• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Kul att se alla fina hojar! Tog kortet ifjol och hade då en 2016 mt-07 som var suverän men lite lite att köra med så i början av maj böt jag till en 2017 Street triple som bara gått 240mil, mycket nöjd med den!
 

Bilagor

  • 83EA383D-B6AB-4E87-988F-6D4F46E2BB45.jpeg
    83EA383D-B6AB-4E87-988F-6D4F46E2BB45.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 12
  • 7C67FD66-ED9D-4552-8AE6-FFEDF3DF7112.jpeg
    7C67FD66-ED9D-4552-8AE6-FFEDF3DF7112.jpeg
    1.1 MB · Visningar: 9
@St Maxime - Kominationen ”vill inte lägga pengar” och ”kan ingenting” rimmar illa. Jag har inte mekat något själv med mina hojar, alltid lämnat in för service. Det gick bra även på studentbudget men den initiala insatsen kommer man inte ifrån.
Onödigt kategoriskt formulerat av mig. Kan tyvärr inget om hojar, men inser att det kommer få kosta. Lutar starkt åt en ”nyare” MC också, mkt tack vare alla goda råd i denna tråd. Svänger snabbt i hockey😁
 
Onödigt kategoriskt formulerat av mig. Kan tyvärr inget om hojar, men inser att det kommer få kosta. Lutar starkt åt en ”nyare” MC också, mkt tack vare alla goda råd i denna tråd. Svänger snabbt i hockey😁
Klart man har olika budget för olika saker. Min förra hoj (Triumph Thruxton) var från 2004 och den hade jag enda till 2017. 13 år gammal var den då alltså. Helt felfri men började rosta här och var vilket inte är så kul.
 
Tusen tack för bra tips!!

Har du ngn uppfattning om vad man får betala för en vettig hoj (hustrun tycker idén om mc tillhör mina sämre så även om man inte förlora för mkt när man säljer den ska jag ändå övertala henne om att vi ska ligga ute med pengarna)? @alfgren tipsade om Kawasaki Er6 och Yamaha XJ6. Fler förslag? Är gubbe så ju mindre sporthoj desto bättre🙂

Tyvärr ingen att övningsköra med vad jag vet på rak arm. Inser att bekantskapskrets behöver vidgas😁
Ska du köpa en ny hoj så missa inte Triumph Trident. Ser kanske inte jättehäftig ut på bild men i verkligheten blir man riktigt imponerad över kvaliteten, design och alla hjälpmedel (ska tex ha "corner ABS" m.m.).
 
Blir riktigt bra ju👍
Har du bestämt vad det blir för hoj än?
Svartpilen 401
Ska du köpa en ny hoj så missa inte Triumph Trident. Ser kanske inte jättehäftig ut på bild men i verkligheten blir man riktigt imponerad över kvaliteten, design och alla hjälpmedel (ska tex ha "corner ABS" m.m.).
Har varit hos lokala Triumph-handlaren för provkörning men de hade ingen inne och de trodde inte de skulle få fler i år. En sådan blir det alltså inte. Men den var en kandidat.
 
Ska du köpa en ny hoj så missa inte Triumph Trident. Ser kanske inte jättehäftig ut på bild men i verkligheten blir man riktigt imponerad över kvaliteten, design och alla hjälpmedel (ska tex ha "corner ABS" m.m.).
Tack för tipset. Inte kikat så mkt på den, men det lilla jag googlat och sett så överstiger det tänkt budget tyvärr..
 
Svartpilen 401

Har varit hos lokala Triumph-handlaren för provkörning men de hade ingen inne och de trodde inte de skulle få fler i år. En sådan blir det alltså inte. Men den var en kandidat.
Jag skrev visserligen till @St Maxime :) Ok, nej de verkar ha tagit över Street triples första plats hos dom. Street triple var ju förstahandsvalet för de flesta som tog körkort när de hade 675an.

@St Maxime Missa inte den för den är riktigt fin. De försöker ta tillbaka andelar från Yamaha och deras MT07-serie som de kör med på många körskolor. MT07 är dock väldigt tråkig i jämförelse sägs det (har inte testat själv tyvärr). Kan nog komma ut begagnat nu i höst/vår. De har ju inte gått långt eftersom de släpptes sensommar förra året.

Recension och video här: https://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/triumph/trident-660/2021/
Long term test:

Bör inte missas:

Overall rating 5/5​

Ride quality & brakes 5/5​

Engine 4/5​

Reliability & build quality 5/5​

Value vs rivals 5/5​

Equipment 5/5​

Skärmavbild 2022-08-20 kl. 10.54.03.png



Och nej jag jobbar inte på Triumph men jag har ägt ett gäng :)
 
En liten dum fråga. Köpte för ett par år sen Motul kylarglykol och bromsvätska i hop om att använda dessa men blev inte riktigt av. Sålde min mc i våras och rensade lite i källaren och hittade 3st Motul Motocool Factory Line 1L och 2 st Motul RBF 600 Factory Line 0,5L.

Är det något att ha kvar? Finns det någon slutdatum på såna vätskor?
 
