• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Med risk för att skapa dålig stämning i tråden 😌 undrar jag hur snacket går kring katalysatorn i mc-kretsar. Jag läser om det i olika forum att folk resonerar mer kring om det är lagligt eller inte än att katalysatorn renar utblåset från ämnen som leder till algblomning och övergödning, det skadar fiskarna och det ger astma och mycket mer. Finns det en diskrepans mellan suget efter skönt ljud och kunskap om hur skadliga ämnen i förbränningsmotorer utan katalysator skadar våra sjöar och hav och vår egna hälsa?

Helt plötsligt blev jag trådens miljömupp. Jag såg det inte själv hända. Jag läste om det förra året inför teoriprovet där miljöpåverkan är en del av den kunskap man ska ha för att få körkort.

Så vad säger ni, hur går snacket därute?

Här finns fördjupad info för den som vill veta mer.

 
Senast ändrad:
Jag provade snabbt på Bikedagarna och mina 186 och 82kg krävde L. Medium var inte i närheten att funka på mig.
SMX i Sjön har dem, men kanske inte i large?
Testade en medium där i söndags.
Jag har i runda svängar samma former som du och kör xxl för att få plats med axlarna. Sitter då luftigt runt magen. 181/82. Numera väger jag 3 kilo mer men har inte haft den på mig pga armskada...
Dricker iofs inte öl heller

Sonen kör xl och är vältränad 187/85. Han har bara inte fått till bröst och axlar ännu
Jag är 187/76 kg. Large sitter perfekt runt axlarna men lite stor runt midjan. Har en mk2.
Måste det vara gamla modellerna?
Den nya mk3 var väldigt mycket skönare upptäckte jag.
Jag är ca 180 och 80kg, gick på XL för jag gillar inte när det sitter som ett underställ:
IMG_8537.jpeg


Får rum under en munkjacka i storlek L... Och skydden sitter där dom ska.
Otroligt bra återkoppling! Tack allesammans!
Verkar som att XL är kanske rätt storlek för mig, får ringa runt och fråga om handelsboden eller SMX har XL inne.
Tack återigen! 🤩
 
Otroligt bra återkoppling! Tack allesammans!
Verkar som att XL är kanske rätt storlek för mig, får ringa runt och fråga om handelsboden eller SMX har XL inne.
Tack återigen! 🤩
Jag kände mig som en gris paketerad som kassler i storlek L :D
Sist jag var på Handelsboden i Stockholm så hade de alla inne, även på MCvaruhuset.
Jag tror att de flesta har de nya hemma.
 
Jag kände mig som en gris paketerad som kassler i storlek L :D
Sist jag var på Handelsboden i Stockholm så hade de alla inne, även på MCvaruhuset.
Jag tror att de flesta har de nya hemma.
Hahah, en jävligt snabb kassler på Mc med andra ord 😂

De verkar ha gått som glass i solsken under de varma dagarna så många storlekar är utplockade.
 
Hahah, en jävligt snabb kassler på Mc med andra ord 😂

De verkar ha gått som glass i solsken under de varma dagarna så många storlekar är utplockade.
Inte tillräckligt snabbt för att funka :D
Flying eagle har dom hemma: Knox Urbane PRO MK3 Herr Svart (flyingeagle.se)

Jag har i vanliga fall L i de flesta kläder, 52 i kavajer och skinnställ. Här har jag Knox i XL och en munkjacka modell större över i storlek L eftersom det är svalare runt 7 på morgonen:

IMG_8715.jpeg
IMG_8719.jpeg

Lite skakis efter körningen till kontoret :D
 
Vilken kriega är det?
Bra/dålig?

Enda nackdelen är att den inte är helt vattentät. Så man får stoppa in tex datorn i en påse om det är risk för regn.
Själv är jag solskensförare så visar det moln på väderrapporten så tar jag inte hojen ;)
 

Enda nackdelen är att den inte är helt vattentät. Så man får stoppa in tex datorn i en påse om det är risk för regn.
Själv är jag solskensförare så visar det moln på väderrapporten så tar jag inte hojen ;)
Modellen som heter ”T” har ett vattentätt fack om man vill ha det. Dyrare dock.
 
