• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

De brukar inte vara jättegnälliga men har man runt 20cm så är det lugnt. Jag hade 10cm. Det gillades inte så jag fixar en snyggare lösning nu:

IMG_0508 2.JPG
Möter man en riktigt gnällig polis får man ombes på både blinkers & reg så som du har just nu :)
 
De brukar inte vara jättegnälliga men har man runt 20cm så är det lugnt. Jag hade 10cm. Det gillades inte så jag fixar en snyggare lösning nu:

IMG_0508 2.JPG
Tycker de har blivit gnälligare o gnälligare, har slutat chansa själv. Sitter de utanför regplåten så räcker det enligt besiktningsman - då mäter de inte. Men skylten ska synas rejält bakifrån, man måste ha reflex bakåt (separat) och belysning. Det slår de alltid ner på.
 
Möter man en riktigt gnällig polis får man ombes på både blinkers & reg så som du har just nu :)
Gnälliga poliser hittar alltid något... Men nu löser jag det med nya blinkers med rätt avstånd i vinter:
Skärmavbild 2024-02-07 kl. 22.41.01.png


Tycker de har blivit gnälligare o gnälligare, har slutat chansa själv. Sitter de utanför regplåten så räcker det enligt besiktningsman - då mäter de inte. Men skylten ska synas rejält bakifrån, man måste ha reflex bakåt (separat) och belysning. Det slår de alltid ner på.
Jag vet... Men ibland måste man känna sig lite som en rebell också :)
Reflex på plåten brukar funka hos besiktningen. Men det kanske beror på var man besiktar hojen.
 
Planen är att ta MC kort i vår/sommar. Skulle uppskatta tips på bra personlig utrustning till ett vettigt pris. Tar gärna även tips på en första hoj. Hustrun är inte superglad att jag ska ta kortet så hojen får gärna se "snäll" ut :p Dvs. jag får avvakta med sporthoj. Tänker mig något lättkört i cafe racer/scramble stil. Vad hade ni rekommenderat? Helst begagnat då det är första hojen :)
 
Planen är att ta MC kort i vår/sommar. Skulle uppskatta tips på bra personlig utrustning till ett vettigt pris. Tar gärna även tips på en första hoj. Hustrun är inte superglad att jag ska ta kortet så hojen får gärna se "snäll" ut :p Dvs. jag får avvakta med sporthoj. Tänker mig något lättkört i cafe racer/scramble stil. Vad hade ni rekommenderat? Helst begagnat då det är första hojen :)
Finns massa svar på de frågorna i tråden, bara att bläddra. Flera kör med Knox-jackor. Bra men inte billigt. Börja med att bestämma dig för om du vill ha skyddskläder och vanliga kläder utanpå eller om du vill ha allt i ett. Finns MASSOR med kläder att välja mellan.

Vad gäller hoj så har både Ducati och Triumph det du efterfrågar. Ytterligare ett alternativ är att köpa min Svartpilen 401. 😇
 
Finns massa svar på de frågorna i tråden, bara att bläddra. Flera kör med Knox-jackor. Bra men inte billigt. Börja med att bestämma dig för om du vill ha skyddskläder och vanliga kläder utanpå eller om du vill ha allt i ett. Finns MASSOR med kläder att välja mellan.

Vad gäller hoj så har både Ducati och Triumph det du efterfrågar. Ytterligare ett alternativ är att köpa min Svartpilen 401. 😇
Tack för tipsen. Sökte men hade lite svårt att hitta i tråden. Finns mycket matnyttigt men blir lite svårnavigerat när allt är i samma tråd :/
Gällande svartpilen så är jag inte omöjlig :) skicka gärna lite mer info i pm.
 
Planen är att ta MC kort i vår/sommar. Skulle uppskatta tips på bra personlig utrustning till ett vettigt pris. Tar gärna även tips på en första hoj. Hustrun är inte superglad att jag ska ta kortet så hojen får gärna se "snäll" ut :p Dvs. jag får avvakta med sporthoj. Tänker mig något lättkört i cafe racer/scramble stil. Vad hade ni rekommenderat? Helst begagnat då det är första hojen :)
Du har en rolig resa framför dig! 🤩

Jag fick tipset från @yonsson om varumärket John Doe och tycker dem har mycket nice kläder som håller hög skyddklass utan att kosta för mycket.

