• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

fladderheten kunde dom inte ”göra” något åt där, jag skämtfrågade ifall detta är standard QA från Husqvarna och han bara stön-nickande och mumlade ”aah”. Spelet i kopplingshandtaget fixade dom dock!

Förmodligen lär man nog behöva trixa som yonsson föreslog lite tidigare…
Aaah. Tack för info. Ska strax rulla iväg till Sulas.

Tycker även att jag har ett skramligt ljud vid lite högre varvtal (typ metall mot metall). Hittar inget själv som sitter löst. Jajaja jag har säkert bara ”new bike syndrome” 😊
 
IMG_0139.jpeg


Ops.... Fick ett adhd-ryck.... Igen... 💥 🚀😍
 
Fortfarande clean look ändå.


Har blivit svårt sugen på en gammal Ducati Streetfighter S. Får se om det går att hålla det suget nere.
1098S ftw. Evinnerligt ovanlig, men en sådan borde man ha. Ihop med en 916/996 i värsta fall en 998. Spetsa det hela med en 1000SC 2006 så har man straight flush eller nåt. Och kanske också då en 1100S.

Outade jag precis mitt drömstall nu eller? 😊
 
Blev lite meckande idag eftersom det var lite fuktigt och blött ute på förmiddagen, så kapade och fixade lite.
Tog bort speglarna och satte på Rizoma Spy-R, ändrade till raceväxlat och gjorde en egen tail tidy tills vidare:

IMG_0182.jpeg


Bara kört några mil... 2 tankningar ungefär :D

Det lättaste när man går från en hoj till en annan är att uppleva det dåliga (som man oftast bara behöver vänja sig vid).
Så jag börjar med ett första intryck. Negativt först och allt är jämfört med Tuonon:

  • Bottenvridet på Tuonon är mer direkt och linjärt. Denna påminner en del om BMWs radfyra S1000RR.
  • Körde i kö hela vägen hem, totalstopp från Järva till Älvsjö typ. Enormt varm hoj. Kändes som att jag skulle brinna upp.
Då körde jag i kevlarjeans, knox-mesh med en munkjacka över.
  • Ovant vid av/på-känslan på gasen. En del pinsamma ryckandes gasningar.
  • Behöver varvas runt +7000 för att upplevas snabbare än Tuonon.
  • Flyttade bak styret max men den är rätt lång så har rätt raka armar när jag kör.
  • +45000:- för Akra slipon.... +90000 för helsystem...
  • Hydralisk koppling har jag väldigt svårt för.
Någon som vet hur man får kopplingen att ta direkt och inte endast på slutet?

Positivt hittills:
  • Designen.
  • Visst kan det vara lite overkill med 4 vingar men ska bli kul att se hur det funkar på rakorna på bana.
  • Enkelsving. Väldigt lätt att tvätta efter en körning.
  • Extremt lätt. Lättviktsfälgar m.m. Känns nästan som att köra en vanlig cykel. Svänger så lätt från sida till sida oavsett om det är i sväng, gata eller stillastående för att vända.
  • +200 hästar är sinnessjukt. Det går väldigt fort väldigt snabbt. Har aldrig upplevt något liknande. Lär få väldigt långa armar när vintern kommer.
  • Körde lite aktivt idag i kurvor och den går extremt tight och tryggt. Ingen risk för att gå brett i kurva, mer tvärt om. Svänger för tidigt nu...
  • 109db med originalpipa... Kanske börjar jag bli gammal. Kanske beror det på att det kostar nästan 50k för slipon. Kanske behöver original på ett tag...

Blir lite mer testande i helgen.
 
Om du inte måste ha just Akra så verkar det finnas rätt många andra billigare system till den (om det inte är så att årsmodellen ställer till det).

Den är ny och för att garantin ska gälla så behöver Ducati lägga in en godkänd mapp. Då är det bara Akra och Termi som är ok vad jag vet.
Lägger man tex in en Arrow med Upmap så ryker garantin tyvärr.

Var är Kaffekoppen då?
😀

Stort grattis iaf!

Edit: 109dB med originalpipa? Eller modifierat? Blir rätt svårt att övertyga bancheferna att det är ok? Har Panigalerna så också?

Den står inlåst i kassaskåp ;)
Det är ju samma motor så det gissar jag. Jag förstår inte riktigt varför vissa tillverkare får ok att släppa hojar som låter mer än andra. Det är väl samma med bilar som tex Ferrari och Lambo? Porsche tex är ju väldigt tysta i jämförelse.
Får se vad dom säger nästa vecka...
 
Den är ny och för att garantin ska gälla så behöver Ducati lägga in en godkänd mapp. Då är det bara Akra och Termi som är ok vad jag vet.
Lägger man tex in en Arrow med Upmap så ryker garantin tyvärr.



Den står inlåst i kassaskåp ;)
Det är ju samma motor så det gissar jag. Jag förstår inte riktigt varför vissa tillverkare får ok att släppa hojar som låter mer än andra. Det är väl samma med bilar som tex Ferrari och Lambo? Porsche tex är ju väldigt tysta i jämförelse.
Får se vad dom säger nästa vecka...
Jag är väldigt nyfiken på vad de säger på banan... de flesta har väl typ 75dB max eller något sådant?
 
Den är ny och för att garantin ska gälla så behöver Ducati lägga in en godkänd mapp. Då är det bara Akra och Termi som är ok vad jag vet.
Lägger man tex in en Arrow med Upmap så ryker garantin tyvärr.



Den står inlåst i kassaskåp ;)
Det är ju samma motor så det gissar jag. Jag förstår inte riktigt varför vissa tillverkare får ok att släppa hojar som låter mer än andra. Det är väl samma med bilar som tex Ferrari och Lambo? Porsche tex är ju väldigt tysta i jämförelse.
Får se vad dom säger nästa vecka...
Du måste ju inte mappa om den om du bara byter slipon. Men varför ens byta om den redan låter högt? Kraften räcker väl också och blir över.

Gällande ljudnivå, så verkar Ducati komma undan med en del. De reggades väl med effekt på bakhjulet istället för motoreffekt under många år? Eller var det bara nonsens?
 
Blev lite meckande idag eftersom det var lite fuktigt och blött ute på förmiddagen, så kapade och fixade lite.
Tog bort speglarna och satte på Rizoma Spy-R, ändrade till raceväxlat och gjorde en egen tail tidy tills vidare:

IMG_0182.jpeg


Bara kört några mil... 2 tankningar ungefär :D

Det lättaste när man går från en hoj till en annan är att uppleva det dåliga (som man oftast bara behöver vänja sig vid).
Så jag börjar med ett första intryck. Negativt först och allt är jämfört med Tuonon:

  • Bottenvridet på Tuonon är mer direkt och linjärt. Denna påminner en del om BMWs radfyra S1000RR.
  • Körde i kö hela vägen hem, totalstopp från Järva till Älvsjö typ. Enormt varm hoj. Kändes som att jag skulle brinna upp.
Då körde jag i kevlarjeans, knox-mesh med en munkjacka över.
  • Ovant vid av/på-känslan på gasen. En del pinsamma ryckandes gasningar.
  • Behöver varvas runt +7000 för att upplevas snabbare än Tuonon.
  • Flyttade bak styret max men den är rätt lång så har rätt raka armar när jag kör.
  • +45000:- för Akra slipon.... +90000 för helsystem...
  • Hydralisk koppling har jag väldigt svårt för.
Någon som vet hur man får kopplingen att ta direkt och inte endast på slutet?

Positivt hittills:
  • Designen.
  • Visst kan det vara lite overkill med 4 vingar men ska bli kul att se hur det funkar på rakorna på bana.
  • Enkelsving. Väldigt lätt att tvätta efter en körning.
  • Extremt lätt. Lättviktsfälgar m.m. Känns nästan som att köra en vanlig cykel. Svänger så lätt från sida till sida oavsett om det är i sväng, gata eller stillastående för att vända.
  • +200 hästar är sinnessjukt. Det går väldigt fort väldigt snabbt. Har aldrig upplevt något liknande. Lär få väldigt långa armar när vintern kommer.
  • Körde lite aktivt idag i kurvor och den går extremt tight och tryggt. Ingen risk för att gå brett i kurva, mer tvärt om. Svänger för tidigt nu...
  • 109db med originalpipa... Kanske börjar jag bli gammal. Kanske beror det på att det kostar nästan 50k för slipon. Kanske behöver original på ett tag...

Blir lite mer testande i helgen.
Känner igen värmen även från V2 Panigalen jag testade på Start2Ride. Jäklar vad varmt det blev 😅

Men satan va snygg den är Streetfightern!
 
Blev lite meckande idag eftersom det var lite fuktigt och blött ute på förmiddagen, så kapade och fixade lite.
Tog bort speglarna och satte på Rizoma Spy-R, ändrade till raceväxlat och gjorde en egen tail tidy tills vidare:

IMG_0182.jpeg


Bara kört några mil... 2 tankningar ungefär :D

Det lättaste när man går från en hoj till en annan är att uppleva det dåliga (som man oftast bara behöver vänja sig vid).
Så jag börjar med ett första intryck. Negativt först och allt är jämfört med Tuonon:

  • Bottenvridet på Tuonon är mer direkt och linjärt. Denna påminner en del om BMWs radfyra S1000RR.
  • Körde i kö hela vägen hem, totalstopp från Järva till Älvsjö typ. Enormt varm hoj. Kändes som att jag skulle brinna upp.
Då körde jag i kevlarjeans, knox-mesh med en munkjacka över.
  • Ovant vid av/på-känslan på gasen. En del pinsamma ryckandes gasningar.
  • Behöver varvas runt +7000 för att upplevas snabbare än Tuonon.
  • Flyttade bak styret max men den är rätt lång så har rätt raka armar när jag kör.
  • +45000:- för Akra slipon.... +90000 för helsystem...
  • Hydralisk koppling har jag väldigt svårt för.
Någon som vet hur man får kopplingen att ta direkt och inte endast på slutet?

Positivt hittills:
  • Designen.
  • Visst kan det vara lite overkill med 4 vingar men ska bli kul att se hur det funkar på rakorna på bana.
  • Enkelsving. Väldigt lätt att tvätta efter en körning.
  • Extremt lätt. Lättviktsfälgar m.m. Känns nästan som att köra en vanlig cykel. Svänger så lätt från sida till sida oavsett om det är i sväng, gata eller stillastående för att vända.
  • +200 hästar är sinnessjukt. Det går väldigt fort väldigt snabbt. Har aldrig upplevt något liknande. Lär få väldigt långa armar när vintern kommer.
  • Körde lite aktivt idag i kurvor och den går extremt tight och tryggt. Ingen risk för att gå brett i kurva, mer tvärt om. Svänger för tidigt nu...
  • 109db med originalpipa... Kanske börjar jag bli gammal. Kanske beror det på att det kostar nästan 50k för slipon. Kanske behöver original på ett tag...

Blir lite mer testande i helgen.
Kul och bra review!

Men varför stå i kö? 🙄

Min luftkylda bov blir sinnessjukt varm också i lågfart. Då får man vresa lite med benen och vrida upp hastigheten lite. Dock såklart inte i närheten av raketfart som SF mtp typ 100 häst mindre. Men mycket emozione, det är det.
 
Jag är väldigt nyfiken på vad de säger på banan... de flesta har väl typ 75dB max eller något sådant?
95db är standard i Sverige. Men det är snitt under en heldag om det inte har ändrats.
Man får vara smart och köra med lite lägre varv vid mätpunkterna.

Du måste ju inte mappa om den om du bara byter slipon. Men varför ens byta om den redan låter högt? Kraften räcker väl också och blir över.

Gällande ljudnivå, så verkar Ducati komma undan med en del. De reggades väl med effekt på bakhjulet istället för motoreffekt under många år? Eller var det bara nonsens?
Det kan man tyvärr faktiskt behöva ibland. På min Tuono tex så behövde jag mappa om den när jag gick från Akra-röret till SC. Och då hade jag Akramapp. Den funkade inte bra med SC. Det var bara lite skillnad på dom i längd och kanske bredd, men gick inte alls bra med SC:

IMG_3301.jpeg

Motståndet i längden och bredden på pipan gör skillnad också. Det är inte lika stor skillnad som om man går från original till öppet system men det gör skillnad... Har man däremot "tur" att katterna sitter före slutpipan så kanske man klarar utan...


Kul och bra review!

Men varför stå i kö? 🙄

Min luftkylda bov blir sinnessjukt varm också i lågfart. Då får man vresa lite med benen och vrida upp hastigheten lite. Dock såklart inte i närheten av raketfart som SF mtp typ 100 häst mindre. Men mycket emozione, det är det.

Det var någon olycka och på flera ställen så är det så pass trångt att man behöver köa en del även på hoj.
Speciellt på en ny hoj som är bredare än den man är van vid och dessutom inte har raceväxlat...
 
Efter en helhelg på Gotland ring med 14st 20min pass är man rätt mör.. lätt den roligaste och mest utmanande banan jag kört! Känns inte som man är i Sverige, 7,3km med sektioner som känns som helt olika banor.. sjukt snabba partier och många utmaningar! Bland annat en platå som man hoppar lååångt ifall man håller fullt (inget jag vågade mig på 😅) men lite bakhjulsåka blev det :)
IMG_0010.jpeg


KTM club scandinavia anordna helgen men en hel del andra hojar var där! bland annat ett gäng finnar med bara v4 panigales..

Prisvärt och svinkul så åk med nästa år!
 
Efter en helhelg på Gotland ring med 14st 20min pass är man rätt mör.. lätt den roligaste och mest utmanande banan jag kört! Känns inte som man är i Sverige, 7,3km med sektioner som känns som helt olika banor.. sjukt snabba partier och många utmaningar! Bland annat en platå som man hoppar lååångt ifall man håller fullt (inget jag vågade mig på 😅) men lite bakhjulsåka blev det :)
IMG_0010.jpeg


KTM club scandinavia anordna helgen men en hel del andra hojar var där! bland annat ett gäng finnar med bara v4 panigales..

Prisvärt och svinkul så åk med nästa år!
Det är ett måste att lägga upp video efter 14 pass! :)
Kan tänka mig att den är riktigt rolig.
 
Både bakdäck & knäpuckar slut efter många mil i lördags, blev inte Mälaren runt utan snarare nynäs runt. Decat-pipa anlänt, lär åka på i helgen.

Däck lär bli battlax S23.

IMG_20240819_192350.jpg
Går ju lägg lite mindre tryck med knäna om du vill spara puckarna. Dock en relativt liten kostnad i sammanhanget.

Vad säger de om decat, blir det mkt bättre effekt efter map/bänkning?
 
Tillbaka
Topp