• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Idag tog jag kortet 😎

IMG_1432.jpeg
 
Stort grattis! Ta det nu jäkligt försiktigt i början. Man kan inte bromsa sig igenom en kurva som man kommer in för fort i. Jag tyckte det var jäkligt läskigt första gången jag kom in i en kurva för fort när jag precis tagit kortet.

Tack tack! Det ska jag absolut göra. Nu är det bara försiktig körning som gäller framöver för att lära känna hojen. Det är bra mycket mer kräm i den än jag någonsin kommer behöva!

Wohoo, stort grattis! 🥳

Tusen tack! Vilken underbar dag 😎👌
 
Tack tack! Det ska jag absolut göra. Nu är det bara försiktig körning som gäller framöver för att lära känna hojen. Det är bra mycket mer kräm i den än jag någonsin kommer behöva!
Kan tänka mig att det är bra med kräm i den. Finns något uttryck som heter typ ”se den, testa den, kör den” när det gäller vägar. Det funkar rätt bra tycker jag, alltså att köra en väg fort först när man är van vid den.
 
Kan tänka mig att det är bra med kräm i den. Finns något uttryck som heter typ ”se den, testa den, kör den” när det gäller vägar. Det funkar rätt bra tycker jag, alltså att köra en väg fort först när man är van vid den.

Låter väldigt klokt, det tar jag med mig. Tack! Jag känner ändå att jag har god självkontroll men finns många andra faktorer som kan ställa till det trots allt, så försiktigt kommer jag ta det :)
 
Grattis till kortet. Förutom de välvilliga tipsen kan jag även rekommendera dig att kolla upp kurser via smc där du kan få mer tips hur du kan utveckla dig till en säkrare förare med nya självinsikter i säkrare miljö. Du lär sig mer där på en dag än en hel säsong på landsväg. Väl värt pengarna och tiden du lägger på det.

Tackar! Man blir glad av alla råd och tips man får här. Smc kurserna ska jag kika närmare på, hört flera tala gott om dem men jag har tyvärr inte hunnit sätta mig in i det än :) Sen är du ju alltid trevligt att lära känna likasinnade.

Stort grattis!
Fantastisk känsla när man lyckas. Verkar vara en rolig hoj du köpt också.

Ohja, drömmen blev till verklighet :) Den är inte alls dum faktiskt men sen får vi se vart man landar i framtiden nu när man har möjlighet att prova lite motorcyklar.
 
IMG_6052.jpeg


150 kubik är faktiskt en motorcykel även om det bara är 6 hästar 🙂
I lördags plingade det till i telefonen och denna dök upp för 1500kr.

IMG_5414.jpeg


Jag skickade ett pm direkt och tipsade om att han var för billig. Kanske hade han glömt en nolla i priset?
Men nä, han hade ingen koll men blev glad när jag gjorde honom uppmärksam på detta.
Jag fick den för 8k men skicket är bedrövligt och det fanns inga papper eller regplåtar.
Ikväll så har jag fått veta att den finns i registret så den går nog att registrera iaf. 🙂
 
IMG_6052.jpeg


150 kubik är faktiskt en motorcykel även om det bara är 6 hästar 🙂
I lördags plingade det till i telefonen och denna dök upp för 1500kr.

IMG_5414.jpeg


Jag skickade ett pm direkt och tipsade om att han var för billig. Kanske hade han glömt en nolla i priset?
Men nä, han hade ingen koll men blev glad när jag gjorde honom uppmärksam på detta.
Jag fick den för 8k men skicket är bedrövligt och det fanns inga papper eller regplåtar.
Ikväll så har jag fått veta att den finns i registret så den går nog att registrera iaf. 🙂
Härligt, gillar gamla skotrar. Hade en GS150 från 1963 några år.
 
Tackar! Man blir glad av alla råd och tips man får här. Smc kurserna ska jag kika närmare på, hört flera tala gott om dem men jag har tyvärr inte hunnit sätta mig in i det än :) Sen är du ju alltid trevligt att lära känna likasinnade.

Här finns mer information.

Sedan finns det andra arrangörer som anordnar bankörningar där det finns grupper för ”nybörjare” och hjälpsamma förare som kan ge tips och agera föråkare.

