• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

F55013F5-6F96-4F00-8D96-55216FD3C383.jpeg
@yonsson
Du har gått ner i vikt ser jag :)
Men fy på dej, och du ska vara Lärare ^^

Vid nästa läkare besök så kommer dom inte ta av klockan (0) hehe :hilarious:

gummi.jpg

//Simon

7A0917AE-80EF-4646-A897-4B2F183FC950.jpeg
D47BC5E2-CFF7-4381-B6AB-DB93A5A9F35B.jpeg

Jävla märklig känsla att ha köpt en hoj där jag inte vill modda massa. Det är nog första gången faktiskt. Brukar alltid byta styre, fixa tail tidy osv. Ska pilla bort lite klistermärken, sedan är jag ”klar” tänker jag. Orkar nog inte ens ge mig på att få bort db-kollern.

Edit: Den är ju snyggare utan skjutsbågen men den får sitta kvar för sonens skull.

Edit2: Inte ens blinkers och baklampa behöver man byta.

Senast ändrad:

Jävla märklig känsla att ha köpt en hoj där jag inte vill modda massa. Det är nog första gången faktiskt. Brukar alltid byta styre, fixa tail tidy osv. Ska pilla bort lite klistermärken, sedan är jag ”klar” tänker jag. Orkar nog inte ens ge mig på att få bort db-kollern.

Edit: Den är ju snyggare utan skjutsbågen men den får sitta kvar för sonens skull.

Broms och kopplingshandtag ”behöver” bytas kom jag precis på.

AEF61BFE-D11F-4264-A6DC-2A807116C1F7.jpeg
0D7784D3-207C-4387-BFE0-8C595FCBBE6E.jpeg

Muntert värre i GBG 🙄. Kört 75mil på hojen nu, dags att boka in 100mila-service snart. Körde i regn idag, gick hur bra som helst. Lätt värt att spara 20+20min av sitt liv.
Husqvarna är tydligen petiga med att man gör 100mils service i tid och inte kör för många mil extra. Enligt "min" verkstad så var dom snabba på att backa ur garantin pga av det.

Tänkte återigen be om hjälp i denna eminenta tråd.

Jag skulle vilja prova att förlänga/förstora bromspedalen på min Yamaha MT07 tycker att jag inte riktigt kan ställa in den där jag helst vill ha den. Surfat en del men hittar inget. Vill ha ngt som är lätt att montera på befintlig bromspedal och inte kostar skjortan. Någon som har några tips? Erfarenhet från liknande?

Sen undrar jag om någon med säkerhet vet om en sådan åtgärd kan göras utan krav på registreringsbesiktning och om det kommer vålla bekymmer på körprov/uppkörning?

Flytt av reglage/fotpinnar kräver registreringsbesiktning enligt vad jag läst mig till, men detta är ju bara förstoring.

Jag skulle vilja prova att förlänga/förstora bromspedalen på min Yamaha MT07 tycker att jag inte riktigt kan ställa in den där jag helst vill ha den. Surfat en del men hittar inget. Vill ha ngt som är lätt att montera på befintlig bromspedal och inte kostar skjortan. Någon som har några tips? Erfarenhet från liknande?

Sen undrar jag om någon med säkerhet vet om en sådan åtgärd kan göras utan krav på registreringsbesiktning och om det kommer vålla bekymmer på körprov/uppkörning?

Flytt av reglage/fotpinnar kräver registreringsbesiktning enligt vad jag läst mig till, men detta är ju bara förstoring.
Jag tror att regeln finns för att kunna slå ner på mer extrema påhitt som att byta sida på bromsen eller liknande.
Det du vill göra är ju inte en större förändring än att byta bromshandtaget, och det har jag åtminstone aldrig fått något påpekande om.

Fram eller bakbroms?

Om fram, köp aftermarket likt nedan. Om bak, dvs fotbroms, köp rearsets - blir betydligt dyrare dock då dessa går runt 3-5k.

Googla brake pedal extension mt07.

👍
Finns väldigt mycket till tenere 700 också. Det är ju samma motor, men jag vet inte om pedalen är samma?
Hmm vet faktiskt inte heller, vill minnas att på de tenere 700 som jag kikat på är bromspedalen mer ”rak” i sin konstruktion. På MT07 (åtminstone min) så är bromspedalen (slutdelen) rund. Jag är sjukt opraktisk lagd, men tog för givet att en förlängning bara fästs på befintlig konstruktion. Problemet med aliexpress, eBay etc är att dem gärna visar hur pedalen ser ut efter montering men jag vill veta att dem fäster ordentligt/trafiksäkert även på en pedal med mina förutsättningar.