Har någon något positivt eller negativt att säga om Buell? Jag vet ingenting om dem annat än att jag tycker att de är fruktansvärt snygga. Men att de är amerikanska gör mig skeptisk. Håller de ihop?
1687281231511.png

1. Det finns olika sorters Buell.
  • De väldigt tidiga "tubers" med HD motor. Retro HARLEYMOTOR luftkyld
  • De lite senare jävligt coola XB12 och XB9 (SCG är min favorit, den är mindre) siffran refererar till motorstorlek, 900 vs 1200cc. HARLEYMOTOR Luftkyld
  • De mer "moderna" från ca 2008 och fram, 1125cc Rotax vätskekyld motor. En HELT ANNAN CYKEL. Fortfarande cool men saknar lite av stuket från XB12. Finns R och CR där CR är mycket billigare att försäkra och är caferäsermodellen. R ser ut som en ful gubbräser. Fortfarande ägda av Harley. Han fick dock kicken efter rotax grejen. Den här hojen rör på sig, och har bra stötdämpare, på alla sätt en "modern cykel" men utan elektroniklyx som quickshift / antispinn osv. Kanske inte heller ABS, kommer inte ihåg. ca 145hk 110Nm. Den reser sig lätt bara man vrider på rullen.
  • De sista EBR cyklarna, före EBR gick i konken. Tror de har startat på nytt. Dessa har 1190cc och samma Rotaxspis. Här är det Inte harley som äger. Dessa är mycket mycket sättsynta och rör på sig. 190hk ca på 1190cc.
* Han = Eric Buell = EBR = Eric Buell Racing


Jag har ägt en av de få, kanske den enda vita 2010 som var sista årsmodellen på 1125CR.
Den blev sabbad på aukt. återförsäljare då de glömde tappa ur båda oljepluggarna (den har höger/vänster) och sedan fyllde olja.. det blev inge bra.

Hojen är skitkul att köra (1125CR som jag ägt) och har ett sjukt ljud. Fantastiskt om man gillar V-twin. Finns en firma i Nederländerna som trimmar det sista ur motorn.

De går sönder, de har designfel (statorn och kopplingen).

Den sista generationen av motorn har titthål för oljenivån, där var barnsjukdomar med kopplingen fixad.

Hela hojen måste typ rivas för att kolla ventilspel, det görs på 2000mil.

Min hoj sjuvstoppade ganska ofta, osäkert varför men vanligt problem.

Reservdelar finns inte runt hörnet, det är en entusiasthoj. Om du vill att det skall vara körbart hela tiden behöver du en japanare också.
Ingenting är traditionellt, det är kul, tills man skall skruva. För alla gamla kunskaper går rakt ut genom fönstret och om man inte har den riktiga manualen så kan det gå fel även för aukt. verkstad. För exempel med DUBBLA urtappningspluggar, speciell bromsskiva fram, hjullager med lösa kulor som skall dras på moment, rem istället för kedja, tanken i ramen, hojarna är inte lackade det är plast som är genomfärgad. Mycket lätt att polera upp, samt att repa.

Enkla saker som en ny bromsskiva kan bli hassel att byta..

Ja, listan är långt. Det är en hoj man köper med hjärtat. Man tappar iallafall inga pengar på det, för när jag 2009 skulle köpa en beg. XB12SCG fick jag den till 40.000:-, idag kostar de 60.000:- och har trippla milen på mätarn. Men du KOMMER FÅ SKRUVA på modellerna med harleymotor. Det bara är så.

Om du vill ha samma prestanda med bättre kvalitet och lite tråkigare hoj kan du kika på MT09 eller cafemodellerna av den XSR900. De är nästan lika kul att köra, mer lättkörda i staden, men väcker inte alls samma känslor. Det är som att dejta en smart snygg tjej vs en snygg borderlinebrud. Den senare leverar mer känslor på gott och ont.

Jag drömmer fortfarande om en Buell igen, men den blir nog i vardagsrummet =)

ukbeg är användarforum för dessa hojar.

F0184827-655E-4D19-A99E-E8556B5101F9.jpg


EBR-1190RX.jpg
 
Senast ändrad:
Med risk för att skapa dålig stämning i tråden 😌 undrar jag hur snacket går kring katalysatorn i mc-kretsar. Jag läser om det i olika forum att folk resonerar mer kring om det är lagligt eller inte än att katalysatorn renar utblåset från ämnen som leder till algblomning och övergödning, det skadar fiskarna och det ger astma och mycket mer. Finns det en diskrepans mellan suget efter skönt ljud och kunskap om hur skadliga ämnen i förbränningsmotorer utan katalysator skadar våra sjöar och hav och vår egna hälsa?

Helt plötsligt blev jag trådens miljömupp. Jag såg det inte själv hända. Jag läste om det förra året inför teoriprovet där miljöpåverkan är en del av den kunskap man ska ha för att få körkort.

