haft en R1200GS. Underbar att åka men dyra servicar och fullständigt bedrövlig att exempelvis skjuta runt på en parkering så fort det lutade.
Ha ha, jag associerar Heffa-klump mer till hur de ser ut. De är säkert väldigt sköna att köra så där är de säkert inga Heffa-klumpar. :D
 
Provar den eminenta tråd åter igen (om ngn missat min köpesannons).

På jakt efter en övningskörningsväst (medium skulle jag tippa - 178 cm och 70 kg nybörjare som vill ut på väggarna) och trafikkoner, så om ngn går i säljtankar skicka gärna ett DM.
 
Provar den eminenta tråd åter igen (om ngn missat min köpesannons).

På jakt efter en övningskörningsväst (medium skulle jag tippa - 178 cm och 70 kg nybörjare som vill ut på väggarna) och trafikkoner, så om ngn går i säljtankar skicka gärna ett DM.
Risken är väl att frakten för en privatperson blir högre än att köpa grejerna nytt https://www.xxl.se/zion-kona-rod/p/1068981_1_style, https://www.handelsboden.com/skydd-och-sakerhet/reflexvast-ovningskor
 
Ja, jag insåg nu att ett sånt uttalande kan gå fel om fel person tar det till sig. Jag behöver nog lägga till att jag är en äldre pojke/man/gubbe som inte går igång på att ta risker. Jag är mer ute efter en mc som går stabilt med eller utan passagerare eller tungt bagage. Sen gillar jag starkare motorer som orkar utan att det måste varvas speciellt mycket.
Tänker likadant. Bifogar bild på min övningskörnings hoj.
C5228B8B-10F5-4A6F-AD41-C51D0EF65910.jpeg
 
Riktigt fin hoj det där.
Jag testade den på Gillingebanan när de hade prova-på-dagar för några år sedan.
Det som var oväntat var att den var så väldigt hög. Men väldigt fin. Körde knappt men det behövdes inte för att gilla den :)
Ja den kanske är hög, inget jag tänkte på men du har säkert rätt! Var första gången jag körde renodlad sporthoj så det kändes extremt på alla sätt. Men ja det är en fin och ball hoj..! :)
 
Jag har fått uppfattningen av att de begagnade kostar en del. Kanske beror det på att motorerna verkar gå väldigt många mil mer än andra motorer. Det är inte ovanligt att det säljs gamla BMW med boxermotorer som gått nästa 10000 mil.

En fråga, hur upplevde du krypkörning? Jag läste en diskussion där en person menade att kardandriften tappar effekt gentemot en med kedja och därför är svag när det går riktigt sakta. Upplevde du eller @alfgren något om detta fenomen, för det får man ändå kalla det. Kardan brukar ju framhållas som positivt för att det är underhållsfritt men det är sällan man hör om effekt-tapp.

Kan inte säga att jag upplevde något konstigt med krypkörning. Men kedja är effektivare än kardan, det stämmer om jag minns mina maskinkunskaper rätt.
 
En fråga, hur upplevde du krypkörning? Jag läste en diskussion där en person menade att kardandriften tappar effekt gentemot en med kedja och därför är svag när det går riktigt sakta. Upplevde du eller @alfgren något om detta fenomen, för det får man ändå kalla det. Kardan brukar ju framhållas som positivt för att det är underhållsfritt men det är sällan man hör om effekt-tapp.
Upplevde inget konstigt vid krypkörning alls. En hoj med kedjedrift har alltid ett visst slack i kedjan så jag skulle nog snarare hävda att kardanhojarna (har haft 3st BMW) går mjukare när man kör riktigt sakta.
 
Upplevde inget konstigt vid krypkörning alls. En hoj med kedjedrift har alltid ett visst slack i kedjan så jag skulle nog snarare hävda att kardanhojarna (har haft 3st BMW) går mjukare när man kör riktigt sakta.
Kan inte säga att jag upplevde något konstigt med krypkörning. Men kedja är effektivare än kardan, det stämmer om jag minns mina maskinkunskaper rätt.
Tack, det låter som man inte behöver vara orolig för den delen, krypkörningen alltså. De som sa att kardandrift tar bort effekt var faktiskt en säljare på BMW i Upplands Väsby på min direkta fråga vilka nackdelar är det med kardandrift. Vem vet, kanske blir en sån vad det lider fast Triumph är tuffare. :rolleyes:
 
Ny fråga igen….

Om man är bosatt i Vasastan och vill åka och provsitta 🙂( provkörning utan körkort lär ju bli svårt) så många olika typer av motorcyklar som möjligt, vart åker man? Vilken butik har största utbud (beg och nytt) i hyfsad närhet? (Inte intresserad av prova 1100 cc utan lättast möjliga som klara kraven för A)
 
Ny fråga igen….

Om man är bosatt i Vasastan och vill åka och provsitta 🙂( provkörning utan körkort lär ju bli svårt) så många olika typer av motorcyklar som möjligt, vart åker man? Vilken butik har största utbud (beg och nytt) i hyfsad närhet? (Inte intresserad av prova 1100 cc utan lättast möjliga som klara kraven för A)
MC Varuhuset har ju tyvärr flyttat till Vårby från Norra Stationsgatan. Har du bil?

Ava MC Gustavsberg. Pronike Norr Sollentuna, Probike Söder Skärholmen, Din MC Rotebro. Yamaha Center finns i Haninge & Danderyd.
 
Ny fråga igen….

Om man är bosatt i Vasastan och vill åka och provsitta 🙂( provkörning utan körkort lär ju bli svårt) så många olika typer av motorcyklar som möjligt, vart åker man? Vilken butik har största utbud (beg och nytt) i hyfsad närhet? (Inte intresserad av prova 1100 cc utan lättast möjliga som klara kraven för A)
De stora är väl Stockholms MC-varuhus (Vårby), Probike (Kungens Kurva), Ava MC (Gustavsberg)
 
Ny fråga igen….

Om man är bosatt i Vasastan och vill åka och provsitta 🙂( provkörning utan körkort lär ju bli svårt) så många olika typer av motorcyklar som möjligt, vart åker man? Vilken butik har största utbud (beg och nytt) i hyfsad närhet? (Inte intresserad av prova 1100 cc utan lättast möjliga som klara kraven för A)
Är Triumph, Ducati eller BMW intressant så hinner du med dessa på en dag. Har du bil tar du även Husqvarna och KTM i ungefär samma område. Om jag förstått det rätt så är det samma ägare till både Ducati, BMW och Triumph.

https://www.triumphstockholmnorr.se/sv

 
Senast ändrad:
Kolla KTM 890 duke R innan du tar en Monster eller MT09 så jäkla mycket roligare hoj! service på CEC i Kållered (den är dessutom 2k billigare än på bike)
882A87E2-8EE6-4C42-9837-C64FCD0EAB1C.jpeg

Kort fråga, har alla duke r inga bakfotpinnar eller möjlighet att skjutsa?
Tänker att damen kan känna sig lite dumpad isf eftersom hon inte kör själv.
Jag inser att det är att binda ihop benen på en galopphäst men för glassåkning får det funka...

Såg att CEC har en med akrapovic redan från start. Är den ok att besiktiga som den står?

Tackar
 
Tillbaka
Topp