• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Nu funkar quickshift mycket bättre igen, dock inte helt 100%. Jag hade tydligen dragit en av låsmuttrarna åt fel håll så den låste inte staget vilket skapade ett spel. Justerade även ner pedalen lite. Ska nog justera ner den lite till sedan blir det nog klockrent igen. Verkar lite känsligt det där.
Du bör nog sluta att skruva med dina muttrar dom ger dej ju SMISK alla dagar i veckan om det inte är en Db killer så är det en låsmutter.
Ps rör inte ventil hattarna dom du skruvar av för att checka lufttrycket i däcken ;)

//Simon
 
Visst kan man byta till starkare fjäder men det ska inte behövas av köparen, Då dessa var nya hojar, Det ska tillverkaren fixa. Inte bara fixa en adapter samt annan viskositet på oljan. Nu är denna modell inte en Ktm eller Husa med lägre torrvikt mm utan en trött supermotard om man inte moddar denna.


//Simon
Det är fysiskt omöjligt att täcka in en förarvikt på 55-120kg med en fjäder. Men det kanske är något annat problem bakom det hela.
 
Visst kan man byta till starkare fjäder men det ska inte behövas av köparen, Då dessa var nya hojar, Det ska tillverkaren fixa. Inte bara fixa en adapter samt annan viskositet på oljan. Nu är denna modell inte en Ktm eller Husa med lägre torrvikt mm utan en trött supermotard om man inte moddar denna.


//Simon
Frågan är ju vad man är ute efter. Bortom out resistance och progression går ju inte ställa med varken förspänning eller olja. Det enda du ändrar med förspänning är lågfartskompression. Ju högre förspänning ju sämre finkänslighet. Bottnar man så är fjädern för mjuk.

För smidiga omställningar i större omfång behövs luftfjädring.
 
Frågan är ju vad man är ute efter. Bortom out resistance och progression går ju inte ställa med varken förspänning eller olja. Det enda du ändrar med förspänning är lågfartskompression. Ju högre förspänning ju sämre finkänslighet. Bottnar man så är fjädern för mjuk.

För smidiga omställningar i större omfång behövs luftfjädring.
Om du tittar på det exemplet jag påvisar i detta fall så hade dom inte detta i standard utförande. år 2005-2009.
Detta var ett fel dom man löste med denna adapter enligt återförsäljaren. Det fanns inte luft nippel på dessa.
Hur dom är nu vet jag inte.

Det är inte en KTM 525 med timräknare dom har helt annan set upp överlag från samma tids period. Dom är mer som Crosshojarna man kör på banan med. om man tittar på ram, dämpare mm.
Eller en Husa som är typad till 6 kw men detta bara för att kunna skippa avgas kraven men levererar mycket mer i dynon. Tror dessa räknas till tävlings hojar men du får köra dom på gatan. Om jag minns rätt så var det något med begränsad garanti på dessa.

Om du känner för att köra ett race i Finland i cross så kan jag se till så du får låna en 250 ban kittad från ett av teamen men får inte mecka med denna.. ;)
kommer du sist får du ett straff hehe.





//Simon
 
Om du tittar på det exemplet jag påvisar i detta fall så hade dom inte detta i standard utförande. år 2005-2009.
Detta var ett fel dom man löste med denna adapter enligt återförsäljaren. Det fanns inte luft nippel på dessa.
Hur dom är nu vet jag inte.

Det är inte en KTM 525 med timräknare dom har helt annan set upp överlag från samma tids period. Dom är mer som Crosshojarna man kör på banan med. om man tittar på ram, dämpare mm.
Eller en Husa som är typad till 6 kw men detta bara för att kunna skippa avgas kraven men levererar mycket mer i dynon. Tror dessa räknas till tävlings hojar men du får köra dom på gatan. Om jag minns rätt så var det något med begränsad garanti på dessa.

Om du känner för att köra ett race i Finland i cross så kan jag se till så du får låna en 250 ban kittad från ett av teamen men får inte mecka med denna.. ;)
kommer du sist får du ett straff hehe.





