Nytvättad och redo för nästa event.
Kort rapport från Gillinge igår. Goda hamburgare från Phils burger och vackert väder. För egen del var resan dit och tillbaka den största behållningen. Nu vågade jag öva på motorväg så utvecklingen går snabbare än jag trott. Det var ju inte så svårt. Intressant fenomen var att köra in i tunnlar med solglasögon på. Det blir rätt mörkt. Ett annat fenomen var i enfiliga mörkare tunnlar upplevde jag att det var svårt att orientera sig så man höll sig i mitten. Gränserna mellan vägbana och bergväggar flöt ihop på ett lite olustigt sätt men även det vande man sig snabbt vid. Annars var det en skön tur i det vackra vädret.
Jag provade inte alla de 10 som jag bokat. Tyvärr finns det lite att önska från arrangörerna när det kommer till bokningar. Det verkar vara så att man är försäkrad under den tiden som man bokat. Det gör att man inte kan boka om tiden trots att det finns lediga tider. Samma problem finns när man vill prova en mc som man inte bokat. Då går det inte eftersom de inte försäkrat mer än förbokade körningar.
Jag provade
Honda Transalp 750
Lättkörd och bra i kurvor. Jag skulle tro att många som köper den här är nöjd med vad de får. En Adventure för de som inte är så långa. Jag satt bra.
Triumph Bonneville 1200 Bobber
Jag tycker att den ser tuff ut men den är för opraktisk för min del. Troligen skulle jag hellre köpa en Speedmaster som har både likheter och skillnader med Bobber. Märkligt nog kände jag samma vibrationer i ramen vid gaspådrag som jag gjorde med Bonneville 1200 förra året. Jag konstaterar att min egna Scrambler 1200 XC inte har dessa tendenser trots att alla tre har samma motor.
Yamaha XSR900
Ja vad ska man säga? Det sägs att Yamaha är hållbara men är det bra när de är så tråkiga att köra? Hårda ord men den saknade helt körglädje precis som några andra Yamaha jag provkört tidigare. Vet inte om det är typiskt för Yamaha men de jag provat har inte lockat till att köra mer.
Triumph Scrambler 1200 X
Det som skiljer denna från min XC är att katalysatorn spridits ut på 3 ställen i avgassystemet där den svetsats fast. Därför är det, efter vad jag förstår, omöjligt att göra en decat på de nyaste. Sen har XC Brembobromsar så det känns som den nya är i budgetskick. Det som diskuterats i forum har varit att katalysatorn på XC blivit så varm så det bränt innanlåret. Därför gjorde de om den på X-modellen. Min erfarenhet är att det inte är varm alls för innanlåret eftersom katalysatorn sitter längre fram och inte där jag har benet. Jag har inte upplevt något problem med det.
Kan de bara få ordning på bokningssystemet så det blir lättare att boka med kort varsel slipper de ha provkörningsbara motorcyklar som bara står och inte kan provköras.
Kul event ändå!