Gällande förstahoj så köpte jag en XSR700 och tycker den är alldeles lagom för att träna på att bli en bra förare. Även väldigt billig att försäkra om du köper en som är typ 5-6 år :)
Körkortet tog jag på BMW F750GS :)

IMG_6880.jpeg
 
Planen är att ta MC kort i vår/sommar. Skulle uppskatta tips på bra personlig utrustning till ett vettigt pris. Tar gärna även tips på en första hoj. Hustrun är inte superglad att jag ska ta kortet så hojen får gärna se "snäll" ut :p Dvs. jag får avvakta med sporthoj. Tänker mig något lättkört i cafe racer/scramble stil. Vad hade ni rekommenderat? Helst begagnat då det är första hojen :)
Frågan om utrustning är ju väldigt individuell. Prisklass, typ av utrustning osv spelar ju in.

Vill du ha skinnställ eller textil? Allvädersställ eller bara enklare?
Jag har ett allväderställ och så har jag lite lösa kläder. Har t.ex. en Knox Urbane pro mk3 som jag kör med ett par kevlarjeans. Den jackan är smidig för att man kan köra en hoodie eller annan jacka över utan att förlora "säkerheten" så att säga. Har även en jeansjacka från Lindstrands som är skön och snygg som passar bra till kevlarjeans.

Handskar har jag lite olika modeller men köpte ett par Knox med BOA-stängning här under hösten, så de ska bli kul att slita in under våren.

kostade också på mig en ny hjälm under novemberrean. Jag har sedan tidigare fastnat för hjälmar med inbyggt solvisir, så vart återigen en sådan. Körde på Scorpion Exo-1400 Carbon som är deras "touringhjälm", som har DD-stängning och ECE 22.06(senaste/högsta säkerhetsklassen). Tror även den är godkänd för bankörning om man tar ur solvisiret.

Hojjar finns det ju ett överflöd av😄

Jag ska köpa större hoj i sommar, siktar på något japanskt för att det är det jag har kört sedan tidernas begynnelse. Jag rekommenderar en hoj i stil med Suzuki Sv650, Honda CB 650R, Yamaha MT07(eller MT09), Yamaha XSR 700(eller 900) eller något i det stuket. Finns ju massor, även Europeiska märken om man hellre kör det. Åk runt till handlare o provsitt och kläm på hojar så kanske du hittar din drömhoj.
 
@rambo_amadeus

Tips för att kolla försäkring. Kan skilja en hel del mellan olika försäkringsbolag och hojar.
 
Du har en rolig resa framför dig! 🤩

Jag fick tipset från @yonsson om varumärket John Doe och tycker dem har mycket nice kläder som håller hög skyddklass utan att kosta för mycket.

Gällande förstahoj så köpte jag en XSR700 och tycker den är alldeles lagom för att träna på att bli en bra förare. Även väldigt billig att försäkra om du köper en som är typ 5-6 år :)
Körkortet tog jag på BMW F750GS :)

IMG_6880.jpeg

Frågan om utrustning är ju väldigt individuell. Prisklass, typ av utrustning osv spelar ju in.

Vill du ha skinnställ eller textil? Allvädersställ eller bara enklare?
Jag har ett allväderställ och så har jag lite lösa kläder. Har t.ex. en Knox Urbane pro mk3 som jag kör med ett par kevlarjeans. Den jackan är smidig för att man kan köra en hoodie eller annan jacka över utan att förlora "säkerheten" så att säga. Har även en jeansjacka från Lindstrands som är skön och snygg som passar bra till kevlarjeans.

Handskar har jag lite olika modeller men köpte ett par Knox med BOA-stängning här under hösten, så de ska bli kul att slita in under våren.

kostade också på mig en ny hjälm under novemberrean. Jag har sedan tidigare fastnat för hjälmar med inbyggt solvisir, så vart återigen en sådan. Körde på Scorpion Exo-1400 Carbon som är deras "touringhjälm", som har DD-stängning och ECE 22.06(senaste/högsta säkerhetsklassen). Tror även den är godkänd för bankörning om man tar ur solvisiret.

Hojjar finns det ju ett överflöd av😄

Jag ska köpa större hoj i sommar, siktar på något japanskt för att det är det jag har kört sedan tidernas begynnelse. Jag rekommenderar en hoj i stil med Suzuki Sv650, Honda CB 650R, Yamaha MT07(eller MT09), Yamaha XSR 700(eller 900) eller något i det stuket. Finns ju massor, även Europeiska märken om man hellre kör det. Åk runt till handlare o provsitt och kläm på hojar så kanske du hittar din drömhoj.
Stort tack för tipsen. Finns helt klart hur mycket som helst att botanisera i.
Nu har jag iaf några märken att titta närmare på :) Känner att jag borde köpa en hoj innan kortet så man har det som en morot. Risken är att villa- och familjelivet plötsligt kommer emellan och man skjuter på kortet ett år till :/
 
Stort tack för tipsen. Finns helt klart hur mycket som helst att botanisera i.
Nu har jag iaf några märken att titta närmare på :) Känner att jag borde köpa en hoj innan kortet så man har det som en morot. Risken är att villa- och familjelivet plötsligt kommer emellan och man skjuter på kortet ett år till :/
Har du någon att köra med är det ju en fördel att ha en egen hoj.
 
