• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Jag har gjort flera "rundringningar" gällande däckbyte. Och det finns massor att spara på när man byter däck. För mig landade det i att jag beställde ett däck på nätet från tyskland, som var tusingen billigare än samma däck hos verkstaden. Sedan drog jag till en "icke märkesverkstad" för att få gummit lagt på fälgen, med en lösmonterad fälg. Han tog 300:- för jobbet. I göteborg fick jag priset 600.- men slutade då ringa runt där, hittade en krängare upp mot strömstad som ville ha 300:- tror jag. Om man inte åker runt ofta så är det inte värt det. Men om du beställer däck så kan du beställa däcket direkt till verkstaden, så slipper du ta med det dit.

Vissa verkstäder accepterar bara om du kommer med lösmonterat hjul.

Har fått lack på fälgar förstörda två gånger hos däck-krängare, en gång sågade han av stålwiren i fälgen och skar då ett jack i fälgen också. Helt oacceptabelt. Jävla tattare.

Tänk på att många vanliga däckverkstäder inte balanserar MC däck, och de kommer inte berätta det för dig. Så fråga hur de balancerar däck,och om de inte kan svara konkret så välj annan verkstad eller köp utrustning för att balancera hemma. Det kostar typ några hundra.

Du kan även byta däcket själv, det är inte jättesvårt men man behöver utrustning för nån tusing (däckjärn, pasta, osv osv). Tiden det tar att göra själv är inte mer än tiden det tar at köra till verkstaden, vänta, köra hem igen. Men man måste vilja och orka.

Räkna med minst 300, och de dyraste tar över 1000:-, även om du monterat av däcket.

Vissa verkstäder tar inte på sig jobbet om de inte får sälja däcket också. De vill ha en vinst på 2000:- på alla transaktioner eller så nekar de verkstadsjobb typ.
Tack för tipsen!
Jag bor i lägenhet och pga garagesituationen har begränsade möjlighet till att demontera delar från motorcykeln. Så kommer nog få åka någonstans där de kan göra allt.

Men ska ta ditt tips och ringa runt under morgondagen :)
 
Tack för tipsen!
Jag bor i lägenhet och pga garagesituationen har begränsade möjlighet till att demontera delar från motorcykeln. Så kommer nog få åka någonstans där de kan göra allt.

Men ska ta ditt tips och ringa runt under morgondagen :)

Förstår!
För att ta lös bakhjulet behöver du bara en såndär depåstöd som finns på biltema, 399:-

Du behöver även ett verktyg för att lossa den stora muttern, och gärna en momentnyckel för att dra åt den igen när du monterar tillbaka. Du kan ju dra åt hemma och sedan åka till en verkstad där de drar på moment åt dig efteråt.

Momentnyckel finns digital på aliexpress för några hundra, väldigt vettigt alternativ som täcker stort område. Slipper man ha flera skaft liggande för denna sätter man på ett vanligt spärrskaft eller långskaft.
Momentnyckel adapter, för vanligt spärrskaft. Digital.

Med en sånhär verktygssats kommer man väldigt långt för bil, mc och generelt allt man skruvar hemma.
verktygssats
billigare verktygssats
Du får säkert en fin för 500:- på blocket, typ bacho eller kamasa.

Du behöver prylar för runt 1500:- för att få av hjulet, men då har du för att smörja kedjan, byta däck, fixa med bromsar och allt såntdär. Kanske man inte gör själv på en så ny hoj men prylarna överlever ju 40år så... Och man kan sälja det när man säljer hojen. Finns säkert alla dessa delar beg. på blocket om man kollar.

Finns ett forum som heter sporthoj.com, där är det galet mycket duktiga grabbar som åker hoj. Får man inte svar eller hjälp där så finns det inte att få =)
 
Senast ändrad:
Momentnyckel finns digital på aliexpress för några hundra, väldigt vettigt alternativ som täcker stort område. Slipper man ha flera skaft liggande för denna sätter man på ett vanligt spärrskaft eller långskaft.
Momentnyckel adapter, för vanligt spärrskaft. Digital.
Denna var ju riktigt smart!
De påstår att den bara visar 2% fel, undrar om det stämmer?
5% hade väl varit tillräckligt i de flesta fall iofs.
Nästan sugen på att köpa en och dra några skruv och jämföra med de elektriska spärrskaften på jobbet.
 
