• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Hur bestämmer ni spec på fjädringen på tex v4s? Får ni fria händer eller är tillverkarna med o petar?
Finns det en optimal vikt på förare? ( Hur mycket behöver jag banta?):)
Generellt sett brukar kunden ha en tanke om hur det ska kännas. Men vi kör joint tests och i fallet med V4S även egna test för att hitta Öhlinskänslan och kunna ge en bra rekommendation utifrån kundens önskemål. Beroende på typ av hoj ska man ta hänsyn till komfort osv också. Runt 75kg brukar väl vara standard. Bara att byta till en hårdare fjäder annars :)
 
Nu menar jag fram alltså. Inte direkt vanligt med coil fram på Mtb eftersom det innebär en hel del straffvikt. Coil kräver även en annan inpassning inställningsmässigt (byte av fjäder) jämfört med luft (räcker ju pumpa luft). Jag kör med coil bak och luft fram på min hoj.

Det finns en viktfixering inom cykling som gör att de flesta föredrar luft framför coil. Det är ju även lättare att sälja hojar med luft då det är lättare att anpassa än coil.
Ah, jag tänkte bak. Ja det är lite mer meck med fjäder i framgaffeln såklart.
 
Generellt sett brukar kunden ha en tanke om hur det ska kännas. Men vi kör joint tests och i fallet med V4S även egna test för att hitta Öhlinskänslan och kunna ge en bra rekommendation utifrån kundens önskemål. Beroende på typ av hoj ska man ta hänsyn till komfort osv också. Runt 75kg brukar väl vara standard. Bara att byta till en hårdare fjäder annars :)
Tack för svar.👍
Hur mycket av jobbet görs i datasimulering vs testmulor irl? hur långt före ligger ni i utvecklingen? är ni igång med -24modeller nu elller ännu längre fram?
 
Tack för svar.👍
Hur mycket av jobbet görs i datasimulering vs testmulor irl? hur långt före ligger ni i utvecklingen? är ni igång med -24modeller nu elller ännu längre fram?
Den simulering vi använder är främst för hållf och liknande. Det beror helt på vilken typ av applikation, vissa projekt är på något år medan andra kan sträcka sig uppemot ca tre.
 
Har 0kr i inkomst nu men jag Måste köpa mig nåt billigt till nästa år gsxr1000 04-08 någon som har input på en sån?
Jag har haft en K5 och en K6. Riktigt skön hoj på gata, enligt mig riktigt skön att köra.
Det enda man behöver göra är att sätta på en öppen pipa, tex Racefit Growler och en quickshifter.

IMG_0005.JPG


Visst känns den gammal mot dagens hojar men den är ju snart 20 år... Lagom med hästar för gata. Lite för tung på bana men ändå rolig.
Tyvärr är de riktigt högt prisade pga att de är så omtalade och har nästan kult-status nu.
 
Generellt sett brukar kunden ha en tanke om hur det ska kännas. Men vi kör joint tests och i fallet med V4S även egna test för att hitta Öhlinskänslan och kunna ge en bra rekommendation utifrån kundens önskemål. Beroende på typ av hoj ska man ta hänsyn till komfort osv också. Runt 75kg brukar väl vara standard. Bara att byta till en hårdare fjäder annars :)
Hej nu antar jag att du tänker på standard set upp gat mc.
Inte på race på bana eller cross på Sm nivå där justerar man efter bana och körstil. Så var det i Finland då vi höll på.
Det fanns vissa som körde WP/Öhlin men moddade annan typ av olja samt en hylsa som för att sätta press på fjädern.
Nu finns dom att köpa från återförsäljaren på den tiden så fixade åkarna dessa eller deras mekar. (hylsan)

//Simon
 
Hej nu antar jag att du tänker på standard set upp gat mc.
Inte på race på bana eller cross på Sm nivå där justerar man efter bana och körstil. Så var det i Finland då vi höll på.
Det fanns vissa som körde WP/Öhlin men moddade annan typ av olja samt en hylsa som för att sätta press på fjädern.
Nu finns dom att köpa från återförsäljaren på den tiden så fixade åkarna dessa eller deras mekar. (hylsan)

//Simon
Att sätta press på fjädern är väl som att ställa högre förspänning? Ändrar ju inte fjäderkonstanten, men hjälper ju en del.

Tjockare olja är ju oxå en klassiker om man inte kan ställa in dämparna, men om de körde WP eller Öhlins borde väl båda dessa saker gått att justera?

Lär mig gärna om jag har fel här.
 
