• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Oliver

Cartier
2-Faktor
För mig blev det +700 mil juni och aug-sep. Riktigt nöjd ändå. Förbannat rolig hoj som man bara vill köra och köra...
Och nu får hon lite välförtjänt kärlek hos proffsen:

DACDCB09-DFA4-4418-BFD8-232AF57EE86A.jpg
En riktig amatör-fråga.
Hjälper dessa svingrullar (namn?) främst om man tappar hojen i låg hastighet eller vad är syftet? (Vill absolut inte låta dryg utan är genuint nyfiken som ny i mc-svängarna)
IMG_7232.jpeg
 

MrJL

Omega
2-Faktor
En riktig amatör-fråga.
Hjälper dessa svingrullar (namn?) främst om man tappar hojen i låg hastighet eller vad är syftet? (Vill absolut inte låta dryg utan är genuint nyfiken som ny i mc-svängarna)
IMG_7232.jpeg

Ja, de hjälper om du glider omkull tex. Vid rejäl krasch så hjälper de såklart inte mycket men vid lättare olyckor så hjälper dom.
Det är dyrt att byta sving osv så det handlar mest om att undvika skador på de dyraste grejerna som tex framgafflar och sving.
Kostar inte många kronor men du sparar många kronor om något händer.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja, de hjälper om du glider omkull tex. Vid rejäl krasch så hjälper de såklart inte mycket men vid lättare olyckor så hjälper dom.
Det är dyrt att byta sving osv så det handlar mest om att undvika skador på de dyraste grejerna som tex framgafflar och sving.
Kostar inte många kronor men du sparar många kronor om något händer.
Framförallt viktigt vid tillfällen då försäkringen inte täcker gissar jag. - Viss bankörning, tävlingar mm.

I vanliga fall så har de flesta en helförsäkring en crash innebär att man kommer upp i kostnader över självrisken.
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Ja, de hjälper om du glider omkull tex. Vid rejäl krasch så hjälper de såklart inte mycket men vid lättare olyckor så hjälper dom.
Det är dyrt att byta sving osv så det handlar mest om att undvika skador på de dyraste grejerna som tex framgafflar och sving.
Kostar inte många kronor men du sparar många kronor om något händer.
Framförallt viktigt vid tillfällen då försäkringen inte täcker gissar jag. - Viss bankörning, tävlingar mm.

I vanliga fall så har de flesta en helförsäkring en crash innebär att man kommer upp i kostnader över självrisken.
Tack för utförliga förklaringar.
Sitter och överväger om de är värt att köpa in till min xsr men tror faktiskt de inte är värt att lägga mer pengar på hojen då den är lite för billig för att kitta med mer saker.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Äntligen har Eicma börjat!
För er som är intresserade så finns såklart massor med hemsidor och videos på Youtube men denna sidan gillar jag:

EICMA Coverage | RideApart.com


Jag har dålig koll på MV Agusta men de gör riktigt fina hojar...

mv-agusta-superveloce-98-edizione-limitata---racing-kit---front-right-angle-view.jpg


mv-agusta-superveloce-98-edizione-limitata---racing-kit---front-left-angle-view.jpg



Vetifan vad jag tycker om "nya" Tuonon.... Märklig färgsättning...

Skärmavbild 2023-11-07 kl. 19.11.19.png


Skärmavbild 2023-11-07 kl. 19.11.08.png
Är Tuono 660 ny eller har jag bara missat den? Sett 660 RS tidigare men inte Tuono.

Husqvarna verkar inte lansera ny Svart/Vitpilen utan lanserar istället….. en jävla elsparkcykel.
 

spruff

Omega
Lite tråkigt att dom flesta verkar slutat utveckla sina hojar. Släpps en och annan ny lam parallelltwnin, annars inte mycket nytt. Har tex inte hänt mycket med rsv4/tuono v4 sen rsv4:an lanserades 2009. Den börjar bli gammal nu. Honda är ju ännu värre. I år relansear dom cbr600rr, men så vitt jag kan se är det en faceliftad version av 2003/års modell, 21 år gammal. 😢

Gissar att mc tillverkarna väntar på ett genombrott i batteriteknologin så att dom kan släppa alla elhojar dom jobbat på istället.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Är Tuono 660 ny eller har jag bara missat den? Sett 660 RS tidigare men inte Tuono.

Husqvarna verkar inte lansera ny Svart/Vitpilen utan lanserar istället….. en jävla elsparkcykel.

Tycker du är lite väl negativ! Hur ska du annars kunna transportera dig genom den urbana djungeln med Yogamattan på ryggen? 😂😂😂
IMG_7239.jpeg
IMG_7240.jpeg
Hahah, trodde det var ett skämt först 😁
 

Shake&Bake

Omega
2-Faktor

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Ducati ska ge sig in i crossens värld. :)


Trodde det skulle dröja innan jag blev sugen på en ny cross, nu kan det hända...

Intressant att stora nya tillverkare tillkommer, Triumph och nu Ducati.
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
En typisk ”längta tills säsongen startar” fråga.

Vad kör ni för skor för olika ändamål?
Jag håller på att bygga min MC-sko garderob och tar gärna emot tips på vad jag bör skaffa eller undvika.

Har idag endast ett par ventilerade ”sport lågskor”.
IMG_7280.jpeg

Inser att dessa är superbra när jag ska åka längre sträckor under varma dagar. Men skosnören gör att dessa blir bökiga att pendla korta sträckor med.

Nu sitter jag och överväger om jag ska köpa ett par ”Mc sneakers” eller ”mc snygg-kängor” för att använda till och från jobbet och på lite mer kalla dagar.
Har ni några tips på fabrikat och modeller? Eller framförallt, har ni avrådan från något?
De jag tittar på just nu.
IMG_7281.jpeg
IMG_7282.jpeg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
En typisk ”längta tills säsongen startar” fråga.

Vad kör ni för skor för olika ändamål?
Jag håller på att bygga min MC-sko garderob och tar gärna emot tips på vad jag bör skaffa eller undvika.

Har idag endast ett par ventilerade ”sport lågskor”.
IMG_7280.jpeg

Inser att dessa är superbra när jag ska åka längre sträckor under varma dagar. Men skosnören gör att dessa blir bökiga att pendla korta sträckor med.

Nu sitter jag och överväger om jag ska köpa ett par ”Mc sneakers” eller ”mc snygg-kängor” för att använda till och från jobbet och på lite mer kalla dagar.
Har ni några tips på fabrikat och modeller? Eller framförallt, har ni avrådan från något?
De jag tittar på just nu.
IMG_7281.jpeg
IMG_7282.jpeg
Jag kan bara tillföra det de nämnde på riskettan när jag tog A-kortet. Den vanligaste skadan är att man får mc över foten och nedre benen. Därför är det viktigt med höga skaft som klarar trycket när mc pressar mot asfalten.
 
Topp