• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

@rambo_amadeus

Först och främst - helt rätt beslut att ta MC-kort. Otroligt roligt!

Jag tog MC-kort i maj 2023 och hade ungefär samma frågor som du gällande både hoj och utrustning.

Beträffande MC så ville jag ha ngt som jag upplevde som smidigt och lättkört. Läste på hyfsat mkt trådar och fastnade så småningom för Yamaha MT07 (min är från 2014 och har rullat ca 1100 mil). För mig kändes det angeläget att dem höll kraven för tung MC. Ytterligare plus för min del var att många körskolor använder sig av den, så jag kände mig bekväm/bekant väldigt snabbt med modellen. Nu vill jag dock prova ngt nytt (blir lite som med klockor:)).

Försäkringsmässigt betalar jag ca 330 kr/mån är 45 år gammal och bosatt i Stockholms innerstad.
Utrustningsmässigt så var prio för mig att hitta en integralhjälm som jag trivdes i och inte kostade alltför mkt innan jag visste hur biten jag skulle bli (dock självklart E-märkt, jag själv är lite rädd för begagnade - svårt att veta vad dem varit med om).


MC-ställ köpte jag från en vänlig individ här på klocksnack. Ville inte lägga för mkt pengar på det innan jag vet viste vilken typ av motorcykel jag skulle ha. Självklart vill man ha säkra grejor men lite kul om stilen passar hojen också.

Lägger in bild på min MC som lite kontrast till all text. Ska sannolikt säljas så vid intresse bara hojta till.

4E3953AE-70B0-40E6-815B-C066E7DAE52F.jpeg

736BD10F-6979-4767-BBE9-9AA9CAC81BB1.jpeg
 
Jag har börjat leka med tanken att byta min Speed Twin 1200 mot en Dyna Wide Glide av de senaste årgångarna, men funderar på om Dynan är för tråkig att köra? Någon som kan komma med input på körglädjen och andra tankar om Dynan?
Min denna här..
IMG_7519.jpeg


Mot typ en sån..
IMG_9820.jpeg
Alltid kul att prova ngt nytt! Själv bara provat glidare ett par enstaka gånger däremot riktigt nyfiken på speed twin. Gillar onekligen looken.
 
Jag har börjat leka med tanken att byta min Speed Twin 1200 mot en Dyna Wide Glide av de senaste årgångarna, men funderar på om Dynan är för tråkig att köra? Någon som kan komma med input på körglädjen och andra tankar om Dynan?
Min denna här..
IMG_7519.jpeg


Mot typ en sån..
IMG_9820.jpeg
Jag har haft en Street Bob -07 som är i stort sett samma hoj som Wide glide. De är roliga och ganska pigga pga av vridet. Är de rätt tunade med luft och buller så är de riktigt roliga.
IMG_8883.jpeg


Jag körde en Street Bob -18 på bana och hade jäkligt skoj. (ingen Banhoj såklart men jag hade garanterat roligast den dagen)
Om du kan stretcha budgeten lite så skulle jag rekommendera M8 som är en bättre hoj än Dyna. Ett kambyte på M8 ger massor av pang för pengen.

IMG_2797.jpeg
 
Jag har börjat leka med tanken att byta min Speed Twin 1200 mot en Dyna Wide Glide av de senaste årgångarna, men funderar på om Dynan är för tråkig att köra? Någon som kan komma med input på körglädjen och andra tankar om Dynan?
Min denna här..
IMG_7519.jpeg


Mot typ en sån..
IMG_9820.jpeg
Extremt mycket smaksak det där. Prova innan du köper. För mig är glidare fullständigt otänkbart. Har ägt en Dragstar och även om den enligt lokala pizzeria lät ”som en jävla helikopter” så var den rätt tråkig att köra jämfört med andra hojar jag ägt. Det blir liksom passiv åkning, de skrapar i när man kör rondell för fort osv. Jag är alldeles för rastlös för det. Tänk ”vägarnas segelbåt”.

Har dock provkört HD streetrod och det var kul. De går som satan.
 