Denna var ju riktigt smart!
De påstår att den bara visar 2% fel, undrar om det stämmer?
5% hade väl varit tillräckligt i de flesta fall iofs.
Nästan sugen på att köpa en och dra några skruv och jämföra med de elektriska spärrskaften på jobbet.

Jag har ett skaft från Jula, det kostade kanske 600:-.
Jag kopplade ihop skaften och jämförde, de visar relativt lika. Men julaskaftet klickar inte ibland. Då riskerar man att dra sönder något. Man måste ha en viss feeling för att använda julaskaftet, annars kan det blir dyrt / jobbigt.

Det digitala hjälpmedlet blir en klump som är lite ivägen, men det är riktigt bra att jobba med. Det har olika funktioner, bland annat så visar det med en flytande skala hur hårt du drar. Så om du inte drar något visar det 0Nm, men så ökar du sakta så går den gradvis upp.

Du kan även ställa in den på en speciell Nm, och låter den lite som en parkeringsradar när du närmar dig.

En dum grej är att batterierna skruvas in bakom en lucka med skruvar. Vare gång man skall använda den måste man ta ut/sätta in batterierna om man inte använder den ofta.

Vidare så är min felprogrammerad, så att graderingen är på 1/100 Nm, vilket innebär att man får hålla in knappen ganska länge när man går från låt säga 10-30Nm. Att ha det med 0,5Nm på varje steg hade varit mer än nog. Jag upplever också interfacet med några få knappar som buggigt och brukar slå min av/på ibland för att få till det.

Allt i allt, man sparar 300:- mot biltema och får ett verktyg som är långt mer användbart än det man köper på jula/biltema till ett lägre pris. Det tar också mindre plats i verktygslådan. Om man inte har batterier (dubbla AAA) dagen man behöver den är man rökt =)

Om jag fick välja skulle jag lätt ha tagit den från aliexpress. Finns säkert liknande i handeln i sverige för dubbla priset.

Biltema har en nästan likadan, dubbla priset:
Digital momentnyckel.
 
Jag har ett skaft från Jula, det kostade kanske 600:-.
Jag kopplade ihop skaften och jämförde, de visar relativt lika. Men julaskaftet klickar inte ibland. Då riskerar man att dra sönder något. Man måste ha en viss feeling för att använda julaskaftet, annars kan det blir dyrt / jobbigt.

Det digitala hjälpmedlet blir en klump som är lite ivägen, men det är riktigt bra att jobba med. Det har olika funktioner, bland annat så visar det med en flytande skala hur hårt du drar. Så om du inte drar något visar det 0Nm, men så ökar du sakta så går den gradvis upp.

Du kan även ställa in den på en speciell Nm, och låter den lite som en parkeringsradar när du närmar dig.

En dum grej är att batterierna skruvas in bakom en lucka med skruvar. Vare gång man skall använda den måste man ta ut/sätta in batterierna om man inte använder den ofta.

Vidare så är min felprogrammerad, så att graderingen är på 1/100 Nm, vilket innebär att man får hålla in knappen ganska länge när man går från låt säga 10-30Nm. Att ha det med 0,5Nm på varje steg hade varit mer än nog. Jag upplever också interfacet med några få knappar som buggigt och brukar slå min av/på ibland för att få till det.

Allt i allt, man sparar 300:- mot biltema och får ett verktyg som är långt mer användbart än det man köper på jula/biltema till ett lägre pris. Det tar också mindre plats i verktygslådan. Om man inte har batterier (dubbla AAA) dagen man behöver den är man rökt =)

Om jag fick välja skulle jag lätt ha tagit den från aliexpress. Finns säkert liknande i handeln i sverige för dubbla priset.

Biltema har en nästan likadan, dubbla priset:
Digital momentnyckel.
Ja, högre noggrannhet än 1 Nm är ju onödigt, då jag har svårt att tro att toleranserna på friktionskoeficienten på skruvarna är bättre än så, dvs om skruvens behandling är lite halare sträcker du skruven lite mer vid samma moment.

