• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Vad skall man kika på Tuonon?
Egentligen kittlar den inte mitt öga på samma sätt som duccen men man skall ju inte begränsa sig alltför hårt.
Nackdelen är väl att jag egentligen letade efter en kåpad cykel. Duken är ju naken så det räcker

Kan leva med kostnader och konsekvenser av en Italien mc….
Såg nu att det var @par som hade skrivit om försäkringen:

Sneglat lite på en V2 med, men tycker försäkringen blir dels orimlig plus att min nuvarande är så jäkla bra på så mycket(kanske inte bankörning dock…)

Försäkringen hade åkt upp 3-4 gånger högre än nu.

Blandade ihop er.
RSV4 är ju en sinnessjuk hoj om du vill få ner kostnaderna lite mot Ducatis V4.. Men är det inget problem med ekonomin så skulle jag välja med hjärtat 😍👌👌
Skulle du testa Tuonon så misstänker jag att du inte behåller KTM men det är bara en gissning.

Dom äldre modellerna har bara en täckkåpa, lite osäker på senaste modellen, men handtagen ska man se till att få med vid köp. Så får du nöjda passagerare ;)
Jag monterade bort handtagen på CBR:en.
Frugan tyckte det var obehagligt att sitta och hålla i det ändå, och jag att man får dålig känsla och medlut i kurvor med passagerare som sitter som en pinne.
Kanske bättre handtag på VFR:en än på Blackbirden, men hålla runt midjan är nog ändå att föredra tycker jag.

Sedan kan det naturligtvis vara bra att få med dem för att slippa bekymmer när man ska sälja.
Lite som orginaldämpare och klockboxar ;)

Jag monterade bort handtagen på CBR:en.
Frugan tyckte det var obehagligt att sitta och hålla i det ändå, och jag att man får dålig känsla och medlut i kurvor med passagerare som sitter som en pinne.
Kanske bättre handtag på VFR:en än på Blackbirden, men hålla runt midjan är nog ändå att föredra tycker jag.

Sedan kan det naturligtvis vara bra att få med dem för att slippa bekymmer när man ska sälja.
Lite som orginaldämpare och klockboxar ;)
Mmmmmm, en blå metallic Blackbird hade vart lite kul att ha.... Och en VTR förstås... Som komplement till Viffen 😁

20230713_143501.JPG

Hur ofta smörjer ni kedjan? Min rasslar nåt så fruktansvärt efter bara 20mil. Kör med motuls kedjespray (vit klibbig wax eller vad det är för nåt).
Tänkte prova maximas kedjespray och se om det blir någon skillnad.

Hur ofta smörjer ni kedjan? Min rasslar nåt så fruktansvärt efter bara 20mil. Kör med motuls kedjespray (vit klibbig wax eller vad det är för nåt).
Tänkte prova maximas kedjespray och se om det blir någon skillnad.
Jag har också Motuls kedjekitt med rengöring, borste och olja. Har inga problem med den, blir lite svartkladdig efter ett tag men har väl kört 100 mil kanske mellan gångerna.
Håller med @daniel svensson att det kanske är drivpaketet som är slitet?
Har du rätt slack på kedjan?

Hur många mil har du på drivpaketet?

Ca 400 mil, ser jättefint ut!

Jag har också Motuls kedjekitt med rengöring, borste och olja. Har inga problem med den, blir lite svartkladdig efter ett tag men har väl kört 100 mil kanske mellan gångerna.
Håller med @daniel svensson att det kanske är drivpaketet som är slitet?
Har du rätt slack på kedjan?

Ok, då kan vi utesluta sprayen. Drivpaketet ser också fint ut. Kedjan justerade jag för inte alls sedan men får dubbelkolla igen. Får gå ner och se över allt ordentligt idag för och se om jag kommer underfund med vad det kan vara, irriterande med rassel! Haha

Ca 400 mil, ser jättefint ut!

Ok, då kan vi utesluta sprayen. Drivpaketet ser också fint ut. Kedjan justerade jag för inte alls sedan men får dubbelkolla igen. Får gå ner och se över allt ordentligt idag för och se om jag kommer underfund med vad det kan vara, irriterande med rassel! Haha

Du har säkert koll, men mät kedjans slack på 3-4 ställen. Oftast märker man att det är ojämnt mycket slack på vissa ställen, kan vara så pass mycket som till 1cm har jag märkt.
Men rasslet förstår jag mig inte på, kan du lägga upp en video?

Körde med bara knoxtröjan igår och fick ett getingstick på halsen. Gadden satt kvar när jag kom hem. 😅
PSX_20230716_164411.jpg
Inte kul!
Jag fick in en geting i skinnstället på motorväg en gång.
Försökte slå ihjäl den, men skinnet var för styvt så den fortsatte bara stickas.
Fick pallnita på vägrenen och öppna upp och ha ihjäl den lille fan.
Enda gången jag blivit stucken, så satt där i vägrenen och väntade på en eventuell allergisk reaktion innan jag kunde dra upp och dra vidare.

Jag ställde hjälmen på backen en gång då jag drog hojen ur garaget. En halvmil senare ser jag en j-a tvestjärt krypa på insidan av visiret.
Det blev också en riktigt snabb inbromsning.

Vi ska ändå vara glada, igår såg jag när de plockade ut en orm ur stoppningen i en hjälm... I USA som tur var så långt bort från Sverige 😅

IMG_9240.jpg

Körde 5 timmar häromdagen och satte på Akran i helgen. Den å andra sidan är för tyst... Måste hitta ett mellanting (som inte kostar +10 000)....
Annars är jag döv i höst.

Är det möjligtvis någon här som har ett par nyare Dainese-byxor i storlek 50?
Jag köpte ett par i storlek 52 i vintras men de är för stora så jag måste ner en storlek och byter gärna om någon har köpt för små...

361567838_10167884672085249_5956300054284581599_n.jpg

Senast ändrad:
Körde med visiret öppet ca 50-60km/h i stan. Fick in en geting eller humla i öronmusslan, som kom in där glasögonskalmen finns.
Jäkla oväsen på den och fick klart brådis att slita av mig hjälmen. Klarade mig från stick!
Kör inte med öppet visir numera...

I juni när jag var på den årliga hojturen med polaren uppe i Sälen med omnejd stötte jag på en suicidal domherre 🤷🏻‍♂️ eller den stötte i mig om jag ska uttrycka mig mer korrekt
IMG_20230611_140441.jpg

Du har säkert koll, men mät kedjans slack på 3-4 ställen. Oftast märker man att det är ojämnt mycket slack på vissa ställen, kan vara så pass mycket som till 1cm har jag märkt.
Men rasslet förstår jag mig inte på, kan du lägga upp en video?

Nu ska det vara löst :) tror inte ja fick kedjan riktigt ren sist. Däcket var inte helt rakt heller och kedjan kanske något för hårt spänd. Tack för hjälpen/tipsen :) Nu är den helt inom spec enligt manualen :)

Tillbaka
Topp