Hej nu antar jag att du tänker på standard set upp gat mc.
Inte på race på bana eller cross på Sm nivå där justerar man efter bana och körstil. Så var det i Finland då vi höll på.
Det fanns vissa som körde WP/Öhlin men moddade annan typ av olja samt en hylsa som för att sätta press på fjädern.
Nu finns dom att köpa från återförsäljaren på den tiden så fixade åkarna dessa eller deras mekar. (hylsan)

//Simon
Ja precis, jag jobbar bara mot OEM, inget med racing. För racing är det som du säger en helt annan inriktning där man justerar oljenivå, shims, fjäder osv för varje bana. När vi jobbar mot OEM behöver vi hitta ett läge som fungerar mer generellt. Sen bör man alltid ställa häng individuellt för bättre körupplevelse, alternativt byta fjäder om man är för tung/lätt. Men en för klen fjäder kan inte vägas upp av att öka på förspänningen för mycket för att hantera en tyngre förare. Då måste fjädern bytas.
 
Att sätta press på fjädern är väl som att ställa högre förspänning? Ändrar ju inte fjäderkonstanten, men hjälper ju en del.

Tjockare olja är ju oxå en klassiker om man inte kan ställa in dämparna, men om de körde WP eller Öhlins borde väl båda dessa saker gått att justera?

Lär mig gärna om jag har fel här.
Klassiskt fel även på Mtb. Man har för mjuk fjäder och försöker kompensera med högre förspänning. Det enda som händer att att man sabbar finkänsligheten.
 
Generellt sett brukar kunden ha en tanke om hur det ska kännas. Men vi kör joint tests och i fallet med V4S även egna test för att hitta Öhlinskänslan och kunna ge en bra rekommendation utifrån kundens önskemål. Beroende på typ av hoj ska man ta hänsyn till komfort osv också. Runt 75kg brukar väl vara standard. Bara att byta till en hårdare fjäder annars :)
Du, varför är det räknat för barn, egentligen? Är det de taniga spaghettiätarnas styrning? Har för mig att mina kläder vägde typ 13 kg då jag körde fort. Snittkunden lär ju knappast väga 60 pannor?
 
Att sätta press på fjädern är väl som att ställa högre förspänning? Ändrar ju inte fjäderkonstanten, men hjälper ju en del.

Tjockare olja är ju oxå en klassiker om man inte kan ställa in dämparna, men om de körde WP eller Öhlins borde väl båda dessa saker gått att justera?

Lär mig gärna om jag har fel här.
Det fanns att ställa in en del men det var inte tillräckligt OBS detta var ca år 2000.

Vad jag minns att man chimsade upptill 0,5mm - 20mm på ovansidan (fjädern) Tunnare /Tjockare olja i retur allt på hur man ville ha på banan.
Eller så böt man båda stötdämparna om man hade en till i reserv.

Nu på dagens hojar så om du har tank väska packboxar dessa har inte VP/Öhlins då det är standard. EJ BANA

Finns det en eller flera kit att köpa till en hylsa eller brickor som monteras uppifrån.
Man märker ev inte detta innan sakerna är riktigt inkörda eller på väg att starta att vibrera.

Rossi körde ju APRILIA 250 tvåtakt klassen på den tiden. Innan den klassen togs bort ;)

//Simon
 
Senast ändrad:
Det fanns att ställa in en del men det var inte tillräckligt OBS detta var ca år 2000.

Vad jag minns att man chimsade upptill 0,5mm - 20mm på ovansidan (fjädern) Tunnare /Tjockare olja i retur allt på hur man ville ha på banan.
Eller så böt man båda stötdämparna om man hade en till i reserv.

Nu på dagens hojar så om du har tank väska packboxar dessa har inte VP/Öhlins då det är standard. EJ BANA

Finns det en eller flera kit att köpa till en hylsa eller brickor som monteras uppifrån.
Man märker ev inte detta innan sakerna är riktigt inkörda eller på väg att starta att vibrera.

Rossi körde ju APRILIA 250 tvåtakt klassen på den tiden. Innan den klassen togs bort ;)

//Simon
Förspänning hade väl de flesta hojar -00, men om den hade nått år på nacken var det rätt sparsmakat på den tiden.

För mjuka fjädrar är väl ett problem än idag väl?
Både japaner och italienare är betydligt lättare än oss nordeuropeer.
Ingen av de hojar jag haft har varit utrustade med nog hårda fjädrar egentligen, men då jag inte kört så mycket bana har jag bara gillat läget och spännt dem lite för mycket.
 
Svårt följa den här tråden när Simon.x är så aktiv nu och han är på mångas (inklusive min) shitlist efter den där kamerafadäsen på köp/sälj.

😄
 
Förspänning hade väl de flesta hojar -00, men om den hade nått år på nacken var det rätt sparsmakat på den tiden.

För mjuka fjädrar är väl ett problem än idag väl?
Både japaner och italienare är betydligt lättare än oss nordeuropeer.
Ingen av de hojar jag haft har varit utrustade med nog hårda fjädrar egentligen, men då jag inte kört så mycket bana har jag bara gillat läget och spännt dem lite för mycket.
Nu kör jag inte Cross eller bana aktivt i dags läget som på den tiden, Men ja se på XT660X/R Som exempel.. PG sin egna tjänstevikt dessa droppa nästan ca 5 cm fram. Pg att dom var för klena där av moddade folk fram gaffeln. Nu har Yamaha ett kitt för denna en hylsa i 22mm. Detta är lätt bytt.

