• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Tachymeter

Cartier
Vad brukar ni använda för ”waterless” tvätt för att torka av MCn efter användning?
Babywipes eller vanliga våtservetter.
En blöt microfiberduk om det bara är damm och pollen.
Toppen, då slipper man kanske tvätta hojen :cool:.

IMG_7585.jpg

IMG_7586.jpg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tuonon gick säkert ok där med originalpipa och mapp... Men den behöver ju gas och lite fritt framför för att komma igång... 😅
Jag har aldrig kört någon förut och det var den första hojen jag testade så det fick bli ganska lugnt. Men visst kändes det som en hoj som behöver klart öppnare tyglar än vad en liten halkbana med omnejd kan erbjuda. Tyckte dock att jag anande ett mycket härligt mellanregister :)

Jag provade inte alla de 10 som jag bokat. Tyvärr finns det lite att önska från arrangörerna när det kommer till bokningar. Det verkar vara så att man är försäkrad under den tiden som man bokat. Det gör att man inte kan boka om tiden trots att det finns lediga tider. Samma problem finns när man vill prova en mc som man inte bokat. Då går det inte eftersom de inte försäkrat mer än förbokade körningar.
Jag tyckte faktiskt det fungerade utmärkt. Det gick ju att gå in på sajten och boka från telefonen under tiden man var där. Dock så funkade det förstås inte för att ersätta no-shows från andra personer som bokat men inte dykt upp. Där kanske någon spontanlösning där utställarna kunde göra en bokning på plats skulle behövas. Jag gillade annars stenhårt att man kunde boka på förhand så man inte behövde stå i några köer och man visste på förhand vad man skulle kunna köra. Hade nog inte åkt dit annars.

Aha, nej det har jag inte. Har originaldämparen också hemma men det känns ju halvdrygt att byta för en uppkörning. Som @snoozarn skriver så är det inte ett helsystem och dämparen håller sig inom ramarna för ljudnivå.
Noll risk att körprovaren kommer ha några åsikter om avgasrör. De utgår bara från om det finns en giltig besiktning. De har varken tid eller uppdrag att engagera sig i vilket avgasrör som sitter på alla hojar.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor

Babywipes eller vanliga våtservetter.

En blöt microfiberduk om det bara är damm och pollen.

Denna:


Och den du visar för matta detaljer och:
UK_WD40_Multi-Use_Product_Smart_Straw_450ml_Front_Straw_UP-3.png.webp


på nästan allt annat.
Tack för alla tips. Får bli en beställning av motul och microfiberdukar. Babywipes har jag gått om som småbarnsförälder 😀
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Funkar även för att ta bort insekter. Annars funkar ju blött hushållspapper bra för visir mm. - Låt ligga blött och jäsa några minuter.
Hushållspapper kan repa plexi och akrylglas har jag alltid hört. Ingen aning om det är sant?

Jag kör enbart med biltemas microfiber och motuls matte cleaner på båda hojarna, funkar jättebra på insekter.
 

Bilagor

  • 1000004685.png
    1000004685.png
    139.2 KB · Visningar: 1

RobinW

Cartier
2-Faktor
Hushållspapper kan repa plexi och akrylglas har jag alltid hört. Ingen aning om det är sant?

Jag kör enbart med biltemas microfiber och motuls matte cleaner på båda hojarna, funkar jättebra på insekter.
Som anställd på Sveriges största hygienbolag….

Jag gör nästan som @yonsson säger. På visiret lägger jag blött hushållspapper, låter ligga en stund men jag torkar torrt med en vanlig diskhandduk. Träfibrerna som finns i papper försvinner inte bara för att det blir blött.
Det sagt så blir mina visir repigare av att jag har hjälmen uppfälld och slår i garageporten oftare än att det blir knas med papper.

Skulle aldrig polera bil/mc med annat än microfiber/lämplig polertrasa/gammalt lakan/ gammal handduk.
Men kör dem i tvättmaskinen först.

WD40 är grymt för att lösa allt möjligt men se till att skölja av efter. Syran blir kvar efter det andra dunstat.

