• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Sista turen med hojen för i år och klart motorlampan ska börja lysa. :rolleyes:
IMG_2433.jpeg
IMG_2432.jpeg
:rolleyes:
Lyser den inte alltid så när man inte startat och rullar?
Snygg detalj på slutet av pipan.

Blev iaf knappt 20mil hojkörning idag. Skördefesten gjorde däremot att ön var knöltrafikerad...
IMG_20230930_174334.jpg
IMG_20230930_125417.jpg

Tyvärr började festhelgen tragiskt med att en motorcyklist satte livet till i nosen på en lastbil igår kväll😟 Mitt ute på Ölandsbron,

Bilagor

• IMG_20230930_143054.jpg
    IMG_20230930_143054.jpg
    760.2 KB · Visningar: 2
  • IMG_20230930_125654.jpg
    IMG_20230930_125654.jpg
    839.3 KB · Visningar: 2
Slarva inte med att byta kylarvätska då och då.
Många verkstäder mäter bara fryspunkt och låter den vara om den är ok. Det finns ju fler egenskaper som oxidskydd och allmän renhet som oxå spelar roll på en kylvätska.
PXL_20230930_091251261.jpg

Min hoj har servats enligt protokoll på auktoriserad verkstad, men det är omöjligt att avgöra om den varit grön eller blå. Den är mest en mörkgrön sörja, men helt ok enligt förra årets service...
Byt den iaf vart fjärde år, vad än verkstaden säger är mitt tips.
Fick spola systemet två varv innan vattnet som kom ut såg bra ut.

Så mkt prat om försäkringar att jag var tvungen att kolla upp mina, om ngn vill ha lite referenser.

Vespa LXS 45 (2009) - 2016 kr/år, halvförskring
Yamaha MT 07 (2014) - 4.039 kr/år, helförsäkring.

Båda ägs och körs av gubbe på 45 år. Förvaring garage. Boende Stockholm innerstad.

Är en kostnad, och var klart mer än några hundralappar för helförsäkring enligt ovan.
Trafikförsäkring måste man ha enligt lag. Men visst, vill man leva lite risky så räcker ju det.
Så mkt prat om försäkringar att jag var tvungen att kolla upp mina, om ngn vill ha lite referenser.

Vespa LXS 45 (2009) - 2016 kr/år, halvförskring
Yamaha MT 07 (2014) - 4.039 kr/år, helförsäkring.

Båda ägs och körs av gubbe på 45 år. Förvaring garage. Boende Stockholm innerstad.
Det var ju billigt. Trodde MT07 var dyrare att försäkra. Jag betalar 3341kr/år för min 401.

Trafikförsäkring måste man ha enligt lag. Men visst, vill man leva lite risky så räcker ju det.

Det var ju billigt. Trodde MT07 var dyrare att försäkra. Jag betalar 3341kr/år för min 401.
Jag pröjsar 3700 för Street Triple R.
Edit: vi är ungefär jämngamla och bor på samma sätt med gissningsvis samma avstånd från samma stad.

Frustrerande när alla har så billiga försäkringar. 😂
Min xsr700 -17 kostar ca 5200kr/år i helförsäkring. Då är jag 33 år och bor i centrala Göteborg. En Xsr900 går loss på runt 10kkr/år :(
När jag kontrollerade en Vespa primavera 50cc till min sambo som är 31 så gick de på ca 4500kr/år.

Min xsr700 -17 kostar ca 5200kr/år i helförsäkring. Då är jag 33 år och bor i centrala Göteborg. :(
Ändå OK tycker jag. men beror ju på vad man jämför med såklart. Gissar att priset går ner rätt bra så fort man kommer till kranskommunerna. R7 lär ju kostat mer för dig.

Ändå OK tycker jag. men beror ju på vad man jämför med såklart. Gissar att priset går ner rätt bra så fort man kommer till kranskommunerna. R7 lär ju kostat mer för dig.
Förmodligen, testade att försäkra på en kompis (34år) som bor utanför Kungsbacka och för honom blev priset på min hoj under 3000kr. Kostar att bo i stan 😂

Båda är nog i samma zon, men gissar att du bor i lägenhet och din polare i villa. Det gör en rätt stor skillnad.
Stämmer.
Tycker dock de är orättvist då han har motorcyklarna i ett garage som i princip går att öppna med en sked och jag har ett garage där jag måste ta mig genom 2 garageportar med tagg samt en plåtdörr med hänglås för att komma åt motorcykel-parkeringen. Ändå får jag betala mer 😂

Stämmer.
Tycker dock de är orättvist då han har motorcyklarna i ett garage som i princip går att öppna med en sked och jag har ett garage där jag måste ta mig genom 2 garageportar med tagg samt en plåtdörr med hänglås för att komma åt motorcykel-parkeringen. Ändå får jag betala mer 😂
Ja, försäkringsuträkningen är jäkligt trubbig.
Jag hade min SV650 på innergården på Vasaplatsen men enligt kraven skulle den vara i inlåst garage. Tyckte det var värt risken att fuska med den biten.

Den är ju inte helt ny (är från 2014). Vet inte hur stor skillnad det gör, men när jag kollade vad en Triumph Bonneville skulle kosta att försäkra hos ett bolag så blev skillnad ganska många tusenlappar om man kollade på ny och en som hade några år på nacken.

Min xsr700 -17 kostar ca 5200kr/år i helförsäkring. Då är jag 33 år och bor i centrala Göteborg. En Xsr900 går loss på runt 10kkr/år :(
När jag kontrollerade en Vespa primavera 50cc till min sambo som är 31 så gick de på ca 4500kr/år.

Är inne på min fjärde vespa piaggio (olika modeller alla 50cc) och upplever att det skiljer förvånansvärt mkt mellan bolagen på dem. Större differens än vad jag haft på ngt fordon (nästan åtminstone …) så väl värt att ringa runt lite vilket ni säkert gjort men säger/skriver det likväl.

Senast ändrad:

Betalar 6600kr för RS660, och då bor jag ändå inte i centrala Gbg längre 😉
Lägenhet och utan garage skickar upp kostnaden bra.
Sporthojar är ju dyrare också. Tuono hade varit billigare.

Tillbaka
Topp