• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.


Nuvarande förslag är Långedrags världshus, men vi kan ju ändra oss. Paradiset är ganska smidigt annars och ligger nära.

Jag gjorde en Doodle för vecka 31 så kanske vi kan hitta några som är intresserade. Sedan tar vi tid, plats och bestämmer ställe i PM tänker jag.
@NickL @spruff @Oliver @Chrisse @RobinW - Vilka fler har vi med mc i GBG?
Jag hakar gärna på också!
 

Nuvarande förslag är Långedrags världshus, men vi kan ju ändra oss. Paradiset är ganska smidigt annars och ligger nära.

Jag gjorde en Doodle för vecka 31 så kanske vi kan hitta några som är intresserade. Sedan tar vi tid, plats och bestämmer ställe i PM tänker jag.
@NickL @spruff @Oliver @Chrisse @RobinW - Vilka fler har vi med mc i GBG?
Fantastiskt bra initiativ! 🤩

En dold pärla (vid bra väder) är Reveljens sommarkrog, nere vid nya varvet / röda Sten. 🤗
 

Nuvarande förslag är Långedrags världshus, men vi kan ju ändra oss. Paradiset är ganska smidigt annars och ligger nära.

Jag gjorde en Doodle för vecka 31 så kanske vi kan hitta några som är intresserade. Sedan tar vi tid, plats och bestämmer ställe i PM tänker jag.
@NickL @spruff @Oliver @Chrisse @RobinW - Vilka fler har vi med mc i GBG?
Jag är iaf på rätt sida landet snart, så jag är eventuellt på.
 
Nästan så att man vill flytta från Sveriges huvudstad bara för att få vara med🙂
Alternativt så gör vi en träff också. Lite bättre än dom på västsidan? ;)
Vi är några som i flera år kört tillsammans i Hufvudstaden å även ut till byar å övernattat efter blöta kvällar 😎

Dock är/har det varit uteslutande HD men mer av en slump än kalkylerat ställningstagande 😂
 

Nuvarande förslag är Långedrags världshus, men vi kan ju ändra oss. Paradiset är ganska smidigt annars och ligger nära.

Jag gjorde en Doodle för vecka 31 så kanske vi kan hitta några som är intresserade. Sedan tar vi tid, plats och bestämmer ställe i PM tänker jag.
@NickL @spruff @Oliver @Chrisse @RobinW - Vilka fler har vi med mc i GBG?
Jag är gärna på om jag är hemma ( hoppas på att vädret skall bli bättre och att jag får någon semester) men har mc- och cykelförbud fram till minst v33 pga en avsliten biceps på läkning. Kommer däremot gärna med annat färdmedel. Både Reveljen och Långedrag är bra. Sedan finns ju Seglarbaren ovanför gkss också.

Bra initiativ!
 
Jag är gärna på om jag är hemma ( hoppas på att vädret skall bli bättre och att jag får någon semester) men har mc- och cykelförbud fram till minst v33 pga en avsliten biceps på läkning. Kommer däremot gärna med annat färdmedel. Både Reveljen och Långedrag är bra. Sedan finns ju Seglarbaren ovanför gkss också.

Bra initiativ!
Du kan åka på min bönpall. 😂
Funkar ju dit, men kanske inte längre väg.
 
En fråga till er rutinerade.
Har kört ca 120mil utan att tvätta motorcykeln och har uppptäckt att avgasröret läcker avgaser mellan själva röret och slip-on:et. Är de normalt eller är det någon packning som fattas tro?
(Köpte motorcykeln begagnad och röret satt redan monterat)
IMG_6269.jpeg
IMG_6270.jpeg
 
En fråga till er rutinerade.
Har kört ca 120mil utan att tvätta motorcykeln och har uppptäckt att avgasröret läcker avgaser mellan själva röret och slip-on:et. Är de normalt eller är det någon packning som fattas tro?
(Köpte motorcykeln begagnad och röret satt redan monterat)
IMG_6269.jpeg
IMG_6270.jpeg
Det brukar sitta en rörklämma där. Det tätar kanske sig själv, annars kan du sätta en värmebeständig packning på inre röret. Borde gå att googla fram om något fattas. Kollat Yoshis hemsida? Om det bara läcker lite så hade jag skitit i det.
 
