• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Palenkovich

Pandion
2-Faktor
Blev en 35-mila långtur idag för att komma ut lite och rensa tankarna. Blev ända ut till Väddö, fina vägar i Norrtälje-trakten. Här vid Länna Kyrka och sedan vänta ut regnet vid Arninge, Bogesund var torrt iaf.

Ta hand om er.

IMG_20240708_135137.jpg

IMG_20240708_180000.jpg
Finns mycket fina vägar däromkring! Här är två av mina favoritsträckor, Från Roslagsbro till Hallstavik via Älmsta och Älmsta-Simpnäs.
Värt att testa nästa gång om du inte kört redan kört där. 👌
3B29AD03-B8E7-4560-8F2C-28B33C581D08.jpeg
Nästa gång i krokarna är det bara att hojta; lär nu under sommaren vara på landstället på Björkö.

Är så sugen på att plocka hem en hoj och köra i Roslagen..

Med mina 183 cm; tror ni jag skulle störas av den låga sadelhöjden/höga fotpinnarna på denna?

IMG_5096.jpeg
 

alfgren

Guld
2-Faktor
Nästa gång i krokarna är det bara att hojta; lär nu under sommaren vara på landstället på Björkö.

Är så sugen på att plocka hem en hoj och köra i Roslagen..

Med mina 183 cm; tror ni jag skulle störas av den låga sadelhöjden/höga fotpinnarna på denna?

IMG_5096.jpeg
Körde hem min grannes sån där från handlaren innan hon tog kortet. Jag är 187, det kändes helt ärligt som att köra moped. Men visst, en kul moped.
 

alfgren

Guld
2-Faktor
64hp och 216kg för 900cc, ingen raket direkt men inte alla som behöver det.
Som instegshoj är den nog alldeles utmärkt. Men man satt verkligen "på" hojen som lång, funkar nog bättre för en kortare person.

Min första hoj var en er6, den hade 70hk om jag minns rätt. Minns den som kul så inte själva effekten som är allt.
 

Palenkovich

Pandion
2-Faktor
64hp och 216kg för 900cc, ingen raket direkt men inte alla som behöver det.
Som instegshoj är den nog alldeles utmärkt. Men man satt verkligen "på" hojen som lång, funkar nog bättre för en kortare person.

Min första hoj var en er6, den hade 70hk om jag minns rätt. Minns den som kul så inte själva effekten som är allt.
Haft sporttourers och den där RT:n med bra kräm i. Nu är det bara lugnt och bekvämt åka jag är ute efter och bågen ska inte minst vara lätt att vila ögonen på..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som instegshoj är den nog alldeles utmärkt. Men man satt verkligen "på" hojen som lång, funkar nog bättre för en kortare person.

Min första hoj var en er6, den hade 70hk om jag minns rätt. Minns den som kul så inte själva effekten som är allt.
Jag tror man gillar olika helt enkelt. Jag var väldigt nöjd med min Thruxton i många år. Hade jag haft 100hk till när jag ägde den så hade jag kört ihjäl mig. Skönt med lagom försäkringspremie också. Var samma med min 401. Den hade bara 46hk men var lätt som en fluga och klockren för pendling i stan. Billig som satan också. Vill dock fortfarande hävda att 401 är snabbare än 900cc ”Bonnie Triumpharna” pga den låga vikten, roligare och snyggare också.

Har redan vant mig vid mina nuvarande 105hk men det är nog samtidigt bra att jag inte har 50hk till.
 

Palenkovich

Pandion
2-Faktor
Jag tror man gillar olika helt enkelt. Jag var väldigt nöjd med min Thruxton i många år. Hade jag haft 100hk till när jag ägde den så hade jag kört ihjäl mig. Skönt med lagom försäkringspremie också. Var samma med min 401. Den hade bara 46hk men var lätt som en fluga och klockren för pendling i stan. Billig som satan också. Vill dock fortfarande hävda att 401 är snabbare än 900cc ”Bonnie Triumpharna” pga den låga vikten, roligare och snyggare också.
Snyggare? Nu är det rätt olika hojar med olika syften, olika stil etc, men där illustrerade du eminent det där med att man gillar väldigt olika 😂
 

rambo_amadeus

Guld
2-Faktor
Har en fundering kring reflex bak på hojen. Om man ha sidomonterad regskylt, måste reflexen ändå vara centrerad, dvs i mitten på bakskärmen eller kan man ha den på regskylten? Har sett båda men frågan är om det eg. är Ok. Hade varit tråkigt att få nedslag på en sådan skitgrej.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kan man anta att herrn nedan också köpt en moppe på Sulas och ska göra sig en slant. Är väl inge fel i det men av bilderna att döma är han ju lite osäker på vad han säljer, vilken generation liksom? IMG_5300.jpeg
”Tanken var från början att sälja vidare den”. Han är ju transparent i alla fall. Några 65k behöver man dock inte ge för en ny 2023 401. Tråkigt beteende att inte ens ha köpt den för att testa den.
 
Snygg också! Alla recensioner jag sett klagar dock på att man får ont i handlederna väldigt fort. Lätt åtgärdat med högre clipons kanske.
Jag tycker det är lite konstigt, för styret sitter högt, ungefär som på Ducati Supersport.
Man kan såklart inte jämföra med en nakenhoj men jämför man med en vanlig sporthoj är det stor skillnad (mer komfortabelt). Denna skulle kunnat fungera som "endahoj" (OBG?! 😄 ) för mig.

Men jag har också hört någon säga att långa sitter bra på den (se bild på mig nedan) och att det gör att man kommer upp lite och fångas av vinden.

Nu har jag ju den här till låns en tid men skulle definitivt kunna tänka mig att köpa en och kanske byta ut min GSXR1000. Lite lagom effekt i XSR, det är f-n inte hälsosamt med 200hk sporthoj på vägarna. 🙈

IMG_5255.jpeg
 

Thunell

Silver
2-Faktor
Cool, grattis! Går det man byta vindskärmen mot en svart-tonad? Hade nog sett fett ut.

Tack, tycker den är snyggare i verkligheten än på alla bilder jag har sett och tror den kommer passa mig. Om den håller, är van med japanare och deras kvalitet.

Finns massa tillbehör till denna och håller med om att tonade vindkåpa hade vart snyggt. Annars borde det gå att folera den själv med solfilm. Har en lista med ändringar jag vill göra, men det får bli i vinter.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker det är lite konstigt, för styret sitter högt, ungefär som på Ducati Supersport.
Man kan såklart inte jämföra med en nakenhoj men jämför man med en vanlig sporthoj är det stor skillnad (mer komfortabelt). Denna skulle kunnat fungera som "endahoj" (OBG?! 😄 ) för mig.

Men jag har också hört någon säga att långa sitter bra på den (se bild på mig nedan) och att det gör att man kommer upp lite och fångas av vinden.

Nu har jag ju den här till låns en tid men skulle definitivt kunna tänka mig att köpa en och kanske byta ut min GSXR1000. Lite lagom effekt i XSR, det är f-n inte hälsosamt med 200hk sporthoj på vägarna. 🙈

IMG_5255.jpeg
Den ser inte stor ut här ifrån i alla fall. Snygg med helkåpa också, nästan bara sett foton på den med halvkåpa.
 

rambo_amadeus

Guld
2-Faktor
Trött på att köra och sugen på att meka? 😉
😂 så kanske det blir. Håller dock tummarna att en motor som använts i nästan 40år har relativt få barnsjukdomar. Ska dock läsa på lite mer.

Allt på sociala medier gällande kamaxlarna på lc8-motorerna och det faktum att flera handlare i andra länder inte vill köpa in dessa hojar, har gjort mig lite avskräckt helt enkelt. Vi har säkert goodwill i SE och motorgaranti men samtidigt har KTM inte yttrat ett ord gällande problemet.

Nu är det inte längre bara ”troll” som tar upp problemet.

IMG_4988.jpeg
 

rambo_amadeus

Guld
2-Faktor
👍 Vad innebär steg 4?
Screaming Eagles Stage IV – kit 92500042
IMG_4989.jpeg

Går från drygt 58hk till 93hk (på hjulet).
 
Topp