• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

RobinW

Cartier
2-Faktor
När vi ändå snöat in på skinn och airbags.

Vilket ställ (1 del) som kan ta en airbag är vettigt om man vill ha ett rimligt prisat som skall funka på både bana och landsvägskörning?

Tackar
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IMG_1305.jpeg

På väg till jobbet med lunchstopp idag. +5*c och torrt. Körde hem i mörker, regn och storm men det var det värt. Än är säsongen inte slut i GBG. 😂
 

MrJL

Omega
2-Faktor
När vi ändå snöat in på skinn och airbags.

Vilket ställ (1 del) som kan ta en airbag är vettigt om man vill ha ett rimligt prisat som skall funka på både bana och landsvägskörning?

Tackar

RST är de som är bäst pris på med integrerad airbag. Du får betala ca 100€ per år för abonnemang men kan stänga av det om du tex inte kör en längre tid.
Så egentligen leasar du själva airbag-datorn som sitter fast bak på ryggen.
Billigaste ligger på 6800:- inkl airbag:
rst airbag | XLMOTO

Dainese raceställ får du runt 20 på kampanj men gratis användning av airbag.

Kan du tänka dig tvådelat så tjänar du 8000:
DAINESE Avro D-Air Svart / Vit / Fluo-röd kostym · Motocard


Just nu funkar de flesta (alla?) så att du väljer track eller road.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
RST är de som är bäst pris på med integrerad airbag. Du får betala ca 100€ per år för abonnemang men kan stänga av det om du tex inte kör en längre tid.
Så egentligen leasar du själva airbag-datorn som sitter fast bak på ryggen.
Billigaste ligger på 6800:- inkl airbag:
rst airbag | XLMOTO

Dainese raceställ får du runt 20 på kampanj men gratis användning av airbag.

Kan du tänka dig tvådelat så tjänar du 8000:
DAINESE Avro D-Air Svart / Vit / Fluo-röd kostym · Motocard


Just nu funkar de flesta (alla?) så att du väljer track eller road.
Vad är det för jävla dumheter med abonnemang för att öka säkerheten? Aldrig i helvete att jag hade betalat för det. Finns det ens studier som visar att ”airbag” i stället är en ökning av säkerheten? Det där hövding-fjompet folk cyklar med har ju visat sig inte vara asbra i olika studier.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Vad är det för jävla dumheter med abonnemang för att öka säkerheten? Aldrig i helvete att jag hade betalat för det. Finns det ens studier som visar att ”airbag” i stället är en ökning av säkerheten? Det där hövding-fjompet folk cyklar med har ju visat sig inte vara asbra i olika studier.
Det räcker att kolla på MotoGP så ser du att det hjälper...
Och talar av erfarenhet att det hjälper vid en krasch.

Abonnemang suger men du kan också köpa den för runt 3-4000 tror jag och då slipper du kostnaden. Och du sparar pengar jämfört med ett Dainese-ställ.
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Vad är det för jävla dumheter med abonnemang för att öka säkerheten? Aldrig i helvete att jag hade betalat för det. Finns det ens studier som visar att ”airbag” i stället är en ökning av säkerheten? Det där hövding-fjompet folk cyklar med har ju visat sig inte vara asbra i olika studier.
Airbag är väl krav för bankörning from nästa år?
Eller är det bara svemo-tävlingar?
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
RST är de som är bäst pris på med integrerad airbag. Du får betala ca 100€ per år för abonnemang men kan stänga av det om du tex inte kör en längre tid.
Så egentligen leasar du själva airbag-datorn som sitter fast bak på ryggen.
Billigaste ligger på 6800:- inkl airbag:
rst airbag | XLMOTO

Dainese raceställ får du runt 20 på kampanj men gratis användning av airbag.

Kan du tänka dig tvådelat så tjänar du 8000:
DAINESE Avro D-Air Svart / Vit / Fluo-röd kostym · Motocard


Just nu funkar de flesta (alla?) så att du väljer track eller road.

Skulle du acceptera att köra med tvådelat på bana?
Inser att det är bekvämare att få på och av, säkert skönt på fikapausen, men håller sammansättningen?
Spontant känns overall bättre men det kanske inte spelar roll?

Inte provokativt frågat, bara jag som samlar åsikter

Tackar
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Skulle du acceptera att köra med tvådelat på bana?
Inser att det är bekvämare att få på och av, säkert skönt på fikapausen, men håller sammansättningen?
Spontant känns overall bättre men det kanske inte spelar roll?

Inte provokativt frågat, bara jag som samlar åsikter

Tackar
Nackdelen med ett tvådelat är dragkedjan imellan byxor och jacka. Risken ökar att jackan glider upp när du vält och glider på asfalten. Med ett helställ minimerar du den risken. Är syftet primärt bankörning hade jag gått på helställ alla dagar i veckan.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Skulle du acceptera att köra med tvådelat på bana?
Inser att det är bekvämare att få på och av, säkert skönt på fikapausen, men håller sammansättningen?
Spontant känns overall bättre men det kanske inte spelar roll?

Inte provokativt frågat, bara jag som samlar åsikter

Tackar
Jag skulle definitivt köra med helställ.
Kör med helställ på gata för jag hatar när det korvar sig i midjan eller om tex ryggskyddet fastnar (men det slipper man med airbag).

Jag har denna som jag köpte förra black friday:
dainese_misano_d_air_jacket_rollover-bww.jpg

Dainese Misano airbag

Men jag skulle behövt gå ner en storlek, för denna är mer för gata och då lite rymligare.
Jag gillar raceställ som sitter helt mot kroppen.

Just på bana så skulle jag lägga alla pengar jag kan på säkerheten i första hand eftersom man oftast har hög hastighet när man går omkull.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Väntar med förväntan på att @yonsson ska lägga upp en bild med svartpilen, snötäckta gator och texten ”vill man så går de även i snö” ;)
😂 - Njä. Snö känns livsfarligt. Lärde mig hur snabbt greppet släpper när jag var 15 med moppe. Sitter dock och väntar på att Husqvarna ska lansera en större. Jan/feb sägs det.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
😂 - Njä. Snö känns livsfarligt. Lärde mig hur snabbt greppet släpper när jag var 15 med moppe. Sitter dock och väntar på att Husqvarna ska lansera en större. Jan/feb sägs det.
När vi ändå är inne på ämnet köra mc på vintern, man lärde sig kontrollera sin moped genom att leka i snön. En alltför tung mc förstår jag att det inte går, men din modell borde väl gå att leka med? Finns det dubbdäck att köpa till? Då kan du dra barnen i pulka runt i villakvarteret, eller grannar som inte har haft kul på länge.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
När vi ändå är inne på ämnet köra mc på vintern, man lärde sig kontrollera sin moped genom att leka i snön. En alltför tung mc förstår jag att det inte går, men din modell borde väl gå att leka med? Finns det dubbdäck att köpa till? Då kan du dra barnen i pulka runt i villakvarteret, eller grannar som inte har haft kul på länge.
Snö är ju inget problem. Is under snö däremot är inte askul.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Populärt brukar väl vara att dubba tex TKC 80 med skruvdubb från tex Bestgrip. Inte testat själv men det är ju lite lockande :D
Is-racingdäck är också ett alternativ. Jag bodde granne med en speedwayförare. Han körde isracing också. Minns när han gick med gips och kryckor efter att fått in 3 dubb i skenbenet. Ett isracingdubb tror jag är 2-3 cm. :eek:
 
Topp