En fråga till er rutinerade.
Har kört ca 120mil utan att tvätta motorcykeln och har uppptäckt att avgasröret läcker avgaser mellan själva röret och slip-on:et. Är de normalt eller är det någon packning som fattas tro?
(Köpte motorcykeln begagnad och röret satt redan monterat)
IMG_6269.jpeg
IMG_6270.jpeg
Yoshi brukar inte ha packning där, har jag för mig.
Tycker dock att det ser lite väl mycket läckage ut.
Kan burken vara lite ”vinklad” där den är fastdragen i klammern så det inte tätar?
Testa att bryta litet i burken.
 
Det brukar sitta en rörklämma där. Det tätar kanske sig själv, annars kan du sätta en värmebeständig packning på inre röret. Borde gå att googla fram om något fattas. Kollat Yoshis hemsida? Om det bara läcker lite så hade jag skitit i det.
Yoshi brukar inte ha packning där, har jag för mig.
Tycker dock att det ser lite väl mycket läckage ut.
Kan burken vara lite ”vinklad” där den är fastdragen i klammern så det inte tätar?
Testa att bryta litet i burken.
Tack för båda svar!

Lossade på skruven som håller fast själva röret och rätade till röret lite. De kanske hjälper. Annars blir det bara att ”gilla läget” tänker jag.

Sitter och överväger om jag skall byta tillbaka till original-röret för detta låter så sjukt mycket att jag själv får ont i öronen, detta trotts att jag satt i en Db-killer (kan vara så att det lilla avgas-läckaget ökar volymen). Kan också vara så att jag är ovan men har svårt att bedöma. Perfekt bedömning att göra vid en GTG där mer erfarna öron får lyssna.

Annan fråga, enligt säljaren så har hojen optimerats i samband med rörbytet, skulle det påverka motorn negativt om jag monterar på originalröret igen utan att ändra mappningen?
 
Tack för båda svar!

Lossade på skruven som håller fast själva röret och rätade till röret lite. De kanske hjälper. Annars blir det bara att ”gilla läget” tänker jag.

Sitter och överväger om jag skall byta tillbaka till original-röret för detta låter så sjukt mycket att jag själv får ont i öronen, detta trotts att jag satt i en Db-killer (kan vara så att det lilla avgas-läckaget ökar volymen). Kan också vara så att jag är ovan men har svårt att bedöma. Perfekt bedömning att göra vid en GTG där mer erfarna öron får lyssna.

Annan fråga, enligt säljaren så har hojen optimerats i samband med rörbytet, skulle det påverka motorn negativt om jag monterar på originalröret igen utan att ändra mappningen?
Jag tycker hojar ska låta. På min förra hoj behövde jag sätta en rörklämma för att täta men du verkar inte ha så mycket att fästa i. Finns värme plog gängtejp på Biltema för 5kr. Det bör funka tycker jag.

Annars finns bra och någorlunda billiga proppar. Jag kör med dessa när jag har högljud hjälm.

Mappning för bara slipon gör varken till eller från så jag hade inte brytt mig om att mappa om jag bytte tillbaka till originalsystemet. Det enda som eventuellt (men troligtvis inte) skulle kunna hända är att hojen får för lite luft och det mår den inte dåligt av.
 
En fråga till er rutinerade.
Har kört ca 120mil utan att tvätta motorcykeln och har uppptäckt att avgasröret läcker avgaser mellan själva röret och slip-on:et. Är de normalt eller är det någon packning som fattas tro?
(Köpte motorcykeln begagnad och röret satt redan monterat)
IMG_6269.jpeg
IMG_6270.jpeg


Det ser ut som att det är fel dimension på slipon och läcker lite. Jag skulle också testa med lite passning av något slag. Det kanske räcker med lite kopparfett eller annat som klarar värme.

Vet du om du har katalysator i originalröret?
Om du har det så lär det bli dåligt med original om mappen är gjord för fritt flöde.
Då blir luft/bränslemix fel och det är inte bra.
 
Jag tycker hojar ska låta. På min förra hoj behövde jag sätta en rörklämma för att täta men du verkar inte ha så mycket att fästa i. Finns värme plog gängtejp på Biltema för 5kr. Det bör funka tycker jag.

Annars finns bra och någorlunda billiga proppar. Jag kör med dessa när jag har högljud hjälm.

Mappning för bara slipon gör varken till eller från så jag hade inte brytt mig om att mappa om jag bytte tillbaka till originalsystemet. Det enda som eventuellt (men troligtvis inte) skulle kunna hända är att hojen får för lite luft och det mår den inte dåligt av.
Det ser ut som att det är fel dimension på slipon och läcker lite. Jag skulle också testa med lite passning av något slag. Det kanske räcker med lite kopparfett eller annat som klarar värme.

Vet du om du har katalysator i originalröret?
Om du har det så lär det bli dåligt med original om mappen är gjord för fritt flöde.
Då blir luft/bränslemix fel och det är inte bra.
Uttryckte mig nog lite klumpigt. Det är ett helsystem från Yoshimura (R77) bara att jag sa ”slippon” i brist på bättre ord. Inser nu i efterhand att jag borde skrivit ”ljuddämpare”.

Ska under nästa vecka testa och ta av själva ljuddämparen och se om jag kan täta den på något sätt. Är gängtejpen värmebeständig?

Proppar kör jag med sedan dag 2 för fick ont i öronen efter 30 minuter 😂

Originalröret har katalysator. :/
 
Uttryckte mig nog lite klumpigt. Det är ett helsystem från Yoshimura (R77) bara att jag sa ”slippon” i brist på bättre ord. Inser nu i efterhand att jag borde skrivit ”ljuddämpare”.

Ska under nästa vecka testa och ta av själva ljuddämparen och se om jag kan täta den på något sätt. Är gängtejpen värmebeständig?

Proppar kör jag med sedan dag 2 för fick ont i öronen efter 30 minuter 😂

Originalröret har katalysator. :/
Jag hade kört på flytande packning i stället för tejp, tex:

Man använder en liknade den för att täta mellan motorhalvorna på Ducati tex, så det fungerar riktigt bra.
Lite segt att dra isär om du behöver riva, men absolut inte permanent limmat.
 
Uttryckte mig nog lite klumpigt. Det är ett helsystem från Yoshimura (R77) bara att jag sa ”slippon” i brist på bättre ord. Inser nu i efterhand att jag borde skrivit ”ljuddämpare”.

Ska under nästa vecka testa och ta av själva ljuddämparen och se om jag kan täta den på något sätt. Är gängtejpen värmebeständig?

Proppar kör jag med sedan dag 2 för fick ont i öronen efter 30 minuter 😂

Originalröret har katalysator. :/
Du bör inte köra samma mappning med helsystem som med originalrör. Testa om original slipon passa på röret som sitter där nu, kanske blir lagom ljud då.
 
Uttryckte mig nog lite klumpigt. Det är ett helsystem från Yoshimura (R77) bara att jag sa ”slippon” i brist på bättre ord. Inser nu i efterhand att jag borde skrivit ”ljuddämpare”.

Ska under nästa vecka testa och ta av själva ljuddämparen och se om jag kan täta den på något sätt. Är gängtejpen värmebeständig?

Proppar kör jag med sedan dag 2 för fick ont i öronen efter 30 minuter 😂

Originalröret har katalysator. :/
Gängtejp kommer inte att fungera. Om det sitter en packning i burken kanske den är skadad och behöver bytas annars:

Lossa fästpunkter till hela systemet och montera tillbaka se till att allt linjerar upp ordentligt. Kanske (förmodligen inte) behöver fästen till fjädrar böjas försiktigt så att båda drar lika mycket.
Du ska inte behöva kladda med silikon eller liknande om allt är rätt monterat.
 
