• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Kör min Akra med cat, ingen db-killer.. låter lagom. Grannen som också kör hoj säger den låter underbart, lite som åskan (hans ord)

Utan belastning hör man markant skillnad på original iaf

Tydligen är det halvdag på fredag så håll tummarna att man det är torrt och över 10 grader så man får gasa lite...
Hade behövt lite varmare kläder kände jag sist...

02F06B79-28DE-4BC0-96CA-3F36F5326F26.jpeg

Jag ska försöka få med min sambo på hojen nästa år.
Hon är ganska ointresserad och inte så sugen på att köpa kläder.
Hur har ni andra gjort? Hon lär inte uppskatta tight skinnställ så jag tänker mig någon sportigare jacka och kanske kevlarjeans eller liknande att börja med.
Eventuellt gillar hon inte det och då lär det aldrig bli använt heller. Men jag tänker att sköna kläder är bäst initialt.

Nya RS släppet ifrån Triumph lockar :cool:
Street Triple 765
5468823A-FF84-4ACD-88A1-BBE7F62A93B8.jpeg
Triumph blir bara bättre och bättre. Dessa lär vara galet roliga. Visst var det typ 130 hästar?

Min kompis köpte precis denna:

IMG_5042.jpeg
68873828513__7A12744A-BFAD-44DF-A72F-CDB384A80978.jpeg

Så jävla snygg live. Har tagit ett år att vänja sig med designen men oj vad jag gillade den. Hela cockpiten var full av kolfiber och den kändes väldigt aggressiv.

Triumph blir bara bättre och bättre. Dessa lär vara galet roliga. Visst var det typ 130 hästar?

Min kompis köpte precis denna:

IMG_5042.jpeg
68873828513__7A12744A-BFAD-44DF-A72F-CDB384A80978.jpeg

Så jävla snygg live. Har tagit ett år att vänja sig med designen men oj vad jag gillade den. Hela cockpiten var full av kolfiber och den kändes väldigt aggressiv.
Snyggt!
Ja precis 130 hästar, ser väldigt bra ut på pappret på övriga specifikationerna.
Var intresserad av en Ducati Supersport S till våren, men den har kanske fått konkurrens :)

Jag ska försöka få med min sambo på hojen nästa år.
Hon är ganska ointresserad och inte så sugen på att köpa kläder.
Hur har ni andra gjort? Hon lär inte uppskatta tight skinnställ så jag tänker mig någon sportigare jacka och kanske kevlarjeans eller liknande att börja med.
Eventuellt gillar hon inte det och då lär det aldrig bli använt heller. Men jag tänker att sköna kläder är bäst initialt.
Klart din sambo ska hänga med på hojen😃
@Roosterwife är mästare på att undvika hamna på bild men trivs bäst i sina kevlarjeans eller Lindstrands Lizardbrallor.
IMG_20221106_094814.jpg

IMG_20221106_091835.jpg

Sen varieras det med skinnjacka eller crosströja över skyddsjacka.
Oftast åker hon runt med sina höga "sneakers" 👍
IMG_20221106_092857.jpg

IMG_20221106_095851.jpg

Mottot är iaf bekvämt och så säkert det går med skydd på utsatta ställen.
Har man kläder man trivs i använder man grejerna😃

Klart din sambo ska hänga med på hojen😃
@Roosterwife är mästare på att undvika hamna på bild men trivs bäst i sina kevlarjeans eller Lindstrands Lizardbrallor.
IMG_20221106_094814.jpg

IMG_20221106_091835.jpg

Sen varieras det med skinnjacka eller crosströja över skyddsjacka.
Oftast åker hon runt med sina höga "sneakers" 👍
IMG_20221106_092857.jpg

IMG_20221106_095851.jpg

Mottot är iaf bekvämt och så säkert det går med skydd på utsatta ställen.
Har man kläder man trivs i använder man grejerna😃
Tack!
Jag tänker att skinn är bäst OM något ska hända... Det är ju ändå mitt ansvar om något händer.
Men å andra sidan kanske en rejäl jacka med skydd och kevlarjeans och racingstövlar kan funka.
Jag köpte själv Knox senaste kevlarjeans som har skydd i knä och höft, de är skönare än mysbyxor.