Alltid kul att prova ngt nytt! Själv bara provat glidare ett par enstaka gånger däremot riktigt nyfiken på speed twin. Gillar onekligen looken.
Jag kan inte annat än att rekommendera en! Den har en superhärlig motor med bra vrid, skönt ljud (x-pipe/decat) och känns väldigt lätthanterlig tack vare det den låga vikten och nätta formatet trots sina 1200cc. Den är lite som ett kärleksbarn mellan två av mina tidigare hojar; en Vespa 300gts och en Sportster 1200. Det finns ju också gott om stylingdelar och den lätt att meka med. Ingen skum ramkonstruktion och lättåtkomliga delar.
IMG_7572.jpeg

IMG_7565.jpeg

IMG_7548.jpeg
IMG_7515.jpeg
IMG_7505.jpeg
IMG_7498.jpeg

Sedan bilderna togs har jag uppgraderat till Nitron piggybackdämpare, svart bakdrev och kedja, svarta fotpinnar och broms/växelpedal och lite annat. Det är inga problem att ösa tusenlappar på den..
 
Jag kan inte annat än att rekommendera en! Den har en superhärlig motor med bra vrid, skönt ljud (x-pipe/decat) och känns väldigt lätthanterlig tack vare det den låga vikten och nätta formatet trots sina 1200cc. Den är lite som ett kärleksbarn mellan två av mina tidigare hojar; en Vespa 300gts och en Sportster 1200. Det finns ju också gott om stylingdelar och den lätt att meka med. Ingen skum ramkonstruktion och lättåtkomliga delar.
IMG_7572.jpeg

IMG_7565.jpeg

IMG_7548.jpeg
IMG_7515.jpeg
IMG_7505.jpeg
IMG_7498.jpeg

Sedan bilderna togs har jag uppgraderat till Nitron piggybackdämpare, svart bakdrev och kedja, svarta fotpinnar och broms/växelpedal och lite annat. Det är inga problem att ösa tusenlappar på den..
Sjukt fin.
 
Jag har haft en Street Bob -07 som är i stort sett samma hoj som Wide glide. De är roliga och ganska pigga pga av vridet. Är de rätt tunade med luft och buller så är de riktigt roliga.
Wide Glide har väl flackare gaffelvinkel och framflytt som Street Bob saknar? Det borde göra ganska stor skillnad i körkänslan tänker jag.
Min polare köpte en Softail som han sålde igen ganska omgående pga att den var för tråkig på roliga vägar. Han tyckte att han fick bryta ner den i kurvorna och bytte till en Sportster 48 som han blev skitnöjd med.
Egentligen har jag ingen anledning att byta eftersom jag är toknöjd med min men jag har alltid varit svag för Harleys, och Wide Gliden är som en vuxen variant av Sportstern jag hade för 25 år sedan.
IMG_1758.jpeg
 
Senast ändrad:
Extremt mycket smaksak det där. Prova innan du köper. För mig är glidare fullständigt otänkbart. Har ägt en Dragstar och även om den enligt lokala pizzeria lät ”som en jävla helikopter” så var den rätt tråkig att köra jämfört med andra hojar jag ägt. Det blir liksom passiv åkning, de skrapar i när man kör rondell för fort osv. Jag är alldeles för rastlös för det. Tänk ”vägarnas segelbåt”.

Har dock provkört HD streetrod och det var kul. De går som satan.
Det måste jag såklart göra. Men om fler menar att Wide Gliden beter sig som du beskriver Dragstaren så går den ju bort. Det vore förmodligen förnuftigt av mig att köpa en mindre inspirerande hoj, men den får ju inte bli tråkig. Svår ekvation för en gasglad.
 
Det måste jag såklart göra. Men om fler menar att Wide Gliden beter sig som du beskriver Dragstaren så går den ju bort. Det vore förmodligen förnuftigt av mig att köpa en mindre inspirerande hoj, men den får ju inte bli tråkig. Svår ekvation för en gasglad.
Köp en vanlig dyna super glide istället för wide glide, dom är ännu mer som en stor sportster. På med en tum längre stötdämpare bak så går dom att lägga ner bra i kurvorna.
 
Planen är att ta MC kort i vår/sommar. Skulle uppskatta tips på bra personlig utrustning till ett vettigt pris. Tar gärna även tips på en första hoj. Hustrun är inte superglad att jag ska ta kortet så hojen får gärna se "snäll" ut :p Dvs. jag får avvakta med sporthoj. Tänker mig något lättkört i cafe racer/scramble stil. Vad hade ni rekommenderat? Helst begagnat då det är första hojen :)

Det är bara att gratulera till ett bra beslut. Däremot så är mitt tips att tänka på vad DU vill och inte din fru... I slutändan blir det alltid dyrare att kompromissa när man gör som någon annan vill. Men jag tror vi alla vet att man ibland måste det för att få något i närheten av vad man vill :D
Det finns ju risk att frugan vill följa med någon gång. Då är det bra att ha en sits för henne bak. Men skönast är att köra själv :D

Sökte på Blocket på scrambler och det finns massor:
"scrambler" - Motorcyklar säljes i hela Sverige | Blocket
Många gillar Ducati och Triumphs scramblers. De är också ganska billiga jämfört med sportigare hojar.

