• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Oliver

Cartier
2-Faktor
Det är väldigt kul att se att du har entusiasmen intakt. Det måste ha blivit några mil i sommar. Inte bara i sommar förresten. Det är november nu. ❄️😋
Tack!
Det har varit helt fantastiskt kul att få köra detta året! Blev totalt 440 mil och nu på senaste höst-rundan så tickade mätaren över 1000-mil sträcket :)

Hoppas på att kunna göra minst 1000 mil under 2024 🤩
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Var förbi The Occasional Rider idag, de har bra priser på jeans för tillfället. 2500 för ett par Pando Moto. Får shoppa loss när man inte kan köra :)
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Micke som driver Occasional är dessutom sjukt trevlig, rekommenderar verkligen ett besök om man har vägarna förb. Misstänker att jeansen från Pando är single layer istället för lining. Har ett par från Bike Shed, även de på rea på Occasional, som är single layer, sjukt mycket trevligare än de tidigare jag hade med lining.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Micke som driver Occasional är dessutom sjukt trevlig, rekommenderar verkligen ett besök om man har vägarna förb. Misstänker att jeansen från Pando är single layer istället för lining. Har ett par från Bike Shed, även de på rea på Occasional, som är single layer, sjukt mycket trevligare än de tidigare jag hade med lining.
Pando Moto gör som sagt jävligt bra grejer. Känns de ungefär som vanliga jeans med stretch eller hur känns de på?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Problemet är väl dock att Pando Moto använder dyneema istället för kevlar?
Jag är nybörjare och försöker lära mig säkerhetsklassingarna då jag vet inte skillnaden mellan kevlar och dyneema. Vad är det för skillnad? Jag köpte själv ett Halvarssons skinnställ för att jag tror mig förstå att det klarar att glida längst på asfalt ute att jag skadas. Jag förstår inte riktigt vad ni menar med single lager och lining.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag är nybörjare och försöker lära mig säkerhetsklassingarna då jag vet inte skillnaden mellan kevlar och dyneema. Vad är det för skillnad? Jag köpte själv ett Halvarssons skinnställ för att jag tror mig förstå att det klarar att glida längst på asfalt ute att jag skadas. Jag förstår inte riktigt vad ni menar med single lager och lining.
Förklaras bra här:
Med lining har du ett lager med ex. kevlar fastsytt på insidan av jeansen. Med single layer syr de in det med de övriga tyget så det bara blir ett lager.
Svalare men inte lika säkert.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag är nybörjare och försöker lära mig säkerhetsklassingarna då jag vet inte skillnaden mellan kevlar och dyneema. Vad är det för skillnad? Jag köpte själv ett Halvarssons skinnställ för att jag tror mig förstå att det klarar att glida längst på asfalt ute att jag skadas. Jag förstår inte riktigt vad ni menar med single lager och lining.
Sedan något år tillbaka är det rätt lätt.

CE (hela plagget)
A: För lägre hastigheter /kort glid
AA: För högre hastigheter/längre glidtid.
AAA: För lång glidtid, typ bana.

Samma gäller skydd, finns motsvarande A,AA,AAA. Tål olika hårda slag.

Sedan finns olika material och tekniker för att uppnå ovanstående.
 
Senast ändrad:

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Sedan något år tillbaka är det rätt lätt.

CE (hela plagget)
A: För lägre hastigheter /kort glid
AA: För högre hastigheter/längre glidtid.
AAA: För lång glidtid, typ bana.

Samma gäller skydd, finns i A,AA,AAA. Tål olika hårda slag.

Sedan finns olika material och tekniker för att uppnå ovanstående.
Ja det ger ju en bra indikation på skyddsnivån på plagget.
Tycker ändå man även ska kolla stötskydden i plagget (nivå 1 eller 2).
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Såg en rätt trevlig tvåhjuling här i Spanjackien idag🙂
Reiju är ju mer mopeder hemma😁
IMG_20231102_114158.jpg
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Nya motorn har fått ett hem. Det blev i en hypermotard till att börja med.
Screenshot_20231103-161702.png
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Nya motorn har fått ett hem. Det blev i en hypermotard till att börja med.
Screenshot_20231103-161702.png
Ojojoj, mkt intressant. Man borde dock haft dubbla bromsskivor fram.. Ser ut som en moped från sidan utan skivbroms.
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Nya motorn har fått ett hem. Det blev i en hypermotard till att börja med.
Screenshot_20231103-161702.png
Serviceintervall på 1500 mil och oljebyte varannat år låter ju helt magiskt!!
Vad tror vi om priset på hojen? :)
 
Topp