• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Bra input!
Min målbild är dock att parkera så elegant att till och med p-lisor skulle bli charmade. 😉

Inspo:
1C536E76-002E-45B7-AF25-0A0B077D113D.jpeg
Hur åkte hunden dit? 😁
 
Kunde inte låta bli att gräva vidare i Cake Makka, blev en provkörning tillslut :p

Den är precis det jag misstänkte, en sjukt rolig leksak. Nu måste jag bara försöka hitta på en anledning till att skaffa en 🤩😂
1D82CDCA-36E8-4ABC-9A5F-FC1E91F688AB.jpeg


Lite Honda Zoomer vibbar i uppbyggnad och Crescent Compact designmässigt, enkelt och robust uppbyggd, ser ut att klara hård stadstrafikkörning utan plast och smäck som går sönder och ser tråkigt ut.

En anledning att köpa en kan ju vara att förekomma grannarna genom att vara först i kvarteret/på gatan beroende lite på var du bor. Fast kanske inte är någon statushöjare som husbil, elbil, pool osv
 
Lite Honda Zoomer vibbar i uppbyggnad och Crescent Compact designmässigt, enkelt och robust uppbyggd, ser ut att klara hård stadstrafikkörning utan plast och smäck som går sönder och ser tråkigt ut.

En anledning att köpa en kan ju vara att förekomma grannarna genom att vara först i kvarteret/på gatan beroende lite på var du bor. Fast kanske inte är någon statushöjare som husbil, elbil, pool osv
Ja precis! Känns lite som en elektrisk zoomer!

När jag var inne och testade Makkan hade dem en inne på service som körs av Dominos Pizza. Totalt mörbultad och misshandlad. Men enligt personalen så krävs det väldigt mycket för att köra sönder en Makka. Tänker att pizza-bud är perfekta testpiloten för att köra skiten ut moppen, med tanke på hur dem kör runt i stan :p

Med tanke på att min granne i garaget precis skaffade en Bentley Bentega så tror jag min eventuella lilla El-moped kommer göra lagom lite för att höja min status 😂😂😂
 
God afton allesammans,

Jag är som bekant oteknisk som få och tänkte be om hjälp här igen.

Har en MT07 som igår för första gången betedde sig lite knasigt eller rättare sagt hastighetsmätare. När man krypkör/rullar upp till farten 4 km/h så står den som 0 km/h för att sen hoppa till 5 km/h när man når den hastigheten. Därifrån är allt som vanligt, men hastigheter 1-4 km/h har liksom ersatts från med 0 km/h, samma sak när man sänker farten. Någon som vet vad som kan vara galet och om det är kostsamt att åtgärda? Trodde först att det kanske hade att göra med ngt kallare klimat (även om vi haft 8-9 plusgrader), men motorcykeln har stått i varmt garage i 24 timmar efter det och gör likadant idag….

Bild för roligare inlägg🙂
AC23DB28-0136-45F8-A5A8-CB463C242579.jpeg
 
God afton allesammans,

Jag är som bekant oteknisk som få och tänkte be om hjälp här igen.

Har en MT07 som igår för första gången betedde sig lite knasigt eller rättare sagt hastighetsmätare. När man krypkör/rullar upp till farten 4 km/h så står den som 0 km/h för att sen hoppa till 5 km/h när man når den hastigheten. Därifrån är allt som vanligt, men hastigheter 1-4 km/h har liksom ersatts från med 0 km/h, samma sak när man sänker farten. Någon som vet vad som kan vara galet och om det är kostsamt att åtgärda? Trodde först att det kanske hade att göra med ngt kallare klimat (även om vi haft 8-9 plusgrader), men motorcykeln har stått i varmt garage i 24 timmar efter det och gör likadant idag….

Bild för roligare inlägg🙂
AC23DB28-0136-45F8-A5A8-CB463C242579.jpeg
Jag hade bara levt med det. Men jag åker gammal Harley så...
 
God afton allesammans,

Jag är som bekant oteknisk som få och tänkte be om hjälp här igen.

Har en MT07 som igår för första gången betedde sig lite knasigt eller rättare sagt hastighetsmätare. När man krypkör/rullar upp till farten 4 km/h så står den som 0 km/h för att sen hoppa till 5 km/h när man når den hastigheten. Därifrån är allt som vanligt, men hastigheter 1-4 km/h har liksom ersatts från med 0 km/h, samma sak när man sänker farten. Någon som vet vad som kan vara galet och om det är kostsamt att åtgärda? Trodde först att det kanske hade att göra med ngt kallare klimat (även om vi haft 8-9 plusgrader), men motorcykeln har stått i varmt garage i 24 timmar efter det och gör likadant idag….

Bild för roligare inlägg🙂
AC23DB28-0136-45F8-A5A8-CB463C242579.jpeg
Kan ju vara så att den är för dålig på att visa mellan 1-4 och därmed blir det 0.
Sen är det ju en motorcykel så den ska inte rullas i 1-4km/h :D
 
Jag hade bara levt med det. Men jag åker gammal Harley så...
Jag är ju så rackarns fyrkantig så har stött svårt att bara släppa det. Däremot ser man ju gärna en bild på Harleyn

Kan ju vara så att den är för dålig på att visa mellan 1-4 och därmed blir det 0.
Sen är det ju en motorcykel så den ska inte rullas i 1-4km/h :D

När man som jag övningskör (håller på med lågfartsbanan) och där går det ju lite långsamt..