När jag började var det lite av en cirkus där folk åkte land och rike runt. Ofta sprang man på samma individer på Smc eller allmänna bandagar. Alla glada och trevliga. Mellan passen socialiserade man.

Tänk på att kolla vad som gäller med försäkringar/olycksfallsförsäkringar vid arrangemangen så att du är medveten vad du ger dig in på. En tråkig sak att ta upp men det är bättre att förekomma det än att i efterhand stå där efterklok.

Smc tror jag mc mc-försäkringen gäller. De har nog fortfarande undantag på sina grundkurser.

Låt det inte avskräcka dig på något vis. Det är det säkrare sättet att utvecklas som förare. Indelade grupper, alla kör på samma håll. Oftast stukat självförtroende om något händer och lite sveda och värk och lite uppskrapad hoj som går att återställa.
 
Stort grattis både till rolig hoj! och kort har kört duke 890r i 3år köpte den också som första hoj efter kortet! börja på street läget så förvinner en del risker, och vänta med att prova smotot läget på antispinn.....

Kul, tack! :) Jag provade sportläget men tyckte den högg lite väl mycket för lugn stadstrafik så road-läget är definitivt mitt default läge. Däremot tyckte jag quickshiften var mjukare i sport-läget.

Här finns mer information.

Sedan finns det andra arrangörer som anordnar bankörningar där det finns grupper för ”nybörjare” och hjälpsamma förare som kan ge tips och agera föråkare.

När jag började var det lite av en cirkus där folk åkte land och rike runt. Ofta sprang man på samma individer på Smc eller allmänna bandagar. Alla glada och trevliga. Mellan passen socialiserade man.

Tänk på att kolla vad som gäller med försäkringar/olycksfallsförsäkringar vid arrangemangen så att du är medveten vad du ger dig in på. En tråkig sak att ta upp men det är bättre att förekomma det än att i efterhand stå där efterklok.

Smc tror jag mc mc-försäkringen gäller. De har nog fortfarande undantag på sina grundkurser.

Låt det inte avskräcka dig på något vis. Det är det säkrare sättet att utvecklas som förare. Indelade grupper, alla kör på samma håll. Oftast stukat självförtroende om något händer och lite sveda och värk och lite uppskrapad hoj som går att återställa.

Tack, ska titta närmare på det. I mina försäkringsvillkor står det att försäkringen gäller under smc kurser, så det är positivt. Annars hade jag nog inte vågat :) Ska se vad som anordnas här i Kronobergs län :)
 
Tänkte vara forumkorrekt 😅 och startade en ny tråd för tips på garage och relaterat.
Tacksam om ni vill komma med lite tips och idéer på smarta lösningar och annat:


Är rastlös och vill starta ett nytt projekt…
 
Någon som kört grus runt Gotland och har tips på bra vägar? Tar gärna emot tips på bra asfaltsvägar också eller andra sevärdheter.
 
Kul, tack! :) Jag provade sportläget men tyckte den högg lite väl mycket för lugn stadstrafik så road-läget är definitivt mitt default läge. Däremot tyckte jag quickshiften var mjukare i sport-läget.



Tack, ska titta närmare på det. I mina försäkringsvillkor står det att försäkringen gäller under smc kurser, så det är positivt. Annars hade jag nog inte vågat :) Ska se vad som anordnas här i Kronobergs län :)
Quickshiftern funkar bäst vid rejäla gaspådrag och motorbroms/broms, är min erfarenhet fungerar mindre bra vid stadstrafik.
 
Ja ok, det förklarar saken :)
”Kräver” också varm motor, så kör inte qs innan motorn fått rätt temp. Min hoj har ju också KTM-quickshift och det är även viktigt att växelspaken är inställd enligt instruktionsboken (med cirka 1cm spelrum mellan fot och spak) för att den ska fungera bra. Första 100 milen kan den vara lite kinkig också.
 
Var på det där i Stockholm för några år sen, alldeles för mycket folk - enorma köer till alla stationer. Inte värt att lägga tid på tyckte jag.
Var i gbg i fjol, hade inga planer på att provköra något så har ingen åsikt om det momentet men tyckte ändå att det var värt att gå runt o kolla/prata med säljare och dylikt.
+ kolla på hojar på parkeringen.
 
Tillbaka
Topp