En liten dum fråga. Köpte för ett par år sen Motul kylarglykol och bromsvätska i hop om att använda dessa men blev inte riktigt av. Sålde min mc i våras och rensade lite i källaren och hittade 3st Motul Motocool Factory Line 1L och 2 st Motul RBF 600 Factory Line 0,5L.

Är det något att ha kvar? Finns det någon slutdatum på såna vätskor?
Det står på isåfall.
Bromsvätska/olja drar ju åt sig fukt så de kan du inte ha öppnat och spara.
Syntetisk olja är jag osäker på.
 
De är obrutna och har legat i källaren. Kanske inte helt kört….
Just bromsvätska brukar man behöva byta årligen eftersom den drar åt sig fukt. Men det är när den är öppnad och i behållare/slangar. Är den i vakuum så är det lugnt. Men man byter ju den rätt ofta så om du märker att den är "dålig" så är det att den dragit åt sig fukt och då är det bara att byta.
Glykol lär inte vara något problem gissar jag på. Man använder ju den för att kyla motorn och det märker man ju snabbt om den blir för varm också.
 
Just bromsvätska brukar man behöva byta årligen eftersom den drar åt sig fukt. Men det är när den är öppnad och i behållare/slangar. Är den i vakuum så är det lugnt. Men man byter ju den rätt ofta så om du märker att den är "dålig" så är det att den dragit åt sig fukt och då är det bara att byta.
Glykol lär inte vara något problem gissar jag på. Man använder ju den för att kyla motorn och det märker man ju snabbt om den blir för varm också.
Jaha ok. Tack!
 
Jag har haft glykol stående länge, och skulle inte vara brydd att använda den. Däremot ska man komma ihåg att glykolen även är korrosionshämmande och inte bara frysskydd, så det är viktigt med glykol.
(Faktum är att rent vatten kyler bättre än med inblandad glykol.)
 
Just bromsvätska brukar man behöva byta årligen eftersom den drar åt sig fukt. Men det är när den är öppnad och i behållare/slangar. Är den i vakuum så är det lugnt. Men man byter ju den rätt ofta så om du märker att den är "dålig" så är det att den dragit åt sig fukt och då är det bara att byta.
Glykol lär inte vara något problem gissar jag på. Man använder ju den för att kyla motorn och det märker man ju snabbt om den blir för varm också.

Jag har haft glykol stående länge, och skulle inte vara brydd att använda den. Däremot ska man komma ihåg att glykolen även är korrosionshämmande och inte bara frysskydd, så det är viktigt med glykol.
(Faktum är att rent vatten kyler bättre än med inblandad glykol.)
Vad är er uppfattning, skulle man kunna sälja allt med gott samvete? Som jag nämnde ovan så äger jag ingen hoj i dagsläget.
 
Vad är er uppfattning, skulle man kunna sälja allt med gott samvete? Som jag nämnde ovan så äger jag ingen hoj i dagsläget.

Är allt oöppnat och har stått svalt så är det ju inga problem, men du får ju inte många kronor för det begagnat. Men du kan ju informera om det när du säljer så vet köparen att de stått ett tag (vilket de också gör i hyllan hos handlare).
 
Ny frågor. Ber om ursäkt att jag frågar så mkt hela tiden men ok vad jag värdesätter era svar. Har som sagt noll kunskap och väldigt lite bollplank om MC utanför KS.
Har ”jagat” MC intensivt sista dagarna och på omväg blivit erbjuden två som är precis inom den för stunden tänkta budgeten även om den förändras hela tiden.

Första frågorna är generella.

  1. Är det lämpliga förstahojar att övningsköra och ta mc-kort med även om som i mitt fall gillar så upprätt körställning som möjligt. (Jag är den stelaste 44-åring ni någonsin kan tänka er)?
  2. Hur viktigt är växelindikator om man är helt ny på hoj?
  3. Är det stor skillnad på svårt man hanterar vindar etc om man skaffar naken mc mot en med vindruta?
  4. Hur säkerställer man att en MC uppfyller samtliga krav för att klassas som tung MC och tillgodose se alla kraven för A-behörighet?


Nu till det specifika motorcyklarna.

Alternativ A:
Suzuki sfv 650 gladius. Från 2012. Två ägare. Rullat under 500 mil. Växelindikator original och ABS finns. Kontinuerlig servad (av ägarna så ingen dokumentation). Inga tekniska/maskinella skavanker. Finns skavanker i lack och plast (inget stort). Nya däck. Besiktigad denna sommar utan anmärkning. Färgen typ mörkgrå/blå (har förresten kulör betydelse för pris på MC i detta segment). Får köpa den för 33.000 kr. Är det billigt, normalt eller dyrt?

Alternativ B:
Honda CBF 600 SA. Från 2008. Drygt 1000 Två ägare. Ingen växelindikator. ABS finns. Precis servad och besiktag (underlag finns på tidigare service också, även om den varit avställd 5 år). Däck och batteri bytt senaste 3 åren. Indikerat pris 32.000 kr. Är det billigt, normalt eller dyrt?
 
Tillbaka
Topp