• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Då är nya däck monterade på Hojen efter rekommendationer här i tråden 😁

Blev Michelin Road 6 som skall tydligen vara som gjorda för ”göteborgsväder”.

Detta kommer då självfallet med en ny Rookie-fråga från min sida.

Hur brukar ni ”köra in” nya däck på hojen? Eller är det någon man gör ens?

Självklart kommer lite bilder för att få trevligare inlägg ☺️
IMG_6377.jpeg
IMG_6378.jpeg
De kan vara lite hala i början, framförallt i regn. Så kör bara lugnt, med lagom gaspådrag, de första milen så ska det inte vara några konstigheter.
 
Då är nya däck monterade på Hojen efter rekommendationer här i tråden 😁

Blev Michelin Road 6 som skall tydligen vara som gjorda för ”göteborgsväder”.

Detta kommer då självfallet med en ny Rookie-fråga från min sida.

Hur brukar ni ”köra in” nya däck på hojen? Eller är det någon man gör ens?

Självklart kommer lite bilder för att få trevligare inlägg ☺️
IMG_6377.jpeg
IMG_6378.jpeg
Bra val! 👍
Way back in the days använde man ett halt släppmedel i formarna när man gjöt gummit, men numera är däcken greppiga direkt.
Bara att sticka ut och skrapa fotpinnarna! ;)
 
De kan vara lite hala i början, framförallt i regn. Så kör bara lugnt, med lagom gaspådrag, de första milen så ska det inte vara några konstigheter.
Bra val! 👍
Way back in the days använde man ett halt släppmedel i formarna när man gjöt gummit, men numera är däcken greppiga direkt.
Bara att sticka ut och skrapa fotpinnarna! ;)
Haha! Lite olika svar från er båda 😂🤣

Men om jag tar och mixar båda era svar så förstår jag något i stil med ”Kör lite försiktigt med dem i början när det är fint väder och sen är de bara att ligga i kurvorna som Valentino Rossi” 😂
Har jag uppfattat det rätt? 🤩
 
Haha! Lite olika svar från er båda 😂🤣

Men om jag tar och mixar båda era svar så förstår jag något i stil med ”Kör lite försiktigt med dem i början när det är fint väder och sen är de bara att ligga i kurvorna som Valentino Rossi” 😂
Har jag uppfattat det rätt? 🤩
Jag har egentligen inget att backa mitt påstående med annat än hörsägen från hur det var förr :p
 
Haha! Lite olika svar från er båda 😂🤣

Men om jag tar och mixar båda era svar så förstår jag något i stil med ”Kör lite försiktigt med dem i början när det är fint väder och sen är de bara att ligga i kurvorna som Valentino Rossi” 😂
Har jag uppfattat det rätt? 🤩
Det är skillnad på olika däck så det kan väl vara en god rekommendation att man alltid vid däckbyte behöver lära sig sina nya däcks unika egenskaper.
 
Det är skillnad på olika däck så det kan väl vara en god rekommendation att man alltid vid däckbyte behöver lära sig sina nya däcks unika egenskaper.
Jo de har jag verkligen märkt!
Dessa är mycket mer ”spetsiga/mindre platta” än tidigare originaldäck jag hade på. Känns nu annorlunda framförallt i svängarna.
Kan också ha att göra med att det rekommenderade trycket på dessa är ganska högt (jämfört med vad jag hade förr). 2,5 bar fram och 2,8 bar bak.
 
Jag såg bara hästen, märkte inte världsrekordet. Ingen aning om det har med Avesta att göra.
Han är från Avesta! Eller åtminstone någon av föräldrarna. Hur trivs du med Yamahan? Hyrd en i Spanien en dag förra sommaren och den var en dröm att köra både på kurviga landsvägar och enklare grusvägar. Är emellanåt sugen på att köpa en men skulle ju i så fall vilja köra den lite aktivt emellanåt och vet ärligt talat inte om det skulle bli av.
 
Han är från Avesta! Eller åtminstone någon av föräldrarna. Hur trivs du med Yamahan? Hyrd en i Spanien en dag förra sommaren och den var en dröm att köra både på kurviga landsvägar och enklare grusvägar. Är emellanåt sugen på att köpa en men skulle ju i så fall vilja köra den lite aktivt emellanåt och vet ärligt talat inte om det skulle bli av.
Den passar mig perfekt, jag gillar smalt och krokigt samt lite grus då och då. Jag gillar offroad mc i största allmänhet. upprätt körställning och god fjädring för vägar med diverse skador.
Yamahan är en ganska enkel hoj som i princip saknar alla elektroniska finesser, passar mig bra.
 
Körde första gången någonsin igår, uppkörning 19/9.

Känns som att det kan gå vägen…

Några tips på vägen?
Som allt här i livet så ger övning färdighet - så träna så mkt du kan.

Körde själv upp i maj gick hur bra som helst, men dem som kuggade gjorde det på lågfartsbanan och högfartsbana så lägg mkt av tiden på det skulle jag rekommendera.

Lycka till!
 
Körde första gången någonsin igår, uppkörning 19/9.

Känns som att det kan gå vägen…

Några tips på vägen?
Även jag körde upp i maj och det gick bra.
Gjorde en intensivkurs på 1 vecka samt 2 extra lektioner för att känna mig 100% trygg inför uppkörning.

Något som fungerade för mig var:
1. Ha en bra lärare som du litar på.
2. Njut! Har du roligt när du kör så kommer du lära dig snabbare.
3. Slappna av i lågfartsbanan.