Så vad säger ni, hur går snacket därute?

Här finns fördjupad info för den som vill veta mer.


Ingen bryr sig. Och katalysatorn kan fint sitta kvar även om man har pipa på hojen. Jag har akrapipa på min hoj, och katalysatorn är borttagen, men kan köpas till för nån tusing.
 
Ingen bryr sig. Och katalysatorn kan fint sitta kvar även om man har pipa på hojen. Jag har akrapipa på min hoj, och katalysatorn är borttagen, men kan köpas till för nån tusing.
Tack för din kommentar. Jag har iofs redan förstått okunskapen och/eller ointresset för frågan. Jag trodde själv att man var mer ansvarstagande, tills jag läste en annons från en auktoriserad handlare som obekymrat sålde en mc utan katalysator. Då förstår man att likgiltigheten är utbredd i och med det problemet stort. Det lär få konsekvenser på flera plan.
 
Tack för din kommentar. Jag har iofs redan förstått okunskapen och/eller ointresset för frågan. Jag trodde själv att man var mer ansvarstagande, tills jag läste en annons från en auktoriserad handlare som obekymrat sålde en mc utan katalysator. Då förstår man att likgiltigheten är utbredd i och med det problemet stort. Det lär få konsekvenser på flera plan.

Motorcyklar generellt är relativt få i trafiken i sverige, och om du ser till hur många liter drivmedel som går genom en MC så är det inte mycket. En modern hoj släpper ut relativt lite avgaser, och om du tänker dig hur försvinnande få som kör en MC utan katalysator så är det långt färre än vad det rullar fordon som aldrig ens haft en katalysator. (bilar tillverkade före 1988, och hojar mycket nyare än så).

Rent statistiskt så skulle det göra långt mycket större skillnad för miljön om alla lastbilsschaffisar fyllde på rätt lufttryck i däcken när de tankar. Det gäller personbilar också för den delen. En lastbil drar i sig lika mycket soppa på 12-20mil som min MC gör på ett år.

Jag kör 200mil MC på en sommar, och på 5 år (sedan min hoj var ny) så har jag kört 1000mil. Alltså vad jag kör på 6 månader med bilen, som drar dubbla mängden soppa.

Snöskotrar och motorcyklar är inte så relevanta i miljöstatistiken, även om man lätt lägger märke till dessa för att de låter mycket, syns och luktar.
Faktum är att det säkert tankas mer i mopeder än motorcyklar på ett år, och mopeder har 2-taktsmotorer och ingen katalysator alls, plus att de bränner oljan också.
Båtmotorer skickar avgaserna rakt ned i vattnet och drar flera liter på en mil. Snöskotrar är också 2-taktare i stort...

Ja.

Det handar nog inte bara om att man inte bryr sig, det handlar om att det inte gör någon skillnad gissar jag. Båtarna är det ingen som klagar på, men jag skulle gissa att det är det nöjesfordon som skitar ned mest.

Jag tror inte konsekvenserna är ens mätbara globalt. Du kan ju räkna på saken om du har lust =)


Lastbilar kör tillsammans 1.4 miljarder km
Motorcyklarna kör tillsammans 65 miljoner km
Lastbilen drar nästan 10-20ggr mer drivmedel pr km. Så du kan gångra upp talet med 10-20 så får du en uppfattning om hur försvinnande lite motorcyklar körs.
Och om du sedan ränkar med att kanske 1 förare på 1000 tar bort katalysatorn så kan du dela motorcykeltalet med 1000...

Om Lastbilschaffisarna kan spara 1% drivmedel på att fylla på rätt lufttryck i däcken så sparar de kanske 200-400ggr mer drivmedel på ett år än vad alla motorcyklar tillsammans förbrukar, grovt räknat.

Vi kan tryggt gasa på utan dåligt samvete.
(jag räknade i huvudet, så det kan finnas decimalfel. Det är inte en uppsats, bara för att framställa proportionerna)
 
Senast ändrad:
Äntligen en frisk fläkt bland alla nya trista pruttande twinnar. 400cc, 4 cylindrar, 80 hk och maxvarv vid 15000. :D Blir sugen på att köpa en bara för att..
 
Äntligen en frisk fläkt bland alla nya trista pruttande twinnar. 400cc, 4 cylindrar, 80 hk och maxvarv vid 15000. :D Blir sugen på att köpa en bara för att..
Jag har också tittat lite intresserat på den, att ligga på 15000rpm är fan underbart :)
Det finns ju gamla 249cc som varvar upp till +20 000rpm om jag minns rätt. Var stort på 90-talet för då gick de under någon rabatt pga låg cc.
 
