• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Typ sommar idag på västkusten

image.jpeg
 
Är det en hypermotard ? Hade du en ktm-motard innan ? Vad tycker du om ducatin ?
Jag provkörde en Multistrada förra året, lite större än hypern, mycket körglädje, klart trevlig. Tyvärr lite dyra också...
 
Är det en hypermotard ? Hade du en ktm-motard innan ? Vad tycker du om ducatin ?
Jag provkörde en Multistrada förra året, lite större än hypern, mycket körglädje, klart trevlig. Tyvärr lite dyra också...
Ja det är en hypermotard 1100s. Hade en KTM Duke 690 innan.
Tycker Ducatin är trevlig. Det är skönt att slippa vibrationerna som man får med en encylidrig motor, speciellt vid högre hastigheter. Tack vare det känns den mer stabil än vad Duken var.
Det är ju mer kraft i denna också än vad det var i Duken, men nu har man ju lite mer kubik att leka med.
 
@JoberMan och jag var ute med hojarna på lunchen. Jag vet inte om den helröda lacken gjorde hans hoj rättvisa..

20151005_122945.jpg
Smart att parka din traktor bredvid en riktigt ful hoj, så att din ser snyggare ut i jämförelse. Allt är som bekant relativt. Synd att Ernst Günther är död. Annars hade han varit ditt perfekta krogsällis, av samma anledning... :D
 
Hur kul på en skala 1-10? Gissar på 10 :)

Det är så roligt att det är märkligt att det ens är lagligt.

Har varit i öknen och åkt ett par svängar vid det här laget och det blir bara roligare varje gång. Uppväxt med att titta på Paris-Dakar så är det en barndomsdröm som gått i uppfyllelse.

...dessutom en helt otrolig naturupplevelse att vara i Öknen. Känner ett sug att ta mig ut igen och igen.
 
Nu blir jag rikigt avis...
Kör du själv i öknen ? Tänkte på att det måste vara ganska lätt att börja tänja på gränserna i den miljön (för att sedan kanske vurpa).

Har varit ute i öken vid ett par tillfällen och provat både och, både med och utan guide. Nu kör vi en sväng med guide, det är nästan roligare, skönt att slippa tänka så mycket på navigeringen och fokusera på körningen.

Och att köra öken har ökat min respekt nåt oerhört för dem som är snabba ökenpiloter, det kräver koncentration och uppmärksamhet, oerhört lätt att missa lite och hamna knasigt fel. Har blivit en och annan vurpa.

Den största fördelen med guide är dock säkerhetsnätet. Vi pajjade faktiskt 2 hojar i förrgår och fastnade mitt i öknen i 1,5 timme. Man är inte jättekaxig efter en stund i 40 grader plus.

Men när det rullar är det snuskigt kul.

image.jpg
 
Har varit ute i öken vid ett par tillfällen och provat både och, både med och utan guide. Nu kör vi en sväng med guide, det är nästan roligare, skönt att slippa tänka så mycket på navigeringen och fokusera på körningen.

Och att köra öken har ökat min respekt nåt oerhört för dem som är snabba ökenpiloter, det kräver koncentration och uppmärksamhet, oerhört lätt att missa lite och hamna knasigt fel. Har blivit en och annan vurpa.

Den största fördelen med guide är dock säkerhetsnätet. Vi pajjade faktiskt 2 hojar i förrgår och fastnade mitt i öknen i 1,5 timme. Man är inte jättekaxig efter en stund i 40 grader plus.

Men när det rullar är det snuskigt kul.

image.jpg

Berätta mer! Var? Vilken arrangör? Osv...
 
Berätta mer! Var? Vilken arrangör? Osv...

Har letat efter olika typer av öken/offroad åkning och som jag ser det finns det iaf. för mig 3 stycken huvudspår: Nordafrika, Baja/Mexiko, Mellanöstern.

Nordafrika vore fantastiskt, skulle gärna ta mig ut i Sahara någong gång (barndomsdröm sen man läste om 'riktiga' Paris-Dakar) men känns lite sketchy i dagsläget.

Baja verkar erbjuda fantastisk offroadkörning men ligger långt bort och erbjuder inte 'riktig' öken.

Dubai är lätt-tillgängligt, erbjuder FANTASTISK körning på ett enkelt sätt med närhet till alla tänkbara bekvämligheter.

Finns ett flertal 'arrive & ride'-alternativ, vi har provat lite olika, med/utan guide etc. Denna gång åker vi med en firma som heter 'Just Gas It'. Helt okej hojar, bra guide, lite halvdan utrustning tyvärr.

