1. Det finns olika sorters Buell.
- De väldigt tidiga "tubers" med HD motor. Retro HARLEYMOTOR luftkyld
- De lite senare jävligt coola XB12 och XB9 (SCG är min favorit, den är mindre) siffran refererar till motorstorlek, 900 vs 1200cc. HARLEYMOTOR Luftkyld
- De mer "moderna" från ca 2008 och fram, 1125cc Rotax vätskekyld motor. En HELT ANNAN CYKEL. Fortfarande cool men saknar lite av stuket från XB12. Finns R och CR där CR är mycket billigare att försäkra och är caferäsermodellen. R ser ut som en ful gubbräser. Fortfarande ägda av Harley. Han fick dock kicken efter rotax grejen. Den här hojen rör på sig, och har bra stötdämpare, på alla sätt en "modern cykel" men utan elektroniklyx som quickshift / antispinn osv. Kanske inte heller ABS, kommer inte ihåg. ca 145hk 110Nm. Den reser sig lätt bara man vrider på rullen.
- De sista EBR cyklarna, före EBR gick i konken. Tror de har startat på nytt. Dessa har 1190cc och samma Rotaxspis. Här är det Inte harley som äger. Dessa är mycket mycket sättsynta och rör på sig. 190hk ca på 1190cc.
* Han = Eric Buell = EBR = Eric Buell Racing
Jag har ägt en av de få, kanske den enda vita 2010 som var sista årsmodellen på 1125CR.
Den blev sabbad på aukt. återförsäljare då de glömde tappa ur båda oljepluggarna (den har höger/vänster) och sedan fyllde olja.. det blev inge bra.
Hojen är skitkul att köra (1125CR som jag ägt) och har ett sjukt ljud. Fantastiskt om man gillar V-twin. Finns en firma i Nederländerna som trimmar det sista ur motorn.
De går sönder, de har designfel (statorn och kopplingen).
Den sista generationen av motorn har titthål för oljenivån, där var barnsjukdomar med kopplingen fixad.
Hela hojen måste typ rivas för att kolla ventilspel, det görs på 2000mil.
Min hoj sjuvstoppade ganska ofta, osäkert varför men vanligt problem.
Reservdelar finns inte runt hörnet, det är en entusiasthoj. Om du vill att det skall vara körbart hela tiden behöver du en japanare också.
Ingenting är traditionellt, det är kul, tills man skall skruva. För alla gamla kunskaper går rakt ut genom fönstret och om man inte har den riktiga manualen så kan det gå fel även för aukt. verkstad. För exempel med DUBBLA urtappningspluggar, speciell bromsskiva fram, hjullager med lösa kulor som skall dras på moment, rem istället för kedja, tanken i ramen, hojarna är inte lackade det är plast som är genomfärgad. Mycket lätt att polera upp, samt att repa.
Enkla saker som en ny bromsskiva kan bli hassel att byta..
Ja, listan är långt. Det är en hoj man köper med hjärtat. Man tappar iallafall inga pengar på det, för när jag 2009 skulle köpa en beg. XB12SCG fick jag den till 40.000:-, idag kostar de 60.000:- och har trippla milen på mätarn. Men du KOMMER FÅ SKRUVA på modellerna med harleymotor. Det bara är så.
Om du vill ha samma prestanda med bättre kvalitet och lite tråkigare hoj kan du kika på MT09 eller cafemodellerna av den XSR900. De är nästan lika kul att köra, mer lättkörda i staden, men väcker inte alls samma känslor. Det är som att dejta en smart snygg tjej vs en snygg borderlinebrud. Den senare leverar mer känslor på gott och ont.
Jag drömmer fortfarande om en Buell igen, men den blir nog i vardagsrummet =)
ukbeg är användarforum för dessa hojar.