Cafe-racers finns också mycket roligt att välja. Köp så ny som möjligt.
Är det en äldre hoj så är det risk för en del meck, vilket oftast inte är kul när man precis fått kortet.
Ett tips är tex denna nyare hoj med retro-design:

Triumph THRUXTON 900 säljes i Strömstad | Blocket
Skärmavbild 2024-02-10 kl. 13.00.07.png


Alternativt denna:

BMW Motorrad R nine T Racer *Heated grips *ABS *Retro säljes i Botkyrka | Blocket

Skärmavbild 2024-02-10 kl. 12.57.22.png


En väldigt populär hoj är den "äldre" Triumph street triple:

Triumph Street Le R säljes i Göteborgs stad | Blocket

Skärmavbild 2024-02-10 kl. 13.12.15.png

Där får du väldigt mycket bra hoj för pengarna.


Börja med att köpa utrustning begagnat om ekonomin är ansträngd. Just utrustning kommer du ändå köpa ny senare.
Håll dig till kända märken och förslagsvis skinn när du börjar.

Svårt att tipsa när du inte skriver vilken budget du har osv.
Men här har de flesta bra tips och erfarenheter så det är bara att fråga på.
 
Hämtade hojen förra veckan efter lång spa-behandling.

821EE69D-109A-442B-89A3-06F1EF9BD2ED.jpg



Nu när våren börjar närma sig så har jag äntligen kunnat uppdatera lite prylar i veckan:
Skärmavbild 2024-02-11 kl. 12.57.53.png


Skärmavbild 2024-02-11 kl. 12.52.55.png
Skärmavbild 2024-02-11 kl. 12.53.12.png


Nu längtar man verkligen till premiären...

Men snart börjar MotoGP igen!
Och dom har precis släppt säsong 2 av "There can be only one" på youtube:

Skärmavbild 2024-02-11 kl. 12.56.02.png


Snyggt!! Grym den där italienaren.
Grymt kul med MotoGP snart igen. Synd bara att Viaplay motor höjde priset till huggorm..
 
Det är bara att gratulera till ett bra beslut. Däremot så är mitt tips att tänka på vad DU vill och inte din fru... I slutändan blir det alltid dyrare att kompromissa när man gör som någon annan vill. Men jag tror vi alla vet att man ibland måste det för att få något i närheten av vad man vill :D
Det finns ju risk att frugan vill följa med någon gång. Då är det bra att ha en sits för henne bak. Men skönast är att köra själv :D

Sökte på Blocket på scrambler och det finns massor:
"scrambler" - Motorcyklar säljes i hela Sverige | Blocket
Många gillar Ducati och Triumphs scramblers. De är också ganska billiga jämfört med sportigare hojar.

Cafe-racers finns också mycket roligt att välja. Köp så ny som möjligt.
Är det en äldre hoj så är det risk för en del meck, vilket oftast inte är kul när man precis fått kortet.
Ett tips är tex denna nyare hoj med retro-design:

Triumph THRUXTON 900 säljes i Strömstad | Blocket
Skärmavbild 2024-02-10 kl. 13.00.07.png


Alternativt denna:

BMW Motorrad R nine T Racer *Heated grips *ABS *Retro säljes i Botkyrka | Blocket

Skärmavbild 2024-02-10 kl. 12.57.22.png


En väldigt populär hoj är den "äldre" Triumph street triple:

Triumph Street Le R säljes i Göteborgs stad | Blocket

Skärmavbild 2024-02-10 kl. 13.12.15.png

Där får du väldigt mycket bra hoj för pengarna.


Börja med att köpa utrustning begagnat om ekonomin är ansträngd. Just utrustning kommer du ändå köpa ny senare.
Håll dig till kända märken och förslagsvis skinn när du börjar.

Svårt att tipsa när du inte skriver vilken budget du har osv.
Men här har de flesta bra tips och erfarenheter så det är bara att fråga på.
Tack för alla tips. Avbeställde min ursprungs utrustningsbeställning och valde att gå på skinn istället. Blev ett Spidi Laser Touring 2-Delat Skinnställ.