Under alla mina år på klocksnack har jag aldrig sett en så rolig, bra och ”relaterbar” kommentar som denna 😂🤩🤣😂

Det finns vettiga alternativ till Buell, om man inte nödvändigtvis vill åka amerikanskt.
Yamaha har en modell som heter MT-01, som är 1600cc v-twin med Yamha R1 sving och framgaffel. Detta är et monster till hoj som inte har Buells smidighet och nytänk, men lite av samma känslor väcks till liv. Plus det brutala uppseendet som är möjligt att få till med lite vilja. Inte lika sexig original, men fortfarande brutal.

Cover-Titanmotorcycles-Blue-Falcon-Yamaha-MT-01-Cafe-Racerblue-1.jpg
 
1. Det finns olika sorters Buell.
  • De väldigt tidiga "tubers" med HD motor. Retro HARLEYMOTOR luftkyld
  • De lite senare jävligt coola XB12 och XB9 (SCG är min favorit, den är mindre) siffran refererar till motorstorlek, 900 vs 1200cc. HARLEYMOTOR Luftkyld
  • De mer "moderna" från ca 2008 och fram, 1125cc Rotax vätskekyld motor. En HELT ANNAN CYKEL. Fortfarande cool men saknar lite av stuket från XB12. Finns R och CR där CR är mycket billigare att försäkra och är caferäsermodellen. R ser ut som en ful gubbräser. Fortfarande ägda av Harley. Han fick dock kicken efter rotax grejen. Den här hojen rör på sig, och har bra stötdämpare, på alla sätt en "modern cykel" men utan elektroniklyx som quickshift / antispinn osv. Kanske inte heller ABS, kommer inte ihåg. ca 145hk 110Nm. Den reser sig lätt bara man vrider på rullen.
  • De sista EBR cyklarna, före EBR gick i konken. Tror de har startat på nytt. Dessa har 1190cc och samma Rotaxspis. Här är det Inte harley som äger. Dessa är mycket mycket sättsynta och rör på sig. 190hk ca på 1190cc.
* Han = Eric Buell = EBR = Eric Buell Racing


Jag har ägt en av de få, kanske den enda vita 2010 som var sista årsmodellen på 1125CR.
Den blev sabbad på aukt. återförsäljare då de glömde tappa ur båda oljepluggarna (den har höger/vänster) och sedan fyllde olja.. det blev inge bra.

Hojen är skitkul att köra (1125CR som jag ägt) och har ett sjukt ljud. Fantastiskt om man gillar V-twin. Finns en firma i Nederländerna som trimmar det sista ur motorn.

De går sönder, de har designfel (statorn och kopplingen).

Den sista generationen av motorn har titthål för oljenivån, där var barnsjukdomar med kopplingen fixad.

Hela hojen måste typ rivas för att kolla ventilspel, det görs på 2000mil.

Min hoj sjuvstoppade ganska ofta, osäkert varför men vanligt problem.

Reservdelar finns inte runt hörnet, det är en entusiasthoj. Om du vill att det skall vara körbart hela tiden behöver du en japanare också.
Ingenting är traditionellt, det är kul, tills man skall skruva. För alla gamla kunskaper går rakt ut genom fönstret och om man inte har den riktiga manualen så kan det gå fel även för aukt. verkstad. För exempel med DUBBLA urtappningspluggar, speciell bromsskiva fram, hjullager med lösa kulor som skall dras på moment, rem istället för kedja, tanken i ramen, hojarna är inte lackade det är plast som är genomfärgad. Mycket lätt att polera upp, samt att repa.

Enkla saker som en ny bromsskiva kan bli hassel att byta..

Ja, listan är långt. Det är en hoj man köper med hjärtat. Man tappar iallafall inga pengar på det, för när jag 2009 skulle köpa en beg. XB12SCG fick jag den till 40.000:-, idag kostar de 60.000:- och har trippla milen på mätarn. Men du KOMMER FÅ SKRUVA på modellerna med harleymotor. Det bara är så.

Om du vill ha samma prestanda med bättre kvalitet och lite tråkigare hoj kan du kika på MT09 eller cafemodellerna av den XSR900. De är nästan lika kul att köra, mer lättkörda i staden, men väcker inte alls samma känslor. Det är som att dejta en smart snygg tjej vs en snygg borderlinebrud. Den senare leverar mer känslor på gott och ont.

