• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Scipio

Pandion
2-Faktor
Nej, började med en KLE500. Offroad med 48 hästar eller nåt sånt, enkelskiva fram.
Mycket bra att börja med, lättkörd. Med tiden växer man dock ur den upplevde jag. Frambromsen var för klen och när jag började hasa på sidostödet i kurvorna (inte bra för väggreppet) kände jag att det var dags att uppgradera.

Sedan blev det en DL1000 V-strom. Den som ofta var med på tv-reklamen för många år sedan. V-twin med 88 hästar har jag för mig. Stor och relativt tung. Lät väldigt bra med sina slip-on. Bromsarna var dock i klenaste laget så uppgraderade med hjälp av ett konverteringskit till ok från GSX-R 600. Då blev det så bra att bilprovaren som provkörde den höll på att köra omkull...
Tröttnade på den tunga hojen och saknade även ABS, och ville något aktivare och lättare, gick då över till MT-09. Med helsystem från Acra utan dB-killers tycker jag den låter fantastiskt med sina 3 cylindrar. Att den skjuter eldsflammor är en bonus 😁. Med ABS och bromsar från tidigare R1:an är den precis lagom tycker jag.
Kul att höra lite om dina vägval. Förresten visste jag inte att man kan montera på andra bromar men det låter bra om de man har inte är bra nog. Jag har Brembo på min. De är bra så där behöver jag inte göra något. Då är jag mer inne på att få det att låta lite mer. Det blir kanske en decat vad det lider även om det inte känns helt bra ur miljösynpunkt. Det är en bra känsla att inte alla tittar snett på en men det kanske jag växer ur ;)
 

ironcastle

Diamant
2-Faktor
Kul att höra lite om dina vägval. Förresten visste jag inte att man kan montera på andra bromar men det låter bra om de man har inte är bra nog. Jag har Brembo på min. De är bra så där behöver jag inte göra något. Då är jag mer inne på att få det att låta lite mer. Det blir kanske en decat vad det lider även om det inte känns helt bra ur miljösynpunkt. Det är en bra känsla att inte alla tittar snett på en men det kanske jag växer ur ;)
Så många mil på din hoj blir det nog inte på en säsong, så jag tycker du ska njuta av dem så mycket det går. Miljön lär inte märka någon skillnad alls i realiteten.
Sen upplever jag inte att alla tittar snett trots att den låter ordentligt. På sätt och vis skulle jag säga det omvända. Det hörs när man kommer, så de som är i närheten slipper bli överraskade 😇
 

Scipio

Pandion
2-Faktor
Så många mil på din hoj blir det nog inte på en säsong, så jag tycker du ska njuta av dem så mycket det går. Miljön lär inte märka någon skillnad alls i realiteten.
Sen upplever jag inte att alla tittar snett trots att den låter ordentligt. På sätt och vis skulle jag säga det omvända. Det hörs när man kommer, så de som är i närheten slipper bli överraskade 😇
Man brukar säga att var och en blir salig på sin tro, men du har bra argument 🤣. Det får nog bli en decat trots miljöaspekten för den är försumbar till mina mil. Just nu får jag prioritera att motorn går bättre utan och att jag samtidigt bidrar till en förbättrad trafiksäkerhet. 😊
 

Thunell

Silver
2-Faktor
Sjukt nöjd än så länge. Som att köra en moppe. Längtar till 100mila servicen så jag får varva mer än 6k.
Se vad mycket vackert ni asfaltsåkare missar 😉

20240721_195638.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
När du går från den du hade över till denna, hur upplever du skillnader i köregenskaperna?
När jag kör hoj (MT09 sedan många år, innan den en Vstrom 1000 under flera år och innan den en KLE500 som första hoj under några år), sitter jag ofta framåtlutad med böjda armar i en aktiv körställning så att det går lätt och mjukt att motstyra men också hålla i sig med knäna och få ner vikten på fotpinnarna. Om jag då kliver över på svärfars Midnightstar med en rejäl sadel att sitta på och med benen lätt framför mig, så känns det verkligen som att jag sitter på motorcykeln och inte inte är liksom "ett med den" så som man kan vara på en annan typ av hoj. Jag känner mig mer som en passagerare än en förare, helt enkelt.
Det blir en helt annan upplevelse.