//Simon
Senast jag tävlade slutade det med att mil S1000RR brann upp, känns säkrast att tacka nej 😅
 
Senast jag tävlade slutade det med att mil S1000RR brann upp, känns säkrast att tacka nej 😅
Jasså du nu så citerade jag @yonsson ang Cross åkning men men ;)

Han är ju en posör inte åkare på crossbana PS straffet att komma sist är att va tvättkärring till samtligas utrustning kläder plus sina egna Fox gear mm :hilarious:

Då känner du till det var en som eldade upp lite bilar och hojar på en RR bana i Swe som samtliga inte fick någon ersättning PG att det var en grind som inte var låst ? Dennas bil (krockskadad) samt andras hojar fanns i ett garage som denna anlade en brand Ett solklart FB.

Sedan tror jag att du har träffat Svensken som blev portad då denna blev förbannad och kastade sin mc i backen samt skrek något till folket i depån, då folk fick röra sig i depå området minns inte år ^^ lol

Var det inte S1000RR som hade lite problem med sina oljekanaler dom första modellerna. ??

//Simon
 
Senast ändrad:
Jasså du nu så citerade jag @yonsson ang Cross åkning men men ;)

Han är ju en posör inte åkare på crossbana PS straffet att komma sist är att va tvättkärring till samtligas utrustning kläder plus sina egna Fox gear mm :hilarious:

Då känner du till det var en som eldade upp lite bilar och hojar på en RR bana i Swe som samtliga inte fick någon ersättning PG att det var en grind som inte var låst ? Dennas bil (krockskadad) samt andras hojar fanns i ett garage som denna anlade en brand Ett solklart FB.

Sedan tror jag att du har träffat Svensken som blev portad då denna blev förbannad och kastade sin mc i backen samt skrek något till folket i depån, då folk fick röra sig i depå området minns inte år ^^ lol

Var det inte S1000RR som hade lite problem med sina oljekanaler dom första modellerna. ??

//Simon
Missade det ja :p

De första S1000RR hade strul med vipporna/kammar. Köpte min med rasad motor pga det.
 
Jasså du nu så citerade jag @yonsson ang Cross åkning men men ;)

Han är ju en posör inte åkare på crossbana PS straffet att komma sist är att va tvättkärring till samtligas utrustning kläder plus sina egna Fox gear mm :hilarious:

Då känner du till det var en som eldade upp lite bilar och hojar på en RR bana i Swe som samtliga inte fick någon ersättning PG att det var en grind som inte var låst ? Dennas bil (krockskadad) samt andras hojar fanns i ett garage som denna anlade en brand Ett solklart FB.

Sedan tror jag att du har träffat Svensken som blev portad då denna blev förbannad och kastade sin mc i backen samt skrek något till folket i depån, då folk fick röra sig i depå området minns inte år ^^ lol

Var det inte S1000RR som hade lite problem med sina oljekanaler dom första modellerna. ??

//Simon
Har aldrig sagt att jag är grym på att köra hoj men grundläggande förståelse för hur en fjäderbaserad dämpare fungerar har jag, därav mitt ifrågasättande av vad man faktiskt kan åstadkomma med högre fjäderspänning. Givetvis är inte min kunskap i nivå med att arbeta med det dagligen.
 
Ett av exen som man faktiskt saknar.. 😁 (Med fjädring😉)
2012-04-14-373.jpg

2012-04-14-376.jpg
 
Har aldrig sagt att jag är grym på att köra hoj men grundläggande förståelse för hur en fjäderbaserad dämpare fungerar har jag, därav mitt ifrågasättande av vad man faktiskt kan åstadkomma med högre fjäderspänning. Givetvis är inte min kunskap i nivå med att arbeta med det dagligen.
Jag har inte påstått detta heller men jag gav dej en utmaning som du avstår ifrån ;)

//Simon
 
Någon här som vet ungefär när Trafikverket börjar släppa tiderna för körprov gällande säsong 2023? Antar att man bara kan boka en tid i taget, vore ju väldigt skönt att ha en reserv tid om det inte vill sig.