Jag drömmer fortfarande om en Buell igen, men den blir nog i vardagsrummet =)

ukbeg är användarforum för dessa hojar.

F0184827-655E-4D19-A99E-E8556B5101F9.jpg


EBR-1190RX.jpg
Tack för ett fantastiskt detaljerat svar. Men…jag är nog inte rätt man för att äga en tidig buell helt enkelt :sorry: Har inte tålamodet att jaga delar och krångla med ehandlare på andra sidan jorden. Gillar egentligen att småskruva lite men det måste vara ”enklare” grejer, typ service och så, inte riva ner en hel hoj. Tack återigen!
 
Tack för ett fantastiskt detaljerat svar. Men…jag är nog inte rätt man för att äga en tidig buell helt enkelt :sorry: Har inte tålamodet att jaga delar och krångla med ehandlare på andra sidan jorden. Gillar egentligen att småskruva lite men det måste vara ”enklare” grejer, typ service och så, inte riva ner en hel hoj. Tack återigen!

Det var inte jag heller.
Har haft 4 yammor och en buell. Yamaha är lite tråkigt, precis som Honda, Kawazaki, Suzuki osv... Om man ställer dem vid sidan av en Aprilia, Ducati, Buell så blir japanarn aldrig samma sak. Men Japanska cyklar levererar något som bara fula brudar gör... pålitlighet. De är där när du är sugen och behöver dem. Inget gnäll bara åka.
 
Motorcyklar generellt är relativt få i trafiken i sverige, och om du ser till hur många liter drivmedel som går genom en MC så är det inte mycket. En modern hoj släpper ut relativt lite avgaser, och om du tänker dig hur försvinnande få som kör en MC utan katalysator så är det långt färre än vad det rullar fordon som aldrig ens haft en katalysator. (bilar tillverkade före 1988, och hojar mycket nyare än så).

Rent statistiskt så skulle det göra långt mycket större skillnad för miljön om alla lastbilsschaffisar fyllde på rätt lufttryck i däcken när de tankar. Det gäller personbilar också för den delen. En lastbil drar i sig lika mycket soppa på 12-20mil som min MC gör på ett år.

Jag kör 200mil MC på en sommar, och på 5 år (sedan min hoj var ny) så har jag kört 1000mil. Alltså vad jag kör på 6 månader med bilen, som drar dubbla mängden soppa.

Snöskotrar och motorcyklar är inte så relevanta i miljöstatistiken, även om man lätt lägger märke till dessa för att de låter mycket, syns och luktar.
Faktum är att det säkert tankas mer i mopeder än motorcyklar på ett år, och mopeder har 2-taktsmotorer och ingen katalysator alls, plus att de bränner oljan också.
Båtmotorer skickar avgaserna rakt ned i vattnet och drar flera liter på en mil. Snöskotrar är också 2-taktare i stort...

Ja.

Det handar nog inte bara om att man inte bryr sig, det handlar om att det inte gör någon skillnad gissar jag. Båtarna är det ingen som klagar på, men jag skulle gissa att det är det nöjesfordon som skitar ned mest.

Jag tror inte konsekvenserna är ens mätbara globalt. Du kan ju räkna på saken om du har lust =)


Lastbilar kör tillsammans 1.4 miljarder km
Motorcyklarna kör tillsammans 65 miljoner km
Lastbilen drar nästan 10-20ggr mer drivmedel pr km. Så du kan gångra upp talet med 10-20 så får du en uppfattning om hur försvinnande lite motorcyklar körs.
Och om du sedan ränkar med att kanske 1 förare på 1000 tar bort katalysatorn så kan du dela motorcykeltalet med 1000...

Om Lastbilschaffisarna kan spara 1% drivmedel på att fylla på rätt lufttryck i däcken så sparar de kanske 200-400ggr mer drivmedel på ett år än vad alla motorcyklar tillsammans förbrukar, grovt räknat.

Vi kan tryggt gasa på utan dåligt samvete.
(jag räknade i huvudet, så det kan finnas decimalfel. Det är inte en uppsats, bara för att framställa proportionerna)
Du förstår hur fel ute du är när du måste försvara ditt beteende med denna långa text?
 