Vill minnas att det funkat tidigare så därav att jag blir lite grinig på detta…
 
Jag är ju så rackarns fyrkantig så har stött svårt att bara släppa det. Däremot ser man ju gärna en bild på Harleyn



När man som jag övningskör (håller på med lågfartsbanan) och där går det ju lite långsamt..

Vill minnas att det funkat tidigare så därav att jag blir lite grinig på detta…
Ok, jag visste inte att du övningskörde.
Men då vet du att du ska hålla dig på 0
:) Sen när kortet är klart, då ska du gasa!
 
Uppdatering: ställt samma fråga i ett forum för MT-07 ägare som jag precis gått med i och konsensus är att det ska vara så. Mitt minne som sviker mig tydligen… tack allesammans och om ngn vet annorlunda får man gärna hojta till.
 
Uppdatering: ställt samma fråga i ett forum för MT-07 ägare som jag precis gått med i och konsensus är att det ska vara så. Mitt minne som sviker mig tydligen… tack allesammans och om ngn vet annorlunda får man gärna hojta till.
Ja, det ska vara så. En bra indikation när du krypkör är att ABS-lampan ska hålla sig tänd, den släcks vid runt 7 km/h har jag för mig. Då krypkör du inte längre.
 
Jag ska försöka få med min sambo på hojen nästa år.
Hon är ganska ointresserad och inte så sugen på att köpa kläder.
Hur har ni andra gjort? Hon lär inte uppskatta tight skinnställ så jag tänker mig någon sportigare jacka och kanske kevlarjeans eller liknande att börja med.
Eventuellt gillar hon inte det och då lär det aldrig bli använt heller. Men jag tänker att sköna kläder är bäst initialt.
Kolla Pando moto. Deras skyddstights (och säkert även tröja) är asbra och man kan ha dem under vilka kläder som helst. Billig hjälm finns på fc-moto.
 
Uppdatering: ställt samma fråga i ett forum för MT-07 ägare som jag precis gått med i och konsensus är att det ska vara så. Mitt minne som sviker mig tydligen… tack allesammans och om ngn vet annorlunda får man gärna hojta till.
Du ska ändå inte titta på hastighetsmätaren när du kör.
 
Vet inte. Utforskar olika alternativ. Lite trökigt att behöva byta mobilskal kanske.

Edit: Önskade mig quadlock i julklapp nu. Det är nog det smidigaste alternativet.
Jag tänkte testa Cardo Edge nästa säsong.
Vill kolla så lite som möjligt ner på displayen. Tycker det verkar bra med röststyrd enhet som pratar med mig samt möjliggör att jag kan svara i telefonen när jag kör.
Sen att den automatiskt justerar volym baserat på hur mycket ljud det är i hjälmen låter också bra.
 
Jag tänkte testa Cardo Edge nästa säsong.
Vill kolla så lite som möjligt ner på displayen. Tycker det verkar bra med röststyrd enhet som pratar med mig samt möjliggör att jag kan svara i telefonen när jag kör.
Sen att den automatiskt justerar volym baserat på hur mycket ljud det är i hjälmen låter också bra.
Headset är skitsmidigt, det hade jag i min förra hjälm. Ska nog köpa det till denna också eftersom hjälmen är förberedd för det. Det ersätter ju dock inte riktigt GPS. I så fall hade det räckt för mig att köra med hörlurar i hjälmen.
 
Headset är skitsmidigt, det hade jag i min förra hjälm. Ska nog köpa det till denna också eftersom hjälmen är förberedd för det. Det ersätter ju dock inte riktigt GPS. I så fall hade det räckt för mig att köra med hörlurar i hjälmen.

Det är min tanke, att använda GPS med lurarna. Man missar ändå avfarter osv om man inte hör när man ska svänga av :)
 
Dött här....

Nu är det Black Friday så perfekt timing att köpa nya prylar.
Själv slog jag till på en Dainese D-air-jacka. Den har räddat livet på mig en gång så lika bra att köpa gat-versionen. Visste inte ens att det fanns.
Rätt snygg också:
dainese_misano_d_air_jacket_rollover-bww.jpg


1D20015_dainese-misano-d-air-jacket-airbag-lederjacke_b4.jpg


Tog samma storlek som sist... Så passar den inte så får det bli sträng diet till mars-april när det är dags igen.... :)

Tips är att kolla på FC-Moto och Motocard. De kör riktigt bra deals redan nu.
 
Jag letar efter ny hjälm och tänkte testa något nytt. Väldigt bra priser nu på Black Friday.

Jag har hittat några som passar, och tänkte höra med er om ni har erfarenheter av dessa att dela med er av?

X-lite 803 RS Carbon - storlek M - Har läst att denna är väldigt prisvärd men ganska högljud - Runt 5-6000:-

Scorpion EXO R1 Air Carbon eller fibermodellen - storlek M - Extremt positiva omdömen, speciellt i USA så jag misstänker att det är köpta tester. Testade denna och blev positivt överraskad och köpsugen. Ska vara ok ljudmässigt och lätt att koppla in Corda pga fack. Runt 3-4000:-

Shoei NXR2 - storlek M - Tycker att inredningen känns lite billig jämfört med X-spririt 3 (som nu verkar vara EOL och nya X-SPR pro ha ersatt den)

Tidigare hjälmar som jag har haft är: AGV Corsa R, K5S, Schuberth SR1, Shoei 1100, Bell mfl
Den enda som sitter perfekt är AGV K6 men jag gillade inte formen alls när jag testade den.
 
Tillbaka
Topp