Tror inte Boschverktygen vi har är inställningsbara närmare än 1 Nm, men jag har inte kikat i programvaran så kan ha fel...
 
Ja, högre noggrannhet än 1 Nm är ju onödigt, då jag har svårt att tro att toleranserna på friktionskoeficienten på skruvarna är bättre än så, dvs om skruvens behandling är lite halare sträcker du skruven lite mer vid samma moment.

Tror inte Boschverktygen vi har är inställningsbara närmare än 1 Nm, men jag har inte kikat i programvaran så kan ha fel...
Precis.. Och noggranheten på verktygen generellt är nog inte i närheten av 1Nm i ett vanligt hobbygarage. Kanske inte ens på en verkstad. Handen på hjärtat, hur många tror du kalibererar momentnycklarna varje år?
 
Precis.. Och noggranheten på verktygen generellt är nog inte i närheten av 1Nm i ett vanligt hobbygarage. Kanske inte ens på en verkstad. Handen på hjärtat, hur många tror du kalibererar momentnycklarna varje år?
Precis.
Tror väldigt få verkstäder gör det ens.
Inom industrin görs det så klart, men där finns rutiner och kostnaden är obefintlig i sammanhanget.

Sen tror jag inte hjulbulten lossnar för att du bara dragit den med 140Nm när den ska dras med 150Nm heller.
 
Är det några här som har byggt ihop egen laddare till hojen?
Finns ju mycket prylar nu med usb-c men man behöver ju ha en som omvandlar 12>5v för USB.

Hittade detta inlägg på ett forum som lät smidigt:


Fast Charging USB Hack​

I used these (or something similar I had in my garage)
Dorman Conduct-Tite Pigtail Connector 91441 $5.99
https://www.amazon.com/Dorman-91441-...s%2C127&sr=8-3

Chinese USB Socket from Amazon $14.00. There a million to choose from. Don't waste time on 24v chargers as they won't work. Mine is 12/24 so it at least does fast charging (but no super fast or ludicrous speed charging).
https://www.amazon.com/dp/B08TMDTQQV...roduct_details

Inline Fuse Holder $3.31 for 3-pack
https://www.amazon.com/Enrilior-Inli...%2C135&sr=8-26

A few butt connectors and a couple of flat spade connectors.

Shrink tubing to clean up the wires if you want or sticky ass electrical tape.
I basically got the wires that came with the USB and shortened the positive wire and patched in the fuse line. A glass fuse came with the kit but I prefer the chip kind. Then I put the waterproof pigtail connector on the end. Try to keep the length under about 6 or 8 inches or you'll be cramming wires in there and it will be a little bit of a pain.

I had to slightly cut the dash plastic to allow for the round charger to fit in the square hole. (I know how to make round pegs fit in square holes.)
 
Är det några här som har byggt ihop egen laddare till hojen?
Finns ju mycket prylar nu med usb-c men man behöver ju ha en som omvandlar 12>5v för USB.

Hittade detta inlägg på ett forum som lät smidigt:


Fast Charging USB Hack​


Det finns enkla och billiga produkter på ebay och aliexpress.
Man bara kopplar dem in på hojens elsystem och fäster dem någonstans på hojen.

Själv kör jag inte laddaren direkt på batteri eftersom den drar parasitström, jag har två laddare. En under sadeln med brytare, då kan jag lämna en telefon eller headsetet där på laddning när jag inte är vid hojen. Jag kan även lägga en iPhone där med "hitta min iphone" så har jag tracking på hojen.

Jag har en laddare till på styret på hojen, så att jag kan koppla in telefonladdaren på långturer om jag använder telefonen till navigering.

Båda installationerna är osynliga, och laddaren på styret har jag kopplat efter tändningen, så den slår av automatiskt när hojen är av.

En laddare kan se ut som på bilden, och fästas smidigt och osynligt vid instrumenten någonstans. Kopplas bäst in efter tädningen på ex. stråkalstaren eller liknande. Då drar den inte ur startbatteriet när du är borta från hojen en vecka eller två.


401184-7f270c31e5c21b245f7d682769c622bd.jpg
 
Det finns enkla och billiga produkter på ebay och aliexpress.
Man bara kopplar dem in på hojens elsystem och fäster dem någonstans på hojen.

