• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Typ 2300kr/halvdag exkl försäkring. Direktflyg Dubai i januari 2500kr t/r. Ska vi köra? Behöver ju inte vara borta en vecka, kan ju köra ons-sön.
 
Finns det några krav på tidigare erfarenheter?

Tack för info! Helvete vad coolt...
Jag har kört mycket hoj och kör oftast "aktivt" men har extremt liten erfarenhet av offroad. Är det ett problem eller kan man ha kul ändå? Bör man köra lite hemma i skogen för att få feeling eller är det meningslös träning?

Jag har åkt 'i skogen' under ganska lång tid, och varit hyffsad på enduro en gång i tiden, åker fortfarande en del enduro men tycker inte längre att jag är duktig själv. Med det sagt så första gången jag åkte ner hit till Dubai så övertalade jag en polare att åka med ner, han lånade en av mina Enduros och vi åkte typ en timme innan, sen sa vi till firman vi hyrde av då att 'we are experienced motocross riders' och drog ut i öknen. Han kom iof. hem med brutna revben.

Med det sagt så går det att ha skoj utan speciellt mycket erfarenhet men jag skulle rekommendera att ha lite koll på hur en offroad-hoj fungerar. Tror det blir roligare då.

Alternativet är att åka hit, ta en två-timmars 'prova på' med någon av firmorna innan man ger sig ut längre.

Att åka den här typen av sand, och speciellt sanddynor, är väldigt speciellt och oerhört svårt att förbereda sig på/träna på hemma. Det är så fantastiskt mjukt på sina håll att man inte kan föreställa sig det innan. Jag brukar närmast likna det vi lössnö-åkning på skidor, man flyter liksom uppepå. Fantastisk känsla när det sitter och man litar på grejjerna och sig själv.

Resten handlar om att kunna 'läsa sanden'. Det är inte lätt, och som jag sa tidigare, jag har en oerhörd respekt nu för tiden för snabba ökenpiloter. Att komma för snabbt, eller långsamt, över en kant man inte är beredd på kan ge ödesdigra konsekvenser. Händer en del skit här ute...
 
Inte för att det går att jämföra men min polare och hans tjej gav mig i födelsedagspresent tidigare i veckan en Speedwayupplevelse. Jag skall alltså få köra själv, inte bara titta på ;)
Ska bli kul som fan men samtidigt läskigt: inga bromsar, bara styra höger samt hög hastighet, vad kan gå fel lixom!?
 
image.jpeg

På väg till landet för vintervila. Köldeffekten i motorvägsfart är påtaglig...
 
Inte för att det går att jämföra men min polare och hans tjej gav mig i födelsedagspresent tidigare i veckan en Speedwayupplevelse. Jag skall alltså få köra själv, inte bara titta på ;)
Ska bli kul som fan men samtidigt läskigt: inga bromsar, bara styra höger samt hög hastighet, vad kan gå fel lixom!?

Det mesta eftersom att allt är uppbyggt på att man svänger åt vänster... :)
 
Ringrostig skulle jag idag köra årets sista tur och en bil tvärnitar framför mig för att släppa över några och jag trycker för hårt på handbromsen intstinktivt, kör i ca 40km/h eller nåt, hojen lägger sig ner, allt går bra men lampan fram blir skev och kanske nåt mer. Sjukt trist, men glad att jag inte slog mig. nån som vet om sånt är dyrt att fixa? Det är en Honda CB 500 1999, inget lyxåk alltså
 
Ringrostig skulle jag idag köra årets sista tur och en bil tvärnitar framför mig för att släppa över några och jag trycker för hårt på handbromsen intstinktivt, kör i ca 40km/h eller nåt, hojen lägger sig ner, allt går bra men lampan fram blir skev och kanske nåt mer. Sjukt trist, men glad att jag inte slog mig. nån som vet om sånt är dyrt att fixa? Det är en Honda CB 500 1999, inget lyxåk alltså
Trist, men noll probs att fixa halvbilligt. Bilder?
 
Ringrostig skulle jag idag köra årets sista tur och en bil tvärnitar framför mig för att släppa över några och jag trycker för hårt på handbromsen intstinktivt, kör i ca 40km/h eller nåt, hojen lägger sig ner, allt går bra men lampan fram blir skev och kanske nåt mer. Sjukt trist, men glad att jag inte slog mig. nån som vet om sånt är dyrt att fixa? Det är en Honda CB 500 1999, inget lyxåk alltså
Ebay kanske ?
 
Ringrostig skulle jag idag köra årets sista tur och en bil tvärnitar framför mig för att släppa över några och jag trycker för hårt på handbromsen intstinktivt, kör i ca 40km/h eller nåt, hojen lägger sig ner, allt går bra men lampan fram blir skev och kanske nåt mer. Sjukt trist, men glad att jag inte slog mig. nån som vet om sånt är dyrt att fixa? Det är en Honda CB 500 1999, inget lyxåk alltså
Skönt att höra att inget allvarligt hände med dig!
 
Tack så mycket för tips

Om man vill köpa sig en Hoj med ABS under 40-50k Touring med nån slags möjlighet för packväska/or finns det? tips på hoj?
 
Kortet är taget 94-95 någon gång. Hojen är en GSX1100R -91:a med 92:ans kåpor.
Jag köpte till ett Yoshimura helsystem, tändförställare, målade fälgarna gula, körde åt h-vete för fort och blev av med kortet ett halvår.
Kul så länge det varade dock! :D
635809736207207165.jpg
 
Tillbaka
Topp