• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Alltså vilken dag det blev igår! Första gången jag faktiskt var varm och svettades lite... Och då började vi köra 16:30 till 21...

IMG_7685.jpeg
Dom där två hojarna ser man ju lite överallt på nätet. 😄
694DA848-E3F2-4D0C-B5DB-285B1F842B0B.jpeg
 
Bra att du har feeling... Jag funderar på att köpa något luftigare också...
Eventuellt ett perforerat ställ eller en jacka. Vill ju ha något som är så säkert som möjligt så funderar på hur jag ska göra.
Bike har rabatt på Knox nu. Deras Hollister är AAA CE, Urbane Pro är AA.
 
Senast ändrad:
Efter att ha läst på lite mer om iläggsskydd så chansade jag på SAS-TEC SC-1 Air istället för D3O Ghost L2.
De är något större (och därför Type B istället för A), bättre ventilation, absorberar mer kraft och billigare dessutom.

Någon som har testat?


SC1-KB2air-yellow-1030x687.jpg
 
Efter att ha läst på lite mer om iläggsskydd så chansade jag på SAS-TEC SC-1 Air istället för D3O Ghost L2.
De är något större (och därför Type B istället för A), bättre ventilation, absorberar mer kraft och billigare dessutom.

Någon som har testat?


SC1-KB2air-yellow-1030x687.jpg
Jag har inte testat exakt de där men Pando Moto har väldigt tunna skydd som ser ut exakt som de ovan fast svarta. Funkar bra, extremt tunna.

Har massa olika D30 skydd, tycker de funkar kanon också, de är lite tjockare. Klassningarna har jag ingen koll på, jag utgår från hela plaggets CE-klassning.

 
Jag har inte testat exakt de där men Pando Moto har väldigt tunna skydd som ser ut exakt som de ovan fast svarta. Funkar bra, extremt tunna.

Har massa olika D30 skydd, tycker de funkar kanon också, de är lite tjockare. Klassningarna har jag ingen koll på, jag utgår från hela plaggets CE-klassning.

Kanon ju.
Japp, det är samma skydd som finns i både svart och gult (de tillverkas av tyska SAS-TEC). De jag beställde är dock den ventilerade versionen med ytterligare något bättre skydd mot stötar.

Fast du kan ju göra plagget säkrare genom att ev. byta ut iläggen. Min läderjacka har ex. AAA men bara level 1-skydd i rygg, axlar, och armbågar, vilket gör att jag kan förbättra skyddet genom att byta ut dessa mot level 2. Ryggskyddet var det första som rök.
Sommarjackan är bara A, men även den uppgraderas nu med Level 2 skydd på samtliga ställen vilket gör att den förmodligen är bättre än AA.
 
Kanon ju.
Japp, det är samma skydd som finns i både svart och gult (de tillverkas av tyska SAS-TEC). De jag beställde är dock den ventilerade versionen med ytterligare något bättre skydd mot stötar.

Fast du kan ju göra plagget säkrare genom att ev. byta ut iläggen. Min läderjacka har ex. AAA men bara level 1-skydd i rygg, axlar, och armbågar, vilket gör att jag kan förbättra skyddet genom att byta ut dessa mot level 2. Ryggskyddet var det första som rök.
Sommarjackan är bara A, men även den uppgraderas nu med Level 2 skydd på samtliga ställen vilket gör att den förmodligen är bättre än AA.
Fattar, men A, AA och AAA bestäms även av glidskydd. Så en A-jacka med Level 2 skydd blir inte per automatik en AAA-jacka. Sedan finns ju skillnad i täckning vad gäller framförallt ryggskydd. Min AA-jacka har mycket bättre täckning än min A-jacka.
 
Fattar, men A, AA och AAA bestäms även av glidskydd. Så en A-jacka med Level 2 skydd blir inte per automatik en AAA-jacka. Sedan finns ju skillnad i täckning vad gäller framförallt ryggskydd. Min AA-jacka har mycket bättre täckning än min A-jacka.
Ja så är det ju, men för mig är stötskyddet viktigare än glidskydd. Tycker inte CE-certifieringen är speciellt bra egentligen då jag tycker att ett plagg borde ha helt separata märkningar för glid, stöt och punktering. Hur en jacka med level 1 ryggskydd kan få AAA är för mig en gåta.
 