Själv kör jag inte laddaren direkt på batteri eftersom den drar parasitström, jag har två laddare. En under sadeln med brytare, då kan jag lämna en telefon eller headsetet där på laddning när jag inte är vid hojen. Jag kan även lägga en iPhone där med "hitta min iphone" så har jag tracking på hojen.

Jag har en laddare till på styret på hojen, så att jag kan koppla in telefonladdaren på långturer om jag använder telefonen till navigering.

Båda installationerna är osynliga, och laddaren på styret har jag kopplat efter tändningen, så den slår av automatiskt när hojen är av.

En laddare kan se ut som på bilden, och fästas smidigt och osynligt vid instrumenten någonstans. Kopplas bäst in efter tädningen på ex. stråkalstaren eller liknande. Då drar den inte ur startbatteriet när du är borta från hojen en vecka eller två.


401184-7f270c31e5c21b245f7d682769c622bd.jpg
Jag är lite nojig av att köpa och installera billiga elprylar som eventuellt inte är CE-märkta och testade.
Tydligen så är det inte helt ovanligt att hojar börjar brinna...
Skärmavbild 2023-07-05 kl. 19.07.01.png

Detta är med originalkontakten... :oops:
 
Jag är lite nojig av att köpa och installera billiga elprylar som eventuellt inte är CE-märkta och testade.
Tydligen så är det inte helt ovanligt att hojar börjar brinna...
Skärmavbild 2023-07-05 kl. 19.07.01.png

Detta är med originalkontakten... :oops:

Hehe, ja det är ju på egen risk.
Jag ser inget problem med det eftersom det sitter efter tändningen eller bakom brytare. Jag har säkring på mina kopplingar också, så om det händer något så brinner säkringen av innan det tar eld. Säkrar alltid av precis vid batteriet eller närmaste egna kopplingspunkt så att om en kabel kommer i kläm eller kortsluter så brinner säkringen på bästa ställe.

Om jag kör hojen och upptäcker att det kommer rök från laddaren behöver jag ju bara vrida av tändningen så slutar det direkt. Inte för att jag tror strømmen kan bli så stor om den är avsäkrad, men det är skönt att veta. Jag tror chansen att detta händer är minimal, även om det såklart hänt. Detsamma gäller ju billiga laddare man har hemma, med skillnaden att de ofta sitter i väggen hela tiden och inte är under uppsikt.

Många gånger när det tar eld efter att folk har installerat bilstereos och utrustning själv så är det för att de struntar i att göra det riktigt, för exempel drar kablar genom hela bilen och säkrar på fel ställen osv. Eller använder för tunna / långa kablar, lägger kablar där de blir böjda eller kommer i kontakt med jordpunkt osv.

Om du känner dig otrygg på saken så är det bäst att låta bli.

Jag tror jag använde Yamahas originalkontakt och kopplade mig på en av AUX kopplingarna som hänger bakom kåporna, det är till för att ansluta olika tillbehör som värmehandtg osv. Blir väldigt fin installation som dessutom inte gör ingrepp i ledningsnätet på hojen, och man kan lätt plocka bort det när man säljer.
 
Det finns enkla och billiga produkter på ebay och aliexpress.
Man bara kopplar dem in på hojens elsystem och fäster dem någonstans på hojen.

Själv kör jag inte laddaren direkt på batteri eftersom den drar parasitström, jag har två laddare. En under sadeln med brytare, då kan jag lämna en telefon eller headsetet där på laddning när jag inte är vid hojen. Jag kan även lägga en iPhone där med "hitta min iphone" så har jag tracking på hojen.

Jag har en laddare till på styret på hojen, så att jag kan koppla in telefonladdaren på långturer om jag använder telefonen till navigering.

Båda installationerna är osynliga, och laddaren på styret har jag kopplat efter tändningen, så den slår av automatiskt när hojen är av.

En laddare kan se ut som på bilden, och fästas smidigt och osynligt vid instrumenten någonstans. Kopplas bäst in efter tädningen på ex. stråkalstaren eller liknande. Då drar den inte ur startbatteriet när du är borta från hojen en vecka eller två.


401184-7f270c31e5c21b245f7d682769c622bd.jpg
Kan rekommendera en Airtag under sadeln. Kostar bara typ 350kr och håller år innan du behöver byta batteriet.
 