Skrev teoriprovet i förrgår och suget efter A-kort är helt absurt. Hade ju varit magiskt att få göra ett försök på uppkörning redan i år, men så lär det ju inte bli.
 
Någon här som vet ungefär när Trafikverket börjar släppa tiderna för körprov gällande säsong 2023? Antar att man bara kan boka en tid i taget, vore ju väldigt skönt att ha en reserv tid om det inte vill sig.

Skrev teoriprovet i förrgår och suget efter A-kort är helt absurt. Hade ju varit magiskt att få göra ett försök på uppkörning redan i år, men så lär det ju inte bli.
När jag bokade prov för i somras fanns det redan tider för 2023... Med det i åtanke så tror jag att proven släpps kontinuerligt inför nästa säsong.
 
Grattis! Magiskt ljud i Aprilias V4:a. Kan man aldrig få nog av! 👌
Tack! Den låter riktigt härligt. Speciellt när man blippar ner från tvåan till ettan... 🔥
Men jag är sugen på något rör som låter lite mer... Inte en liten SC-burk men kanske en Arrow-trumpet?
Kanske är dumt när man ändå har racemapp osv för denna pipa, men jag tänker att så mycket kan det ju inte påverka.

Tills jag såg denna:
 
Tack! Den låter riktigt härligt. Speciellt när man blippar ner från tvåan till ettan... 🔥
Men jag är sugen på något rör som låter lite mer... Inte en liten SC-burk men kanske en Arrow-trumpet?
Kanske är dumt när man ändå har racemapp osv för denna pipa, men jag tänker att så mycket kan det ju inte påverka.

Tills jag såg denna:
Dina grannar kommer att älska dig! :D

Sitter db killern i akran? Du kan ju prova att ta ur den annars. Du behöver borra ett hål på insidan ändpluggen, där innanför sitter bulten som håller db-killern. Tyvärr är den punnktsvetsad, så du behöver slipa lite med en dremel innan du kan skruva ur den. Kolla YT.
 
Dina grannar kommer att älska dig! :D

Sitter db killern i akran? Du kan ju prova att ta ur den annars. Du behöver borra ett hål på insidan ändpluggen, där innanför sitter bulten som håller db-killern. Tyvärr är den punnktsvetsad, så du behöver slipa lite med en dremel innan du kan skruva ur den. Kolla YT.
den punktsvetsen sitter knappt fast bara ett snabbt drag med spärrskaft så "knäcker" man punktsvetsen :) och borra för gudsskull inte i kolfiberskyddet utan borra ur poppnitarna och ta av skyddet! viktigt dock att köpa popnit från akra då det är en anorlunda storlek och i rostfritt.
 
den punktsvetsen sitter knappt fast bara ett snabbt drag med spärrskaft så "knäcker" man punktsvetsen :) och borra för gudsskull inte i kolfiberskyddet utan borra ur poppnitarna och ta av skyddet! viktigt dock att köpa popnit från akra då det är en anorlunda storlek och i rostfritt.
Äh, det syns ju inte så mkt på insidan. Annars säljer Akrapovic en gummiplugg. Och med bulten lätt åtkomlig så tar det 1 minut istället för en timme att skruva tillbaka db-killern när man tröttnat på ljudet. 😄
 
Dina grannar kommer att älska dig! :D

Sitter db killern i akran? Du kan ju prova att ta ur den annars. Du behöver borra ett hål på insidan ändpluggen, där innanför sitter bulten som håller db-killern. Tyvärr är den punnktsvetsad, så du behöver slipa lite med en dremel innan du kan skruva ur den. Kolla YT.

Äh, det syns ju inte så mkt på insidan. Annars säljer Akrapovic en gummiplugg. Och med bulten lätt åtkomlig så tar det 1 minut istället för en timme att skruva tillbaka db-killern när man tröttnat på ljudet. 😄

DB-killern är ute men den är ganska tyst ändå.
Grannarna är inga problem. Inte de närmsta iallafall. Det var en av dom som hjälpte mig att blästra och svetsa tidigare så att förra hojen skulle låta mer. 👌🏼

Denna gillar jag:

 
Tillbaka
Topp