• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Scipio

Pandion
2-Faktor
IMG_2896.jpeg
IMG_2900.jpeg
Det blev en tur på Ekerö idag. Jag såg minnesmärket där motorcyklisten omkom i frontalkrock med en rattfyllerist. En hjälm prydde bland blommorna. Tungt att se.
 

dauit

Silver
2-Faktor
En olycka till? Jag var där och körde idag runt 19 men såg inget som tur var...
Måste ha varit dig och din kompis(dom två Aprilia du postade innan) vi mötte igår påväg hem från Bulten. Övningskörningselev längst fram, MC-lärare i mitten och jag längst bak utan övningskörningsväst. Två GS750 samt en GS1250.
 

Scipio

Pandion
2-Faktor
När längtan är så stor efter ny motorcykel att man ändå tycker att 125:a är lite kul. Missförstå mig rätt älskar vespa generellt men kanske ingen rolig körupplevelse direkt.

Lånade oavsett denna över dagen.
IMG_1945.jpeg
Själva upplevelsen är starkare ju långsammare det går om man gillar fågelsång. Det är inte helt fel att bara puttra runt längs medelhavet.
 

Dt250

Guld
Paneristi
Mekat min 250 DT 1979 hela dagen i Kroatien 35 grader, inte ens hunnit med en bärs än. Det var skit överallt förgasare , bensinkranen helt täppt etc etc.
Med tanke på värmen , så kommer en idiotfråga, kan man spola ur tanken med vatten och sen låta den torka, då det är typ sand grus i den, inte rost.

dttIMG_8421.jpg
 

ironcastle

Diamant
2-Faktor
Man får passa på att ta en tur när solen visar sig :)
IMG_5060.jpeg
När du går från den du hade över till denna, hur upplever du skillnader i köregenskaperna?
När jag kör hoj (MT09 sedan många år, innan den en Vstrom 1000 under flera år och innan den en KLE500 som första hoj under några år), sitter jag ofta framåtlutad med böjda armar i en aktiv körställning så att det går lätt och mjukt att motstyra men också hålla i sig med knäna och få ner vikten på fotpinnarna. Om jag då kliver över på svärfars Midnightstar med en rejäl sadel att sitta på och med benen lätt framför mig, så känns det verkligen som att jag sitter på motorcykeln och inte inte är liksom "ett med den" så som man kan vara på en annan typ av hoj. Jag känner mig mer som en passagerare än en förare, helt enkelt.
Det blir en helt annan upplevelse.

Vad tänker du så här när du har den andra färskt i minnet?
 

Scipio

Pandion
2-Faktor
När du går från den du hade över till denna, hur upplever du skillnader i köregenskaperna?
När jag kör hoj (MT09 sedan många år, innan den en Vstrom 1000 under flera år och innan den en KLE500 som första hoj under några år), sitter jag ofta framåtlutad med böjda armar i en aktiv körställning så att det går lätt och mjukt att motstyra men också hålla i sig med knäna och få ner vikten på fotpinnarna. Om jag då kliver över på svärfars Midnightstar med en rejäl sadel att sitta på och med benen lätt framför mig, så känns det verkligen som att jag sitter på motorcykeln och inte inte är liksom "ett med den" så som man kan vara på en annan typ av hoj. Jag känner mig mer som en passagerare än en förare, helt enkelt.
Det blir en helt annan upplevelse.

Vad tänker du så här när du har den andra färskt i minnet?
Det är nog så det är. Jag har hört det förut, den ena kör jag, den andra åker jag med. Jag antar att du som kör MT09 kan välja att sitta lite relaxed eller lite framåtlutad mer aktiv?
 

ironcastle

Diamant
2-Faktor
Det är nog så det är. Jag har hört det förut, den ena kör jag, den andra åker jag med. Jag antar att du som kör MT09 kan välja att sitta lite relaxed eller lite framåtlutad mer aktiv?
Jo, så är det förvisso.
Det jag egentligen mest funderade över är om man verkligen trivs med att bli mer av passagerare i sammanhanget från att ha haft en gissningsvis mer aktiv körställning.
Som ny motorcyklist är det rätt mycket att lära sig så man har kanske inte riktigt hunnit med att köra in sig än.
 

Scipio

Pandion
2-Faktor
Jo, så är det förvisso.
Det jag egentligen mest funderade över är om man verkligen trivs med att bli mer av passagerare i sammanhanget från att ha haft en gissningsvis mer aktiv körställning.
Som ny motorcyklist är det rätt mycket att lära sig så man har kanske inte riktigt hunnit med att köra in sig än.
Jag är också ny, inte till åldern men till mc-kortet. Jag är uppväxt i custom-miljö men jag valde ändå något mellanting som jag kan lära mig med. Du gör nog väldigt rätt att böja med en MT09. För oss som nyligen tagit kortet är all kunskap som färskat nu så bra att lära in det men lärt sig. Fast jag sneglar redan efter en custom fast jag förstår att det inte är den roligaste hojen men att åka mc är mer än så.
 