Hehe, ja det är ju på egen risk.
Jag ser inget problem med det eftersom det sitter efter tändningen eller bakom brytare. Jag har säkring på mina kopplingar också, så om det händer något så brinner säkringen av innan det tar eld. Säkrar alltid av precis vid batteriet eller närmaste egna kopplingspunkt så att om en kabel kommer i kläm eller kortsluter så brinner säkringen på bästa ställe.

Om jag kör hojen och upptäcker att det kommer rök från laddaren behöver jag ju bara vrida av tändningen så slutar det direkt. Inte för att jag tror strømmen kan bli så stor om den är avsäkrad, men det är skönt att veta. Jag tror chansen att detta händer är minimal, även om det såklart hänt. Detsamma gäller ju billiga laddare man har hemma, med skillnaden att de ofta sitter i väggen hela tiden och inte är under uppsikt.

Många gånger när det tar eld efter att folk har installerat bilstereos och utrustning själv så är det för att de struntar i att göra det riktigt, för exempel drar kablar genom hela bilen och säkrar på fel ställen osv. Eller använder för tunna / långa kablar, lägger kablar där de blir böjda eller kommer i kontakt med jordpunkt osv.

Om du känner dig otrygg på saken så är det bäst att låta bli.

Jag tror jag använde Yamahas originalkontakt och kopplade mig på en av AUX kopplingarna som hänger bakom kåporna, det är till för att ansluta olika tillbehör som värmehandtg osv. Blir väldigt fin installation som dessutom inte gör ingrepp i ledningsnätet på hojen, och man kan lätt plocka bort det när man säljer.
Jag har koll på läget, däremot så är det svårt att veta om själva omvandlaren från 12>5v är 100% säker.
Har sett mycket skit när det gäller elektronik. Kablar som ligger så nära så de kortsluter osv. Helt klart en brandrisk på hojen.
 
Kan rekommendera en Airtag under sadeln. Kostar bara typ 350kr och håller år innan du behöver byta batteriet.
Vet inte om du skrev till mig, men jag behöver ström till telefonen, brukar ha på Waze och musik när jag kör.
Jag har beställt en adapter från Aprilia. Får se hur den funkar.

Airtag har jag redan på hojen och den är grymt bra.
Tänkte testa att programmera så att den triggar igång min garageport när jag närmar mig hemmet när jag har varit ute och kört.
Kan vara smidigt.
 
Vet inte om du skrev till mig, men jag behöver ström till telefonen, brukar ha på Waze och musik när jag kör.
Jag har beställt en adapter från Aprilia. Får se hur den funkar.

Airtag har jag redan på hojen och den är grymt bra.
Tänkte testa att programmera så att den triggar igång min garageport när jag närmar mig hemmet när jag har varit ute och kört.
Kan vara smidigt.
Tänkte på @good.fidelity som pratade om att lägga en iPhone där för spårning.
 
Tänkte på @good.fidelity som pratade om att lägga en iPhone där för spårning.

Jag har testat lite olika sätt, har också automatisk garageport så jag kodade det mot siri och hjälmen. Så man kan säga "hej siri, öppna garageporten".
Det fungerade bra ett tag, sedan började det strula. Vet inte varför men det slutade med att jag bara använder fjärrkontrollen från bilen, den står ändå olåst på parkeringen =)

Fördelen med att använda en telefon för att spåra är:
  • Telefonen kommer inte varna tjuvan (airtag varnar tjuven om tjuven har en iPhone)
  • Telefonen spårar även om det inte finns andra telefoner nära (airtag är beroende av en annan iPhone med rätt version av iOS för att den skall spåra)
  • Telefonen kan man ringa upp, så börjar den tjuta om man ställt in det, då kan man höra exakt vart hojen är om den är inlåst i något förråd / garage.

Det tråkiga är att man måste ha ett SIMKORT med datatrafik, kostar typ 300:- för en sommar, kansek 600:-

Man kan också ställa in i "find my friends" att man skall få ett meddelande om den kommer till ett visst ställe eller lämnar en viss radie.

Kul grej att göra med en gammal telefon.
 