//Simon
 
Nu kör jag inte Cross eller bana aktivt i dags läget som på den tiden, Men ja se på XT660X/R Som exempel.. PG sin egna tjänstevikt dessa droppa nästan ca 5 cm fram. Pg att dom var för klena där av moddade folk fram gaffeln. Nu har Yamaha ett kitt för denna en hylsa i 22mm. Detta är lätt bytt.

//Simon
Vad är det för hylsa och vad är det den åtgärdar?
 
Vad är det för hylsa och vad är det den åtgärdar?

Den en är ca 22mm och ihålig trycker ner fjädern.

Hojen blir mindre svampig är syftet
Dom på XT660.com Startade med vanligra brickor som man köper på ex ''Bauhus'' (den sidan är nu nere)
Detta är typ en bruks mc som bud firmorna använder.


Tänk så här om mcn står på banken just på denna modell så droppar den ner sig fram utan förare och utan hylsan.,
Sedan kan du tänka dej om en förare på ca 80 kg sitter på denna.

//Simon
 
Den en är ca 22mm och ihålig trycker ner fjädern.

Hojen blir mindre svampig är syftet
Dom på XT660.com Startade med vanligra brickor som man köper på ex ''Bauhus'' (den sidan är nu nere)
Detta är typ en bruks mc som bud firmorna använder.


Tänk så här om mcn står på banken just på denna modell så droppar den ner sig fram utan förare och utan hylsan.,
Sedan kan du tänka dej om en förare på ca 80 kg sitter på denna.

//Simon
Det är med andra ord så att man lägger mer förspänning på fjädern. Det hade varit bättre att byta till en styvare fjäder.

Hojen kommer alltid (om du inte har en oerhört styv fjäder) droppa lite under sin egenvikt. Droppet ihop med föraren på är vad som kallas sag och är en viktig inställningsparameter.
 
Nu funkar quickshift mycket bättre igen, dock inte helt 100%. Jag hade tydligen dragit en av låsmuttrarna åt fel håll så den låste inte staget vilket skapade ett spel. Justerade även ner pedalen lite. Ska nog justera ner den lite till sedan blir det nog klockrent igen. Verkar lite känsligt det där.
 
Nu funkar quickshift mycket bättre igen, dock inte helt 100%. Jag hade tydligen dragit en av låsmuttrarna åt fel håll så den låste inte staget vilket skapade ett spel. Justerade även ner pedalen lite. Ska nog justera ner den lite till sedan blir det nog klockrent igen. Verkar lite känsligt det där.
Hur beter den sig? QS kräver ett fast handlag , om man har vanan att lägga tryck på innan man växlar så brukar den funka sådär.
 
Hur beter den sig? QS kräver ett fast handlag , om man har vanan att lägga tryck på innan man växlar så brukar den funka sådär.
Innan jag bytte till boots och började skruva gick alla växlar i smidigt. Nu funkar den bra men från femman till sexan är den lite ryckig nu när jag höjt växelarmen. Den går in smidigt neråt och uppåt till alla andra växlar.

Jag tror växelarmen är liiite för högt satt, om jag drar ner den lite till så blir det nog kanon. Vad jag läst mig till ska armen få vara helt orörd när man inte växlar, annars stör man sensorn. Jag tror dock avståndet mellan boots och växelarm är lite lite för stort, därav ryckigt upp till sexan.
 
Innan jag bytte till boots och började skruva gick alla växlar i smidigt. Nu funkar den bra men från femman till sexan är den lite ryckig nu när jag höjt växelarmen. Den går in smidigt neråt och uppåt till alla andra växlar.

Jag tror växelarmen är liiite för högt satt, om jag drar ner den lite till så blir det nog kanon. Vad jag läst mig till ska armen få vara helt orörd när man inte växlar, annars stör man sensorn. Jag tror dock avståndet mellan boots och växelarm är lite lite för stort, därav ryckigt upp till sexan.
Precis, så fort man rör den och sensorn känner av det så bryter den tändningen. Tror du har rätt i att avståndet är lite för stort där.
 
Det är med andra ord så att man lägger mer förspänning på fjädern. Det hade varit bättre att byta till en styvare fjäder.

Hojen kommer alltid (om du inte har en oerhört styv fjäder) droppa lite under sin egenvikt. Droppet ihop med föraren på är vad som kallas sag och är en viktig inställningsparameter.
Visst kan man byta till starkare fjäder men det ska inte behövas av köparen, Då dessa var nya hojar, Det ska tillverkaren fixa. Inte bara fixa en adapter samt annan viskositet på oljan. Nu är denna modell inte en Ktm eller Husa med lägre torrvikt mm utan en trött supermotard om man inte moddar denna.


//Simon
 
Tillbaka
Topp