Vad tänker du så här när du har den andra färskt i minnet?
”Slalom vs längdskidor” är bästa beskrivningen jag kommit på. Beror säkert på vilka vägar man kör på också. Mitt tålamod är alldeles för dåligt för glidare även om jag tycker vissa är riktigt snygga. Skönast för mig är en hoj där man kan ha aktiv körställning men inte tvingas till det konstant genom för låg front.
 

turkojs

Basic
2-Faktor
Drog ut på ett första försök till mc touring idag. Norrut och tälta är planen.
Avstamp på handelsboden i Västerås för att köpa en till drybag, så bort till Uppsala och tidernas väg norrut. Svängde av en bit för att köra lite grus och övägen över Dalälven (väldigt vackert)

Blev en bra dag med lite grusväg, köra fort på krokig asfaltsväg och farthållare och tuffa på genom skogarna på dom större vägarna. Blev en markant skillnad efter Ljusdal när trafiken försvann och landskapet blev trevligare. Avslut på camping i Ånge efter ca 50 mil
 

Bilagor

  • IMG_9611.jpeg
    IMG_9611.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 2
  • IMG_9613.jpeg
    IMG_9613.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 2
  • IMG_9616.jpeg
    IMG_9616.jpeg
    693.6 KB · Visningar: 3
  • IMG_9617.jpeg
    IMG_9617.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 3
  • IMG_9618.jpeg
    IMG_9618.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 2
  • IMG_9623.jpeg
    IMG_9623.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 4
  • IMG_9626.jpeg
    IMG_9626.jpeg
    503.5 KB · Visningar: 5

Thunell

Silver
2-Faktor
Drog ut på ett första försök till mc touring idag. Norrut och tälta är planen.
Avstamp på handelsboden i Västerås för att köpa en till drybag, så bort till Uppsala och tidernas väg norrut. Svängde av en bit för att köra lite grus och övägen över Dalälven (väldigt vackert)

Blev en bra dag med lite grusväg, köra fort på krokig asfaltsväg och farthållare och tuffa på genom skogarna på dom större vägarna. Blev en markant skillnad efter Ljusdal när trafiken försvann och landskapet blev trevligare. Avslut på camping i Ånge efter ca 50 mil


Fasen vad härligt!! Coolaste cykeln också! 😍
 

Scipio

Pandion
2-Faktor
Drog ut på ett första försök till mc touring idag. Norrut och tälta är planen.
Avstamp på handelsboden i Västerås för att köpa en till drybag, så bort till Uppsala och tidernas väg norrut. Svängde av en bit för att köra lite grus och övägen över Dalälven (väldigt vackert)

Blev en bra dag med lite grusväg, köra fort på krokig asfaltsväg och farthållare och tuffa på genom skogarna på dom större vägarna. Blev en markant skillnad efter Ljusdal när trafiken försvann och landskapet blev trevligare. Avslut på camping i Ånge efter ca 50 mil
Du kommer sova gott efter den turen. Ser helt underbart ut! Lägg ut fler bilder. Jag ska göra nästan samma tur, om än lite kortare och vill också varva asfalt och grus. Övägen över Dalälven lät lockande.
 

turkojs

Basic
2-Faktor
Idag har turen börjat med att köra upp på getberget, en liten skidbacke man kan köra upp till toppen på. Fina vyer.
IMG_9632.jpeg

Sveriges geografiska mittpunkt inspekterades, var fina grusvägar upp dit och vackra vyer.
IMG_9648.jpeg

Trevliga vägar.
IMG_9654.jpeg


Thailändska paviljongen var en märklig plats, åt en helt godkänd pad thai.
IMG_9661.jpeg


Hajkade genom skogen för att kika på en lång hängbro i trä
IMG_9676.jpeg


Rutten har gått via Torpshammar längs med vattendragen upp mot Ragunda och sen via diverse grusvägar och avkrokar bort till höga kusten. Bron var mäktig och e4 därifrån bort till Skuleberget riktigt fin, där var det slut för dagen.

Utsiktsplatsen över höga kusten var sevärd och spännande väg upp. Gillar drive-in turism bäst.

IMG_9691.jpeg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@turkojs
Ser supermysigt ut! Berätta gärna ungefär vad du packat med dig om du orkar. Har alltid varit nyfiken på vad folk har med sig på sådana resor. Förstår att tält kan ta en hel del plats om man har mer än ett tvåmanna med sig.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Boys! Dags för ny hjälm. Min HJC börjar få några år på nacken. Söker tips på: Bra (säker), tyst, relativt lätt hjälm. Blank/matt svart. Utan massa grafik.
Budget 3-6.000.
Slänger med en bild ifrån kvällsturen igår :cool:
IMG_7764.jpeg
Om du har Shoei-huvud så har jag varit väldigt nöjd med min NXR 2.
Inget inbyggt solvisir, men det gör också att den både blir lättare och säkrare. Har i princip aldrig kännt behovet heller, kör bara på dagen ändå så har alltid mörkt visir på.

https://mobil.lellesmcklader.se/0/K128326
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Boys! Dags för ny hjälm. Min HJC börjar få några år på nacken. Söker tips på: Bra (säker), tyst, relativt lätt hjälm. Blank/matt svart. Utan massa grafik.
Budget 3-6.000.
Slänger med en bild ifrån kvällsturen igår :cool:
IMG_7764.jpeg
Shoei GT Air 2 eller 3. Köpte en GT Air 2 nyligen och den är riktigt go. Überskönt med inre visir. Första hjälmen jag haft det på och kommer aldrig gå tillbaka till att inte ha det. Finns modellspecifikt comsystem också så man slipper ha låda utanpå hjälmen. Bör finnas några GT Air 2 på rea fortfarande, 3 lanserades nyligen.
 

Degnell

Silver
2-Faktor
Det blev en väldigt kort bekantskap med Alpinestars airtech3 airbagväst, den som jag skrev tidigare i somras hade löst ut av att jag tog av mig den lite för hastigt. Jag hade förstått det som att när dragkedjan är uppdragen är västen apterad/aktiv, när dragkedjan är nere är västen ”avstängd”. Svaret jag fick nu efter att Bike Trollhättan skickat in västen till Alpinestars är:

”Jag kontaktar dig angående din Alpinestars Tech Air 3 väst.

Enligt Alpinestars är detta ej en felutlösning tyvärr utan det är så västen är designad.

”Västarna är alltid aktiva ca 20 sek efter att man öppnat dragkedjan, av säkerhetsskäl. Så när folk hastigt tar av sig västarna i samma sekund de öppnat dragkedjan o släpper ner dem hastigt så kan de lösa ut.

Man måste ta det lite lugnt med såna här västar vid hanteringen, annars löser de ut så här.”



Önskar du att vi skickar in västen på patronbyte?

Det kostar 3295:-”

Uselt! Dessutom betydligt dyrare att packa om/byta patron än vad som tidigare annonserats. Kostar det så mycket är det ju knappt värt att fixa då jag köpte västen för 4257:- på rea hos Bike.
 

MrJL

Basic
2-Faktor
Det blev en väldigt kort bekantskap med Alpinestars airtech3 airbagväst, den som jag skrev tidigare i somras hade löst ut av att jag tog av mig den lite för hastigt. Jag hade förstått det som att när dragkedjan är uppdragen är västen apterad/aktiv, när dragkedjan är nere är västen ”avstängd”. Svaret jag fick nu efter att Bike Trollhättan skickat in västen till Alpinestars är:

”Jag kontaktar dig angående din Alpinestars Tech Air 3 väst.

Enligt Alpinestars är detta ej en felutlösning tyvärr utan det är så västen är designad.

”Västarna är alltid aktiva ca 20 sek efter att man öppnat dragkedjan, av säkerhetsskäl. Så när folk hastigt tar av sig västarna i samma sekund de öppnat dragkedjan o släpper ner dem hastigt så kan de lösa ut.

Man måste ta det lite lugnt med såna här västar vid hanteringen, annars löser de ut så här.”



Önskar du att vi skickar in västen på patronbyte?

Det kostar 3295:-”

Uselt! Dessutom betydligt dyrare att packa om/byta patron än vad som tidigare annonserats. Kostar det så mycket är det ju knappt värt att fixa då jag köpte västen för 4257:- på rea hos Bike.
Fy vad dåligt. Står all info om det i manualen?
Gör det inte det så är det ju inget du kan veta och något du inte ska stå för.
Sen bör den ju inte vara aktiv när man står still? Sensorerna mäter ju hastigheten och den ska väl inte blåsas upp under 30km/h? Eller är det bara Dainese som har så kanske?
 

mlundstrom

Silver
2-Faktor
Det blev en väldigt kort bekantskap med Alpinestars airtech3 airbagväst, den som jag skrev tidigare i somras hade löst ut av att jag tog av mig den lite för hastigt. Jag hade förstått det som att när dragkedjan är uppdragen är västen apterad/aktiv, när dragkedjan är nere är västen ”avstängd”. Svaret jag fick nu efter att Bike Trollhättan skickat in västen till Alpinestars är:

”Jag kontaktar dig angående din Alpinestars Tech Air 3 väst.

Enligt Alpinestars är detta ej en felutlösning tyvärr utan det är så västen är designad.

”Västarna är alltid aktiva ca 20 sek efter att man öppnat dragkedjan, av säkerhetsskäl. Så när folk hastigt tar av sig västarna i samma sekund de öppnat dragkedjan o släpper ner dem hastigt så kan de lösa ut.

Man måste ta det lite lugnt med såna här västar vid hanteringen, annars löser de ut så här.”



Önskar du att vi skickar in västen på patronbyte?

Det kostar 3295:-”

Uselt! Dessutom betydligt dyrare att packa om/byta patron än vad som tidigare annonserats. Kostar det så mycket är det ju knappt värt att fixa då jag köpte västen för 4257:- på rea hos Bike.
Korkad design, dessutom uselt hanterat.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fy vad dåligt. Står all info om det i manualen?
Gör det inte det så är det ju inget du kan veta och något du inte ska stå för.
Sen bör den ju inte vara aktiv när man står still? Sensorerna mäter ju hastigheten och den ska väl inte blåsas upp under 30km/h? Eller är det bara Dainese som har så kanske?
Krävs fritt fall (från stillastående) på 5m för att komma upp i ~35km/h (9.82m/ss), så att tappa från krok ska inte räcka. Stört dyrt att byta patron också, trodde det var billigare. Jag hade kollat med min hemförsäkring.
 

Scipio

Pandion
2-Faktor
Det blev en väldigt kort bekantskap med Alpinestars airtech3 airbagväst, den som jag skrev tidigare i somras hade löst ut av att jag tog av mig den lite för hastigt. Jag hade förstått det som att när dragkedjan är uppdragen är västen apterad/aktiv, när dragkedjan är nere är västen ”avstängd”. Svaret jag fick nu efter att Bike Trollhättan skickat in västen till Alpinestars är:

”Jag kontaktar dig angående din Alpinestars Tech Air 3 väst.

Enligt Alpinestars är detta ej en felutlösning tyvärr utan det är så västen är designad.

”Västarna är alltid aktiva ca 20 sek efter att man öppnat dragkedjan, av säkerhetsskäl. Så när folk hastigt tar av sig västarna i samma sekund de öppnat dragkedjan o släpper ner dem hastigt så kan de lösa ut.

Man måste ta det lite lugnt med såna här västar vid hanteringen, annars löser de ut så här.”



Önskar du att vi skickar in västen på patronbyte?

Det kostar 3295:-”

Uselt! Dessutom betydligt dyrare att packa om/byta patron än vad som tidigare annonserats. Kostar det så mycket är det ju knappt värt att fixa då jag köpte västen för 4257:- på rea hos Bike.
Har du kollat om din mc-försäkring gäller här? Det vore intressant att få veta.
 

Degnell

Silver
2-Faktor
Ska kolla med både hemförsäkring och mc-försäkring, men i första hand har jag kontaktat butikschefen för Bike för att kolla om dom kan tulla på sina marginaler för att fixa den för att behålla en nöjd kund. Återkommer i ärendet, men tack för inspel.
 

Degnell

Silver
2-Faktor
Efter lite dialog med Bike kom vi överens om att dom skulle packa om västen med nya patroner för 1680:-. Hade ju såklart helst sett att Alpinestars tagit lite ansvar i frågan framförallt givet att teknologin är lite ny, men ingen skugga ska falla över Bike som enligt egen utsago fört dialog med Alpinestars utan framgång och sen utför arbetet till halva priset på goodwill. Har därför inte kontaktat några försäkringsbolag då självrisken säkerligen är 1500 eller högre.
 

alfgren

Guld
2-Faktor
Efter lite dialog med Bike kom vi överens om att dom skulle packa om västen med nya patroner för 1680:-. Hade ju såklart helst sett att Alpinestars tagit lite ansvar i frågan framförallt givet att teknologin är lite ny, men ingen skugga ska falla över Bike som enligt egen utsago fört dialog med Alpinestars utan framgång och sen utför arbetet till halva priset på goodwill. Har därför inte kontaktat några försäkringsbolag då självrisken säkerligen är 1500 eller högre.
Snyggt gjort av Bike
 

Degnell

Silver
2-Faktor
Fy vad dåligt. Står all info om det i manualen?
Gör det inte det så är det ju inget du kan veta och något du inte ska stå för.
Sen bör den ju inte vara aktiv när man står still? Sensorerna mäter ju hastigheten och den ska väl inte blåsas upp under 30km/h? Eller är det bara Dainese som har så kanske?
Ska va ärlig och säga att jag inte läst nån manual, men kanske gör det nu. Ang. om den ska lösa ut under 30 km/t så ska den lösa ut även stillastående om den detekterar en rörelse som den tolkar som en påkörning, men att ta av västen känns lite väl känsligt.
 
Topp