Klassningen i sig ska man nog ändå inte stirra sig blind på... De mäts ju om jag fattar rätt i hastigheter som inte är speciellt höga.
Smäller man med en bil så är det i princip hejdå oavsett skydd. Gör man en low/highsider så går det ofta bra i låga hastigheter, men det är ändå själva kraften av smällen/stoppet som man blir skadad av, så har man oturen att börja snurra runt så får man oftast frakturer pga impact.
Har man oturen att det är tex en vägg, trottoarkant eller annat man åker in i så hjälper inte skydden så mycket.
Jag träffade flera på rehab som hade brutit rygg/nacke i mc-olyckor inne i city. Värt att tänka på...

Min sista krasch på bana gick ganska snabbt, en lowsider i vänstersväng någonstans runt 170-200km/h.
Enligt personen bakom mig så gled jag på några få meter asfalt, studsar upp i luften och snurrar runt några varv och landar i jord/däckvägg.

Jag hade i princip den bästa utrustningen som gick att köpa:

IMG_5329.JPG






Skadorna blev uppifrån och ner:

  • Krossad axel
  • Armen gick av
  • Armbågen trasig
  • 4 frakturer i rygg
  • Kotkompressioner = 5,5cm kortare efter olyckan
  • Benet krossat under knäskålen ca 10cm
  • 4 frakturer i foten

Det jag lärde mig var att foten är väldigt känslig och går oftast sönder vid snabba stopp, tex om foten slår i hårt mot asfalten. Så här hjälpte det inte att ha stövlar med extra skydd och innesko.
Airbagen gjorde antagligen att jag inte bröt nacken och skulderbladen. Men ryggskyddet hjälpte inte för att skydda mig helt. Fick också en del skrapsår på ryggen, osäker på varför.,
Handskar är otroligt viktiga, jag hade Handroid version 2 tror jag det var och händerna klarade sig helt och även handlederna.
Trots rejäla skydd på benen i skinnstället så hjälpte det inte. Inte heller för armarna.
 
Klassningen i sig ska man nog ändå inte stirra sig blind på... De mäts ju om jag fattar rätt i hastigheter som inte är speciellt höga.
Smäller man med en bil så är det i princip hejdå oavsett skydd. Gör man en low/highsider så går det ofta bra i låga hastigheter, men det är ändå själva kraften av smällen/stoppet som man blir skadad av, så har man oturen att börja snurra runt så får man oftast frakturer pga impact.
Har man oturen att det är tex en vägg, trottoarkant eller annat man åker in i så hjälper inte skydden så mycket.
Jag träffade flera på rehab som hade brutit rygg/nacke i mc-olyckor inne i city. Värt att tänka på...

Min sista krasch på bana gick ganska snabbt, en lowsider i vänstersväng någonstans runt 170-200km/h.
Enligt personen bakom mig så gled jag på några få meter asfalt, studsar upp i luften och snurrar runt några varv och landar i jord/däckvägg.

Jag hade i princip den bästa utrustningen som gick att köpa:

IMG_5329.JPG






Skadorna blev uppifrån och ner:

  • Krossad axel
  • Armen gick av
  • Armbågen trasig
  • 4 frakturer i rygg
  • Kotkompressioner = 5,5cm kortare efter olyckan
  • Benet krossat under knäskålen ca 10cm
  • 4 frakturer i foten

Det jag lärde mig var att foten är väldigt känslig och går oftast sönder vid snabba stopp, tex om foten slår i hårt mot asfalten. Så här hjälpte det inte att ha stövlar med extra skydd och innesko.
Airbagen gjorde antagligen att jag inte bröt nacken och skulderbladen. Men ryggskyddet hjälpte inte för att skydda mig helt. Fick också en del skrapsår på ryggen, osäker på varför.,
Handskar är otroligt viktiga, jag hade Handroid version 2 tror jag det var och händerna klarade sig helt och även handlederna.
Trots rejäla skydd på benen i skinnstället så hjälpte det inte. Inte heller för armarna.
Fasen vad otäck crash! :(
Hur är kroppen idag?
 