@rambo_amadeus

Tips för att kolla försäkring. Kan skilja en hel del mellan olika försäkringsbolag och hojar.
Kollade precis på if och de ska ha 250kr/mån helförsäkring (årsförsäkring) för svartpilen 401. Det låter sjukt billigt…
IMG_4241.jpeg
 
Har du kört någon typ av tvåhjuling innan? Kan tänka mig att man snabbt växer ur en 400 effektmässigt, om man gillar sånt dvs 😄
Nä. Den väger ju ingenting. Den är snabbare både än den Ducati Monster och den Triumph Thruxton jag hade. Men beror ju på hur fort man vill köra. Över 130km/h är den ju ingen raket direkt.
@daniel svensson får rätta mig om jag har fel.
 
Nä. Den väger ju ingenting. Den är snabbare både än den Ducati Monster och den Triumph Thruxton jag hade. Men beror ju på hur fort man vill köra. Över 130km/h är den ju ingen raket direkt.
@daniel svensson får rätta mig om jag har fel.
Ska man inte ut på några längre touring resor eller nöta massvis med motorväg så funkar vit/svartpil 400 bra. jJag har ju både Vitpilen 400 och en Panigale v4s så jag har en i varje ända av spektrumet och i närområdet så åker jag hellre lillen varje dag i veckan. Fullt tillräcklig prestanda för att bränna runt på 70 vägar utan att behöva hålla dubbla eller trippla hastighetbegränsningen för att få ut något av körningen.
Jag tror pilen gör 170 liggandes på tanken, i medvind, nerförsbacke och solen i ryggen, ungefär där rakar man i växel nummer 2 på ducatin.
 
Har du någon att köra med är det ju en fördel att ha en egen hoj.
Dessvärre har jag precis flyttat så blir nog mest körskola (om inte någon här bor i trestadsområdet och kan tänka sig att vara handledare :D)
Har du kört någon typ av tvåhjuling innan? Kan tänka mig att man snabbt växer ur en 400 effektmässigt, om man gillar sånt dvs 😄
Det var länge sedan. Säkert 20 år (moppeåldern) så effektmässigt borde detta kunna vara "lagom". Har även kikat lite på KTM 890 men då pratar vi om andra pengar
Ska man inte ut på några längre touring resor eller nöta massvis med motorväg så funkar vit/svartpil 400 bra. jJag har ju både Vitpilen 400 och en Panigale v4s så jag har en i varje ända av spektrumet och i närområdet så åker jag hellre lillen varje dag i veckan. Fullt tillräcklig prestanda för att bränna runt på 70 vägar utan att behöva hålla dubbla eller trippla hastighetbegränsningen för att få ut något av körningen.
Jag tror pilen gör 170 liggandes på tanken, i medvind, nerförsbacke och solen i ryggen, ungefär där rakar man i växel nummer 2 på ducatin.
Haha, bra att veta. Låter att svartpil kan vara bra som en hoj att starta med. Att man får en engagerande körning utan att behöva pressa alldeles för hårt.
 
Hur är det med handledare nu för tiden?
Förr skickade man bara in ett papper tillsammans med den som skulle ledsagas, men nu för tiden är det massa utbildning man behöver gå va?
 
Jag har börjat leka med tanken att byta min Speed Twin 1200 mot en Dyna Wide Glide av de senaste årgångarna, men funderar på om Dynan är för tråkig att köra? Någon som kan komma med input på körglädjen och andra tankar om Dynan?
Min denna här..
IMG_7519.jpeg


Mot typ en sån..
IMG_9820.jpeg
 
Jag har börjat leka med tanken att byta min Speed Twin 1200 mot en Dyna Wide Glide av de senaste årgångarna, men funderar på om Dynan är för tråkig att köra? Någon som kan komma med input på körglädjen och andra tankar om Dynan?
Min denna här..
IMG_7519.jpeg


Mot typ en sån..
IMG_9820.jpeg
Nu har jag aldrig kört glidare, men jag inbillar mig att det försprånget begränsar aktiv körning rätt ordentligt.
Din Speed Twinnen var riktigt fin! 👍
 
Tillbaka
Topp