Tack!
Jag tänker att skinn är bäst OM något ska hända... Det är ju ändå mitt ansvar om något händer.
Men å andra sidan kanske en rejäl jacka med skydd och kevlarjeans och racingstövlar kan funka.
Jag köpte själv Knox senaste kevlarjeans som har skydd i knä och höft, de är skönare än mysbyxor.
Fick ett annat synsätt på kevlarjeans efter @Roosterwife kraschade sin hoj för 7 år sen. 🙂
Var emot dom till att börja med men efter att dom behövde två saxar och till slut min Gerber kniv för att kunna klippa/skära upp hennes brallor inne på akuten så kan jag inget annat än intyga att dom är JÄKLIGT stryktålig.
Däremot kan jag tycka att dom oftast "ska" bäras så tight att det knappt går att få i skydd i dom.

Fick ett annat synsätt på kevlarjeans efter @Roosterwife kraschade sin hoj för 7 år sen. 🙂
Var emot dom till att börja med men efter att dom behövde två saxar och till slut min Gerber kniv för att kunna klippa/skära upp hennes brallor inne på akuten så kan jag inget annat än intyga att dom är JÄKLIGT stryktålig.
Däremot kan jag tycka att dom oftast "ska" bäras så tight att det knappt går att få i skydd i dom.

Ja de verkar hållbara! Jag vet bara hur ont man har när man landar på höften i en krasch och inte har höftskydd (som inte fanns på raceställen förr).

Dessa Knox köpte jag i år:
864158_large_mens-richmondmkii-jeans-black-8_1.jpg
Det medföljer mjuka 3do-skydd som knappt märks av. Jag hade dom på kontoret med skydd i hela dagen utan problem i somras. De är både varma och svala.

"Jeans avsmalnande passform med ett yttermaterial som består av slitstark Cordura Denim. Hela byxan är förstärkt med DuPont Kevlar® och detta på ett sätt så inga synliga extra sömmar behövs. Invävd COOLMAX® All season fiber som håller byxan svalare under varmare sommardagar.
Yttermaterialet är DWR-behandlat vilket gör byxorna vattenavstötande.
CE-godkända skydd ingår: Knox väldigt smidiga skydd MICRO-LOCK vid knä och höfter.

Knäskydden kan enkelt plockas ut. Diskret dragkedja vid insidan av knäna. Dragkedjor från YKK. "

Jag tänkte köpa en ny hjälm på Black Friday.

Är det någon här som har testat eller äger AGV K6?
Jag har tidigare haft AGV Corsa R, K5 och K5S. Jag vet inte var de finns i Stockholm men de verkas inte säljas någonstans?
Sugen på en Pista men de kostar ju nästan det dubbla nu mot när jag köpte sist...
K6 ska vara en ny hjälm som är bra för sportigare körning på gata. Jag är däremot inte helt överens med den då den inte ser sportig ut alls jämfört med de andra.

DAINESE21AGV.00004OL_SN006069_CLOSEUP02.jpg

Värt att tänka på med kevlar är att det finns single layer, där det är invävt i jeanstyget samt dual layer där man har en invändig äkevlarstrumpa”. Single är mycket svalare. Numer finns också skyddsklassning där de olika ger ett visst glidskydd osv, mer info här.

Sambon har Lindstrands kevlarjeans, en ok HJC hjälm, såna där höga skinndojor, alpinestars tror jag, samt både en hoodie och en tygjacka, ingen av dessa är dock toppklass.

Hon åker med 0,7 gång per år, INKLUSIVE Vespaturer.

:)

Nu kastar jag ut en off topic fråga i brist på andra ställen att vända mig till.

Är de någon här som har erfarenhet av Cake?
Mer exakt Cake Makka flex.

1667832643205.jpeg

Har fått ett galet ha-begär efter att jag spanat in denna video.

Men som alltid med ”nya” varumärken blir jag väldigt skeptisk om ingen annan har testat.

Så min fråga lite kort:
Varumärket Cake, bra eller anus?

Nu kastar jag ut en off topic fråga i brist på andra ställen att vända mig till.

1667832643205.jpeg

Men som alltid med ”nya” varumärken blir jag väldigt skeptisk om ingen annan har testat.

Så min fråga lite kort:
Svenskt företag så ev garantiärenden eller problem borde vara lättlösta. Jag skulle kunna tänka mig en kalk.