ironcastle

Diamant
2-Faktor
Jag är också ny, inte till åldern men till mc-kortet. Jag är uppväxt i custom-miljö men jag valde ändå något mellanting som jag kan lära mig med. Du gör nog väldigt rätt att böja med en MT09. För oss som nyligen tagit kortet är all kunskap som färskat nu så bra att lära in det men lärt sig. Fast jag sneglar redan efter en custom fast jag förstår att det inte är den roligaste hojen men att åka mc är mer än så.
Jag har kört hoj i drygt 20 år, och har någonstans kring 4000 mil i kroppen vid det här laget. Gillar MT-09 med sin upprätta körställning och sitt glada lynne. Upplever att jag kör den snarare än åker på den. Men instämmer i att hojåkning kan vara mer än en rolig hoj. 🙂
 

Scipio

Pandion
2-Faktor
Jag har kört hoj i drygt 20 år, och har någonstans kring 4000 mil i kroppen vid det här laget. Gillar MT-09 med sin upprätta körställning och sitt glada lynne. Upplever att jag kör den snarare än åker på den. Men instämmer i att hojåkning kan vara mer än en rolig hoj. 🙂
Aha, då tolkade jag "som ny motorcyklist...." fel. Jag trodde du syftade på dig först. Ska vi förtydliga ytterligare så är jag inte ny med att köra mc. Det är bara kortet som är nytt. Däremellan ett väldigt långt uppehåll. Kul att du är nöjd med din mc. Har du alltid haft en liknande mc?
 

ironcastle

Diamant
2-Faktor
Aha, då tolkade jag "som ny motorcyklist...." fel. Jag trodde du syftade på dig först. Ska vi förtydliga ytterligare så är jag inte ny med att köra mc. Det är bara kortet som är nytt. Däremellan ett väldigt långt uppehåll. Kul att du är nöjd med din mc. Har du alltid haft en liknande mc?
Nej, började med en KLE500. Offroad med 48 hästar eller nåt sånt, enkelskiva fram.
Mycket bra att börja med, lättkörd. Med tiden växer man dock ur den upplevde jag. Frambromsen var för klen och när jag började hasa på sidostödet i kurvorna (inte bra för väggreppet) kände jag att det var dags att uppgradera.

Sedan blev det en DL1000 V-strom. Den som ofta var med på tv-reklamen för många år sedan. V-twin med 88 hästar har jag för mig. Stor och relativt tung. Lät väldigt bra med sina slip-on. Bromsarna var dock i klenaste laget så uppgraderade med hjälp av ett konverteringskit till ok från GSX-R 600. Då blev det så bra att bilprovaren som provkörde den höll på att köra omkull...
Tröttnade på den tunga hojen och saknade även ABS, och ville något aktivare och lättare, gick då över till MT-09. Med helsystem från Acra utan dB-killers tycker jag den låter fantastiskt med sina 3 cylindrar. Att den skjuter eldsflammor är en bonus 😁. Med ABS och bromsar från tidigare R1:an är den precis lagom tycker jag.
 

rambo_amadeus

Guld
2-Faktor
När du går från den du hade över till denna, hur upplever du skillnader i köregenskaperna?
När jag kör hoj (MT09 sedan många år, innan den en Vstrom 1000 under flera år och innan den en KLE500 som första hoj under några år), sitter jag ofta framåtlutad med böjda armar i en aktiv körställning så att det går lätt och mjukt att motstyra men också hålla i sig med knäna och få ner vikten på fotpinnarna. Om jag då kliver över på svärfars Midnightstar med en rejäl sadel att sitta på och med benen lätt framför mig, så känns det verkligen som att jag sitter på motorcykeln och inte inte är liksom "ett med den" så som man kan vara på en annan typ av hoj. Jag känner mig mer som en passagerare än en förare, helt enkelt.
Det blir en helt annan upplevelse.

Vad tänker du så här när du har den andra färskt i minnet?
Så är det absolut, de övriga hojarna hade en mycket mer aktiv körställning och var eg. bättre på allt än denna. Den aktiva körställningen gör också att man har bättre kontroll och de känns mer lättkörda. Just denna HDen jag köpte är lite mindre än vanliga HD och har en lite mer aktiv körställning trots de framflyttade fotpinnarna (så det blir en halvkompromiss). Iom att jag är relativt lång så blir det rätt bekvämt, lite som att sitta i en bil.
IMG_5063.jpeg
 

rambo_amadeus

Guld
2-Faktor
Jo, så är det förvisso.
Det jag egentligen mest funderade över är om man verkligen trivs med att bli mer av passagerare i sammanhanget från att ha haft en gissningsvis mer aktiv körställning.
Som ny motorcyklist är det rätt mycket att lära sig så man har kanske inte riktigt hunnit med att köra in sig än.
Jag tror inte att man behöver köra mindre aktivt för det. Man får bara göra det i lite lägre hastigheter 😂 jag skulle nästan tro att jag blir bättre förare på denna. De andra hojarna kändes nästan för lättkörda med risken att överskatta sin förmåga. Jag jmf dem ibland med att cykla.
 
Topp