• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Ok, bra tips att prova utan ljuddämpare 👍😎Då borde jag iaf få en uppfattning om hur högt den kan låta som max. Om ett helsystem låter för högt och en vanlig ”strypt” låter för lågt så borde det ju logiskt sätt vara en sweet spot någonstans där mitt emellan, vilket jag är ute efter 🙂.

Ok, jag tror inte jag vågar köra de-cat. Får nog ta och känna in mig med slip-on först så får vi se vad det mynnar ut i. För övrigt så kommer en lokal handlare få in aprilia, ser verkligen fram emot att prova en tuono, hört mycket gott om dem 🙂
Spännande, men räkna med att ta fram plånboken när du testat den :)
Bort med katten före slipon så kanske du inte behöver köpa nytt.

Annars finns denna:
Honda CB1000R – RACEFIT

127458141_667785690587576_4134852573663575596_n.jpg

Lär låta fantastiskt :)

Ok, bra tips att prova utan ljuddämpare 👍😎Då borde jag iaf få en uppfattning om hur högt den kan låta som max. Om ett helsystem låter för högt och en vanlig ”strypt” låter för lågt så borde det ju logiskt sätt vara en sweet spot någonstans där mitt emellan, vilket jag är ute efter 🙂.

Ok, jag tror inte jag vågar köra de-cat. Får nog ta och känna in mig med slip-on först så får vi se vad det mynnar ut i. För övrigt så kommer en lokal handlare få in aprilia, ser verkligen fram emot att prova en tuono, hört mycket gott om dem 🙂
Man kan ju säga så här.
Jag köpte gatlagligt Akra, alltså slipon med db-killler. Det lät för lite så nu kör jag slipon utan db och det låter absolut inte för mycket. Olika hojar låter däremot olika mycket.

Som @MrJL skriver finns alternativet att byta till raka rör och köra originalsystemet. Ofta är det billigare och ger motsvarande ljud som slipon utan db-killer. Det är poppis på bland annat den hojen jag har, där det finns en stor tung resonanslåda/katalysator OCH en katalytisk klump på själva grenröret.

@MrJL Aldrig hört talas om det märket förut men jäkla va gött de lät (youtubade).

@yonsson En av anledningarna till att jag önskar slipon är för att originalpipan är gigantisk och dessutom riktigt ful. Har sving på ena sidan och vill framhäva däcket mer. Självklart ska det låta gött med, det är ju en stor del av njutningen.

Behöver man inte mappa om hojen så fort man börjar trixa med katalysatorn?

Bjuder på lite bilder. Har beställt en tail tidy och nya speglar till den. Blir givetvis kolfiber delar också framöver :)

IMG_1795.jpeg IMG_1752.jpeg

@MrJL Aldrig hört talas om det märket förut men jäkla va gött de lät (youtubade).

@yonsson En av anledningarna till att jag önskar slipon är för att originalpipan är gigantisk och dessutom riktigt ful. Har sving på ena sidan och vill framhäva däcket mer. Självklart ska det låta gött med, det är ju en stor del av njutningen.

Bjuder på lite bilder. Har beställt en tail tidy och nya speglar till den. Blir givetvis kolfiber delar också framöver :)

Usch! Finns nog 3kg att spara där. Skit i de-cat och köp ett slipon utan db-killer är mitt tips. Köp även bra öronproppar från eBay för typ 200kr. Jag har länkat tidigare i tråden. Då slipper du vindbrus också.

Kör du enbart med slip on då? övrigt org?
Jag vill ju åt det där härliga djupa ljudet som man får av arrow pro utan db, men är osäker på ljudnivån.

Har sålt Ktm:n och kör nu en honda cb1000r. Min lokala handlare hade en ktm med austin racing helsystem. Var på tok för galet/högt, sådär kan man inte åka runt om man tycker om sina öron.
Kul, även jag har en CB1000R, vilken ÅM har du?

Där är den ju, skitläcker !!

Usch! Finns nog 3kg att spara där. Skit i de-cat och köp ett slipon utan db-killer är mitt tips. Köp även bra öronproppar från eBay för typ 200kr. Jag har länkat tidigare i tråden. Då slipper du vindbrus också.
Ja, det tror jag med! För att inte tala om skylthållaren. Det är en stor solid aluminum klump, längtar till att få bort den. Vet inte hur dom tänkte där.
Kul, även jag har en CB1000R, vilken ÅM har du?
Kul, dom är lite ovanliga och underskattade. Min är en -21a 🙂 på tal om slip ons ovan, vad kör du med? Och är du nöjd?

någon som har tips på schyssta bar end mirrors? Gärna något som även fungerar bra i trafik :)
IMG_0029.jpeg

Senast ändrad:

Smaken är ju som baken, men jag tycker den där skylthållaren är ganska ball. 😄

någon som har tips på schyssta bar end mirrors? Gärna något som även fungerar bra i trafik :)
Jag gillar Rizoma Spy-R. Finns i flera storlekar och man kan vinkla dom när man kör mellan bilar:
BS185A-2_grande.jpg

Spy-R (rizoma.com)

Jag kör mina uppåt för då ser jag bakåt utan att behöva titta ner under styret (som stör mig när jag kör).
Dom vibrerar inte i höga hastigheter heller vilket är skönt för då är det bra att kunna se om man har någon bakom sig.

IMG_0029.jpeg

Jag gillar mina från motogadget. Gjorda av högglanspolerad aluminium så alltså glaslösa.

IMG_7548.jpeg
Jag gillar Rizoma Spy-R. Finns i flera storlekar och man kan vinkla dom när man kör mellan bilar:
BS185A-2_grande.jpg

Spy-R (rizoma.com)

Jag kör mina uppåt för då ser jag bakåt utan att behöva titta ner under styret (som stör mig när jag kör).
Dom vibrerar inte i höga hastigheter heller vilket är skönt för då är det bra att kunna se om man har någon bakom sig.
Tack för riktigt bra förslag. Ska kolla närmare på dessa :)

Nu är hojen hemma så nu måste man ta kortet. Grabben ser dock inte ut att vara imponerand. Det första han gjorde var att lägga småsten i avgasröret 🙈😂
IMG_4386.jpeg
Den som stoppar grus i avgasröret får också stå bakom när det ska gasas ut igen!
Och sidoreflexer är som plast på boettlock -det är där som emballage och ska väck!

Nu är hojen hemma så nu måste man ta kortet. Grabben ser dock inte ut att vara imponerand. Det första han gjorde var att lägga småsten i avgasröret 🙈😂
IMG_4386.jpeg
Grattis! Bort med reflexer och sen montera något i denna stil så har du en riktigt snygg hoj :)

Grattis! Bort med reflexer och sen montera något i denna stil så har du en riktigt snygg hoj :)

Blir faktiskt en tail tidy, Akrapovic system, andra speglar samt lite annat smått och gott :) Funderar även på att köra wrap på de gråa detaljerna. Reflekterade aldrig över reflexerna så ngt får man göra åt det också :D Finns lite att sysselsätta sig med innan säsongen börjar :)

Blir faktiskt en tail tidy, Akrapovic system, andra speglar samt lite annat smått och gott :) Funderar även på att köra wrap på de gråa detaljerna. Reflekterade aldrig över reflexerna så ngt får man göra åt det också :D Finns lite att sysselsätta sig med innan säsongen börjar :)
Du ska inte kolla om det är kul att köra först? 😂

Jäklar! Mängd med planer! Bra med att få hojen så snygg som Yamaha har tänkt från början (med tailtidy dvs) 🤩

Personlig åsikt, om du inte får en löjligt bra deal på ett akra system, låt det vänta. 15% av hojens värde i nytt avgasrör är mycket att lägga innan du har körkort. Svårt att få tillbaka dem pengarna vid försäljning om du ger upp hoppet om mc kort. (Och har du bra med deg att lägga på mc hobby kommer du förmodligen köpa en mt-09 nästa säsong om du löser kortet) :)

Jäklar! Mängd med planer! Bra med att få hojen så snygg som Yamaha har tänkt från början (med tailtidy dvs) 🤩

Personlig åsikt, om du inte får en löjligt bra deal på ett akra system, låt det vänta. 15% av hojens värde i nytt avgasrör är mycket att lägga innan du har körkort. Svårt att få tillbaka dem pengarna vid försäljning om du ger upp hoppet om mc kort. (Och har du bra med deg att lägga på mc hobby kommer du förmodligen köpa en mt-09 nästa säsong om du löser kortet) :)
Finns billiga slipon för typ 3k, räcker långt. När man lär sig köra kan det däremot vara skönt med en tyst hoj. Om inte annat så hör man personen i andra änden av headsetet bättre.

Klart att man ska köpa prylar till hojen!
Det är ju en del av det roliga. Man får aldrig tillbaka pengarna, men får väldigt roligt under tiden.
Grattis till nya hojen @rambo_amadeus
Var i landet bor du? Kan du redan börja köra?

Tillbaka
Topp