• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Kör och kör…aldrig ägt så många hojar och kört så få mil.

Blev faktiskt en Yonsson-pleaser i somras. Ska försöka få till lite roligt stuk på den framöver (smygstartat med det vanliga).
F630B12E-E166-4D85-AD6F-CFA5B3561844.jpeg


Denna köptes för något år sedan. Tillbaka till framtiden-kult. Besiktningsbefriad 🤤

3B8EF34F-24B3-4A6A-9ACB-DBF9E26FF213.jpeg


Sen åbäket som hängt med sen 2015.

D5FA3E16-D648-406C-9265-35606D0FA8B2.jpeg


Flytt till Skåne på agendan så hoppas på längre säsong och roligare vägar.

Själv?

Ångrar nästan att jag sålt mina XL när man ser dom i okej skick.

…typ hemska att köra. Men grymma ändå! :)
 
Nu börjar det närma sig uppkörning och en fråga som slog mig är, behöver man ha övningskörningsväst på sig under kördelen på väg?
Jag körde upp i somras i Uppsala. Då hade man inte på västen under lågfartsmomentet men under den vanliga körningen skulle man ha västen fast vänd ut och in 👍 ta med den uti fall att! Tänk också på att om du kör upp med egen hoj så ta med ett registerutdrag så dem kan kolla att den klarar specen.

Lite tips som jag fick inför uppkörningen (och som dom kollade på min uppkörning) var noga med högerregeln. När du passerar en sådan korsning så förväntas du ha bromsberedskap och detta visar du genom att sänka farten och visa med både hand och fotbroms att du är redo att bromsa. Detta gör du genom att ha höger hand på bromshandtaget och höger fot på fotbromsen så det är supertydligt. Lycka till med Uppkörningen 😊

Ps: jobbar nattpass så är mitt inlägg otydligt ber jag om ursäkt på förhand 😅
 
Skoj!! Varmt lycka till!
Tack! :)
Jag körde upp i somras i Uppsala. Då hade man inte på västen under lågfartsmomentet men under den vanliga körningen skulle man ha västen fast vänd ut och in 👍 ta med den uti fall att! Tänk också på att om du kör upp med egen hoj så ta med ett registerutdrag så dem kan kolla att den klarar specen.

Lite tips som jag fick inför uppkörningen (och som dom kollade på min uppkörning) var noga med högerregeln. När du passerar en sådan korsning så förväntas du ha bromsberedskap och detta visar du genom att sänka farten och visa med både hand och fotbroms att du är redo att bromsa. Detta gör du genom att ha höger hand på bromshandtaget och höger fot på fotbromsen så det är supertydligt. Lycka till med Uppkörningen 😊

Ps: jobbar nattpass så är mitt inlägg otydligt ber jag om ursäkt på förhand 😅
Kanon, tusen tack för infon! :)
 
Ingen aning, noterade inga båtar. Jag körde in vid thaien.
Då hade jag åkt. Annars hade du i princip kört på den mellan Thaien och sjösättningsrampen…

Edit, eftersom de delar komponenter, hur får du på parkeringsljus?
Jag hade velat veta om jag bara kan ha lysringen på dagtid och inte mittdioderna också… har bara hittat helljus blink/på …
 
Då hade jag åkt. Annars hade du i princip kört på den mellan Thaien och sjösättningsrampen…

Edit, eftersom de delar komponenter, hur får du på parkeringsljus?
Jag hade velat veta om jag bara kan ha lysringen på dagtid och inte mittdioderna också… har bara hittat helljus blink/på …
Parkeringsljus är fel ord.
Tändning på = ring tänd.
Motor startad = ring + halva lampan
Helljus = Ring + hela lampan.

Det går inte att bara ha ringen tänd utan nyckeln i.
 
Jag körde upp i somras i Uppsala. Då hade man inte på västen under lågfartsmomentet men under den vanliga körningen skulle man ha västen fast vänd ut och in 👍 ta med den uti fall att! Tänk också på att om du kör upp med egen hoj så ta med ett registerutdrag så dem kan kolla att den klarar specen.

Lite tips som jag fick inför uppkörningen (och som dom kollade på min uppkörning) var noga med högerregeln. När du passerar en sådan korsning så förväntas du ha bromsberedskap och detta visar du genom att sänka farten och visa med både hand och fotbroms att du är redo att bromsa. Detta gör du genom att ha höger hand på bromshandtaget och höger fot på fotbromsen så det är supertydligt. Lycka till med Uppkörningen 😊

Ps: jobbar nattpass så är mitt inlägg otydligt ber jag om ursäkt på förhand 😅
Man kan också hålla inne bakbromsen lite lätt vid korsningar så att bromslampan lyser. Då ser den bakom att man har bromsberedskap.

Finns ju massa saker de kollar men det hoppas jag @NickL har koll på, exempelvis att använda hela filen men inte gena på olämpliga ställen på 70-vägar, att inte ställa sig i utsatt läge vid vänstersväng i korsning osv.
 
B24A5ACB-FFB0-425A-AF38-9F93A6059B97.jpeg

Beställt ny Kriega rygga, Max28. Haft min nuvarande R20 i många år och deras rem-system är oslagbart skönt (men behöver en som tål vatten bättre).

Kan för övrigt varmt rekommendera Kriega, grymma grejer. Om någon vill testa R20 så säg till.
 
Senast ändrad:
B24A5ACB-FFB0-425A-AF38-9F93A6059B97.jpeg

Beställt ny Kriega rygga, Max28. Haft min nuvarande R20 i många år och deras rem-system är oslagbart skönt (men behöver en som tål vatten bättre). Nu blir det ingen klädshopping till hojen på länge, har lagt typ 20 papp på nya kläder. Fy fan.

Kan för övrigt varmt rekommendera Kriega, grymma grejer. Om någon vill testa R20 så säg till.
Kan bara instämma med Kriega. Kört med Kriega US20 att spänna fast på hojen länge, köpte en US40 i somras. Satt riktigt bra längs allt grus och härj vi körde.
 
Man kan också hålla inne bakbromsen lite lätt vid korsningar så att bromslampan lyser. Då ser den bakom att man har bromsberedskap.

Finns ju massa saker de kollar men det hoppas jag @NickL har koll på, exempelvis att använda hela filen men inte gena på olämpliga ställen på 70-vägar, att inte ställa sig i utsatt läge vid vänstersväng i korsning osv.
Jo jag tycker det, körläraren har varit på en mycket vad gäller hojplacering och bromsberedskap.

Utsatt läge i vänstersvängskorsning vet jag dock inte vad du menar då min lärare ville att man ska hela vägen ut, mitt i korsningen?

På tal om parkeringsljus så är det ju lag på att ha det igång om man parkerar vid vägen i skymning och mörker, men det verkar inte vara alla hojar som har parkeringsljus?
 
Jo jag tycker det, körläraren har varit på en mycket vad gäller hojplacering och bromsberedskap.

Utsatt läge i vänstersvängskorsning vet jag dock inte vad du menar då min lärare ville att man ska hela vägen ut, mitt i korsningen?

På tal om parkeringsljus så är det ju lag på att ha det igång om man parkerar vid vägen i skymning och mörker, men det verkar inte vara alla hojar som har parkeringsljus?
Gör som han säger, inte som vi säger. Lagar och regler kan ju ändras, det är 20 år sedan jag tog mitt mc-kort.

Parkeringsljus med nyckeln i har nog alla hojar.
 
Gör som han säger, inte som vi säger. Lagar och regler kan ju ändras, det är 20 år sedan jag tog mitt mc-kort.

Parkeringsljus med nyckeln i har nog alla hojar.
Oki :)

Men du får ju inte lämna cykeln med nyckeln i så tänker att det blir svårt att verkligen parkera då?
Iofs räknas ju alla stopp som parkering så länge det inte är för att lasta av/på eller släppa på en passagerare.
 
Igår blev den knappt 30milarunda nere i Blekinge i ömsom sol, ömsom störtjäklaregn😃
Men kul var det ändå😁
Fasen va smutt det är med intercomen när man är ute och letar kontroller👍
IMG_20220918_151935.jpg
 

Bilagor

  • IMG_20220918_151920.jpg
    IMG_20220918_151920.jpg
    1.6 MB · Visningar: 3
  • IMG_20220918_151826.jpg
    IMG_20220918_151826.jpg
    2 MB · Visningar: 2
  • IMG_20220918_151814.jpg
    IMG_20220918_151814.jpg
    1.5 MB · Visningar: 2
Tillbaka
Topp