Klassningen i sig ska man nog ändå inte stirra sig blind på... De mäts ju om jag fattar rätt i hastigheter som inte är speciellt höga.
Smäller man med en bil så är det i princip hejdå oavsett skydd. Gör man en low/highsider så går det ofta bra i låga hastigheter, men det är ändå själva kraften av smällen/stoppet som man blir skadad av, så har man oturen att börja snurra runt så får man oftast frakturer pga impact.
Har man oturen att det är tex en vägg, trottoarkant eller annat man åker in i så hjälper inte skydden så mycket.
Jag träffade flera på rehab som hade brutit rygg/nacke i mc-olyckor inne i city. Värt att tänka på...

Min sista krasch på bana gick ganska snabbt, en lowsider i vänstersväng någonstans runt 170-200km/h.
Enligt personen bakom mig så gled jag på några få meter asfalt, studsar upp i luften och snurrar runt några varv och landar i jord/däckvägg.

Jag hade i princip den bästa utrustningen som gick att köpa:

IMG_5329.JPG






Skadorna blev uppifrån och ner:

  • Krossad axel
  • Armen gick av
  • Armbågen trasig
  • 4 frakturer i rygg
  • Kotkompressioner = 5,5cm kortare efter olyckan
  • Benet krossat under knäskålen ca 10cm
  • 4 frakturer i foten

Det jag lärde mig var att foten är väldigt känslig och går oftast sönder vid snabba stopp, tex om foten slår i hårt mot asfalten. Så här hjälpte det inte att ha stövlar med extra skydd och innesko.
Airbagen gjorde antagligen att jag inte bröt nacken och skulderbladen. Men ryggskyddet hjälpte inte för att skydda mig helt. Fick också en del skrapsår på ryggen, osäker på varför.,
Handskar är otroligt viktiga, jag hade Handroid version 2 tror jag det var och händerna klarade sig helt och även handlederna.
Trots rejäla skydd på benen i skinnstället så hjälpte det inte. Inte heller för armarna.
Riktigt otäckt 😟
Som referens så slutade min 140-ish km/h krasch med framåtvolt, landade på ryggen och gled en bra bit på asfalt och utan att slå i något. Ingen airbag men i övrigt bra utrustning.
Blåslagen och stukad fot var resultatet. Det är verkligen stoppet av glidandet/studsande/tumlade som orsakar de stora skadorna.

Som tidigare fråga, hur är kroppen idag?
 
Klassningen i sig ska man nog ändå inte stirra sig blind på... De mäts ju om jag fattar rätt i hastigheter som inte är speciellt höga.
Smäller man med en bil så är det i princip hejdå oavsett skydd. Gör man en low/highsider så går det ofta bra i låga hastigheter, men det är ändå själva kraften av smällen/stoppet som man blir skadad av, så har man oturen att börja snurra runt så får man oftast frakturer pga impact.
Har man oturen att det är tex en vägg, trottoarkant eller annat man åker in i så hjälper inte skydden så mycket.
Jag träffade flera på rehab som hade brutit rygg/nacke i mc-olyckor inne i city. Värt att tänka på...

Min sista krasch på bana gick ganska snabbt, en lowsider i vänstersväng någonstans runt 170-200km/h.
Enligt personen bakom mig så gled jag på några få meter asfalt, studsar upp i luften och snurrar runt några varv och landar i jord/däckvägg.

Jag hade i princip den bästa utrustningen som gick att köpa:

IMG_5329.JPG






Skadorna blev uppifrån och ner:

  • Krossad axel
  • Armen gick av
  • Armbågen trasig
  • 4 frakturer i rygg
  • Kotkompressioner = 5,5cm kortare efter olyckan
  • Benet krossat under knäskålen ca 10cm
  • 4 frakturer i foten

Det jag lärde mig var att foten är väldigt känslig och går oftast sönder vid snabba stopp, tex om foten slår i hårt mot asfalten. Så här hjälpte det inte att ha stövlar med extra skydd och innesko.
Airbagen gjorde antagligen att jag inte bröt nacken och skulderbladen. Men ryggskyddet hjälpte inte för att skydda mig helt. Fick också en del skrapsår på ryggen, osäker på varför.,
Handskar är otroligt viktiga, jag hade Handroid version 2 tror jag det var och händerna klarade sig helt och även handlederna.
Trots rejäla skydd på benen i skinnstället så hjälpte det inte. Inte heller för armarna.
Ouch.