76F207E4-347E-485C-A6CB-C46F8B858B66.jpeg

0D3E3FCF-791E-4D74-A294-016F7B2BDC68.jpeg

Hmm vet faktiskt inte heller, vill minnas att på de tenere 700 som jag kikat på är bromspedalen mer ”rak” i sin konstruktion. På MT07 (åtminstone min) så är bromspedalen (slutdelen) rund. Jag är sjukt opraktisk lagd, men tog för givet att en förlängning bara fästs på befintlig konstruktion. Problemet med aliexpress, eBay etc är att dem gärna visar hur pedalen ser ut efter montering men jag vill veta att dem fäster ordentligt/trafiksäkert även på en pedal med mina förutsättningar.

76F207E4-347E-485C-A6CB-C46F8B858B66.jpeg

0D3E3FCF-791E-4D74-A294-016F7B2BDC68.jpeg

CNC-Motorcycle-Billet-Rearset-Rear-Set-Foot-Pegs-Pedal-Footrest-For-2013-2020-Yamaha-MT-FZ.jpg

Det är en sjukt vanlig del att byta så det finns garanterat. Köp från en riktig tillverkare, inte Aliexpress, så blir det kanon.

Hittar massa vid snabb googling på ”yamaha mt 07 adjustable footrest”
Förstår inte exakt vad exakt du vill byta.

CNC-Motorcycle-Billet-Rearset-Rear-Set-Foot-Pegs-Pedal-Footrest-For-2013-2020-Yamaha-MT-FZ.jpg

Det är en sjukt vanlig del att byta så det finns garanterat. Köp från en riktig tillverkare, inte Aliexpress, så blir det kanon.

Rearset ja, svindyrt. Uppfattar det som att själva bromspinnen med runda svarta plasten är för kort?

Jag hade bara justerat min fots viloposition eller bytt skor, aldrig upplevt det problemet med mt07 oavsett sneakers, racingboots osv. Vanesak, du vänjer dig @St Maxime .

Rearset ja, svindyrt. Uppfattar det som att själva bromspinnen med runda svarta plasten är för kort?

Jag hade bara justerat min fots viloposition eller bytt skor, aldrig upplevt det problemet med mt07 oavsett sneakers, racingboots osv. Vanesak, du vänjer dig @St Maxime .

Min beskrivning av ”problemområdet” lämnar en del att önska märker jag:) - sorry!

Men @snoozarn beskriver det bättre:) japp jag skulle allra helst vilja att den runda delen med svarta plasten var något större så att den stod ut lite lägre från rammen och egentligen även att den byggde lite lite på höjden. Som det är nu så kan jag inte justera fotbromsen uppåt utan att dem tar fotpinnen (utrymmesbrist). Helt klart en vannesak men oj vad bekvämt det vore om den satt bara lite högre upp och lite längre ut:)

Skar min Vitpilen. Hade jag haft en Svartpilen hade den nog fått stanna längre på grund av skönare körställning.

Åkte en sväng efter jobbet igår. Helt fantastiskt att puttra runt mellan fina grus- och asfaltsvägar en solig höstdag.

Fick även hem Knox jackan i veckan. Som fler i tråden har fått erfara är dom små i storlekarna så jag fick gå upp till en L för att det skulle sitta bra. I övrigt supernöjd med den, kan verkligen rekommenderas!

DSC03195.jpg

Senast ändrad:
Oj oj oj vad sugen man blir....

Sinnessjuka hojar som kommer ut nu... Alldeles för "bra" för normala människor.
Jag kunde köra min HP4 ganska hårt men det behövs riktigt stora banor för att använda max... Anderstorp och Mantorp i Sverige är väl ok, men man vill ju kunna köra i Europa istället om man väl har en snabb hoj.

64F79ABE-82D3-495D-93DF-44FA4A940022.jpeg
2E17F26C-86EB-4597-8D1A-D94CF9929851.jpeg

Det här med att ”skapa sig” behov.
Jag har köpt kläder som tål regn så jag har kört till/från jobbet i regn flera dagar vilket gått bra. Nuvarande skor (som tål vatten väldigt bra) ger dock en glipa mellan byxor och skor.

Således uppstår ett behov; Skor där det inte blir en glipa. Har sökt runt och läst/sett massa recensioner och valde mellan olika TCX, Forma Terra adv och Sidi-kängor. Tillslut landade det i ett par Sidi Adventure 2 med Gore-Tex då de fått så jäkla bra recensioner överallt. Gore-Tex är ju dessutom oslagbart och de matchar hjälmen rätt OK.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp