Ja det är ju alternativet. Men då tycker jag det blir smidigare att bara ta av sig jackan när man kommer fram än att köra tshirt + Knox + hoodie.Hoodie eller collagetröja över, tycker det blir lite väl exponerat med endast knox.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ja det är ju alternativet. Men då tycker jag det blir smidigare att bara ta av sig jackan när man kommer fram än att köra tshirt + Knox + hoodie.Hoodie eller collagetröja över, tycker det blir lite väl exponerat med endast knox.
Dom där två hojarna ser man ju lite överallt på nätet.Alltså vilken dag det blev igår! Första gången jag faktiskt var varm och svettades lite... Och då började vi köra 16:30 till 21...
Bra att du har feeling... Jag funderar på att köpa något luftigare också...
Eventuellt ett perforerat ställ eller en jacka. Vill ju ha något som är så säkert som möjligt så funderar på hur jag ska göra.
Jag som försökte dölja regnummer och allt... Man är inte osynlig på nätetDom där två hojarna ser man ju lite överallt på nätet.
Jag som försökte dölja regnummer och allt... Man är inte osynlig på nätet
Måste köra lite bana igen så man inte ser ut som en mupp på foton....
Ja han flyger inte under radarn med sin design om man säger så... Bättre att vara lite doldis...
Nåt som fotat på bulten, kände igen din kompis hoj. Han var med på några onsdagskörningar förra sommaren.
Jag har inte testat exakt de där men Pando Moto har väldigt tunna skydd som ser ut exakt som de ovan fast svarta. Funkar bra, extremt tunna.Efter att ha läst på lite mer om iläggsskydd så chansade jag på SAS-TEC SC-1 Air istället för D3O Ghost L2.
De är något större (och därför Type B istället för A), bättre ventilation, absorberar mer kraft och billigare dessutom.
Någon som har testat?
Kanon ju.Jag har inte testat exakt de där men Pando Moto har väldigt tunna skydd som ser ut exakt som de ovan fast svarta. Funkar bra, extremt tunna.
Har massa olika D30 skydd, tycker de funkar kanon också, de är lite tjockare. Klassningarna har jag ingen koll på, jag utgår från hela plaggets CE-klassning.
Motorcycle Armor for your body - SAS-TEC TripleFlex | Pando Moto
Motorcycle Armor CE tested and approved SAS-TEC TripleFlex for motorcyclists protects your whole body and is almost invisible under clothing.pandomoto.com
Fattar, men A, AA och AAA bestäms även av glidskydd. Så en A-jacka med Level 2 skydd blir inte per automatik en AAA-jacka. Sedan finns ju skillnad i täckning vad gäller framförallt ryggskydd. Min AA-jacka har mycket bättre täckning än min A-jacka.Kanon ju.
Japp, det är samma skydd som finns i både svart och gult (de tillverkas av tyska SAS-TEC). De jag beställde är dock den ventilerade versionen med ytterligare något bättre skydd mot stötar.
Fast du kan ju göra plagget säkrare genom att ev. byta ut iläggen. Min läderjacka har ex. AAA men bara level 1-skydd i rygg, axlar, och armbågar, vilket gör att jag kan förbättra skyddet genom att byta ut dessa mot level 2. Ryggskyddet var det första som rök.
Sommarjackan är bara A, men även den uppgraderas nu med Level 2 skydd på samtliga ställen vilket gör att den förmodligen är bättre än AA.
Ja så är det ju, men för mig är stötskyddet viktigare än glidskydd. Tycker inte CE-certifieringen är speciellt bra egentligen då jag tycker att ett plagg borde ha helt separata märkningar för glid, stöt och punktering. Hur en jacka med level 1 ryggskydd kan få AAA är för mig en gåta.Fattar, men A, AA och AAA bestäms även av glidskydd. Så en A-jacka med Level 2 skydd blir inte per automatik en AAA-jacka. Sedan finns ju skillnad i täckning vad gäller framförallt ryggskydd. Min AA-jacka har mycket bättre täckning än min A-jacka.
Fasen vad otäck crash!Klassningen i sig ska man nog ändå inte stirra sig blind på... De mäts ju om jag fattar rätt i hastigheter som inte är speciellt höga.
Smäller man med en bil så är det i princip hejdå oavsett skydd. Gör man en low/highsider så går det ofta bra i låga hastigheter, men det är ändå själva kraften av smällen/stoppet som man blir skadad av, så har man oturen att börja snurra runt så får man oftast frakturer pga impact.
Har man oturen att det är tex en vägg, trottoarkant eller annat man åker in i så hjälper inte skydden så mycket.
Jag träffade flera på rehab som hade brutit rygg/nacke i mc-olyckor inne i city. Värt att tänka på...
Min sista krasch på bana gick ganska snabbt, en lowsider i vänstersväng någonstans runt 170-200km/h.
Enligt personen bakom mig så gled jag på några få meter asfalt, studsar upp i luften och snurrar runt några varv och landar i jord/däckvägg.
Jag hade i princip den bästa utrustningen som gick att köpa:
Corsa R Replica Ece Dot - Sic58 - Racing Helmets - Dainese (Official)
Racing Helmets - Racing R Replica Ece Dot - Sic58 - Buy online at the official Dainese shop.www.agv.com
Supertech R Boots
Almost every component of the Supertech R Boot, Alpinestars definitive racing boot as worn by a roster of champions past and present, has undergone a rigorous program of upgrades to sharpen its performance features even further. Featuring innovations derived using feedback from Alpinestars...www.alpinestars.com
Handroid Gloves MK5 – Black - Knox
The long-awaited long cuff Handroid Mk5 has arrived and it’s moved up another gear! Due to its innovative futuristic look the award winning Handroid glove is the most striking design of motorcycle glove ever made. The design includes features such as the Scaphoid Protection System as well as the...www.planet-knox.com
Skadorna blev uppifrån och ner:
- Krossad axel
- Armen gick av
- Armbågen trasig
- 4 frakturer i rygg
- Kotkompressioner = 5,5cm kortare efter olyckan
- Benet krossat under knäskålen ca 10cm
- 4 frakturer i foten
Det jag lärde mig var att foten är väldigt känslig och går oftast sönder vid snabba stopp, tex om foten slår i hårt mot asfalten. Så här hjälpte det inte att ha stövlar med extra skydd och innesko.
Airbagen gjorde antagligen att jag inte bröt nacken och skulderbladen. Men ryggskyddet hjälpte inte för att skydda mig helt. Fick också en del skrapsår på ryggen, osäker på varför.,
Handskar är otroligt viktiga, jag hade Handroid version 2 tror jag det var och händerna klarade sig helt och även handlederna.
Trots rejäla skydd på benen i skinnstället så hjälpte det inte. Inte heller för armarna.
Riktigt otäcktKlassningen i sig ska man nog ändå inte stirra sig blind på... De mäts ju om jag fattar rätt i hastigheter som inte är speciellt höga.
Smäller man med en bil så är det i princip hejdå oavsett skydd. Gör man en low/highsider så går det ofta bra i låga hastigheter, men det är ändå själva kraften av smällen/stoppet som man blir skadad av, så har man oturen att börja snurra runt så får man oftast frakturer pga impact.
Har man oturen att det är tex en vägg, trottoarkant eller annat man åker in i så hjälper inte skydden så mycket.
Jag träffade flera på rehab som hade brutit rygg/nacke i mc-olyckor inne i city. Värt att tänka på...
Min sista krasch på bana gick ganska snabbt, en lowsider i vänstersväng någonstans runt 170-200km/h.
Enligt personen bakom mig så gled jag på några få meter asfalt, studsar upp i luften och snurrar runt några varv och landar i jord/däckvägg.
Jag hade i princip den bästa utrustningen som gick att köpa:
Corsa R Replica Ece Dot - Sic58 - Racing Helmets - Dainese (Official)
Racing Helmets - Racing R Replica Ece Dot - Sic58 - Buy online at the official Dainese shop.www.agv.com
Supertech R Boots
Almost every component of the Supertech R Boot, Alpinestars definitive racing boot as worn by a roster of champions past and present, has undergone a rigorous program of upgrades to sharpen its performance features even further. Featuring innovations derived using feedback from Alpinestars...www.alpinestars.com
Handroid Gloves MK5 – Black - Knox
The long-awaited long cuff Handroid Mk5 has arrived and it’s moved up another gear! Due to its innovative futuristic look the award winning Handroid glove is the most striking design of motorcycle glove ever made. The design includes features such as the Scaphoid Protection System as well as the...www.planet-knox.com
Skadorna blev uppifrån och ner:
- Krossad axel
- Armen gick av
- Armbågen trasig
- 4 frakturer i rygg
- Kotkompressioner = 5,5cm kortare efter olyckan
- Benet krossat under knäskålen ca 10cm
- 4 frakturer i foten
Det jag lärde mig var att foten är väldigt känslig och går oftast sönder vid snabba stopp, tex om foten slår i hårt mot asfalten. Så här hjälpte det inte att ha stövlar med extra skydd och innesko.
Airbagen gjorde antagligen att jag inte bröt nacken och skulderbladen. Men ryggskyddet hjälpte inte för att skydda mig helt. Fick också en del skrapsår på ryggen, osäker på varför.,
Handskar är otroligt viktiga, jag hade Handroid version 2 tror jag det var och händerna klarade sig helt och även handlederna.
Trots rejäla skydd på benen i skinnstället så hjälpte det inte. Inte heller för armarna.
Ouch.Klassningen i sig ska man nog ändå inte stirra sig blind på... De mäts ju om jag fattar rätt i hastigheter som inte är speciellt höga.
Smäller man med en bil så är det i princip hejdå oavsett skydd. Gör man en low/highsider så går det ofta bra i låga hastigheter, men det är ändå själva kraften av smällen/stoppet som man blir skadad av, så har man oturen att börja snurra runt så får man oftast frakturer pga impact.