Jag hade kört på flytande packning i stället för tejp, tex:

Man använder en liknade den för att täta mellan motorhalvorna på Ducati tex, så det fungerar riktigt bra.
Lite segt att dra isär om du behöver riva, men absolut inte permanent limmat.
Du bör inte köra samma mappning med helsystem som med originalrör. Testa om original slipon passa på röret som sitter där nu, kanske blir lagom ljud då.
Inte möjligt på en xsr.

Googling på xsr + yoshimura så ser det ut att sitta en rörklämma där @Oliver verkar ha läckage. Eller bara formen..
Vanligt att "slip-on-burken" glidit ned lite för mycket på röret.
Gängtejp kommer inte att fungera. Om det sitter en packning i burken kanske den är skadad och behöver bytas annars:

Lossa fästpunkter till hela systemet och montera tillbaka se till att allt linjerar upp ordentligt. Kanske (förmodligen inte) behöver fästen till fjädrar böjas försiktigt så att båda drar lika mycket.
Du ska inte behöva kladda med silikon eller liknande om allt är rätt monterat.
Tack för alla svar!
Under nästa vecka åker hojen in till verkstad för att byta däck så får be snällt om att dem kan kika på röret.

Annars blir de till att mecka själv och försöka hitta läckan genom att demontera röret. Misstänker att det kanske är någon packning inuti ljuddämparen som blivit dålig eller att avgasröret läcker främst när det är kallt och bli tätare efter en varmkörning.

Blir dock lite förvånad hur svårt det skall vara att hitta monteringsanvisningar på yoshimuras hemsida, får helt enkelt förlita mig på youtube.

Tittar man på nedan video (vid 10:30) så verkar ljuddämparen glida på väldigt lätt och nästan ha en liten springa som kan smälla ut avgaser på röret. Kanske är helt enkelt så att jag letar efter problem i något som inte har något problem.

 
Tack för alla svar!
Under nästa vecka åker hojen in till verkstad för att byta däck så får be snällt om att dem kan kika på röret.

Annars blir de till att mecka själv och försöka hitta läckan genom att demontera röret. Misstänker att det kanske är någon packning inuti ljuddämparen som blivit dålig eller att avgasröret läcker främst när det är kallt och bli tätare efter en varmkörning.

Blir dock lite förvånad hur svårt det skall vara att hitta monteringsanvisningar på yoshimuras hemsida, får helt enkelt förlita mig på youtube.

Tittar man på nedan video (vid 10:30) så verkar ljuddämparen glida på väldigt lätt och nästan ha en liten springa som kan smälla ut avgaser på röret. Kanske är helt enkelt så att jag letar efter problem i något som inte har något problem.

Om du behöver leta efter läckan så får det nog räknas som tätt. 😃

Du kan ju testa maila dem, bör vi finnas pdf manual.
 
20230718_160023.jpg


Hemkommen efter ett par dagar lätt touring i Skåne/Blekinge. För övrigt måste Mjällbys hemmaarena vara något av den vackrast belägna fotbollsarenorna i Sverige.

Guzzin fick prova på snabba slingriga landsvägar, motorväg, grusvägar och skogsvägar och klarade allt med beröm godkänt. Guzzin hade heller inga problem med att hänga på ett par andra på pappret mer potenta maskiner i sällskapet.

Trots timmar i sadeln var jag fräsch i kroppen i slutet av dagen. Inga ömma punkter tack vare bekväm åkställning och generös sadel. Det enda jag skulle önskat mig var något bättre vindavvisning. Men ibland får form gå före funktion antar jag.

Slutsatsen är att jag är väldigt nöjd med hur Guzzin presterar. Hittills har den bara bjudit på förstklassig körupplevelse.
 
Tillbaka
Topp