Svenskt företag så ev garantiärenden eller problem borde vara lättlösta. Jag skulle kunna tänka mig en kalk.
Helt med på att dem är svenska och har även rätt så bra samarbeten med bl.a. Polestar.
Däremot så har jag bara "läst" till mig information, aldrig träffat eller hört från någon som kört eller faktiskt ägt en hoj från Cake.

Senast ändrad:

1667832643205.jpeg

Så min fråga lite kort:

De är häftiga. Men jag förstår inte hur man ska använda den? Den måste köras med på väg va?
Kan inte tänka mig köra med den där på Essingeleden (eller annan valfri större väg)...
Crossvarianten med Öhlins verkar rolig att leka med däremot.

De är häftiga. Men jag förstår inte hur man ska använda den? Den måste köras med på väg va?
Kan inte tänka mig köra med den där på Essingeleden (eller annan valfri större väg)...
Med tanke på tillvalen så verkar det vara något att ha på sitt landställe, för att kortare ärenden osv. Men det är ju ambitiöst med en crossvariant som är dyrare än en KTM E-XC.

För mig skulle den främst vara att åka runt på sommaren i centrala Göteborg och eventuellt en avstickare till havet. Då tänker jag att det skulle vara på långsam bilväg och eventuellt någon cykelväg här och var i körläge 2 (dvs 25km/h).

Romantiserar kanske lite väl mycket att få åka i tysthet i den ”varma” Göteborgs sommaren likt att åka en färgglad vespa i Santorini 😍😂

För mig skulle den främst vara att åka runt på sommaren i centrala Göteborg och eventuellt en avstickare till havet. Då tänker jag att det skulle vara på långsam bilväg och eventuellt någon cykelväg här och var i körläge 2 (dvs 25km/h).

Romantiserar kanske lite väl mycket att få åka i tysthet i den ”varma” Göteborgs sommaren likt att åka en färgglad vespa i Santorini 😍😂
Jag fattar, det låter rätt nice!
Mentalt så är jag personligen här just nu:

Vet inte hur laglydig du är men om den är reggad som klass1 moped (45km/h) får man inte köra på cykelväg.
För övrigt är det ju ganska härligt att bränna runt på moped sommartid.

1667832643205.jpeg

Så min fråga lite kort:
Skitfula, tror man skulle tröttna rät snabbt på designen. Ser ut som nåt man själv skruvat i hop.

Jag fattar, det låter rätt nice!
Mentalt så är jag personligen här just nu:
Men gud vad härligt! 😍

Vet inte hur laglydig du är men om den är reggad som klass1 moped (45km/h) får man inte köra på cykelväg.
För övrigt är det ju ganska härligt att bränna runt på moped sommartid.
Makka finns att köpa även som 25km/h moppe som (om jag inte misstar mig) får köras på cykelväg. Så jag är kanske inte 100% laglydig om jag kör min ”vanliga” Makka på cykelväg. Men sålänge jag respekterar andra cyklister, inte kör som en idiot och susar långsamt (25km/h) runt utan att låta som en trimmad 2-taktare så tror jag inte de flesta människor bryr sig. Men förstår din tanke om att inte komma i kläm med polisen, tack för omtanken 😘

Precis min tanke, har sneglat på en vespa primavera 50 rätt så länge av just den anledningen men något i estetiken fick mig att fastna för just Makka. Sen tycker jag att El-moppe i stan är givet före en liten å klen fyrtaktare som stör ”stads-vimmlet”.

Skitfula, tror man skulle tröttna rät snabbt på designen. Ser ut som nåt man själv skruvat i hop.
Fattar, de är ju lite av en ”hata eller älska” design. Jag går lite mer mot älska sidan 😍😂

Makka finns att köpa även som 25km/h moppe som (om jag inte misstar mig) får köras på cykelväg. Så jag är kanske inte 100% laglydig om jag kör min ”vanliga” Makka på cykelväg. Men sålänge jag respekterar andra cyklister, inte kör som en idiot och susar långsamt (25km/h) runt utan att låta som en trimmad 2-taktare så tror jag inte de flesta människor bryr sig. Men förstår din tanke om att inte komma i kläm med polisen, tack för omtanken 😘
Tänk också på att 45km/h varianten måste ha regskylt och får inte parkeras på trottoarer eller liknande, den måste parkeras "lagligt" på MC-parkeringar och motsv.

Tillbaka
Topp