Jag har testat lite olika sätt, har också automatisk garageport så jag kodade det mot siri och hjälmen. Så man kan säga "hej siri, öppna garageporten".
Det fungerade bra ett tag, sedan började det strula. Vet inte varför men det slutade med att jag bara använder fjärrkontrollen från bilen, den står ändå olåst på parkeringen =)

Fördelen med att använda en telefon för att spåra är:
  • Telefonen kommer inte varna tjuvan (airtag varnar tjuven om tjuven har en iPhone)
  • Telefonen spårar även om det inte finns andra telefoner nära (airtag är beroende av en annan iPhone med rätt version av iOS för att den skall spåra)
  • Telefonen kan man ringa upp, så börjar den tjuta om man ställt in det, då kan man höra exakt vart hojen är om den är inlåst i något förråd / garage.

Det tråkiga är att man måste ha ett SIMKORT med datatrafik, kostar typ 300:- för en sommar, kansek 600:-

Man kan också ställa in i "find my friends" att man skall få ett meddelande om den kommer till ett visst ställe eller lämnar en viss radie.

Kul grej att göra med en gammal telefon.
Ja det finns ju absolut en del begränsningar med Airtag, helt klart.
 
Ja det finns ju absolut en del begränsningar med Airtag, helt klart.

Trist att Apple lägger in begränsningar i hur man får designa appar, annars hade man kunnat använda alla gamla iPhones som billarm/MClarm/Cykellarm eller larm och övervakning i förrådet osv.

Den har ju rörelsesensor som detekterar om någon flyttar på /rör ett objekt, den har kamera, den har mic, den har högtalare och GPS.
Egentligen precis allt man behöver för en perfekt app som hindrar stöld och spårar ägodelar. Båt, MC, Bil eller vad man vill.

Man skulle säkert kunna göra någon fulkoppling så att den kan stänga av MCn också genom att koppla sig på nödbrytaren på handtaget.

Om det inte fanns så mycket regler för hur apparna skall fungera så hade nog tiotusentals telefoner fått nytt liv med helt andra användingsområden.
De behöver ju inte SIM kort om de är nära WiFi, typ hemma och i garaget / källaren osv.

Batteribackup är ju också grymt om tjuven får för sig att koppla ur batteriet i fordonet så går ju telefonen 2 dygn till innan man inte kan spåra längre.
 
Nybesiktad.
Pluggarna åkte ur igen. Inte för att jag vill att den ska låta mer, egentligen rätt skönt med lägre ljud, men motorkaraktären blev mycket jämnare, och avgasknallar och bludder kan man ju inte leva utan.
PXL_20230708_102458831.jpg
 
Nybesiktad.
Pluggarna åkte ur igen. Inte för att jag vill att den ska låta mer, egentligen rätt skönt med lägre ljud, men motorkaraktären blev mycket jämnare, och avgasknallar och bludder kan man ju inte leva utan.
PXL_20230708_102458831.jpg
Triumph tyckte jag alltid var så extremt fula hojar när jag började åka, lika så Buell.
Efter att jag kört hoj i ett par år började jag mer och mer sukta efter dessa.

Och idag tycker jag Triumph är något av det stiligaste som finns att se på. Dessa hojar växer rent estetiskt ju mer man ser på dem.

Den här är en drömhoj:

:woot:

six-monkees-daytona-1050-530x384.jpg
 
Triumph tyckte jag alltid var så extremt fula hojar när jag började åka, lika så Buell.
Efter att jag kört hoj i ett par år började jag mer och mer sukta efter dessa.

Och idag tycker jag Triumph är något av det stiligaste som finns att se på. Dessa hojar växer rent estetiskt ju mer man ser på dem.

Den här är en drömhoj:

:woot:

six-monkees-daytona-1050-530x384.jpg
Hängande framlampor har jag aldrig gillat egentligen, men nu ser ju "alla" streethojar ut så. Helt plötsligt sitter dessa högt upp.

Ja helkåpa skulle vara något.
Tycker inte denna är bekväm på landsväg.
Kanske om man har tankväska på att det hade gjort det bekvämare, men utan blir det en jäkla turbulens mellan rutan och mig.
 