Edit: Kan rekommendera att ha ett par bra och sköna handskar som passar dina händer.
Jag köpte ett par "ok" handskar i läder som jag i efterhand insåg var typ 1 storlek för små. Så snabbt jag köpte ett par alpinestar sommar-handskar blev manövreringen i lågfart mycket lättare för att de inte stramade i "kopplings-fingrarna".
 
Tack!

Körde som sagt nu för första gången och det med en kompis som handledare. Mycket handledning blir det nog inte utan snarare göra det lovligt för mig att köra. har plöjt ner många timmar på Youtube för att lära mig.

Trafiken kändes hanterbar direkt, va ute i ca 4 mil, och då ut i trafik direkt. Kändes inte otryggt eller så även om koordinationen inte var helt på plats.

När jag nu körde och kom till korsning med trafik gjorde jag koppling, trampa ner till ettan och sedan bromsa med bak- och frambroms. Är det ett korrekt sätt? Kändes som att körningen blev lugn och att jag fick tid.

Har förstått att låg- och högfart är det krångliga men lägger man några kvällar på det känns det som även det borde gå rätt smidigt?

(Jag får väl äta upp detta i september, men men)

Som allt här i livet så ger övning färdighet - så träna så mkt du kan.

Körde själv upp i maj gick hur bra som helst, men dem som kuggade gjorde det på lågfartsbanan och högfartsbana så lägg mkt av tiden på det skulle jag rekommendera.

Lycka till!

Även jag körde upp i maj och det gick bra.
Gjorde en intensivkurs på 1 vecka samt 2 extra lektioner för att känna mig 100% trygg inför uppkörning.

Något som fungerade för mig var:
1. Ha en bra lärare som du litar på.
2. Njut! Har du roligt när du kör så kommer du lära dig snabbare.
3. Slappna av i lågfartsbanan.

Edit: Kan rekommendera att ha ett par bra och sköna handskar som passar dina händer.
Jag köpte ett par "ok" handskar i läder som jag i efterhand insåg var typ 1 storlek för små. Så snabbt jag köpte ett par alpinestar sommar-handskar blev manövreringen i lågfart mycket lättare för att de inte stramade i "kopplings-fingrarna".
 
Rumsättravägen?
Finns otroligt mycket bra småvägar norr om sthlm. Man blir lite avis som bor på andra sidan. Men vi har ju iofs nära till sörmland, där finns ju typ 200 mil magiska småvägar också. :D
 
Rumsättravägen?
Finns otroligt mycket bra småvägar norr om sthlm. Man blir lite avis som bor på andra sidan. Men vi har ju iofs nära till sörmland, där finns ju typ 200 mil magiska småvägar också. :D
Ingen aning, därav tipset om appen :D
Det var någonstans mellan Upplands Väsby och Norrtälje, så mycket vet jag...
Jag har tyvärr dålig koll på Sörmland. Det är lite drygt att behöva åka en timma söder för att lite vägar ska bli trevliga.
 

Härlig körning, ser riktigt skoj ut!

Det var en helt ny värld som öppnades när jag började med appen, även om den har sina stunder med navigeringen så gör den för det mesta vad den ska. Värt att nämna, är SOS funktionen som larmar ifall man skulle köra omkull.
Har hittat många otroligt fina/roliga vägar tack vare appen, senast en som måste varit nån form av racingbana. Det finns till och med apex (heter de så?) i backen. Det blev några turer fram och tillbaka.
 
Jag har tyvärr dålig koll på Sörmland. Det är lite drygt att behöva åka en timma söder för att lite vägar ska bli trevliga.
Finns hur mkt bra vägar som helst, och om man kör via bulten och skanssundet, så blir det inte mkt tråkig transportkörning.
Men man får ju lägga en halvdag minst, om det skall vara värt.
 
Varit mycket regn i Tyskland men vi har sluppit undan några dagar i alla fall så man kan trycka på lite mer.
Många goa vägar i södra delarna av landet!
Börjat känna lite på att flytta kroppen på hojen och det börjar kännas naturligt. Nästa år blir det SMCs bankurser :)

IMG_8570.jpeg
 
Rumsättravägen?
Finns otroligt mycket bra småvägar norr om sthlm. Man blir lite avis som bor på andra sidan. Men vi har ju iofs nära till sörmland, där finns ju typ 200 mil magiska småvägar också. :D
Körde neråt idag längs Gnesta, Mariefred och olika småvägar. Blev nog runt 30 mil. Fantastisk dag, underbar värme och strålande sol.
Jag fick inspo av er igår så passade på att dra en 15mil norrort. Åkersberga-Dyvik-Riala-UV-Täby. Som JL skriver så var vädret helt underbart.
Vill verkligen tipsa er alla om vägarna kring Åkersberga/Vallentuna/Riala 👌🏻
 
Då är nya däck monterade på Hojen efter rekommendationer här i tråden 😁

Blev Michelin Road 6 som skall tydligen vara som gjorda för ”göteborgsväder”.

Detta kommer då självfallet med en ny Rookie-fråga från min sida.

Hur brukar ni ”köra in” nya däck på hojen? Eller är det någon man gör ens?

Självklart kommer lite bilder för att få trevligare inlägg ☺️
IMG_6377.jpeg
IMG_6378.jpeg
Ja. Ta det lite varligt ibörjan så däcken ruggar upp lite. Går fort
 
Tillbaka
Topp