• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Skynda dig till Kalmar medans dom står kvar ;)
När KTM-bossarna var på plats i butiken förra veckan tog dom ett gäng bilder visst.. För detta är tydligen enda butiken som har en sån uppsättning hojar i butiken samtidigt :)
Trodde redan alla var utsålda.
Var alla till salu?
Daytona MotoGP hade varit kul att äga.


Fråga gällande rengöring/rost på kedja.

Jag har aldrig haft problem tidigare med att kedjan rostar. Men nu har jag det verkar det som.
Jag kör aldrig i regn och den är alltid förvarad inomhus. Men sist såg jag lite rost på vissa länkar så jag tvättade av allt gammalt och använde Motul både för rengöring och smörj:
91Tbnt36J4L._AC_SL1500_.jpg

Men igår när det började regna och jag tvättade av hojen så såg jag att det var lite rost här och där så jag gjorde samma som sist, så det kanske blir bättre.
Det kan ju vara så att den var lite rostig när jag köpte den och att det fortfarande sitter kvar.

På banhojarna så använde jag lampolja som funkade bra, men det är väl inte optimalt när man kör väg och några timmar per gång?
Fattar inte heller varifrån rostet kommer när allt är torrt...

Hur löser ni detta?
 
Jag kikar ju på en Ducati Panigale V2, 2021. Han som har den missade uppkörningen…. Stått sedan dess

Folk väljer inte alltid den ”rimligaste” vägen!

Jag köpte hoj och körde den ett par år innan jag fick lappen. Gick bra. Men inget jag skulle rekommendera. Körskolan har enormt mycket bra att lära ut, och man blir vansinningt mycket bättre på att köra om man har en engagerad lärare som verkligen vill förbättre ens teknik, risktänkande och trafikbeteenden =)
 
Jag kikar ju på en Ducati Panigale V2, 2021. Han som har den missade uppkörningen…. Stått sedan dess

Folk väljer inte alltid den ”rimligaste” vägen!

Ja så är det!

När jag körde upp kom det en man med en splitterny MT-10 SP. Det första min trafiklärare sa var ”han kommer kugga” vilket han också gjorde. 4 ggn lät de han göra lågfarten innan han fick ta på sig västen och övningsköra därifrån igen. Det var tydligen hans 4 eller 5 försök.
 
@MrJL Jag hade samma problem med rost på min kedja och motul. Det uppkom när jag började med sprayen och slutade när jag gick över till maxima. Om det bara är ett sammanträffande eller ej, jag vet inte men troligtvis inte.
 
Ja så är det!

När jag körde upp kom det en man med en splitterny MT-10 SP. Det första min trafiklärare sa var ”han kommer kugga” vilket han också gjorde. 4 ggn lät de han göra lågfarten innan han fick ta på sig västen och övningsköra därifrån igen. Det var tydligen hans 4 eller 5 försök.
Vad gjorde att din trafikledare trodde så? Menade han att MT-10 är för svår att manövrera i lågfartbanan? Den där lågfartbanan, man behöver all hjälp man kan få. Det är svårt som det är, även men körskolornas lätta.
 
Vad gjorde att din trafikledare trodde så? Menade han att MT-10 är för svår att manövrera i lågfartbanan? Den där lågfartbanan, man behöver all hjälp man kan få. Det är svårt som det är, även men körskolornas lätta.

Han var elev och inskriven på samma körskola som oss. Enligt trafikläraren var han inte redo för uppkörning än, även om han var på god väg mot körkortet. Sen envisades han med att köra upp med sin hoj trots att han blev erbjuden en lättare av trafikskolan när han var redo.
 
Han var elev och inskriven på samma körskola som oss. Enligt trafikläraren var han inte redo för uppkörning än, även om han var på god väg mot körkortet. Sen envisades han med att köra upp med sin hoj trots att han blev erbjuden en lättare av trafikskolan när han var redo.
Jaha, jag utgick ifrån att han aldrig sett karln tidigare, att det var något han läste av i stunden.