Så har jag greppat saker, kan vara rätt eller fel!
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Hittade på etsy en säljare som 3d-printar "covers" för reflexen. Tycker det ser rätt ok ut. Förmodar dock att man eg. inte får göra någon inverkan på reflexen?
il_1140xN.4410113772_8f8u.jpg
Risken att du blir stannad för den är ju minimal.

Pratade lite med bes kille igår ang typgodkännande, och drar man allt till sin spets så får man inte ändra något från vad tillverkaren har levererat och typat.
Så om man träffar en övernitisk polis 👮 kan dom bötfälla eller ge flygande bes med ombes krav.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Så om man träffar en övernitisk polis 👮 kan dom bötfälla eller ge flygande bes med ombes krav.
Fast ingen blir stoppad för en reflex. Utan det handlar till 99% att man kört som ett rövhål innan och då börjar polisen leta efter fel på hojen. Vissa har sån väldig "otur" hela tiden med polisen men det beror i nästan alla fall på förarens beteende innan...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fast ingen blir stoppad för en reflex. Utan det handlar till 99% att man kört som ett rövhål innan och då börjar polisen leta efter fel på hojen. Vissa har sån väldig "otur" hela tiden med polisen men det beror i nästan alla fall på förarens beteende innan...
En grov generalisering. Det är nog olika i olika städer. I GBG har jag blivit stoppad av mcpolis utan anledning för körkortskontroll. Ledde till ombesiktning pga ljudet men det var inte därför han stoppade mig.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
....inte därför han stoppade mig.
...utan för att du åkte på bakhjulet sekunderna innan eller hur? ;)

Kan säkert finnas undantag men visst känner du också folk som har "otur" hela tiden för samma saker? Alltid möter "otrevliga" poliser osv?
Ska vi prata anekdoter så har jag kört in och ut ur Stockholms innerstad varje dag i flera år med otillåten pipa, mini-skylt och lite andra modifieringar och aldrig blivit stoppad. Det tror jag beror på att jag kör som folk (dock ingen tvekan att åka mellan filerna vid kö)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
...utan för att du åkte på bakhjulet sekunderna innan eller hur? ;)

Kan säkert finnas undantag men visst känner du också folk som har "otur" hela tiden för samma saker? Alltid möter "otrevliga" poliser osv?
Ska vi prata anekdoter så har jag kört in och ut ur Stockholms innerstad varje dag i flera år med otillåten pipa, mini-skylt och lite andra modifieringar och aldrig blivit stoppad. Det tror jag beror på att jag kör som folk (dock ingen tvekan att åka mellan filerna vid kö)
De ggr jag kört som ett rövhål stannar jag inte.

De ggr jag stannat för polisen har de börjat ganska strävt, men mjuknat. Sist tackade polisen mig för att jag tog allt så chill.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
...utan för att du åkte på bakhjulet sekunderna innan eller hur? ;)
Nej, jag körde normalt bland annan trafik. Jag kör inte som en idiot bland folk. Den hojen jag hade när jag blev stoppad (Thruxton) gick det inte ens att köra på bakhjulet med och jag kör aldrig på bakhjulet.

Det vanliga är såklart att man inte blir stoppad. Men vill de, så stoppar de och om de stoppar så kollar de hojen, i alla fall här.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det vanliga är såklart att man inte blir stoppad. Men vill de, så stoppar de och om de stoppar så kollar de hojen, i alla fall här.
Jo men för att förklara min poäng tydligare: Kör man in i en körkortskontroll där flera stoppats rutinmässigt - då har man "otur". Framförallt om pipa osv blir granskat efter stopp.

Blir man stoppad av en polis för körkortskontroll enskilt då finns det alltid en anledning och körkortskontrollen är bara ett svepskäl.

(edit: Detta är givetvis skrivet utan att känna dig och halvt med glimten i ögat. Vi har aldrig åkt ihop, jag har ingen aning om hur du kört. Men visst har du också bekanta på hoj som har "otur" hela tiden med polisen? Fast om du inte har det så är ju risken att du är den personen i bekantskapskretsen ;) )
 
Senast ändrad:
Topp