Tack för tipsen!Jag har gjort flera "rundringningar" gällande däckbyte. Och det finns massor att spara på när man byter däck. För mig landade det i att jag beställde ett däck på nätet från tyskland, som var tusingen billigare än samma däck hos verkstaden. Sedan drog jag till en "icke märkesverkstad" för att få gummit lagt på fälgen, med en lösmonterad fälg. Han tog 300:- för jobbet. I göteborg fick jag priset 600.- men slutade då ringa runt där, hittade en krängare upp mot strömstad som ville ha 300:- tror jag. Om man inte åker runt ofta så är det inte värt det. Men om du beställer däck så kan du beställa däcket direkt till verkstaden, så slipper du ta med det dit.
Vissa verkstäder accepterar bara om du kommer med lösmonterat hjul.
Har fått lack på fälgar förstörda två gånger hos däck-krängare, en gång sågade han av stålwiren i fälgen och skar då ett jack i fälgen också. Helt oacceptabelt. Jävla tattare.
Tänk på att många vanliga däckverkstäder inte balanserar MC däck, och de kommer inte berätta det för dig. Så fråga hur de balancerar däck,och om de inte kan svara konkret så välj annan verkstad eller köp utrustning för att balancera hemma. Det kostar typ några hundra.
Du kan även byta däcket själv, det är inte jättesvårt men man behöver utrustning för nån tusing (däckjärn, pasta, osv osv). Tiden det tar att göra själv är inte mer än tiden det tar at köra till verkstaden, vänta, köra hem igen. Men man måste vilja och orka.
Räkna med minst 300, och de dyraste tar över 1000:-, även om du monterat av däcket.
Vissa verkstäder tar inte på sig jobbet om de inte får sälja däcket också. De vill ha en vinst på 2000:- på alla transaktioner eller så nekar de verkstadsjobb typ.
Jag bor i lägenhet och pga garagesituationen har begränsade möjlighet till att demontera delar från motorcykeln. Så kommer nog få åka någonstans där de kan göra allt.
Men ska ta ditt tips och ringa runt under morgondagen