Men i princip: boka billig flygbiljett, boka körning, boka en bra försäkring, firman hämtar dig svintidigt på morgonen, du åker ut till deras 'farm', plockar en hoj och glider ut i öknen i soluppgången och sen kör du så länge du orkar (vilket de flesta inte gör speciellt länge utan en del erfarenhet). Vi kör halvdagar denna gång för att kunna köra lite 'hårdare' och sen vila/göra annat resten av dagarna.

Alternativet är att göra t.ex. en 3-dagars rundresa. Då åker man ut med guide, kör till något lämpligt ställe, käkar lunch och siestar, sen kör man eftermiddagen till något hotell/ökenläger och spenderar natten innan man åker vidare. Då kan man få lite olika typer av körning, öken, berg, stränder, wadis (uttorkade flodbäddar). Blir lite softare åkning för att ta sig fram.

image.jpg
 
Har letat efter olika typer av öken/offroad åkning och som jag ser det finns det iaf. för mig 3 stycken huvudspår: Nordafrika, Baja/Mexiko, Mellanöstern.

Nordafrika vore fantastiskt, skulle gärna ta mig ut i Sahara någong gång (barndomsdröm sen man läste om 'riktiga' Paris-Dakar) men känns lite sketchy i dagsläget.

Baja verkar erbjuda fantastisk offroadkörning men ligger långt bort och erbjuder inte 'riktig' öken.

Dubai är lätt-tillgängligt, erbjuder FANTASTISK körning på ett enkelt sätt med närhet till alla tänkbara bekvämligheter.

Finns ett flertal 'arrive & ride'-alternativ, vi har provat lite olika, med/utan guide etc. Denna gång åker vi med en firma som heter 'Just Gas It'. Helt okej hojar, bra guide, lite halvdan utrustning tyvärr.

Men i princip: boka billig flygbiljett, boka körning, boka en bra försäkring, firman hämtar dig svintidigt på morgonen, du åker ut till deras 'farm', plockar en hoj och glider ut i öknen i soluppgången och sen kör du så länge du orkar (vilket de flesta inte gör speciellt länge utan en del erfarenhet). Vi kör halvdagar denna gång för att kunna köra lite 'hårdare' och sen vila/göra annat resten av dagarna.

Alternativet är att göra t.ex. en 3-dagars rundresa. Då åker man ut med guide, kör till något lämpligt ställe, käkar lunch och siestar, sen kör man eftermiddagen till något hotell/ökenläger och spenderar natten innan man åker vidare. Då kan man få lite olika typer av körning, öken, berg, stränder, wadis (uttorkade flodbäddar). Blir lite softare åkning för att ta sig fram.

image.jpg
Låter riktigt roligt :)!
 
Fyfan vad underbart det låter. En polare gjorde något liknande, fast ändå helt olikt. Körde på en MC-resa genom Kambodjas jungel.

Finns det några krav på tidigare erfarenheter?
 
Har letat efter olika typer av öken/offroad åkning och som jag ser det finns det iaf. för mig 3 stycken huvudspår: Nordafrika, Baja/Mexiko, Mellanöstern.

Nordafrika vore fantastiskt, skulle gärna ta mig ut i Sahara någong gång (barndomsdröm sen man läste om 'riktiga' Paris-Dakar) men känns lite sketchy i dagsläget.

Baja verkar erbjuda fantastisk offroadkörning men ligger långt bort och erbjuder inte 'riktig' öken.

Dubai är lätt-tillgängligt, erbjuder FANTASTISK körning på ett enkelt sätt med närhet till alla tänkbara bekvämligheter.

Finns ett flertal 'arrive & ride'-alternativ, vi har provat lite olika, med/utan guide etc. Denna gång åker vi med en firma som heter 'Just Gas It'. Helt okej hojar, bra guide, lite halvdan utrustning tyvärr.

Men i princip: boka billig flygbiljett, boka körning, boka en bra försäkring, firman hämtar dig svintidigt på morgonen, du åker ut till deras 'farm', plockar en hoj och glider ut i öknen i soluppgången och sen kör du så länge du orkar (vilket de flesta inte gör speciellt länge utan en del erfarenhet). Vi kör halvdagar denna gång för att kunna köra lite 'hårdare' och sen vila/göra annat resten av dagarna.

Alternativet är att göra t.ex. en 3-dagars rundresa. Då åker man ut med guide, kör till något lämpligt ställe, käkar lunch och siestar, sen kör man eftermiddagen till något hotell/ökenläger och spenderar natten innan man åker vidare. Då kan man få lite olika typer av körning, öken, berg, stränder, wadis (uttorkade flodbäddar). Blir lite softare åkning för att ta sig fram.

image.jpg

Tack för info! Helvete vad coolt...
Jag har kört mycket hoj och kör oftast "aktivt" men har extremt liten erfarenhet av offroad. Är det ett problem eller kan man ha kul ändå? Bör man köra lite hemma i skogen för att få feeling eller är det meningslös träning?
 
Tillbaka
Topp