Har man oturen att det är tex en vägg, trottoarkant eller annat man åker in i så hjälper inte skydden så mycket.
Jag träffade flera på rehab som hade brutit rygg/nacke i mc-olyckor inne i city. Värt att tänka på...
Min sista krasch på bana gick ganska snabbt, en lowsider i vänstersväng någonstans runt 170-200km/h.
Enligt personen bakom mig så gled jag på några få meter asfalt, studsar upp i luften och snurrar runt några varv och landar i jord/däckvägg.
Jag hade i princip den bästa utrustningen som gick att köpa:
Corsa R Replica Ece Dot - Sic58 - Racing Helmets - Dainese (Official)
Racing Helmets - Racing R Replica Ece Dot - Sic58 - Buy online at the official Dainese shop.www.agv.com
Supertech R Boots
Almost every component of the Supertech R Boot, Alpinestars definitive racing boot as worn by a roster of champions past and present, has undergone a rigorous program of upgrades to sharpen its performance features even further. Featuring innovations derived using feedback from Alpinestars...www.alpinestars.com
Handroid Gloves MK5 – Black - Knox
The long-awaited long cuff Handroid Mk5 has arrived and it’s moved up another gear! Due to its innovative futuristic look the award winning Handroid glove is the most striking design of motorcycle glove ever made. The design includes features such as the Scaphoid Protection System as well as the...www.planet-knox.com
Skadorna blev uppifrån och ner:
- Krossad axel
- Armen gick av
- Armbågen trasig
- 4 frakturer i rygg
- Kotkompressioner = 5,5cm kortare efter olyckan
- Benet krossat under knäskålen ca 10cm
- 4 frakturer i foten
Det jag lärde mig var att foten är väldigt känslig och går oftast sönder vid snabba stopp, tex om foten slår i hårt mot asfalten. Så här hjälpte det inte att ha stövlar med extra skydd och innesko.
Airbagen gjorde antagligen att jag inte bröt nacken och skulderbladen. Men ryggskyddet hjälpte inte för att skydda mig helt. Fick också en del skrapsår på ryggen, osäker på varför.,
Handskar är otroligt viktiga, jag hade Handroid version 2 tror jag det var och händerna klarade sig helt och även handlederna.
Trots rejäla skydd på benen i skinnstället så hjälpte det inte. Inte heller för armarna.
Fasen vad otäck crash!
Hur är kroppen idag?
Riktigt otäckt
Som referens så slutade min 140-ish km/h krasch med framåtvolt, landade på ryggen och gled en bra bit på asfalt och utan att slå i något. Ingen airbag men i övrigt bra utrustning.
Blåslagen och stukad fot var resultatet. Det är verkligen stoppet av glidandet/studsande/tumlade som orsakar de stora skadorna.
Som tidigare fråga, hur är kroppen idag?
Ouch.
Som du säger är plötsliga stopp det värsta.
Jag krascha på Kinnekulle 2018, ca 200km/h, men avåkningszon på gräs gjorde att jag åkte kana på arslet typ, en stukad tå som resultat (och totalkvaddad hoj)
I stan eller bland trafik är det värre, där hade man inte klivit upp efter sån avåkning.
Ja, man får ju se det positivt. Kul att se du fortfarande kör i alla fall.Det har gått 3 år nu, första halvåret med mycket rehab + rullstol, sen kryckor osv.
Sen 1,5 år rehab nästan dagligen.
Kommer alltid ha problem med fot, knä, axel och armbåge men det är bara att bita ihop. Det kunde varit värre.
Redan på sjukhuset ville jag köra igen...Ja, man får ju se det positivt. Kul att se du fortfarande kör i alla fall.
Haft en sådan, fast röd. Helt underbar med rensat system!Var "tvungen" att kika till Viffen idag
Hade kört på Hondan!Idag skickade man in körkortsansökan för mc, nu börjar man kika på lite hojar.
Skulle görna vilja få tips o råd.. ute efter naked bikes.
Dessa är dem jag hittills kilat på och fastnat för, både prismässigt och som första hoj.
Yamaha mt 07
Honda cb650r
Cfmoto 700 cl-x heritage (denna gillar jag mest rent estetiskt)
Någon som kan komma med hjälpsamma tips kanske.
Så är det absolut, de flesta banor är ju bilbanor i Sverige och inte lämpliga för hojar...Skönt att det gick "bra" i alla fall. Säkerheten på svenska banor är ju tyvärr inte den bästa. En lowsider i 170 skall inte behöva orsaka några skador alls med bra avåkningszoner och moderna sandfållor där man glider i istället för att börja tumla.
Det är en jävla skillnad när man kommer ut i Europa och kör på de banorna. Lite den anledningen som gjort att jag inte skaffat ny banhoj då jag hellre kör där nereSå är det absolut, de flesta banor är ju bilbanor i Sverige och inte lämpliga för hojar...
Men nu tror jag att Mantorp är godkänd av Svemo trots de dåliga "avåkningszonerna".
Kikat på alla nu, men bestämde mig för att köra på en Kawasaki Z750 .Hade kört på Hondan!