Har även kollat lite mer på hoj och landar i att MT-07 verkar vara ett säkert kort att starta med. Just nu får man en ny -23 för 79.500kr. Finns det något ”bättre” i denna prisklass?
Det är lite farligt att surfa efter hoj, likt klockor ökar man sin budget hela tiden :rolleyes: 🙈
 
Tack för alla tips. Avbeställde min ursprungs utrustningsbeställning och valde att gå på skinn istället. Blev ett Spidi Laser Touring 2-Delat Skinnställ.

Har även kollat lite mer på hoj och landar i att MT-07 verkar vara ett säkert kort att starta med. Just nu får man en ny -23 för 79.500kr. Finns det något ”bättre” i denna prisklass?
Det är lite farligt att surfa efter hoj, likt klockor ökar man sin budget hela tiden :rolleyes: 🙈
Köp inte nytt som första hoj, många har MT-07 att övningsköra / köra upp med och byter sedan relativt omgående. Du växer ur den. Köp en bättre begagnad så slipper du det värsta värdetappet.

Annars tycker jag i den prisklassen och som första hoj att det inte finns bättre. Håller i förhållande till liknande hojar från andra märken dessutom värdet bättre.
 
Köp inte nytt som första hoj, många har MT-07 att övningsköra / köra upp med och byter sedan relativt omgående. Du växer ur den. Köp en bättre begagnad så slipper du det värsta värdetappet.

Annars tycker jag i den prisklassen och som första hoj att det inte finns bättre. Håller i förhållande till liknande hojar från andra märken dessutom värdet bättre.
Samt.. Är det någon årsmodell som man isf ska sikta in sig på?
 
Köp inte nytt som första hoj, många har MT-07 att övningsköra / köra upp med och byter sedan relativt omgående. Du växer ur den. Köp en bättre begagnad så slipper du det värsta värdetappet.

Annars tycker jag i den prisklassen och som första hoj att det inte finns bättre. Håller i förhållande till liknande hojar från andra märken dessutom värdet bättre.
Jag håller faktiskt inte med i de argument speciellt när de kommer till MT07 som håller sitt värde förvånansvärt bra.

Just nu kan du få riktigt bra ”vinterpris” på hojarna så skillnaden mot en ny nu och en begagnad i april blir typ 15,000kr.
Ska du samtidigt byta till nya däck & göra en service så är du uppe i nästan samma pris.

Sen kan du också deala med din lokala handlare rejält så att priset blir ännu bättre.

Ex. Jag köpte min xsr700 från 2017 för 65’, bytte däck och gjorde service 12’. Kunde samma år köpa en sprillans ny för 79’.

Visserligen fick jag ett yoshimura system, miniblinkers och massa snygg men onödig kolfiber. Nu i efterhand skulle jag nog köpt en ny om inte försäkringen på den nya var så mycket högre.

Edit, kompletterar med en rätt så förklarande bild på priserna :p
IMG_8060.jpeg
 
Senast ändrad:
Ngn som vet om det blir någon MC Mässa om Tour på Gillinge i år? Vill minnas att det var i mitten av maj 2023, men hittar ingen info om 2024 nu när jag sökte som hastigast.
 
Jag håller faktiskt inte med i de argument speciellt när de kommer till MT07 som håller sitt värde förvånansvärt bra.

Just nu kan du få riktigt bra ”vinterpris” på hojarna så skillnaden mot en ny nu och en begagnad i april blir typ 15,000kr.
Ska du samtidigt byta till nya däck & göra en service så är du uppe i nästan samma pris.

Sen kan du också deala med din lokala handlare rejält så att priset blir ännu bättre.

Ex. Jag köpte min xsr700 från 2017 för 65’, bytte däck och gjorde service 12’. Kunde samma år köpa en sprillans ny för 79’.

Visserligen fick jag ett yoshimura system, miniblinkers och massa snygg men onödig kolfiber. Nu i efterhand skulle jag nog köpt en ny om inte försäkringen på den nya var så mycket högre.

Edit, kompletterar med en rätt så förklarande bild på priserna :p
IMG_8060.jpeg
Nu har jag riktigt svårt att bestämma mig :/ En ny MT-07 eller en Demo (få mil) XSR700?? Fördelen med nya MT-07 är TFT skärmen. Har dock ingen koll om den är ngt bra?
 
Tillbaka
Topp