Triumph tyckte jag alltid var så extremt fula hojar när jag började åka, lika så Buell.
Efter att jag kört hoj i ett par år började jag mer och mer sukta efter dessa.

Och idag tycker jag Triumph är något av det stiligaste som finns att se på. Dessa hojar växer rent estetiskt ju mer man ser på dem.

Den här är en drömhoj:

:woot:

six-monkees-daytona-1050-530x384.jpg
Vad är det där för bastard? Kåpa och tank från Daytona 675 på en Speed Triple 1050..?
 
Hängande framlampor har jag aldrig gillat egentligen, men nu ser ju "alla" streethojar ut så. Helt plötsligt sitter dessa högt upp.

Ja helkåpa skulle vara något.
Tycker inte denna är bekväm på landsväg.
Kanske om man har tankväska på att det hade gjort det bekvämare, men utan blir det en jäkla turbulens mellan rutan och mig.

Jag har samma problem på MT09 - som egentligen är en ren ripoff på triumphs koncept - man fladdrar runt uppe på hojen när det går över 100 knyck.
Det är mycket vindljud och störande upplevelser när man åker långt.

Men det på kortare turer och i staden är den fortfarande en dröm.

Jag har inte funnit någon helkåpad, lätt, smidig hoj med bra körställning.
 
Jag har samma problem på MT09 - som egentligen är en ren ripoff på triumphs koncept - man fladdrar runt uppe på hojen när det går över 100 knyck.
Det är mycket vindljud och störande upplevelser när man åker långt.

Men det på kortare turer och i staden är den fortfarande en dröm.

Jag har inte funnit någon helkåpad, lätt, smidig hoj med bra körställning.
Jag ser det som ännu en anledning att hålla sig där det är roligast, kurviga småvägar.
Där kommer en liten och lätt hoj till sin rätt.
 
Jag ser det som ännu en anledning att hålla sig där det är roligast, kurviga småvägar.
Där kommer en liten och lätt hoj till sin rätt.
Ja, men ibland är det kul att dra på dagsturer till andra städer. Bo på hotell och svina sig lite. Om man kan köra hojen så är det 1+1 =)

Ibland tar jag bilen till GBG, och ställer hojen bak i skåpet. Så kör jag hoj när jag kommer fram. Bara för att slippa motorväg ett par timmar. Med en helkåpa hade jag kunna lämna bilen.

Men jag håller med, små vägar i lägre hastigheter är mycket roligare.
 
En till nybörjarfråga, vart i Göteborg kan jag byta däck på min XSR700?

Yamaha center verkstaden visade sig idag från sin absolut sämsta sida så känner inte för att stödja dem med mina service pengar. Så tar gärna emot andra förslag! :)
Kollat Bike i Trollhättan? Tar ju inte lång tid att åka dit.
 
Jag har samma problem på MT09 - som egentligen är en ren ripoff på triumphs koncept - man fladdrar runt uppe på hojen när det går över 100 knyck.
Det är mycket vindljud och störande upplevelser när man åker långt.

Men det på kortare turer och i staden är den fortfarande en dröm.

Jag har inte funnit någon helkåpad, lätt, smidig hoj med bra körställning.
En av mina vänner kör en Triumph Sprint. Han kör både bana och älskar kurvor, lika mycket som han gillar arr resa långt med kostymen i en av packfickorna. Tyvärr börjar modellen få några år på nacken, annars är den nog ett väldigt bra allroundval för den som inte behöver det senaste.

Skärmavbild 2023-07-08 kl. 14.17.41.png
 
En av mina vänner kör en Triumph Sprint. Han kör både bana och älskar kurvor, lika mycket som han gillar arr resa långt med kostymen i en av packfickorna. Tyvärr börjar modellen få några år på nacken, annars är den nog ett väldigt bra allroundval för den som inte behöver det senaste.

Skärmavbild 2023-07-08 kl. 14.17.41.png
Hade Hondas gamle CBR1100XX för drygt tio år sedan.
Den var guld på Autobahn och mindre vägar.
Blev det tighta kurvor var den lite tung och lång, speciellt när det var riktigt tight och passagerare på.
Här Passo dello Stelvio, värdens bästa väg enligt riktiga TopGear.
20120614_163330.jpg
 
Tillbaka
Topp