Som du säger är plötsliga stopp det värsta.
Jag krascha på Kinnekulle 2018, ca 200km/h, men avåkningszon på gräs gjorde att jag åkte kana på arslet typ, en stukad tå som resultat (och totalkvaddad hoj)

I stan eller bland trafik är det värre, där hade man inte klivit upp efter sån avåkning.
 
Fasen vad otäck crash! :(
Hur är kroppen idag?

Riktigt otäckt 😟
Som referens så slutade min 140-ish km/h krasch med framåtvolt, landade på ryggen och gled en bra bit på asfalt och utan att slå i något. Ingen airbag men i övrigt bra utrustning.
Blåslagen och stukad fot var resultatet. Det är verkligen stoppet av glidandet/studsande/tumlade som orsakar de stora skadorna.

Som tidigare fråga, hur är kroppen idag?

Ouch.

Som du säger är plötsliga stopp det värsta.
Jag krascha på Kinnekulle 2018, ca 200km/h, men avåkningszon på gräs gjorde att jag åkte kana på arslet typ, en stukad tå som resultat (och totalkvaddad hoj)

I stan eller bland trafik är det värre, där hade man inte klivit upp efter sån avåkning.

Det har gått 3 år nu, första halvåret med mycket rehab + rullstol, sen kryckor osv.
Sen 1,5 år rehab nästan dagligen.

Kommer alltid ha problem med fot, knä, axel och armbåge men det är bara att bita ihop. Det kunde varit värre.
 
Det har gått 3 år nu, första halvåret med mycket rehab + rullstol, sen kryckor osv.
Sen 1,5 år rehab nästan dagligen.

Kommer alltid ha problem med fot, knä, axel och armbåge men det är bara att bita ihop. Det kunde varit värre.
Ja, man får ju se det positivt. Kul att se du fortfarande kör i alla fall. :)
 
Skönt att det gick "bra" i alla fall. Säkerheten på svenska banor är ju tyvärr inte den bästa. En lowsider i 170 skall inte behöva orsaka några skador alls med bra avåkningszoner och moderna sandfållor där man glider i istället för att börja tumla.
 
Idag skickade man in körkortsansökan för mc, nu börjar man kika på lite hojar.

Skulle görna vilja få tips o råd.. ute efter naked bikes.

Dessa är dem jag hittills kilat på och fastnat för, både prismässigt och som första hoj.

Yamaha mt 07
Honda cb650r
Cfmoto 700 cl-x heritage (denna gillar jag mest rent estetiskt)

Någon som kan komma med hjälpsamma tips kanske.
Hade kört på Hondan!
 
Skönt att det gick "bra" i alla fall. Säkerheten på svenska banor är ju tyvärr inte den bästa. En lowsider i 170 skall inte behöva orsaka några skador alls med bra avåkningszoner och moderna sandfållor där man glider i istället för att börja tumla.
Så är det absolut, de flesta banor är ju bilbanor i Sverige och inte lämpliga för hojar...
Men nu tror jag att Mantorp är godkänd av Svemo trots de dåliga "avåkningszonerna".
 
Så är det absolut, de flesta banor är ju bilbanor i Sverige och inte lämpliga för hojar...
Men nu tror jag att Mantorp är godkänd av Svemo trots de dåliga "avåkningszonerna".
Det är en jävla skillnad när man kommer ut i Europa och kör på de banorna. Lite den anledningen som gjort att jag inte skaffat ny banhoj då jag hellre kör där nere 😬
 
Den är hemsk hur snabbt livet kan vända.

På väg hem igår var det en mopedist som som small med en bil i korsning på landsväg. En minst sagt kaotisk scen med en skadad tonåring och en chockad småbarnsfamilj i bilen.

Var försiktiga där ute och kör försiktigt.
 
Några av senare inlägg visar hur skört livet är. På några ögonblick är allt förändrat. Ta det extra försiktigt i början på säsongen. Ni är ringrostiga och knappast i samma körbana som i slutet av föregående säsong. Bilisterna är ovana med att motorcyklister kör i trafiken. Förutsätt att ni är osynliga och skapa er marginaler för egna och andras misstag. Det spelar knappast någon roll vems fel det är när man är den oskyddade trafikanten med men för livet eller värsta fall att livet tog slut.
 
Tillbaka
Topp