Jo, det där är svårt. Oftast ska man nog lita på körskolläraren när de säger att man inte är redo. Ibland ska man inte lyssna på körskolläraren när de agerar som att man är en bra kassako. Kommer aldrig glömma när jag övade på lågfartsbanan och han en gång kommer körandes i full fart emot mig och tvärbromsade mitt framför mig. Jag såg honom i ögonvrån så jag reagerade och satte ner foten. Hans kommentar var att han ser att jag behöver mer träning för jag ger ett osäkert intryck. Vad skönt det var att klara uppkörningen några veckor senare och få köra tillbaka mc till körskolan och tacka för lånet och tiden där.
 
Jaha, jag utgick ifrån att han aldrig sett karln tidigare, att det var något han läste av i stunden.

Jo, det där är svårt. Oftast ska man nog lita på körskolläraren när de säger att man inte är redo. Ibland ska man inte lyssna på körskolläraren när de agerar som att man är en bra kassako. Kommer aldrig glömma när jag övade på lågfartsbanan och han en gång kommer körandes i full fart emot mig och tvärbromsade mitt framför mig. Jag såg honom i ögonvrån så jag reagerade och satte ner foten. Hans kommentar var att han ser att jag behöver mer träning för jag ger ett osäkert intryck. Vad skönt det var att klara uppkörningen några veckor senare och få köra tillbaka mc till körskolan och tacka för lånet och tiden där.

Jag var otydlig så det kunde du inte veta. Det var första gången jag träffade honom men inte körskoleläraren.

Vilken tråkig upplevelse du fick och kan tänka mig att känslan var lite extra go när du fick kortet 🙂👍 Jag skulle tro att det är vanligare än man vill tro, alltså att ”sälja” på kunderna flera lektioner än nödvändigt. Det är ju trots allt ett vinstdrivande företag, däremot tycker jag faktiskt att min trafikskola var väldigt fair när det kommer till det, men det är ju inte alla tyvärr.

Är det chain guard eller wax du kör med?

Kör med den vanliga chaim guard:en.
 
Ja så är det!

När jag körde upp kom det en man med en splitterny MT-10 SP. Det första min trafiklärare sa var ”han kommer kugga” vilket han också gjorde. 4 ggn lät de han göra lågfarten innan han fick ta på sig västen och övningsköra därifrån igen. Det var tydligen hans 4 eller 5 försök.

När sonen körde upp kom det en kille på en duke 890r med akrapipa utan db-killer. Han försökte för 3e gången och missade.
Cykeln som sådan är ju lättkörd, men jag troe inte den gått igenom besiktning som den stod.

Bra sätt att dra uppmärksamhet till sig.
 
När sonen körde upp kom det en kille på en duke 890r med akrapipa utan db-killer. Han försökte för 3e gången och missade.
Cykeln som sådan är ju lättkörd, men jag troe inte den gått igenom besiktning som den stod.

Bra sätt att dra uppmärksamhet till sig.

Ja verkligen. Jag är förvånad att de ens lät han köra upp med den utan db killer. Vi hade Bmw F900R på körskolan och tyckte den var väldigt trevlig och lättmanövrerad. Men det hjälper inte om man inte övat lågfart, det är ju både skicklighet och taktik som krävs för att klara den.
 
Ja verkligen. Jag är förvånad att de ens lät han köra upp med den utan db killer. Vi hade Bmw F900R på körskolan och tyckte den var väldigt trevlig och lättmanövrerad. Men det hjälper inte om man inte övat lågfart, det är ju både skicklighet och taktik som krävs för att klara den.
Ja det ligger mycket träning och vana i det. Jag tyckte lågfarten var enklare med sporthoj än nakenhoj, mest för att jag nästan bara hade övat den med just sporthoj.
 
Då är nya däck monterade på Hojen efter rekommendationer här i tråden 😁

Blev Michelin Road 6 som skall tydligen vara som gjorda för ”göteborgsväder”.

Detta kommer då självfallet med en ny Rookie-fråga från min sida.

Hur brukar ni ”köra in” nya däck på hojen? Eller är det någon man gör ens?

Självklart kommer lite bilder för att få trevligare inlägg ☺️
IMG_6377.jpeg
IMG_6378.jpeg
 
Tillbaka
Topp