Det var inte jag heller.
Har haft 4 yammor och en buell. Yamaha är lite tråkigt, precis som Honda, Kawazaki, Suzuki osv... Om man ställer dem vid sidan av en Aprilia, Ducati, Buell så blir japanarn aldrig samma sak. Men Japanska cyklar levererar något som bara fula brudar gör... pålitlighet. De är där när du är sugen och behöver dem. Inget gnäll bara åka.
😂😂
 
Du förstår hur fel ute du är när du måste försvara ditt beteende med denna långa text?
Skapa gärna en ny tråd där ni diskuterar miljöfrågor. Skriv gärna ned vad du kommer fram till där så skall jag läsa det. Känslomässiga argument utan beräkningar blir tyvärr ignorerade. (förlåt för att jag med vetenskap / fakta försökte belysa omfattningen av ett ickeproblem. Det fungerar sällan på känslomänniskor)
 
Förstör inte tråden med trams nu. Om du vill bemöta det så läs rapporten och räkna ut hur stor skillnad det gör på ett globalt perspektiv om några motorcyklar kör runt utan katalysator. Om du inte kan räkna på det så släpp det. Det gör absolut ingen skillnad alls.
Erkänn att du vill döda alla pandor ist. Läste någonstans om att oönskade partiklar tiodubblas utan katalysator. Körs rätt många mil ändå... Det är väl ok att göra fel, men man kan ju stå för det iaf.
 
Det var inte jag heller.
Har haft 4 yammor och en buell. Yamaha är lite tråkigt, precis som Honda, Kawazaki, Suzuki osv... Om man ställer dem vid sidan av en Aprilia, Ducati, Buell så blir japanarn aldrig samma sak. Men Japanska cyklar levererar något som bara fula brudar gör... pålitlighet. De är där när du är sugen och behöver dem. Inget gnäll bara åka.
Ska framöver kalla min xsr700 för ”Kvart-i-3-ragget” 😂
 
En till nybörjarfråga, vart i Göteborg kan jag byta däck på min XSR700?

Yamaha center verkstaden visade sig idag från sin absolut sämsta sida så känner inte för att stödja dem med mina service pengar. Så tar gärna emot andra förslag! :)
 
En till nybörjarfråga, vart i Göteborg kan jag byta däck på min XSR700?

Yamaha center verkstaden visade sig idag från sin absolut sämsta sida så känner inte för att stödja dem med mina service pengar. Så tar gärna emot andra förslag! :)

Jag har gjort flera "rundringningar" gällande däckbyte. Och det finns massor att spara på när man byter däck. För mig landade det i att jag beställde ett däck på nätet från tyskland, som var tusingen billigare än samma däck hos verkstaden. Sedan drog jag till en "icke märkesverkstad" för att få gummit lagt på fälgen, med en lösmonterad fälg. Han tog 300:- för jobbet. I göteborg fick jag priset 600.- men slutade då ringa runt där, hittade en krängare upp mot strömstad som ville ha 300:- tror jag. Om man inte åker runt ofta så är det inte värt det. Men om du beställer däck så kan du beställa däcket direkt till verkstaden, så slipper du ta med det dit.

Vissa verkstäder accepterar bara om du kommer med lösmonterat hjul.

Har fått lack på fälgar förstörda två gånger hos däck-krängare, en gång sågade han av stålwiren i fälgen och skar då ett jack i fälgen också. Helt oacceptabelt. Jävla tattare.

Tänk på att många vanliga däckverkstäder inte balanserar MC däck, och de kommer inte berätta det för dig. Så fråga hur de balanserar däck,och om de inte kan svara konkret så välj annan verkstad eller köp utrustning för att balansera hemma. Det kostar typ några hundra. Argumentet brukar vara att det "inte går i deras maskin" men så kostar det ju bara några hundra att köpa in det man behöver för att göra jobbet. Typ en stålaxel med två koner och två pallbockar. Man kan 3D printa det om man orkar.

Du kan även byta däcket själv, det är inte jättesvårt men man behöver utrustning för nån tusing (däckjärn, pasta, osv osv). Tiden det tar att göra själv är inte mer än tiden det tar at köra till verkstaden, vänta, köra hem igen. Men man måste vilja och orka.

Räkna med minst 300, och de dyraste tar över 1000:-, även om du monterat av däcket.

Vissa verkstäder tar inte på sig jobbet om de inte får sälja däcket också. De vill ha en vinst på 2000:- på alla transaktioner eller så nekar de verkstadsjobb typ. Johans MC eller vad det heter på Hisingen skulle ha 1500:- för att byta gummi på lös fälg när jag frågade. Det var pinsamt dyrt. Det tar ca 10minuter för en normalsnabb gubbe.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp